Ak ste si ešte pred pár rokmi mysleli, že štvorkové kupé bolo v rodine BMW nevýrazné, nová generácia sa postarala o to, aby si ho na ceste všimol každý. Nezameniteľná dizajnová línia má za cieľ dovŕšiť výrazný a nápadný wow efekt, a do veľkej miery sa zámer podaril. Ľudia o dizajne tejto generácie hovorili často, aj keď nie práve v najlepšom slova zmysle.
V posledných rokoch sme totiž mohli byť svedkami toho, ako BMW tvrdo pracuje. Chceli vytvoriť nový imidž, ktorý bude agresívnejší, osobnejší a od konvencie bude na kilometre vzdialený. A ako jedna z prvých predstaviteliek tohto trendu prišla spomínaná generácia radu 4. Čo sa ale ukrýva za pútavou mriežkou chladiča a veľkolepou karosériou?
Moju pozornosť si tentokrát vyslúžil radový šesťvalec požierajúci naftu, ktorý síce nepredstavuje vrchol ponuky, no môže byť zlatou cestou pre tých, ktorý hľadajú ideálny kompromis medzi výraznou karosériou, cenou a vyváženou spotrebou. Trojliter poskytuje všetkým štyrom kolesám výkon 210 kW (286 k) a 650 Nm maximálneho krútiaceho momentu. Na pomoc mu prichádza aj 48-voltová mild hybridná technológia, ktorá zlepšuje jeho praktickú stránku a znižuje priemernú spotrebu.
I keď sú hybridy väčšinou iba kamuflážou pre normy EÚ, BMW svoju hybridizáciu zvládlo perfektne. Na stroj s hmotnosťou prevyšujúcou 1 800 kilogramov je hodnota 6,5 l/100 km veľmi príjemným prekvapením, pričom na okresných cestách pri aktívnom plachtení dokáže klesnúť aj pod 5 litrov. Deklarovaná spotreba výrobcu sa pohybuje medzi 5,2 – 5,9 l/ 100 km, ale ak na dennej báze obiehate pomalšie autá a užívate si ostrejšie zákruty, motor ani peňaženka vám to vyčítať nebude.
Možno to pre budúcich majiteľov nie je práve rozhodujúce kritérium, no podobné čísla spolu so zrýchlením z 0 na 100 km/hod za 5,1 sekundy určite potešia. K tomuto všetkému prispieva aj mäkká a pomerne citlivá osemstupňová prevodovka a to až do tej miery, že zabudnete používať pádla za volantom, lebo to bude zbytočné. Až kým veľké obličky nezačnete nabádať na kľukaté cesty.
Stabilita priniesla menej pohodlia
Bavori tvrdo pracovali na tom, aby vytvorili pevnejší podvozok ako v predchádzajúcej generácii, ktorý je tiež tuhší ako to má aktuálne rad 3. Je to vďaka inštalácii niekoľkých výstuh a pomocnému rámu. Keď sa auto ocitne na suchej rovnej ceste, pocítite veľmi dobrú priľnavosť prednej nápravy, ktorú dopĺňa stabilita zadku. Doslova nabádajú človeka k zvyšovaniu tempa.
Na cestách ponúka napriek svojej hmotnosti úžasný pocit ľahkosti a zároveň dokazuje, že vie prísne rezať zákruty. Kvalita tlmenia je pozoruhodná, no cesta musí byť sprevnená a vy musíte mať ten správny režim. V Comforte je totiž auto stále o niečo tvrdšie ako by som si želala, hlavnou slabinou sú z hľadiska komfortu 19-palcové kolesá. Tie príliš defekty vozovky neriešia. BMW to vykompenzovalo solídnym brzdením, a to aj pri intenzívnom zaťažení.
Horšie na tom bude ich reakcia v meste, kde sa dávkovanie brzdného efektu komplikuje. Medzi prirodzeným brdzením motorom, regeneratívnym brzdením a režimom voľnobehu, môže brzdový pedál reagovať troma odlišnými spôsobmi. Záleží to aj od toho, ako a kedy sa elektronika rozhodne optimalizovať ich účinnosť. Treba sa s nimi jednoducho zžiť. To isté platí aj o Start-Stop systéme, ktorý nie je možné vypnúť a tak musíte predvídať, kedy dávať a nedávať nohu intenzívne dole z plynu na križovatke.
Kvalita, kvalita a ďalšia kvalita
Ak treba štvrtému radu od BMW niečo uznať, tak je to konštruktívna kvalita, ktorá v porovnaní s predchodcom nabrala úplne iný rozmer. Použité materiály sú kvalitné, kovanie medzi jednotlivými dielmi je dobré a cit pre detail, s akým boli navrhnuté sedadlá, volant alebo ozdobné lišty, svedčia o snahe, ktorú automobilka vynaložila pre potešenie svojich potenciálnych kupcov. Akoby bolo auto z jedného kusu.
Palubná doska je jasne orientovaná na vodiča a pozícia za volantom je ideálna. Ergonómia, ktorá teraz ťaží z viacerých zoskupených ovládacích prvkov, aj naďalej zostáva silnou stránkou značky. Predné sedačky poskytujú dokonalú oporu a keď sa rozhodnete pritlačiť plynový pedál na podlahu, nikam vás nepustia. Oceňujem tiež balíček jazdných asistentov, ktoré tam sú a fungujú, no nezasahujú do riadenia vtedy, keď nemajú.
Verdikt
BMW 430d dáva nádej aj tým, ktorí ju už stratili. Môžete si kúpiť drahšiu verziu s vyšším výkonom, no testovaná výbava ide podľa mňa viac s dobou. Koniec koncov, segment kupé patrí k niečomu, čo by sme mohli nazvať nostalgickým trhom. Skladá sa z motoristov, ktorí si v minulosti s „kupéčkom“ užili svoje a už nehľadajú čo najvyšší výkon, ale hlavne športový postoj, ktorý tieto vozidlá vyžarujú. Už neplatí to, čo sa hovorilo kedysi – kupé už nie je vyslovene „mládežnícke auto“. Dnes si zvyčajne ľudia pod 40 rokov vozidlá s touto cenovkou nemôžu dovoliť a keď si ho niekto vyberie, musí odsunúť praktickú stránku na vedľajšiu koľaj.