BMW 320d

Testy Test BMW 320d: Pilier novej éry Mníchova

Foto: Marek Pokrývka

2.7. 18:30 Vlani predstavená generácia trojky označená kódom G20 prináša svieži dizajn i koncepciu interiéru. Oproti predchodcovi výrazne narástla, napriek tomu je o niečo ľahšia a tuhšia. To prospelo jej jazdným vlastnostiam.

Stredná trieda je tradične veľkým odbytiskom prémiových značiek a BMW nie je v tomto smere výnimkou. Bavorský rad 3 tvorí aj v dnešnej dobe prepchatej kadejakými SUV značnú časť predajných čísel firmy. Veľkej obľube sa teší aj v Číne, kde automobilka ponúka lokálnu predĺženú verziu sedanu. Európania si musia vystačiť s „krátkym“ vyhotovením karosérie. Na druhej strane, na výber majú okrem neho aj kombi. Jeho najnovšiu podobu sme spoznali pred niekoľkými týždňami.

BMW radu 3 zostáva pre automobilku kľúčovým produktom
BMW radu 3 zostáva pre automobilku kľúčovým produktom
Zdroj: Marek Pokrývka

Oba karosárske varianty trojky sú pre nemeckého výrobcu dôležitým artiklom, ktorý býva z hľadiska jazdných vlastností považovaný za etalón svojho segmentu. Siaha na tento titul jeho aktuálna generácia predstavená na vlaňajšom parížskom autosalóne? Na to sme hľadali odpoveď v teste variantu 320d, ktorý je v mnohých krajinách najpredávanejším členom modelovej palety.

S odlišnou tvárou i proporciami karosérie

Siedme vydanie BMW radu 3 nesúce kódové označenie G20 je súčasťou novej generácie vozidiel mníchovskej spoločnosti. Jej charakteristickým vonkajším znakom sú prepojené ľadvinky masky chladiča, tradičného nositeľa bavorskej identity. Do rodiny aktuálne patria aj typy X5, Z4 či rad 8. Rovnaké gény teda majú autá z rôznych segmentov, no každé má dostatok vlastného charakteru.

Sedan dáva dizajnom najavo príslušnosť k novej generácii Bavorov
Sedan dáva dizajnom najavo príslušnosť k novej generácii Bavorov
Zdroj: Marek Pokrývka

Popri netradičnom stvárnení predného grilu disponuje trojka sviežim štýlom svetlometov so zamračeným výrazom a výsekom v spodnej časti. Vzadu sú zasa spojené červené a čierne segmenty. Tieto detaily môžu vyvolávať asociácie so značkami Peugeot či Lexus, ale vo všeobecnosti má auto jasný podpis Mníchova. Opäť má pritom niekoľko tvárí. My sme mali k dispozícii verziu Luxury s výraznými pochrómovanými prvkami, no osobne nám do oka viac padol ostrejšie tvarovaný model M Sport.

Okrem dizajnu sa nová trojka od svojho predchodcu zásadne odlišuje rozmermi. Do dĺžky nabrala takmer osem centimetrov, rázvor sa predĺžil zhruba o štyri a šírka o necelé dva. Zachovaná zostala akurát výška 1 429 mm. Vďaka týmto úpravám poskytuje sedan o niečo štedrejší priestor vo viacerých smeroch, no najmä v oblasti kolien vzadu sediacich. Na ten sa už veľmi sťažovať nemožno. Miesto na hlavu rekordy netrhá, ale bežným postavám postačí.

Na zadných sedadlách je konečne viac miesta než v minulosti
Na zadných sedadlách je konečne viac miesta než v minulosti
Zdroj: Marek Pokrývka

Nijak zázračne nepôsobí ani batožinový priestor. V základe ponúka objem 480 litrov, čo dokážu prekonať viaceré navonok menšie autá. Platforma s motorom vpredu a pohonom zadných kolies si tu vyžiadala svoju daň. Kufor navyše nemá celkom rovnú podlahu, čo môže byť problémom pri väčších predmetoch. Schod na jeho okraji sa zvýrazní pri sklopení sedadiel. Tie možno zložiť priamo zozadu, potešila nás aj prítomnosť háčika na uchytenie tašky. Ten je ale len jeden. Na trhu iste nájdeme mnoho praktickejších áut, no vo svojej triede si Bavor hanbu určite nenarobí.

Kabína prešla radikálnymi úpravami

Vo vnútri vozidla nezostal kameň na kameni, prakticky všetko je nové. Konzervatívnosť šla vo veľkej miere bokom. Interiérový dizajn jasne ukazuje, že vychádza z rovnakého receptu ako napríklad BMW X5. Trojka využíva identický digitálny prístrojový panel, na ktorý čiastočne nadväzuje obrazovka infotainmentu, spoločný je tiež panel klimatizácie s malým centrálnym displejom či ovládací modul okolo voliča prevodovky. Množstvo známych dielcov je však usporiadané do trochu inej podoby.

Základné stavebné prvky interiéru sú rovnaké ako v typoch X5 či Z4
Základné stavebné prvky interiéru sú rovnaké ako v typoch X5 či Z4
Zdroj: Marek Pokrývka

Tento prístup prináša hrozbu jednotvárnosti v bavorských kabínach. No výsledku veľmi nemáme čo vyčítať, či už ide o dizajn, vyhotovenie alebo oproti minulosti výrazne pozmenenú ergonómiu. Na odlišný spôsob ovládania sme si zvykli rýchlo. To môžeme povedať aj o rozhraní multimediálneho systému, v ktorom sa medzi jednotlivými „kapitolami“ jednoducho naviguje. No stratiť sa v množstve informácií a možností nastavenia ale nie je problém.

Z hľadiska technológii drží Bavor krok s dobou a okrem iného ponúka početné on-line funkcie. Jeho vek signalizuje tiež použitie konektorov USB-C. Za symbol súčasnej éry možno označiť aj obrazovku nahrádzajúcu tradičné okrúhle ukazovatele, ktorých sa Mníchov držal dlhé roky. No aj pri nej si zachoval istú mieru konzervatívnosti. Nečakajte tu žiadne prevratné efekty či všakovaké štýly zobrazenia, možnosti obrazovky využíva BMW podstatne menej než iní výrobcovia.

Z hľadiska ergonómie sa toho v BMW momentálne veľa mení
Z hľadiska ergonómie sa toho v BMW momentálne veľa mení
Zdroj: Marek Pokrývka

Samostatnou kapitolou je vyhotovenie. Oproti vzdialene príbuznej iks-päťke je rad tri chudobnejší, nemožno v ňom čakať sklenený volič prevodovky ani kožu na vrchnej strane palubovky. Väčšiu rolu tu zohrávajú plasty. No všetky v nás zanechali solídny dojem, pričom kvalitné kožené čalúnenie doplnené drevom s otvorenými pórmi priniesli punc luxusu. Interiéru dávame za to jednotku.

Perfektný pomer výkonu a spotreby nafty

Napriek súčasnej atmosfére neprajúcej nafte tvoria dieselové modely na viacerých trhoch veľkú časť predajov BMW, vrátane toho slovenského. Zodpovedá tomu paleta motorov. Na príchod dočasného vrcholu M340i xDrive si ešte musia zákazníci počkať, pri benzíne si preto môžu aktuálne voliť dve naladenia dvojlitrového štvorvalca (320i a 330i) s pohonom zadných kolies. Na vznetovej strane sú dva dvojlitre (318d a 320d) a jeden trojlitrový šesťvalec (330d).

Naftový dvojliter je vo verzii 320d plnený dvomi slimákmi
Naftový dvojliter je vo verzii 320d plnený dvomi slimákmi
Zdroj: Marek Pokrývka

Do uvedenia verzie z línie M Performance je prostredný diesel jediným členom ponuky, pri ktorom možno siahnuť po pohone všetkých kolies. V špecifikácii 320d dosahuje agregát známy pod kódom B47 tak ako v minulosti maximálny výkon 140 kW (190 k) a krútiaci moment 400 Nm. Modely nesúce prívlastok xDrive majú štandardne osemstupňovú samočinnú prevodovku.

Táto kombinácia sa teší už niekoľko rokov značnej popularite a nevidíme dôvod na to, aby to tak nebolo aj v prípade generácie G20. Ide o výborný kompromis medzi dynamikou a hospodárnosťou. Štyristo newtonmetrov cítiť, ich dávkovanie majú navyše tentokrát na starosti dve turbodúchadlá. Slušné čísla tak naftový motor dodáva v naozaj širokom rozmedzí otáčok. Najnovšia verzia populárneho štvorvalca má elánu dosť a perfektne si rozumie s podobne obľúbeným automatom.

Automatická prevodovka od ZF nás už tradične potešila
Automatická prevodovka od ZF nás už tradične potešila
Zdroj: Marek Pokrývka

Naše subjektívne pocity z dynamiky potvrdzujú výrobcom udávané parametre. Oficiálne zvládne tento model pokoriť stovku už za 6,9 sekundy a dosiahnuť rýchlosť 233 km/h, čo sú hodnoty postačujúce aj na rýchlu Autobahn. Papier sľubuje okrem toho aj výnimočnú spotrebu. Mestský priemer 5,5 l/100 km však ako reálny nevidíme, my sme sa tesne zmestili pod sedmičku. No mimo ulíc už udávaný 4,4-litrový údaj nie je žiadne sci-fi. Pri jazde okresnými cestami sme ho prekročili len o dva deci a na diaľnici stačilo dieselovému štvorvalcu 5,5 litra. To sú veľmi pekné čísla.

Podvozok je tvrdý, no funguje výborne

Okrem veľmi priaznivého pomeru výkon/spotreba nás motor potešil aj svojou kultivovanosťou. Spomedzi naftových dvojlitrov ho z tohto hľadiska radíme k špičke. Za normálnych okolností ho počuť naozaj minimálne, jeho zvuk však dovnútra nijak razantne nepreniká ani pri razantnejšej akcelerácii. Samozrejme, vznetovú farbu hlasu úplne zamaskovať nevie.

Väčšie nerovnosti by mohol bavorský sedan filtrovať lepšie
Väčšie nerovnosti by mohol bavorský sedan filtrovať lepšie
Zdroj: Marek Pokrývka

Dobrá izolácia interiéru sa neprejavuje iba vo vzťahu s pohonnou jednotkou, excelentne potlačené sú tiež aerodynamické šumy. Trochu horšie je na tom podvozok. Na niektorých povrchoch dosť počuť pneumatiky a ozývajú sa tiež niektoré nerovnosti. Tie aj neraz cítiť. Testované vozidlo bolo vybavené štandardným pružením a 18-palcovými pneumatikami typu runflat, ktoré prispeli k jeho tvrdému charakteru. Na nekvalitných slovenských cestách by mohli pomôcť adaptívne tlmiče.

Kým komfortu by sme čakali o niečo viac, na jazdné vlastnosti nemôžeme povedať krivého slova. Prospela im ľahšia a tuhšia konštrukcia než pri predchodcovi. Aj vďaka nej poslúcha trojka povely volantu naozaj brilantne, do zákrut sa vrhá s veľkou chuťou a správa sa v nich veľmi neutrálne. Nedotáčavé tendencie na limite pritom umožňuje korigovať plynom. Z pohonu všetkých kolies je cítiť preferencia zadnej nápravy, aj keď na driftovanie model xDrive vhodný nie je.

Nová trojka má športovú náturu aj s naftovým štvorvalcom
Nová trojka má športovú náturu aj s naftovým štvorvalcom
Zdroj: Marek Pokrývka

Nami skúšané auto nebolo orientované športovo, napriek tomu nás dokázalo slušne zabaviť. Reči o návrate tohto Bavora ku koreňom teda majú niečo do seba. Spätnú väzbu riadenia porovnateľnú s generáciami E21 či E30 tu síce čakať netreba, no na dnešnú dobu je slušná. Na presne fungujúcom volante sa nám nepáčil akurát jeho odpor v režime Sport. Je príliš vysoký, čo pôsobí umelo.

Najvyššia základná cena zo súperov

Spomedzi najbližších konkurentov v podobe Audi A4 a triedy C z dielne Mercedes-Benz je BMW radu 3 aktuálne najmladšie, jeho súperi už majú za sebou obaja medzigeneračný facelift. No zároveň je v základe aj najdrahšie. Slovenský importér si za verziu 318d s výkonom 110 kW (150 k) a šesťstupňovou manuálnou prevodovkou pýta 36 650 eur, čo je cena bez príplatkov.

Základná cena modelu BMW 320d xDrive je u nás 43 950 eur
Základná cena modelu BMW 320d xDrive je u nás 43 950 eur
Zdroj: Marek Pokrývka

Nami skúšaná naftová tristo-dvadsiatka vybavená automatom a pohonom xDrive stojí aktuálne necelých 44-tisíc, pričom vyhotovenie Luxury Line k tejto sume pridáva päťku. Ďalšie tisíce prihodili v našom prípade 18-palcové disky, technológie z balíka ConnectedDrive Plus či početné komfortné riešenia zastrešené paketmi Innovation a Business Class.

Všetky opcie vyhnali celkovú sumu až na úroveň 67 326 eur. To je dosť aj na prémiový sedan strednej triedy, testovaný exemplár to však ospravedlňoval naozaj bohatým vybavením obsahujúcim množstvo moderných prvkov. V zozname nám chýbali akurát adaptívne tlmiče.

Väčším mínusom je akurát komfort

BMW neustále rozširuje svoju športovo-úžitkové ponuku a oslovuje ňou čoraz viac zákazníkov. No popritom nezabúda na tých, ktorí preferujú klasiku. Napríklad v podobe sedanu strednej triedy. Rad 3 preto prešiel komplexnou premenou a vznikol z neho pilier novej éry Mníchova, ktorý pôsobí veľmi pevným dojmom. Miest na kritiku vydania G20 nie je veľa.

Svojho predchodcu zahanbí generácia G20 v mnohých smeroch
Svojho predchodcu zahanbí generácia G20 v mnohých smeroch
Zdroj: Marek Pokrývka

Siedma generácia trojky má moderný dizajn navonok i zvnútra, aj keď konzervatívnej časti fanúšikov zachutiť nemusí. Na interiér s prepracovanou ergonómiou však ťažko hľadať zlé slová. Oproti predchodcovi ponúka nielen viac technológií a komfortných prvkov vybavenia, ale tiež štedrejší priestor na zadných sedadlách. A taktiež luxusnejšie pôsobiace vyhotovenie.

Testovanú verziu BMW 320d xDrive vidíme ako zlatý stred ponuky. Dvojlitrový diesel má dostatok šťavy, no zároveň je veľmi kultivovaný a najmä mimo mesta pracuje s výbornou spotrebou. Jeho sila pritom postačuje aj na zabavenie šoféra. V tom má prsty hlavne výborne naladený podvozok, ktorému ale v našom prípade možno vytknúť tvrdý charakter. Komfort je podľa nás jediným väčším mínusom skúšaného modelu. Teda, ak nerátame vysokú kúpnu cenu...

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 995 cm3
Max. výkon
140 kW/190 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
400 Nm
pri otáčkach
1 750-2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 709 mm
Šírka
1 827 mm
Výška
1 429 mm
Rázvor náprav
2 851 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 540 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 615 kg
Užitočná hmotnosť
630 kg
Celková hmotnosť
2 170 kg
Objem batožinového priestoru
480 l
Objem palivovej nádrže
59 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
233 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,9 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,5 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,8 l/100 km
Mesto - počas testu
6,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
5,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
4,6 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
125 g/km
Emisná norma
Euro 6d-Temp
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 36 650 €
Základná cena verzie
od 43 950 €
Cena testovaného exemplára
67 326 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia