ikona

Testy Test BMW 120d xDrive: Delikátna záležitosť

Foto: Filip Kadlečík

15.8. 2018 15:25 Segment C je v európe naďalej extrémne dôležitý a každý automobilka sa ho snaží mať vyplnený prinajmenšom niekoľkými autami. BMW má medzi kompaktnými hatchbackmi overený rad 1. Môže sa však v niečom rovnať s novinkou konkurencie?

Test BMW 120d xDrive nebude úplne bežný. Bude totiž rozlúčkou s autom, ktoré nám za posledné roky spravilo radosť niekoľkokrát a v mnohých ohľadoch. Život je zmena a tá čaká aj obľúbenú jednotku. Má sa z nej stať civilnejší kompakt disponujúci pohonom predných kolies a rmodernými technológiami. Iste, tešíme sa aj na to auto, ale aktuálna generácia nám bude poriadne chýbať…

Typické BMW - takto sa nám rad 1 páči
Typické BMW - takto sa nám rad 1 páči
Zdroj: Filip Kadlečík

Rad 1 nedávno prešiel drobnou úpravou, ktorá sa dotkla predovšetkým infotainmentu. Ten dostal lepšie parametre a modernejšie užívateľské prostredie. Klamať si však nebudeme, so supermodernou konkurenciou zo Stuttgartu sa dnes nemôže porovnávať ani náhodou. Mercedes-Benz triedy A má v rukáve všetky esá a rad 1 len čierneho Petra. Alebo to nie je úplne tak?

Dnes už klasika

Jednotka dnes už dizajnom nemôže prekvapiť snáď nikoho. Za ostatné roky sa stala etablovaným hráčom na trhu i na našich cestách a Slováci ju majú v oku. Napriek tomu musíme na testovanom vozidle vyzdvihnúť nádherný lak vo farbe Estoril Blue skombinovaný s výbavou M Sport a krásnymi ráfikmi kolies. Presne takto by sme si predstavovali rad 1, ak by sme si ho mali zostavovať my.

Profil poznačený pohonom zadných kolies patrí medzi najkrajšie v segmente
Profil poznačený pohonom zadných kolies patrí medzi najkrajšie v segmente
Zdroj: Filip Kadlečík

Zabúdať netreba ani na to, že napriek blížiacemu sa odchodu nie je rad 1 zvonku v podstate nijak zvlášť zastaralý. Predné reflektory sú plne diódové, avšak nedisponujú technológiou vyrezávania protiidúcich objektov. Koncové svetlá sú taktiež spracované veľmi pekne a vďaka integrovanej LED trubici budú vyzerať moderne ešte niekoľko rokov. Jednotka už síce rokmi môže byť opozeraná, to jej však podľa nás na šarme neuberá. Práve naopak, zreje ako víno.

Pocit bezpečia a prémiovosti

Detailnému opisu interiéru sme sa venovali už pri testovaní modelu 118d, zbytočne by sme teda to isté opakovali dookola. Nedá nám však neupozorniť na jeden kritický bod, ktorý BMW radu 1 plní s prehľadom. Keď si do neho človek sadne, naozaj sa cíti ako v prémiovom aute.

Interiér pôsobí prémiovým dojmom na pohľad i na dotyk
Interiér pôsobí prémiovým dojmom na pohľad i na dotyk
Zdroj: Filip Kadlečík

Športové sedadlá vodiča i spolujazdca objímu a vďaka dobrému bočnému vedeniu ich nepustia zo zovretia ani v prudkých zákrutách. Volant s písmenkom M na základni spodného ramena do ruky padne excelentne, rozhodne ide o jeden z najlepších, ak nie o vôbec najlepší, volant na trhu. Jeho veniec je hrubý, potiahnutý kvalitnou kožou a zároveň príjemne mäkký. Rozmiestnenie ovládačov tempomatu a multimédií je ukážkové.

Ak je pre BMW charakteristický vynikajúci posed za volantom, toto auto je typologicky ortodoxným Bavorom. Kreslo si dokážete spustiť takmer až k podlahe, čo ešte umocňuje zážitok z riadenia a celej kabíny, ktorá pôsobí robustne a bezpečne. Všetko len podtrhuje stredový panel, ktorý je o pár stupňov naklonený k vodičovi.

Na tento volant by sme si vedeli zvyknúť v akomkoľvek aute
Na tento volant by sme si vedeli zvyknúť v akomkoľvek aute
Zdroj: Filip Kadlečík

Malé omladenie výrazne prospelo materiálovej skladbe i remeselnému spracovaniu kabíny. Z celého interiéru BMW 120d xDrive bolo cítiť prémiovosť a robustnosť. Niet sa čomu čudovať, tento automobil dosahuje pohotovostnú hmotnosť presahujúcu 1 500 kilogramov, čo na hatchback vôbec nie je málo. Prekvapiť by vás to však nemalo, veď tento kompakt disponuje silným dvojlitrom, príjemným automatom, pohonom všetkých kolies a robustným a vynikajúco vyladený, podvozkom, ktorý so zvyškom auta pracuje úplne bez chýb.

Delikátny podvozok

Dve viacprvkové nápravy modelu 120d sa vodičovi starajú o zážitok, ktorý u konkurencie často hľadáme márne. S “ťažkou” jednotkou pracujú krásne pri agresívnej jazde po okreskách a pritom sú stále pripravené odtlmiť aj výraznejšie nedokonalosti našich ciest. Neveľké BMW pôsobí, akoby sa do asfaltu zahrýzl a pustí sa ho len v prípade, že využijete jeho ochotu šmýkať sa zákrutami. Tá je napriek prítomnosti pohonu xDrive viac než citeľná. Z času na čas si na mokrej vozovke viete vyhodiť z kopýtka aj s dvojlitrovým dieselom.

Presne o tomto hovoríme - takto vyzerá skladba materiálov prémiového kompaktu
Presne o tomto hovoríme - takto vyzerá skladba materiálov prémiového kompaktu
Zdroj: Filip Kadlečík

Všestrannosť podvozka je tu fascinujúca, no nie je kľúčom k radosti z jazdy. Ten sa skrýva niekde medzi volantom, sedadlami a pneumatikami. Keď si do tohto auta sadnete, cítite, ako by ste sa doslova spojili. Vnemy z cesty vnímate nielen vďaka strmému a komunikatívnemu riadeniu, ale i cez chrbát a zadok. BMW 120d xDrive sa s pozorným vodičom doslova rozpráva a je len na vás, či ho budete počúvať. Ak áno, môžete sa tešiť na jazdu, ktorá vás chytí za srdce.

Skvelá dvojka

Pod dlhočiznou prednou kapotou sa skrýva prepĺňaný vznetový štvorvalec ladený na 140 kW (190 k) a 400 Nm, ktorý svoju silu na všetky štyri kolesá distribuuje pomocou osemstupňovej automatickej prevodovky s hydromeničom. Ide o dvojicu, ktorá k sebe patrí ako soľnička a korenička. Prevodovka firmy ZF dokáže vynikajúco pracovať s krútiacim momentom naftiaku a radí tak, že na pádla pod volantom siahnete len veľmi výnimočne.

Automat od ZF opäť dokazuje, že medzi prevodovkami patrí k šľachte
Automat od ZF opäť dokazuje, že medzi prevodovkami patrí k šľachte
Zdroj: Filip Kadlečík

Je paradoxom, že v tomto aute pôsobí aj “nešportový” diesel ako príjemne pružný motor, s ktorým sa dá vyblbnúť do sýtosti. Rozhodne za to môže nielen samotný agregát, ale aj spomínaná prevodovka. Okrem istého zábavného faktoru však jednotka exceluje aj na poli kombinovanej spotreby. S takmer dvestokoňovým hatchbackom s pohonom 4x4 viete v kombinovanom režime jazdiť bez väčších problémov za šesť litrov nafty na sto kilometrov.

Drahý špás

Samozrejme, BMW 120d má aj svoje nedostatky. Jazdecky príjemná kabína by mohla byť aj vzdušnejšia a priestrannejšia, na diaľnici by pomohlo lepšie odhlučnenie motora a kolies. V porovnaní s konkurenciou, predovšetkým Mercedesom-Benz triedy A zaostáva aj z hľadiska technológií. To by sa však čoskoro malo zmeniť.

Naftový dvojliter pod kapotou nevnímame ako prekážku, auto s ním jazdí nad očakávania
Naftový dvojliter pod kapotou nevnímame ako prekážku, auto s ním jazdí nad očakávania
Zdroj: Filip Kadlečík

Bežne to nerobíme, pretože si nemyslíme, že skutočná kvalita a pôžitok z jazdy sú lacné, no medzi negatíva vozidla tentokrát musíme zaradiť aj jeho cenovku. Testovačka bola nakonfigurovaná v cene 49 854 eur, čo je ešte viac než napríklad nedávno testovaná, úplne nová, trieda A.

Je faktom, že rad 1 kúpite už od 24 700 eur, za takýto nadupaný model však zaplatíte takmer dvojnásobok. Pri takejto sume je otázne, či by sme už rovno nezvažovali aj šesťvalcový variant M140i. Stojí ešte ďalších takmer 10 000 eur, no ak si niekto môže dovoliť dať bezmála 50 000 eur do kompaktu, ďalšia desiatka ho už nezabije.

Delikátna záležitosť

BMW 120d xDrive je bez pochýb delikátnym automobilom. Má vynikajúci podvozok, pohon, motor i prevodovku a z mechanického hľadiska ide citeľne o poctivé auto, ktoré vás spoza volantu bude baviť. Aj napriek vznetovému štvorvalcu pod kapotou si dokáže obhájiť povesť excelentného jazdeckého kompaktu. Mierna modernizácia v podobe upraveného infotainmentu, materiálovej skladby či prístrojovky síce autu pomohla, z technologického hľadiska ho však nespasila.

Ak by sme si sami skladali jednotku, vyzerala by presne takto
Ak by sme si sami skladali jednotku, vyzerala by presne takto
Zdroj: Filip Kadlečík

Pravdou je, že ak dnes túžite po prémiovom kompakte a rozhodujete sa medzi BMW a Mercedesom, stačí si zoradiť priority a budete mať vo všetkom jasno. Potrpíte si na najmodernejšie technológie, komfort a eleganciu? Berte Áčko. Ak však chcete za volantom prežívať každý centimeter vašej cesty, bude pre vás BMW radu 1 tou správnou voľbou a to dokonca i s naftou pod kapotou. Nakoniec musíme podotknúť, že excelentne jazdí aj stuttgartské Áčko. O to väčšia je pochvala určená pre Bavorov.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 995 cm3
Max. výkon
140 kW/190 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
400 Nm
pri otáčkach
1 750- 2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 329 mm
Šírka
1 765 mm
Výška
1 440 mm
Rázvor náprav
2 690 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 505 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 575 kg
Užitočná hmotnosť
545 kg
Celková hmotnosť
2 050 kg
Objem batožinového priestoru
360/1 200 l
Objem palivovej nádrže
52 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
222 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,9 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
6,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,2 l/100 km
Mesto - počas testu
6,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,2 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,2 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
138 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 24 700 €
Základná cena verzie
od 30 750 €
Cena testovaného exemplára
49 854 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia