RS 6 Avant 4,0 TFSI quattro tiptronic a RS Q8 TFSI quattro tiptronic. Výrazné osobnosti svojich kategórií. Technicky sú rovnaké, ale svojím prejavom úplne rozdielne. Poďme zistiť, čo ich spája a čo rozdeľuje.
Majú rovnakú strojovňu V8 s dvojitým prepĺňaním a s výkonom 441 kW (600 k) aj s divokým krútiacim momentom 800 Nm, ale nemôžu byť rozdielnejšie. Obe používajú osemstupňový automat od ZF, cez ktorý posielajú svoj výkon do mimoriadne podobných systémov pohonu všetkých kolies quattro.
Obe autá majú podobné nastavenie pruženia aj športové zavesenie kolies. Kde je teda ten rozdiel? Najväčším rozdielom v rámci tejto dvojice je hmotnosť. Avant váži 2 150 kilogramov a RS Q8 až 2 390. RS6 má slušnú hmotnostnú výhodu pri zrýchľovaní, ale RS Q8 má výhodu v pneumatikách, pretože jeho guma je širšia.
Pri zrýchľovaní má RS Q8 najprv lepší prenos výkonu na podložku vďaka pneumatikám, ale nižšia hmotnosť a výrazne lepšia aerodynamika kombi napokon v dynamike vysoké SUV prekonávajú. Na stovke je RS 6 Avant za 3,6 sekundy a RS Q8 za 3,8 sekundy, ale život nie sú preteky dragsterov po rovinke a v rýchlejších prejazdoch ostrých zákrut je Avant tiež výrazne lepší. Nie je to prekvapujúce, lebo pri rovnakom pohone musí rozhodovať nižšia konštrukcia, lepšie posadené ťažisko a nižšia hmotnosť.
Preteky nemeckých športových kombi sa dostali do absurdných hladín a štvrtá generácia Avantu RS to len podčiarkuje. Teraz má 48-voltový hybrid, ktorý pomáha zvyšovať efektivitu, a umožňuje aj aktívne riadenie nakláňania. Oneskorenie turba je vďaka dvojitému prepĺňaniu nepostrehnuteľné.
K dispozícii je aj riadenie zadných kolies, ktoré zvyšuje svižnosť. Riadenie je v režime comfort ľahké, ale po prepnutí na dynamic je odpor akýsi umelý. Štandardné adaptívne vzduchové pruženie dokáže eliminovať tvrdé nastavenie športového podvozka pri dlhšej jazde, keď ho veľmi nepotrebujete.
Na monumentálnu úroveň auto povýšil výbavový balíček Dynamikpaket plus (4 499 eur) s dynamickým riadením všetkých kolies, so športovým diferenciálom a s reguláciou maximálnej rýchlosti na 305 km/h. Keramické brzdy si však musíte zaplatiť zvlášť. Keramika vystužená uhlíkovými vláknami stojí 10 122 eur a jej hlavnou prednosťou nie je, že má strmene nalakované načerveno. Spomalenie môže byť rovnako očarujúce ako zrýchlenie. Rozsiahly zoznam príplatkov dáva tušiť, že základná cena 116 920 eur v záverečnom súčte poriadne narástla, a to na 165 715 eur.
- Technické údaje I Audi RS 6 Avant a RS Q8
Audi RS 6 Avant 4,0 TFSI quattro tiptronic
motor: benzínový prepĺňaný V8 • objem: 3 996 cm3 • výkon: 441 kW (600 k) pri 6 000 – 6 250 ot./min. • krútiaci moment: 800 Nm pri 2 050 – 4 500 ot./min.• prevodovka: 8-st. automatická • zrýchlenie 0 – 100 km/h: 3,6 s • max. rýchlosť: 250/305 km/h • spotreba kombinovaná: 12,3 – 12,9 l/100 km • emisie CO2 : 180 – 292 g/ km • rozmery (d/š/v): 4 995/1 951/ 1 460 mm• rázvor: 2 929 mm • kufor: 565 l • pohotovostná hm.: 2 150 kg • cena: od 165 715 eur
Audi RS Q8 TFSI quattro tiptronic
motor: benzínový prepĺňaný V8 • objem: 3 996 cm3 • výkon: 441 kW (600 k) pri 6 000 – 6 250 ot./min. • krútiaci moment: 800 Nm pri 2 200 – 4 500 ot./ min.• prevodovka: 8-st. automatická • zrýchlenie z 0 – 100 km/h: 3,8 s • max. rýchlosť: 250/305 km/h • spotreba kombinovaná: 13,7 – 14,2 l/100 km • emisie CO2 : 311 – 322 g/km • rozmery (d/š/v): 5 012/2 190/1 694 mm• rázvor: 2 998 mm • kufor: 605 l • pohotovostná hm.: 2 390 kg • cena: od 178 620 eur
Ak by ste si mali tipnúť, povedali by ste, že v testovanej dvojici bude drahší typ RS6 alebo RS Q8? Pri cenovke kombi sa dá ťažko predstaviť, že ho Q8 tromfne, no je to tak. Stojí 178 620 eur. To je suma, ktorá vám kúpi jedno z najlepších športových SUV súčasnosti.
Nedávno nám v redakcii parkovalo aj BMW X5 M. Nečakali sme, že dojem z neho by mohlo Audi ešte prekonať. Iste, Bavor býva pri drsnej jazde nekompromisnejší, no jeho podvozok je v bežnom režime až príliš tuhý. Vzduchové vankúše Audi zaručujú ohromný rozsah jazdných vlastností – od ultrašportových po komfortné. Ani masívny motor s výkonom 441 kW (600 k) nie je vždy taký divoch, ako by si človek predstavoval.
Osemvalec dokáže jazdiť nádherne hladko a kultivovane. V pokojnom režime pri jazde po okresných cestách mu na 100 km stačí 9,3 l benzínu. Rozsah jeho schopností je obdivuhodný. Stačí volič jazdných režimov prehodiť do najostrejšieho módu a auto sa dokonale zmení. Stvrdne, motor zaburáca a všetko je pripravené na „nakladačku“.
Pri športovej jazde sa aj tu vodič môže oprieť o karbónovo-keramické brzdy. Mamutie pneumatiky s rozmerom 295/35 R23 zaisťujú ohromný grip a napriek vyššiemu ťažisku RS Q8 zákrutami letí takmer s takou vervou ako kombi. Jeho priame riadenie je úžasné, šofér si s ním naplno vychutná aj úzke cestičky.
Charakter super-SUV, v ktorého rodnom liste stojí Bratislava, je nezabudnuteľný. Ak patríte medzi rovinkárov, poteší vás obmedzovač rýchlosti posunutý na 305 km/h. Nám väčšiu radosť robil samosvorný diferenciál Torsen, ktorý natvrdo rozdelí silu medzi prednú a zadnú nápravu. Aj vďaka nemu je RS Q8 chuťovka a bez pochýb jedno z najlepších jazdeckých SUV sveta.
- Verdikt redaktorov I Filip Kadlečík a Milan Adámek
S dvoma úplne zhodnými pohonnými systémami sa podarilo Audi Sportu vykúzliť úplne odlišné autá. Avant je na ceste ultimatívnejší, ale ťažké a vysoké UV sa ho drží v tesnom závese. SUV kupé je módnejšie a aj na našich fotkách vyzerá o niečo lepšie. Rovnako super bude vyzerať aj pred kaviarňou alebo pred obchodným centrom. V tesných horských zákrutách sa radšej spoľahneme na jazdnú predvídateľnosť kombi. V kvalite interiéru a vypracovania detailov sú obe autá na rovnako vysokej úrovni, no RS Q8 boduje modernejšou kabínou.