Test Audi A4 Allroad 2.0 TDI

Testy Test Audi A4 Allroad 2.0 TDI: Keď už, tak naplno

Foto: Ján Trangel

27.4. 2012 2:00 Audi na všetky cesty, teda Allroad, nie je tak celkom na všetky cesty a nie je ani pre každého. Vykúpi vysokú cenovku svojimi kvalitami?

Kapitola clanku

Audi A4 Allroad patrí do zvláštnej skupiny kombíkov, ktoré balansujú medzi klasikou a modernými crossovermi. Pre jedných znamenajú parádne zocelené vozidlo, pre iných kríženca, ktorý nie je vhodný do terénu a pre cestné použitie nosí so sebou zbytočné brnenie. V poriadku, reálny význam oplastovania a ochrany spodku je diskutabilný, no zvýšená svetlá výška je niekedy nad zlato.

Audi A4 Allroad sa presne hodí do mestskej džungle
Audi A4 Allroad sa presne hodí do mestskej džungle
Zdroj: Ján Trangel

Odkiaľ si, Allroad?

Názov Allroad Quattro sa u Audi objavil v roku 1999. Išlo o zvýšené a oplastované Audi A6 Avant, ktorému však v názve chýbalo označenie A6. Druhá generácia z roku 2006 sa už otvorene priznáva k pôvodu v A6. V roku 2009 iskra Allroadu preskočila aj na model A4 Avant.

Takmer 4 centimetre k dobru sa na papieri zdá ako zanedbateľná hodnota, avšak práve medzi štandardnými 143 milimetrami a allroadovskými 180 milimetrami sa najčastejšie láme chlieb (a plastové diely nárazníkov). Preto povahu allroadu hodnotíme ako ideálnu pre využitie v mestskej džungli, prípadne na cestách do vinice, na záhradu, za oddychom, jednoducho mimo asfaltky. To je poslanie Audi A4 Allroad a celej perepúte zálesáckych kombi.

Zarastený, no vyfintený

Ako sme už spomínali v úvode, Allroad je v porovnaní s obyčajným Avantom vyšší a dostal plastové brnenie. Chlapáckejšie sú nárazníky, stopu steroidov badať aj na lemoch blatníkov a prahoch. Plastové diely sú lakované kontrastnou farbou, ako býva u Allroadov dobrým zvykom. Kombinácia s hnedou metalízou teda pôsobí zaujímavo, no celkovo A4 Allroad z davu Audi nijako nevytŕča. Mimochodom, testujeme faceliftovanú verziu. Všimli ste si to?

Čerstvý facelift osviežil model A4, ktorý je
Čerstvý facelift osviežil model A4, ktorý je
Zdroj: Ján Trangel

V nami testovanom Audi A4 Allroad boli integrované základné látkové sedadlá. Napriek tomu, že ide o štandard ponúkaný k nižším výbavám, od nás získavajú plný počet bodov. Sedí sa v nich skutočne pohodlne, majú akurátne bočné vedenie a vyzdvihnúť musíme aj bedrovú opierku, ktorá spríjemňuje aj cestovanie na dlhé trate. Samozrejmosťou je integrované trojstupňové vyhrievanie, ventiláciu látkové sedadlá nepotrebujú.

Vyššiu svetlú výšku o 37 milimetrov nezasvätený
Vyššiu svetlú výšku o 37 milimetrov nezasvätený
Zdroj: Ján Trangel

Jednotlivé ovládacie prvky v interiéri sú rozmiestnené logicky a ergonomicky. Dvojzónová klimatizácia zbytočne nehučí ani pri vyšších otáčkach, odkladacích priestorov je dostatok. Do dverí sa zmestia aj väčšie fľaše, v stredovom paneli je priestor pre dve plechovky, alebo poháre s kávou. Pri opisovaní interiéru ešte musíme vyzdvihnúť jeden detail – kvalitu tlačidiel. V Audi si tejto drobnosti dali záležať a použili kvalitné, tvrdé plasty. Pri stlačení sa tlačidlá neprehýbajú, naopak, iba tíško cvaknú a používateľ má istotu, že stlačil správne. Práve v súčte podobných drobností spočíva pridaná hodnota prémiovej značky.

Typické Audi: strohé, ale ergonomicky bezchybné
Typické Audi: strohé, ale ergonomicky bezchybné
Zdroj: Ján Trangel
 

Výhľad zo zvýšeného kombíku je bezproblémový, v rámci triedy ide o lepší priemer. Spätné zrkadlá sú dostatočne veľké a nemáme k nim výhrady.

Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 721 mm
Šírka
1 841 mm
Výška
1 495 mm
Rázvor náprav
2 850 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 630 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 705 kg
Užitočná hmotnosť
570 kg
Celková hmotnosť
2 200 kg
Objem batožinového priestoru
490/1430 l
Objem palivovej nádrže
64 l

Zvládnutie rozvozu chladničiek od A4 Allroad hádam nikto nečaká. Batožinový priestor postačuje na bežné transporty, ale trúfne si aj na rodinnú dovolenku. Salutujeme mu však najmä pre jeho pravidelný tvar, akoby vytesaný do kameňa. Poteší tiež roletka, ktorú jednoduchým pohybom pošlete do nakladacej polohy a nemusíte ju zakaždým úplne zrolovať.

Koncernový súboj

Na porovnanie sme proti Audi A4 Allroad postavili koncernových zálesákov Passat Alltrack a Octaviu Scout. Octavia je síce o stupienok nižšie, no vďaka svojej reputácii býva často alternatívou pri výbere akéhokoľvek auta. Pre lepšie porovnanie sme vybrali verzie s pohonom všetkých kolies a motorom 2.0 TDI s výkonom tesne nad 100 kW.

Porovnanie s konkurenciou
Parametre
Audi A4 Allroad Quattro
VW Passat Alltrack 4Motion
Škoda Octavia Scout 4x4
Dĺžka (mm)
4 721
4 771
4 584
Šírka (mm)
1 841
1 820
1 784
Výška (mm)
1 495
1 550
1 462
Rázvor (mm)
2 850
2 710
2 578
Výkon (kW/k)
105/143
103/140
103/140
0 - 100 km/h (s)
10,3
10,3
10,1
Max. rýchlosť (km/h)
200
198
199
Spotreba (l/100 km)
6,2
5,7
5,9
Bat. priestor (l)
490/1430
603/1731
605/1665
Cena (€)
od 38 760
od 33 450
od 26 679

Stred, ktorý je zlatý

Pod kapotou nami testovaného Audi A4 Allroad sa nachádzal notoricky známy prepĺňaný naftový štvorvalec 2.0 TDI s objemom 1 968 cm3 a výkonom 130 kW (177 k) pri 4 200 otáčkach. Krútiaci moment 380 Nm je vodičovi k dispozícii medzi 1 750 a 2 500 otáčkami. Na 1 700 kg ťažký automobil sú to parametre úplne primerané a pre bežné jazdenie ponúka správny kompromis medzi výkonom a spotrebou. Naftový agregát ťahá pekne od nízkych otáčok, po dosiahnutí vrcholu krivky ale rýchlo zvädne.

Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 968 cm3
Max. výkon
130 kW/177 k
pri otáčkach
4 200/min
Max. krútiaci moment
380 Nm
pri otáčkach
1 750 - 2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
4x4
Prevodovka
6-stupňová manuálna

Testovaná motorizácia tvorí medzi naftovými agregátmi ponúkanými k A4 Allroad strednú výkonnostnú triedu – pod ňou je slabšie naladené 2.0 TDI s výkonom 105 k (143 k), naopak naftový Olymp tvorí šesťvalec 3.0 TDI s úctyhodnými parametrami 180 k (245 k).

Z dvoch naftových litrov je 130 kilowattov
Z dvoch naftových litrov je 130 kilowattov
Zdroj: Ján Trangel
 

Spotreba naftového agregátu 2.0 TDI nás trošku prekvapila. Vyššia stavba karosérie a pohon všetkých štyroch kolies si vybrali svoju daň pri diaľničných jazdách. Reálnych 130 km/h sa odrazilo na priemere 7,9 litra.

Spotreba
Mesto - normovaná
6,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,8 l/100 km
Mesto - počas testu
6,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,9 l/100 km
Priemer testu
7,3 l/100 km

V meste sme s Audi A4 Allroad dokázali bez problémov jazdiť za 6,7 litra, čo je o dve desatinky menej než udáva výrobca. A keby sme prezuli na letné, spotreba by ešte ďalej klesala. Naopak, udávaná spotreba mimo mesto (5,3 litra) je úplne nereálna. Pri pokojnej jazde a rešpektovaní všetkých rýchlostných obmedzení sme dosiahli 6,4 litra. Keď sme trošku pridali a jazdili dynamicky, spotreba na okreskách rýchlo stúpala k siedmim litrom.  

Po štyroch

Pohon Quattro posiela za bežných podmienok dozadu 60 % dostupného krútiaceho momentu. Prelievanie pomerov spredu dozadu a naopak si na nespevnenom povrchu nevšimnete. Všetko prebieha automaticky, presne tak, ako to zákazníci Audi vyžadujú.

Aj keď je Allroad štvorkolka, divoký terén nepokorí. Využitie pohonu Quattro vo formáte zvýšeného kombi vidíme skôr v zimných mesiacoch, či ešte lepšie v podhorských oblastiach, kde znížená adhézia vládne takmer polovicu každého roka.

Prečo také riadenie?

Spomedzi technických záležitostí máme výhradu k riadeniu. Od prémiovej nemeckej automobilky čakáme najvyšší štandard, od Audi A4 Allroad sme dostali iba priemer. Volant je vybavený adaptívnym dávkovaním účinku posiľňovania, ktorý však nepracuje úplne ideálne.

V nižších rýchlostiach je riadenie zbytočne preposiľňované, čo komplikuje napríklad presnosť manévrovania medzi všadeprítomnými výtlkmi. Pri pomalej jazde po nespevnenej ceste treba volant držať obomi rukami, lebo auto ľahko stratí smer. Vo vyšších rýchlostiach síce volant stvrdne, stále však komunikuje s vodičom iba minimálne a po prejazde nerovností má tendenciu odskakovať.

V úplnom kontraste s riadením je šesťstupňová manuálna prevodovka. Je výborne umiestnená tak, aby to mal pohodlne usadený vodič iba kúsok pravou rukou od volantu. Dráhy chodu páky prevodovky sú krátke, absolútna presnosť a istota pri radení prevodových stupňov sú samozrejmosťou. Pokiaľ máte športové ambície, na prevodovke určite nestroskotajú.

Test Audi A4 Allroad 2.0 TDI
Test Audi A4 Allroad 2.0 TDI
Zdroj: Ján Trangel
Test Audi A4 Allroad 2.0 TDI
Test Audi A4 Allroad 2.0 TDI
Zdroj: Ján Trangel
 
Základný objem kufra 490 litrov musí stačiť každému užívateľovi

Pravdepodobne sa tak ale stane kvôli podvozku. Vôbec nie je zlý, to rozhodne nie, je ale nastavený komfortne. Pre mierne vyššiu stavbu má Audi A4 Allroad tendenciu k ľahkému nakláňaniu v zákrutách, ktoré si so športovou jazdou príliš nerozumie. Na druhú stranu, v ponuke Audi sú celé zástupy automobilov určených pre milovníkov rýchlej jazdy. Zákazníci Allroad sú z iného cesta. Nepovažujeme to teda za nedostatok, ale špecifickú vlastnosť, ktorú treba rešpektovať už pri kúpe.

Podvozok robí čo môže aby žehlil nerovnosti, ale v uliciach „rozbombardovaných“ slovenských miest to nie vždy ide. Jazda v A4 Allroad ale aj tak rozhodne patrí k tomu príjemnejšiemu, kosti z vás určite nevytrasie a aj po stránke zvukového komfortu sa nenechá zahanbiť.

Aj motor je dobre utlmený. Jeho naftový prejav je síce všadeprítomný, nie však rušivý. Vibrácie sa do interiéru prenášajú iba minimálne a v mnohom pomôže aj integrovaný systém Štart/Stop, ktorý vypne motor po zastavení na križovatke. Vo vyšších rýchlostiach je počuť iba hluk od kolies a podvozok na nerovnostiach, aerodynamiku inžinieri navrhli výborne.

Cena za prestíž

V základe stojí testované vozidlo 40 810 eur. Kto sa uspokojí s nižším výkonom naftového dvojlitra, ušetrí viac než dve tisícky, ktoré potom môže oplieskať za výbavu. „Náš“ Allroad bol však z rodiny špeciálneho výbavového balíka Prestige, čo znamená bi-xenóny, alarm, vyhrievané sedadlá, Bluetooth a ďalšie príjemnosti za základnú cenu 41 510 eur. Navyše bol za príplatok vybavený napríklad hnedou metalízou za nekresťanských 900 eur, či trojzónovou klimatizáciou za príplatok 653 eur.

Cena
Základná cena modelu
od 38 760 €
Základná cena verzie
od 40 810 €
Cena testovaného exemplára
45 930 €

Zvyšné prvky, ktoré konečnú sumu dorovnali na 45 930 eur, si pokojne môžete odpustiť. Ide napríklad o optické hliníkové doplnky za 507 eur, balík osvetlenia za 214 eur a ďalšie drobnosti.

Keď už, tak naplno

Audi A4 Allroad je po všetkých stránkach dobre vyladené auto, ktoré dokáže splniť požiadavky svojich zákazníkov. Dieselový motor sa nestratí v meste ani na diaľnici, vyššia stavba karosérie zjednodušuje parkovanie na vyšších obrubníkoch a v spolupráci s pohonom štyroch kolies uľahčuje prejazd ľahším terénom. Malý Allroad teda neprekvapí ani zasnežená horská či mierne rozbahnená poľná cesta. Vnútri je dostatok komfortu aj na dlhých cestách, rozmerný batožinový priestor uspokojí štvorčlennú rodinu a vďaka štyrom kruhom na chladiči neurobí A4 Allroad majiteľovi hanbu ani vo vyššej spoločnosti.

Keď sa ale na nové Audi pozrieme optikou slovenského kupujúceho, po týždňovom testovaní sa nám iba ťažko hľadajú objektívne argumenty, prečo si zvoliť základné Audi A4 Allroad a nie jeho najväčšieho rivala z koncernovej stajne, Škodu Octavia Scout. Zo subjektívnych to môže byť predovšetkým afinita k prémiovej značke, zaujímavejší a lepšie spracovaný interiér a predovšetkým možnosť voľby rôznych príplatkových prvkov a silnejších motorizácií, ktoré Škoda neponúka.

Keď ale uvažujete o Audi skôr v slabšej výbave (tak ako bola vybavená naša testovačka), rozdiely sa stierajú. Obe autá sú si dosť podobné – jednak technicky, ale aj úžitkovou hodnotou. Cenovka na českom skautíkovi je ale k zákazníkovi výrazne priateľskejšia. Preto: keď už Audi A4 Allroad, tak v plnej paľbe so všetkými vychytávkami, aké prémiový Nemec ponúka.

Pre záujemcov o zvýšené kombi tiež môže byť atraktívne chvíľu počkať. Ešte do leta by na Slovensko mal prísť nový VW Passat Alltrack, ktorý ponúkne akýsi zlatý cenový aj úžitkový stred medzi Škodou a Audi.

TIP: Test Škoda Octavia Scout 2.0 TDI DSG: Konečne s automatom

Pokračovanie v ďalšej kapitole

BANNER300

Kapitola clanku

Test Audi A4 Allroad 2.0 TDI
Test Audi A4 Allroad 2.0 TDI
Zdroj: Ján Trangel
 

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 968 cm3
Max. výkon
130 kW/177 k
pri otáčkach
4 200/min
Max. krútiaci moment
380 Nm
pri otáčkach
1 750 - 2 500/min
Palivo
nafta
Pohon
4x4
Prevodovka
6-stupňová manuálna
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 721 mm
Šírka
1 841 mm
Výška
1 495 mm
Rázvor náprav
2 850 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 630 kg
Pohotovostná hmotnosť (EU)
1 705 kg
Užitočná hmotnosť
570 kg
Celková hmotnosť
2 200 kg
Objem batožinového priestoru
490/1430 l
Objem palivovej nádrže
64 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
215 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,2 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,8 l/100 km
Mesto - počas testu
6,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,9 l/100 km
Priemer testu
7,3 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
153 g/km
Emisná norma
Euro 5
Cena
Základná cena modelu
od 38 760 €
Základná cena verzie
od 40 810 €
Cena testovaného exemplára
45 930 €

BANNER300

Video

Diskusia