ikona

Testy Test MINI Countryman: Spánok na streche auta?

Foto: Filip Kadlečík

21.8. 2018 17:15 Mini Countryman dostalo špeciálny doplnok, ktorý by mu mohol závidieť aj nejeden expedičný špeciál. Stan na strechu výrobcu Autohome sme testovali na vlastnej koži.

S MINI Countryman sa už poznáme viac než dôverne. Príslušníkov druhej generácie sme už v redakcii mali dvoch, najskôr verziu Cooper D a po nej aj plug-in hybridný variant SE All4. Brita už teda takpovediac máme v oku, tentokrát sa preto v teste auta zameriavame najmä na niečo iné, než samotné vozidlo.

"Toto už nie je ani tak mini", povedal nám pumpár, keď zbadal Countryman - mal pravdu
Zdroj: Filip Kadlečík

MINI Countryman Cooper S, ktorý našu redakciu navštívil ako posledný, bol totiž vybavený unikátnym príslušenstvom - skladacím stanom umiestneným na strešných lyžinách. Vychytávku firmy Autohome sme si samozrejme vyskúšali na vlastnej koži a nestačili sme sa diviť…

Obrovský box

Stan značky Autohome nie je malý a i na pomerne veľkom Countrymanovi je neprehliadnuteľný. Ľudia nás zastavovali a na netradičný strešný box sa vypytovali prakticky nestále. Niet sa čomu čudovať, Samotný box, ktorý skrýva prekvapenie, má na dĺžku približne 2 200 mm a na šírku takmer 1 500 mm, malý teda nie je.

V plnej paráde - batožinový priestor s objemom 450 litrov komfortne pojme i dve kempovacie stoličky s stôl
V plnej paráde - batožinový priestor s objemom 450 litrov komfortne pojme i dve kempovacie stoličky s stôl
Zdroj: Filip Kadlečík

Jeho priamy vplyv na spotrebu sme otestovať nestihli, no rozhodne treba rátať s navýšenými ciframi. Automobilka hovorí o kombinovanej spotrebe na úrovni 6,2 l/100 km, my sme sa však v realite dostali k údaju 7,4 l/100 km pri umiernenej jazde. Ak si chcete plne užívať temperament 141-kilowattového dvojlitra, viete s apetítom zablúdiť aj podstatne vyššie.

V prípade inštalácie tohto boxu treba myslieť aj na výšku vstupu do garáže, automobil je s ním totiž navýšený o 300 až 400 mm. Nevýhodou môže byť aj fakt, že samotný stan váži desiatky kilogramov a jeden človek ho z auta sám demontovať nedokáže. Budete si teda musieť vždy zavolať niekoho na pomoc. Nám však v realite až na vyššiu spotrebu a hluk pri trojciferných rýchlostiach vôbec neprekážal a vieme si predstaviť, že by sme ho na aute mali nahodený pokojne aj celú kempovaciu sezónu vkuse.

V daždi, snehu i búrke

Absolútnou výhodou stanu Autohome oproti akémukoľvek bežnému konkurentovi je rýchlosť a ľahkosť jeho rozkladanie. Jediné, čo vám stačí urobiť, je uvoľniť tri pracky a vrchný diel boxu jemne zdvihnúť hore. Vďaka mechanickým ramenám sa stan sám rozloží a dospelý človek zvládne celý tento proces absolvovať za pár desiatok sekúnd.

Ťažkú strechu stanu zdvíhajú takéto ramená
Ťažkú strechu stanu zdvíhajú takéto ramená
Zdroj: Filip Kadlečík

Spaciu časť môžete vďaka jednoduchej manipulácii rozložiť a zložiť kedykoľvek, úplne bez ohľadu na aktuálne poveternostné podmienky. “Maturovanie” známe pri rozkladaní bežného stanu tu absolútne nehrozí a prekážať vám nebude ani silný vietor. Zloženie stanu je podobne jednoduché, vyžaduje si však trochu viac úsilia.

Človek musí jednotlivé časti stiahnuť dolu koordinovane, čo chce trochu cviku. Po dvoch-troch pokusoch však už budete vedieť ako na to a komplikovaná teda v praxi nebude ani posledná časť kempovania. Až na náročnejšiu montáž celku kvôli vyššej hmotnosti je manipulácia so samotným stanom veľmi jednoduchá a intuitívna, tu sa rozhodne niet na čo sťažovať.

Praktické príslušenstvo a výbava

K stanu sa dodáva aj hliníkový rebrík, ktorý slúži na výstup do výšky. Autohome má dva veľké vstupné otvory, jeden na každej strane, ktoré majú dvojitú stenu. Môžu byť úplne otvorené, alebo sa pomocou zipsu dá spustiť a upevniť len sieťka proti hmyzu. Tá sa nachádza aj na dvoch oknách umiestnených na menších stranách stanu. Vďaka tejto sústave prieduchov tu aj počas spánku je príjemne čerstvý vzduch.

Okná a vstupné otvory stan krásne presvetlia, matrac a podhlavníky sa zasa postarajú o komfort
Okná a vstupné otvory stan krásne presvetlia, matrac a podhlavníky sa zasa postarajú o komfort
Zdroj: Filip Kadlečík

Okrem rebríku spolu so stanom dostanete aj špeciálne textilné “police”, ktoré poslúžia dobre ako nočné stolíky. My sme v nich mali odložený mobil s nabíjačkou, zmestila sa sem však aj základná hygiena či kniha. Sieť sa nachádza aj vo vrchnej časti stanu, tú sme používali ako skrinku na oblečenie. Za tmy vám posvieti LED svetlo na batérie. Pomery tu sú skromné, no odkladacie priestory i výbava sú zvolené naozaj umne a za ne patrí firme Autohome i MINI pochvala.

S hlavou v oblakoch

Ak už sa v stane začínate ukladať na spánok, rebrík jednoducho vytiahnete hore a umiestníte ho buď na sieť na strope alebo krížom cez stan do priestoru, kde máte nohy. Nie je však problém, ak ho aj celú noc necháte vonku. Potom sa však ľahko môže stať, že vám nejaký vtipálek veľmi jednoducho vezme váš bod kontaktu so zemou.

Skvelý a jednoduchý odkladací priestor - sieť, ktorá je zavesená na streche stanu
Skvelý a jednoduchý odkladací priestor - sieť, ktorá je zavesená na streche stanu
Zdroj: Filip Kadlečík

V Autohome sa totiž spí poriadne vysoko, vo výške presahujúcej 1 800 mm. My sme tento fakt vnímali len pozitívne - osadenstvo je od vplyvu okolia chránené už len samotnou výškou. V podstate vám môže byť jedno, či prší, sneží, alebo medzičasom už auto po búrke stojí v potoku. Vy ste pekne v suchu. To isté platí aj o prípadnom stretnutí so zvieratami či pri obavách zo správania iných ľudí. Tu jednoducho spíte s hlavou v oblakoch.

Predsalen nám však aj v tomto ohľade na stane Autohome jedna vec prekážala. Vonkajšia stena hlavných vchodov na spodnej strane nemala zips a zatvárala sa v podstate len tak, že ste ju podsúvali pod matrac. Jednoduché riešenie, no nie príliš šťastné. Počas spánku ste ju totiž aj pri minimálnych pohybov chtiac-nechtiac pootvorili a do stanu vám išlo zbytočné svetlo, prípadne chladný vzduch.

Ďalší vynikajúci odkladací priestor - tu sa zmestí vaša hygiena, mobil, nabíjačka, kniha, ale otestované máme aj pivo
Ďalší vynikajúci odkladací priestor - tu sa zmestí vaša hygiena, mobil, nabíjačka, kniha, ale otestované máme aj pivo
Zdroj: Filip Kadlečík

Čo sa týka svetla, platí pre stan na streche to, čo aj pri bežných prenosných obydliach. Veľa slnečného žiarenia jeho steny neodrazia a preto sa na vyspávanie ako v zatemnenej izbe tešiť netreba. Zato je tu však cez deň stále príjemné svetlo a čas sa tu trávi veľmi príjemne. Výška interiéru mobilnej časti dosahuje 940 mm a tak sa tu pohodlne posadí aj človek s výškou okolo 180 centimetrov.

Výrez v matraci určený pre skladacie rameno slúži v rozloženom stave ako dodatočný odkladací priestor, z ktorého vám nič nevypadne
Výrez v matraci určený pre skladacie rameno slúži v rozloženom stave ako dodatočný odkladací priestor, z ktorého vám nič nevypadne
Zdroj: Filip Kadlečík

Stan poskytuje dostatok priestoru na spánok pre dvoch dospelých ľudí. Príjemný matrac má na šírku 1 300 a na dĺžku 2 100 mm, okrem neho k Autohome dostanete aj vankúšiky. My sme na aute spali v spacákoch - matrac bol z hygienických dôvodov ešte obalený igelitom, no stan by bez problémov poňal i bežné prikrývky. Na spacák tu teda odkázaní nemusíte byť. Nadstavba vás v noci i za dňa ochráni nielen pred rosou, ale i silnejšími zrážkami. Ak by ste sa už, napríklad počas vyčíňania búrky, v stane cítili nekomfortne, stále bude príležitosť zliezť dole do auta a odfrčať niekam za lepším počasím.

Dobrá kombinácia

Stan bol umiestnený na automobile MINI Countryman Cooper S, ktorý disponoval športovou osemstupňovou samočinnou prevodovkou, pohonom všetkých kolies a dvojlitrovým prepĺňaným agregátom. Z pohľadu jazdy môžeme Countrymanu so stanom vyčítať len spomínaný vyšší hluk a poprípade zvýšenie spotreby. To sú však logické dôsledky umiestnenia veľkého strešného boxu.

Po mechanickej stránke možno Countrymanovi čokoľvek vyčítať len ťažko
Po mechanickej stránke možno Countrymanovi čokoľvek vyčítať len ťažko
Zdroj: Filip Kadlečík

Aj so stanom bol Countryman stále hravým SUV, ktoré vás jednoducho baví šoférovať. Tuhý podvozok nie je nepríjemné tvrdý, presné a strmé riadenie provokuje k rezaniu zákrut a živý agregát ladený na 141 kW (192 k) si okamihy, keď otáčkomer smeruje nad 5 000 ot./min., doslova užíva. Štvorkolku sme v bežných situáciach vyskúšali i na blate či mokrej tráve a nesklamala nás. Do extrémnejšieho terénu by sme však Countryman nebrali - aj kvôli svetlej výške, ktorá nepresiahne úroveň 165 mm.

Kúpili by sme?

Ak vás kempovanie baví a užívate si pobyt v prírode či organizovaných kempoch, do Countrymanu so stanom na streche by ste sa určite zamilovali. Podobne ako my. Neraz sme si počas testovacie týždňa povedali “Ach, mať tak tie peniaze…”. A to presne bude problém väčšiny ľudí. Kúpa Autohome je totiž pomerne veľká investícia.

JCW balík a viacero ďalších príplatkov prispelo k vyššej cene, výbava tu však je veľmi bohatá
JCW balík a viacero ďalších príplatkov prispelo k vyššej cene, výbava tu však je veľmi bohatá
Zdroj: Filip Kadlečík

Stan totiž v závislosti od konkrétneho predajcu stojí približne 2 600 eur. Počítať pritom treba aj s počiatočnou montážou, za ktorú zaplatíte okolo 360 eur. Koniec-koncov vás teda tento špás vyjde na niečo menej než 3 000 eur, čo už je slušná pálka. Na druhú stranu - ide o výnimočne pohodlné riešenie kempovania, ktoré ho z hľadiska komfortu posúva o niekoľko úrovní vyššie.

Veríme však, že popri obstarávaní samotného auta by už potenciálnych majiteľov tento príplatok bolieť nemusel a preto odporúčame: Nebojte sa ho a ak ho budete mať kde využiť, rozhodne si kúpte. My sami by sme tak urobili. Tri tisícky by sa aj dali zohnať, už nám chýba len pár desiatok na nový Countryman.

Spodná časť steny na vchodových
Spodná časť steny na vchodových "dverách" sa nezipsuje, ale len takto zakladá pod matrac
Zdroj: Filip Kadlečík

Samotné SUV aktuálne začína na cene 26 050 eur, variant Cooper S kúpite od 30 150 eur. Za nami testované auto v plnej výbave zaplatíte 46 497 eur, čo rozhodne nie je málo. Na druhú stranu si však treba uvedomiť, že Countryman už vôbec nie je tak mini, ako by ste si o Mini mysleli. Pohon všetkých kolies, solídny podvozok, vynikajúca prevodovka a silný motor taktiež nie sú zadarmo.

Unikátne riešenie i zážitok

Nalejme si čistého vína, najväčším nedostatkom tohto riešenia je jeho cena. Inak by nám skutočne prekážal len absentujúci zips na spodnej stane hlavných vchodov. Ak by sme však patrili medzi majiteľov MINI Countryman, nad týmto stanom by sme rozhodne premýšľali. V danom segmente totiž ide o unikátne riešenie i zážitok.

Úplná pohoda, tak vyzerajú noci strávené s Mini Countryman, stan firmy Autohome je skvelý spoločník
Úplná pohoda, tak vyzerajú noci strávené s Mini Countryman, stan firmy Autohome je skvelý spoločník
Zdroj: Filip Kadlečík

MINI vnímame ako u nás čiastočne nepochopenú automobilku, ktorá vie sprostredkovať emócie a výnimočné zážitky. Nejde len o “malé a drahé” autá, ale o životný štýl. Briti to spoluprácou s talianskou firmou Autohome len potvrdzujú a nám sa táto filozofia páči. V stane sa spalo i kempovalo vynikajúco a tak nám nezostáva nič iné, len ho odporúčať ďalej.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 998 cm3
Max. výkon (benzínový motor)
141 kW/192 k
pri otáčkach
5 000 - 6 000/min
Max. krútiaci moment (benzínový motor)
280 Nm
pri otáčkach
1 350-4 600/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 299 mm
Šírka
1 822 mm
Výška
1 557 mm
Rázvor náprav
2 670 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 460 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 535 kg
Užitočná hmotnosť
590 kg
Celková hmotnosť
2 050 kg
Objem batožinového priestoru
450/1390 l
Objem palivovej nádrže
51 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
225 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
7,4 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
7,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,4 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,2 l/100 km
Mesto - počas testu
7,9 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,4 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
141 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 26 050 €
Základná cena verzie
od 30 150 €
Cena testovaného exemplára
46 497 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia