Mnohí hybridnej Toyote Yaris donedávna vyčítali, že je autom, ktoré si ľudia kupujú hlavne na základe racionálneho rozhodnutia, nie srdcom. Bolo efektívne a na svoje rozmery aj pomerne priestranné, no európsku klientelu dizajnom či jazdnými vlastnosťami nenadchýnalo. Dnes sú emócie v móde a kúpiť si auto len kvôli hlasu rozumu, to sa príliš nenosí. Japonci si to dobre uvedomujú a tak Yaris prešiel výraznou premenou.
V porovnaní s predchodcom je štvrtá generácia kratšia o 5 mm, čo je dnes nevídané. Ku zmenšeniu došlo aj čo sa výšky týka a to o citeľných 40 mm. Na druhú stranu, šírka rástla výrazne - rovno o 50 mm. Mal som možnosť Yaris IV. priamo porovnať s Yarisom III., novinka pôsobí dynamickejšie, no o niečo menej elegantne. Toyota sa tu už nehrá na striedmosť.
Ostro rezané full-LED svetlomety siahajú takmer až k mohutne klenutým predným blatníkom. Výrazne tvarovaný predný nárazník s veľkou čelnou maskou je ďalším prvkom do partie športových elementov vozidla. To isté platí aj o zadnej časti, ktorá má taktiež kypré tvary a nápadité svetlomety. Dizajnu tohto vozidla vytýkam len bočnú líniu, ktorá je v záujme udržania vnútorného priestoru na rozumnej úrovni ukončená akosi neprirodzene.
Nepáči sa mi ani červená lišta nalepená medzi koncovými svetlami, ktorá má lacným spôsobom evokovať stále moderné prepojené zadné svetlá. Toto auto má podľa mňa dosť imidžu a charakteru, aby sa na nič nemuselo hrať.
Kabína pôsobí v porovnaní s minulosťou menej vzdušným dojmom, je o čosi nižšia a o niečo menej priestoru pocitovo ponúka v pozdĺžnom smere aj druhý rad sedadiel. Kufor sa v podstate nezmenil, stále ponúka 286 litrov. Na dnešnú dobu sú tu priestorové pomery štandardné.
Páči sa mi, že v tomto aute sedím v lepšej šoférskej pozícii. Starší Yaris neumožňoval byť tak nízko pri zemi, i keď treba povedať, že aj novinka by mohla vodičovi umožniť spustiť sa ešte nižšie. Čo sa palubovky a všetkých jej komponentov týka, tie si zaslúžia len pochvalu. Volant je výborne tvarovaný, má rozumne usporiadané tlačidlá, nápaditá virtuálna prístrojovka je zasa veľmi prehľadná. V testovanej Premiere Edition môj prehľad o stave vozidla zlepšoval aj podarený head-up displej premietaný priamo na čelné sklo. V prípade môjho testovania práve počas nakrúcania videa head-up displej vypadol, inak však slúžil dobre a po reštarte vozidla nabehol. Ani Toyota neregistruje žiadne problémy s head-up displejom Yarisu.
Centrálnu obrazovku a jej infotainment môžete poznať už z iných modelov značky. Ide o štandardné riešenie, na ktoré je spoľah. Musím však vyzdvihnúť fakt, že Toyota vodičovi dopriala možnosť čiastočného hardvérového ovládania systému a najmä samostatný panel klimatizácie.
S dotykovými riešeniami sa v novej generácii Yarisu šetrí a to ma teší. Aj vďaka tomu je bezpečnejší. V tomto smere napríklad vyniká aj centrálnym airbagom, ktorý v prípade nehody vytvorí bezpečnú zábranu medzi vodičom a spolujazdcom.
Perličkou na záver je prítomnosť množstva šikovných odkladacích priestorov, kam môžete položiť svoje smart zariadenia. V Premiere Edition dokonca nájdete aj bezdrôtovú nabíjačku. Mimochodom, testované vozidlo s cenovkou na úrovni 20 440 eur môže na prvý pohľad pôsobiť draho. V skutočnosti však v podobnej cenovej hladine viete kúpiť aj viacerých konkurentov, tí však až na Renault Clio neponúkajú podobne sofistikovaný pohon. Preto by som cenu tohto vozidla označil za rozumnú a adekvátnu.