ikona

Testy Jazdená Tesla Model S: Má už vybité baterky?

Foto: AUTO BILD

27.12. 2017 15:00 Tesla Model S je na trhu s jazdenými vozidlami veľkým otáznikom. Ako nové auto podáva závratné výkony, čo však dokáže vo vyššom veku? Bude jej ešte stačiť energia?

Nastupovať, radiacu páku potiahnuť na D a Model S už aj sviští z miesta. Rovnako jednoduché ako štart jazdy bolo očividne aj rozhodnutie zodpovedných v Tesle. Značka bola založená v roku 2003, teda len pred 14 rokmi. Odvtedy jej predaje neustále rastú. Od uvedenia limuzíny vyššej strednej triedy Model S, predáva Tesla toľko áut ako nikdy predtým.

Model S si zachováva kapacitu akumulátorov aj po státisícoch kilometrov
Model S si zachováva kapacitu akumulátorov aj po státisícoch kilometrov
Zdroj: AUTO BILD

V Nórsku to dokonca Model S vytiahol až na piate miesto v štatistike predaja. Musíme upozorniť, že v krajine, ktorá produkuje vlastnú ropu a ktorá vďaka svojej rozťahanej sieti ciest nie je práve meradlom mestského života. Dôvodom je enormná štátna podpora – Model S stojí v Nórsku asi toľko ako základný VW Golf.

U nás na Slovensku môžeme o niečom takom zatiaľ iba snívať. Náš štát podporuje kúpu elektrického auta len sumou 5 000 eur. A to pri základnej cene Tesly Model S zhruba 69 000 eur (bez DPH) nehrá až takú úlohu. Nie je preto žiadnym prekvapením, že firmy, ktoré si tieto autá berú na lízing, tvoria najväčší podiel zákazníkov. Čo sa však stane so všetkými tými prenajatými vozidlami, keď sa po pár rokoch vrátia do lízingových firiem?

Z technickej stránky je Model S stále vynikajúci
Z technickej stránky je Model S stále vynikajúci
Zdroj: AUTO BILD

Najväčší podiel jazdených áut ponúka samotný výrobca na svojej stránke (www.tesla.com) v oddelení Jazdené vozidlá. Na ich druhý život ich tu aj technicky pripravia, pričom dostanú štvorročnú záruku alebo až do 80 000 kilometrov. Len nedávno však šéf značky Elon Musk oznámil, že ako reakciu na vysoký počet na-jazdených kilometrov ročne u mnohých vodičov túto záruku skrátia na dva roky. Zato by sa však mala predĺžiť záruka na počet najazdených kilometrov na 160 000.

Ceny ojazdených Modelov S by sa zároveň mali znížiť, aby zákazníci, ktorí musia čakať na nový menší Model 3 ešte dlhé mesiace, nestratili trpezlivosť. Najlacnejšie kúpite jazdené „esko“ od súkromníka. My sme našli na internete jazdený Model S 85 za približne 45 500 eur s rokom výroby 2014. To znie ako dobrá kúpa, má to však aj svoj dôvod.

Na volante sa státisíce kilometrov podpísali
Na volante sa státisíce kilometrov podpísali
Zdroj: AUTO BILD

Import z Francúzska má totiž najazdených slušných 212 000 kilometrov za necelé tri roky. Havarovaný predok, na ktorý nás majiteľ férovo upozornil, opravoval značkový servis.
Vyšší počet najazdených kilometrov ani nevidno. Zopár rušivých zvukov a zvlnený poťah spolujazdcovho sedadla síce poukazujú na to, že Tesla sa vyrába v USA a že v rámci kvality ešte existuje potenciál na isté vylepšenia.

Z technickej stránky nás ale tento Model S príjemne prekvapil: lítiovo-iónové akumulátory nestratili takmer nič zo svojej kapacity, ešte stále dosahujú 90 percent pôvodného výkonu. Kým sa ten úplne vyminie, aj každý normálny spaľovací motor vypustí „dušu“. Opotrebovanie jednotky motor/prevodovka sa nedá zistiť, elektronickí pomocníci fungujú až na jednu výnimku: zadné ľavé dvere sa nedajú otvoriť.

Toto sú najväčšie nedostatky Tesly z druhej ruky
Toto sú najväčšie nedostatky Tesly z druhej ruky
Zdroj: AUTO BILD

Rúčky sa pri priblížení majiteľa s kľúčom vysunú a pri rozbehnutí auta sa zase pekne zasunú. Jedno takéto pokazené umelecké dielko však stojí zhruba 800 eur, čo jeho majiteľa celkom určite nepoteší. Keďže moderná technika starne s vekom, a nie s počtom najazdených kilometrov, ešte potrvá, kým sa trvanlivosť vozidiel značky Tesla podarí overiť.

Za nie celkom lacný Model S hovoria dve pozitívne správy – na dlhé cesty ponúka dostatok miesta aj dostatočný dojazd. Aj jazdenka na jedno nabitie ešte stále prejde až 368 kilometrov. Navyše, na dobíjacích staniciach Tesla-Supercharger môžete batérie dobíjať doživotne zadarmo.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia