Nissan Navara

Testy Jazdený Nissan Navara: Pokrivkávajúci robotník

Foto: AUTO BILD

4.2. 2017 9:39 Nissan Navara, ako pick-up s predĺženou kabínou môže byť celkom užitočné auto, najmä preto, že sa s ním celkom dobre jazdí na ceste aj v teréne. Nie je však vôbec bez problémov, pozrite sa, čo hrozí pri kúpe z druhej ruky.

Väčšie pick-upy nepatria na starom kontinente k práve rozšírenému segmentu, hoci v ňom v poslednom čase pribudlo zopár noviniek. Dlhoročných zástupcov možno poľahky spočítať na prstoch jednej ruky, jedným z nich je aj Nissan Navara. Už tri roky je na svete jeho tretia generácia, teraz sa však bližšie pozrieme na jeho predchodcu.

Nissan Navara
Nissan Navara
Zdroj: AUTO BILD

Nissan Navara druhej generácie, fabrikou označený ako D40, bol novinkou roku 2004 a v Európe sa s jedným faceliftom vyrábal do roku 2015. Konštrukčne bol spriaznený s off-roadom Pathfinder, s ktorým tak zdieľal aj množstvo dielov. Základom auta bol rebrinový rám, nesúci karosériu. Predná náprava je lichobežníková, s vinutými pružinami, zadná tuhá, odpružená listovými pružinami.

Navara bola k dispozícii v dvoch karosárskych verziách. Prvou je dvojdverová King Cab, s jednoduchou kabínou a dvojicou sedadiel pre dvoch cestujúcich. Druhou je štvordverová päťmiestna Double Cab s dvojitou kabínou a dvomi radmi sedadiel. Auto je dlhé 5 220, resp. 5295 mm, so šírkou 1 850 mm a výškou 1 776 mm. Rázvor náprav má hodnotu 3 198 mm, nosnosť dosahuje 730 až 850 kg.

Nissan sa podrobil aj testom pasívnej bezpečnosti v Euro NCAP, no nedopadol dobre, keďže získal jedinú hviezdičku z piatich. Hlavnú vinu na zlyhaní niesol software airbagov. Po vylepšení sa test zopakoval a výsledok sa zlepšil na tri hviezdičky. Preverili ho aj v Amerike, IIHS mu udelil za náraz spredu, zboku a prevrátenie známku dobrý, pri náraze zozadu bol hodnotený ako akceptovateľný.

Štvorvalec aj šesťvalec

Na európsky trh nastúpila Navara s dvojicou motorov. Prvým bol zážihový vidlicový šesťvalec s objemom 4,0 litra (198 kW/270 k), druhým agregátom bol vznetový štvorvalec dCi s objemom 2,5 litra, dostupný v dvoch výkonových verziách (106 kW/144 k, resp. 128 kW/174 k).

Nissan Navara
Nissan Navara
Zdroj: AUTO BILD

Oba motory štandardne spolupracovali so šesťstupňovou manuálnou prevodovkou, alternatívou k nej bol päťstupňový automat. Popri tom si bolo možné vybrať verziu s pohonom kolies zadnej nápravy, alebo pohon všetkých kolies. Dá sa však používať len na povrchoch so zníženou priľnavosťou, keďže v ňom nie je zaradený medzinápravový diferenciál.

Na starom kontinente bola Navara k dispozícii v štyroch stupňoch výbavy. Ten najvyšší pritom ponúkal celkom slušný komfort s prvkami ako kožené čalúnenie, dvojzónová klimatizácia, autorádio s meničom na 6 CD, či navigácia. Zvláštnosťou bol multifunkčný volant, zdieľaný s kupé 350 Z.

Nissan Navara
Nissan Navara
Zdroj: AUTO BILD

Na modelový rok 2010 pripravil Nissan prepracované a omladené prevedenie pick-upu. Od pôvodného sa na pohľad líšilo najmä v detailoch prepracovanými svetlami a kapotou motora, s decentnejšie tvarovanou maskou a oblejším predným nárazníkom.

Výraznejšie zmeny sa odohrali v interiéri, ktorý dostal materiály lepšej kvality aj novo tvarované diely, ako napríklad stredovú konzolu. Najviac bol pokrok cítiť v najvyššom stupni výbavy s množstvom prvkov, dodávajúcich mu až takmer luxusný charakter.

Veľmi dôležité bolo aj zlepšenie aktívnej i pasívnej bezpečnosti. Kabína bola po novom vybavená na oboch stranách bočnými aj hlavovými airbagmi a modely so vznetovým motorom dostali do základnej výbavy stabilizačný systém.

Nissan Navara
Nissan Navara
Zdroj: AUTO BILD

Krátko po omladení pribudol v ponuke nový motor, vznetový trojliter V6 dCi (175 kW/240 k). Prepracovaný bol aj pôvodný štvorvalec dCi (140 kW/190 k) a takisto aj zážihový V6 (195 kW/261 k).

Navara je v prvom rade robustný pick-up, určený aj do náročnejšieho terénu. Interiér však býva dobre vybavený a často v ňom dokonca nechýbajú ani luxusnejšie prvky. Komfort na bežných asfaltových cestách je navyše, napriek tuhej zadnej náprave, odpruženej listovými pružinami, až prekvapivo vysoký, a tak nie je problém používať auto aj pri častejších jazdách na dlhšie vzdialenosti.

Typické problémy

Jednou z typických slabších stránok pick-upu Navara je zadná náprava, konkrétne praskajúce hnacie poloosi. Vôbec sa to pritom nestáva len pri extrémnom zaťažení. Dôvodom je šetrenie zo strany výrobcu, úsporná konštrukcia a kvalita materiálu.

Nissan Navara
Nissan Navara
Zdroj: AUTO BILD

Zadnej nápravy sa týka aj druhý nedostatok, nekvalitné tesnenie rozvodovky. Následný únik oleja, obvykle veľmi rýchlo vedie k nadmernému opotrebeniu ložísk a tým zvýšeniu zaťaženia ďalších komponentov. Najväčším problémom je náhradný diel, Nissan totiž nedodáva len samotné tesnenie, ale sadu, ktorej cena je asi tisíc eur.

Silnými vznetovými motormi zaťažená náprava to však pri tomto aute vôbec nemá ľahké. Vodič by mal zbystriť pozornosť, aj vtedy ak pri pomalšej jazde v zákrutách započuje z jej oblasti zvuky, pripomínajúce brúsenie.

So životnosťou motorov Navara problém nemáva, to však rozhodne neplatí o spojke, ktorá opäť ukazuje, kam vedú úsporné opatrenia. Na nosnosť auta, dosahujúcu takmer jednu tonu, k čomu sa môže pridať ešte trojtonový príves je skutočne slabo dimenzovaná, takže len zriedka vydrží dlhšie než 100 000 kilometrov.

Nissan Navara
Nissan Navara
Zdroj: AUTO BILD

Dlhý život nezvyknú mať ani prevodovky. Pri automatických sa zdá byť kritickou hranicou 150 000 km, pri manuálnych to je ťažšie. Niektoré exempláre majú pri 100 000 kilometroch už tretiu, iné majú na počítadle prejdenej vzdialenosti číslo 300 000 a stále jazdia s pôvodnou.

Veľmi vážnym nedostatkom je aj nadmieru slabá ochrana voči hrdzi, pravdepodobne spôsobená zlou technológiou výroby, či nedbalosťou v jej procese. Svedčí o tom veľmi časté nerovnomerné rozloženie antikorózneho materiálu.

Výsledkom sú hniezda hrdze najmä na spodnej časti karosérie, na ráme predného okna, ale i na vnútorných hranách dverí. Zasiahnutá býva aj ložná plocha a jej veko, zvlášť pri intenzívnejšie používaných exemplároch. Pri facelifte v roku 2010 sa ochrana zlepšila, no problémy sa v žiadnom prípade definitívne neodstránili.

Oplatí sa?

Nissan Navara D40 sa ako kvalitné auto do histórie nezapíše. Bilanciu mu kazí množstvo nedostatkov od šetrenia vo výrobe až po materiály. Pozitívne treba hodnotiť vznetové motory, ktoré zvyknú vydržať veľa. Prevodovky, zadná náprava a elektroinštalácia sú zasa popri hrdzi asi najrizikovejšie oblasti, ktoré môžu v budúcnosti potrápiť. Kto chce, nech si vyberie ročník 2010 a vyššie, tie sú lepšie.

Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia