Seat Leon Cupra 280

Testy Seat Leon Cupra: Nový kráľ hot-hatchov

Foto: Marek Pokrývka

25.8. 2014 16:47 JAZDA    Prevetrali sme výkonnejšiu verziu temperamentného Španiela, ktorý svojou cenou kosí konkurentov aj vo vlastných radoch.

V ríši hot-hatchov sa nedávno odohral slušný hurikán. Bez predchádzajúceho upozornenia do nej vtrhol španielsky dobyvateľ menom Seat Leon Cupra. Jeho nároky na korunu síce mnohí nebrali vážne, no tento automobil ich potvrdil na slávnom Nürburgringu. Po šiestich rokoch panovania zosadil Renault Mégane R.S. z trónu najrýchlejších sériových modelov s predným pohonom.

Seat Leon Cupra 280 je novým dobyvateľom
Seat Leon Cupra 280 je novým dobyvateľom
Zdroj: Marek Pokrývka

Medzičasom si Francúzi svoj vzácny titul vydobyli späť. Prišli s modelom R.S. 275 Trophy, ktorý bol podrobený viacerým úpravám. Na samotný rekord však využila ešte drsnejšiu verziu nesúcu označenie Trophy-R. Tá prešla ďalšími zmenami vrátane redukčnej diéty (zhodila asi sto kilogramov) a je len dvojmiestna, čo ju stavia na trochu inú úroveň než klasický model Cupra 280. Temperamentného Španiela preto mnohí stále považujú za právoplatného kráľa.

Dráma sa nachádza pod kapotou

Ak by ste čakali, že dobyvateľ takéhoto kalibru bude mať oblečené nablýskané brnenie, Seat Leon Cupra vás môže sklamať. Hatchback síce dostal ostrejšie tvarované nárazníky, väčší strešný spojler či dvojicu výfukových koncoviek, no všetky tieto prvky sú pomerne nenápadné. To isté platí pre štítky na maske chladiča a piatych dverách, symbolizujúce šachovnicovú vlajku. Nami testovaný exemplár budil pozornosť najmä vďaka červenej farbe doplnenej nálepkami a naleštenými diskami kolies s priemerom devätnásť palcov, ktoré patria k výbave modelu 280.

Ani interiér vám nevyrazí dych výbavou s vôňou motoršportu. Ak ste už sedeli v aktuálnej generácii tohto typu, model Cupra vám bude pripadať známy. Jedinou výnimkou sú sedadlá. V našom prípade šlo o príplatkové škrupiny s dvojfarebným čalúnením z kombinácie kože a Alcantary. Status výkonného variantu okrem nich prezrádzajú iba kovové pedále a symboly na volante, radiacej páke či palubnom počítači. Teda nič dramatické.

Interiér pôsobí pomerne civilne, výnimkou sú iba
Interiér pôsobí pomerne civilne, výnimkou sú iba
Zdroj: Marek Pokrývka

Skutočná dráma sa nachádza až pod kapotou. Športovo ladený Leon stojí na koncernovej platforme MQB a nie je žiadnym prekvapením, že pohon zdieľa s ďalšími výkonnými modelmi postavenými na tejto architektúre. Jeho srdcom je teda prepĺňaný štvorvalec 2.0 TSI. Disponuje však podstatne väčšou porciou svalov než Volkswagen Golf GTI či Škoda Octavia RS. V nami testovanom prevedení je maximálny výkon motora až 206 kW (280 k), krútiaci moment dosahuje 350 Nm.

Tieto čísla znamenajú na papieri zrýchlenie na stovku za 5,9 sekundy a maximálnu rýchlosť 250 km/h. Nie sú to však iba prázdne údaje. Po našej skúsenosti môžeme potvrdiť, že pokorenie hranice šiestich sekúnd znie uveriteľne. Po roztočení turbodúchadla ťahá dvojliter od vidím do nevidím s poriadnou vervou a dych mu nedochádza prakticky pri žiadnej rýchlosti.

Mnohé pozitíva a dva malé mínusy

Špičkové dojmy z dynamiky vozidla podporila aj dobre nastavená mechanická prevodovka s presne cvakajúcou kulisou. Takmer tri stovky koní sú síce prenášané iba na prednú nápravu, no negatíva tohto pohonu sa podarilo konštruktérom vo veľkej miere potlačiť. Výrazné ťahanie za volant sa nekoná, za čo môže najmä elektricky posilňované riadenie.

Dvojlitrový turbomotor má kopec sily, no
Dvojlitrový turbomotor má kopec sily, no
Zdroj: Marek Pokrývka

K potláčaniu mínusov však vo veľkej miere prispel aj elektronicky riadený diferenciál na prednej náprave. V zákrutách skutočne funguje a Leon Cupra 280 nemá veľký problém svoju silu preniesť na vozovku. Hot-hatch má priľnavosti na rozdávanie a asfalt reže jednoznačne ako nôž majstra v príprave sushi. Navyše, prudkým ubratím plynu umožňuje aj hravo pohodiť zadočkom.

Za to môže aj nastavenie podvozka s adaptívnymi tlmičmi, ktorý si aj na devätnásťpalcových diskoch zachováva slušnú mieru pohodlia. Najmä ak vozidlo prepneme do komfortného režimu. Španielsky dobyvateľ nie je posadnutý vojnou, zachoval si aj nežnejšiu stránku. Robí to z neho univerzálne auto, ktoré je bez problémov použiteľné každý deň. Krv nebudete potiť ani pre spotrebu. Pri rozumnej jazde sa v meste či na diaľnici pohybuje okolo ôsmich litrov, čo je vzhľadom na schopnosti tohto modelu bez problémov akceptovateľná hodnota.

Jazdné režimy menia zvuk vozidla i charakter
Jazdné režimy menia zvuk vozidla i charakter
Zdroj: Marek Pokrývka

Má teda Seat Leon Cupra 280 nejaké mínusy? Áno. Prvým je jeho zvukový prejav. Ten je až príliš krotký, čo sa snažia dokresliť v športovejších módoch reproduktory. Hlas motora je však trochu syntetický, prepĺňané dvojlitre dokážu priasť aj podstatne krajšie. Na druhej strane: ak vám výrazné bručanie pohonnej jednotky prekáža, nie je problém ju utíšiť.

BANNER300

Zvuk je teda negatívom len čiastočne a to isté možno povedať aj o jazdných vlastnostiach. Španiel síce jazdí na automobil s predným pohonom učebnicovo, no to môže niekomu prekážať a považovať to za mínus. Viacerí konkurenti sa mu nevyrovnajú rýdzou rýchlosťou, no dokážu ponúknuť ešte o trošku viac zábavy. Priepastný rozdiel to však nie je a výrazný zlý bod si nezaslúži.

Základná cena ako veľký tromf

Cupra teda má mnoho kvalít, na ktoré môže nalákať, ale veľmi dôležitým aspektom je aj kúpna cena. Ostanú ľuďom nadšeným z prechádzajúcich riadkov po pohľade do cenníka iba oči pre plač? To ani náhodou. Práve naopak, Seat čiastkami nalepenými na tomto vozidle príjemne šokuje. Ak berieme do úvahy len manuálne verzie, za základ zaplatia slovenskí záujemcovia 24 890 eur. Nami skúšaný výkonnejší variant stojí 26 720 eur.

Úhlavný nepriateľ menom Renault Mégane R.S. je však ešte o ďalších dvetisíc vyššie, jeho cena je 28 790 eur. No a za variant Trophy s výkonom 201 kW (275 k) a množstvom ďalších úprav musí zákazník siahnuť do vrecka podstatne hlbšie. Stojí totiž až 35 590 eur! To je v porovnaní s verziou Cupra 280 rozdiel deväťtisíc, oproti základnému modelu Španiela takmer jedenásť.

Niektoré porovnateľné modely stoja aj
Niektoré porovnateľné modely stoja aj
Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem francúzskeho rekordéra sa však do priameho porovnania derie aj pokrvný súrodenec Seatu menom Volkswagen Golf. Za priameho konkurenta sa však označiť nedá. Verzia GTI štartuje o dvetisíc eur vyššie, ale ponúkne iba 162 kW (220 k). Dynamicky je Cupra 280 bližšie k špičkovému prevedeniu Golf R. To však má pohon oboch náprav a nesie cenovku až 36 690 eur. Opäť tu teda máme priepastný päťciferný rozdiel. Cena je tak veľkým tromfom španielskej novinky. Až takým, že vďaka nej má reálnu šancu kosiť konkurentov aj vo vlastných koncernových radoch.

Cupra je nový kráľ

Seat sa modelom Leon Cupra trafil do čierneho. S výkonnejšou verziou tohto vozidla sme síce strávili len krátky čas, no aj tak mu na hlavu usádzame korunu patriacu kráľovi hot-hatchov. Tento titul mu dávame aj napriek tomu, že nemá taký charakter ako niektorí konkurenti a už mu ani nepatrí celkový rekord medzi modelmi s predným pohonom na Nürburgringu.

Španielsky dobyvateľ si vo svojej kategórii
Španielsky dobyvateľ si vo svojej kategórii
Zdroj: Marek Pokrývka

Temperamentný Španiel má ale vo svojom rukáve eso, ktorým je jeho cena. Hot-hatch totiž nie je len o dynamike či zábave, dôležitým aspektom bola vždy aj dostupnosť. Tieto autá sú často vstupnou bránou do sveta športových vozidiel. Určené sú pre ľudí túžiacich po zážitkoch za volantom, no bez financií na kúpu modelov ako BMW M3 či Porsche 911. Seat Leon Cupra má cenu nastavenú naozaj atraktívne a svoju korunu si vďaka tomu zaslúži.

Facebook like button

Video

Diskusia