ikona

Testy Superb Scout na vlastnej koži: Naplní očakávania?

Foto: Filip Kadlečík

5.7. 8:50 Pri premiére omladenej verzie typu Superb nás najviac zaujal variant Scout. Teraz sme si ho už mohli vyskúšať spoza volantu. Aká je novinka a čo ponúka v realite?

Na slovenských cestách sa jej nedokážete vyhnúť. Škoda Superb patrí medzi stálice segmentu D. Aktuálna generácia bola dokonca tou, ktorou Mladá Boleslav prekonala hranicu milióna vyrobených automobilov tohto typu. Aj preto sa Česi rozhodli, že facelift auto nezmení hĺbkovo, ale bude slúžiť najmä ako dolaďovacia kúra.

Škoda Superb Scout sa hodí na jazdu po nespevnenom povrchu, má príjemný podvozok a o 15 mm väčšiu svetlú výšku
Škoda Superb Scout sa hodí na jazdu po nespevnenom povrchu, má príjemný podvozok a o 15 mm väčšiu svetlú výšku
Zdroj: Filip Kadlečík

Nemožno povedať, že by Superb bol aj naďalej rovnaký. Stačí spomenúť len debut verzií PHEV či Scout, ktoré by ste doteraz v ponuke hľadali márne. Pri svetovej premiére Škoda deklarovala i modernizovanie technológií, motorov či lepšie odladenie automobilu. Podarilo sa jej to? 

Spĺňa moderné nároky

Z pohľadu dizajnu sa nám zdalo, že sa Superb menil len nepatrne. Tento dojem sa však rozplynul veľmi rýchlo - hneď po tom, ako sme s testovacím kombi vo vyhotovení Style zaparkovali vedľa dosluhujúcej verzie českej vlajkovej lode. Teraz vrchol ponuky pôsobí majestátnejšie a luxusnejšie. Ako sa to Škode podarilo?

Vďaka modernizácii pôsobí Superb aj vo vyhotovení Style hodnotnejšie
Vďaka modernizácii pôsobí Superb aj vo vyhotovení Style hodnotnejšie
Zdroj: Filip Kadlečík

Predná časť dostala väčšiu čelnú masku, ktorá má výraznejšie, v našom prípade chrómové, lemovanie. Predné full-LED matrix reflektory sú potiahnuté až priamo ku grilu, vďaka čomu pôsobia užším dojmom. Prepracovaný nárazník je elegantný najmä vo verziách Laurin & Klement či Scout, kde ho zdobí dodatočná chrómová línia. Profil sa výraznejšie nemenil, aj keď bežný Superb je dlhší o 6 mm, kombi až o 8 mm. Rozdiel však plynie len z hry s tvarovaním nárazníkov.

Ak by nás mal dizajn presvedčiť o kúpe novinky, rozhodne by na nás zabrala najmä zadná časť. Upravené diódové svetlá po novom spája výrazná chrómová lišta, nad ktorou svieti nápis “Š K O D A”. Toto riešenie dodáva českej limuzíne punc luxusu. Kde-kto si ju môže pomýliť s Audi A6, čo je pre Mladú Boleslav kompliment. Facelift docielil to, čo sa od neho očakávalo. Podarený dizajn Superbu len posunul tak, aby spĺňal moderné nároky.

Nehrá to na efekt

Kabína omladeného Superbu sa vás nebude snažiť ohúriť dizajnom. V porovnaní s Mazdou6 či Peugeotom 508 volí odlišný prístup. Je skôr konzervatívna a zameriava sa i naďalej na to, v čom vyniká. Obrovský priestor na zadných sedadlách ani teraz neukrajuje z veľkého batožinového priestoru, ktorý ponúka prepravnú kapacitu 625 l pri liftbacku a 660 l v prípade kombi. V tejto kabíne sa na priestor nebude sťažovať asi nikto.

Scout v interiéri ponúka dekor v štýle imitácie dreva, v našom prípade však v aute absentoval a interiér tak pôsobil fádnym dojmom - bol celý sivý
Scout v interiéri ponúka dekor v štýle imitácie dreva, v našom prípade však v aute absentoval a interiér tak pôsobil fádnym dojmom - bol celý sivý
Zdroj: Škoda
Tento interiér už vyzeral podstatne zaujímavejšie, dvojfarebná kombinácia Superbu svedčí
Tento interiér už vyzeral podstatne zaujímavejšie, dvojfarebná kombinácia Superbu svedčí
Zdroj: Škoda

My interiéru môžeme vyčítať len fádnosť v niektorých farebných kombináciách. Iste, nájdete tu výborný virtuálny kokpit či stredový displej s uhlopriečkou až 9,2”, ponúka sa aj ambientné podsvietenie. Ak si ale zvolíte sivý interiér, aký sme mali v aute my v prípade testovacieho Scouta, bude veľmi fádny. Naopak, siahnite po tmavo-svetlej kombinácii a konzervatívna kabína ožije. Potom poteší nielen funkčnosťou či praktickosťou, ale aj atmosférou na palube.

Je cítiť, že v niektorých veciach zaostáva za Passatom - napríklad šikovná vychytávka s rýchlym prepínaním asistenčných systémov pomocou jedného tlačidla na páčke smerovky tu chýba, zásadné negatíva tu však v porovnaní s limuzínou Volkswagenu nevidíme.

Pred zákrutami brzdí sama

Škoda Superb dostáva, podobne ako VW Passat, aktívny adaptívny tempomat, ktorý vozidlo vedie nielen po vzore auta pred ním. Rozhoduje sa aj na základe stanovenej trasy, obrazu z kamery pod čelným sklom, detailných mapových podkladov, zakrivenia prichádzajúcej zákruty či povahy nasledujúcej križovatky. V praxi dokáže prediktívne ACC samostatne prejsť diaľnice, vidiecke okresky, ale aj mestá s kruhovými objazdmi a to až do rýchlosti 210 km/h. Pozor, prednosť ešte dať nevie a rozhodne nezastavuje na červenú - tam ešte nie sme.

Predný nárazník nesie výrazný ochranný plast
Predný nárazník nesie výrazný ochranný plast
Zdroj: Filip Kadlečík

Za zmienku stojí aj asistent zmeny jazdného pruhu, ktorý vás na potenciálne nebezpečné vozidlo pri zmene jazdného pruhu na diaľnici upozorní až do vzdialenosti 70-tich metrov. Vylepšená prediktívna ochrana chodcov sa zasa uplatní v meste. Na potenciálnu možnosť zrážky najskôr upozorní opticky aj akusticky, neskôr jemným pribrzdením a ak vodič nezareaguje, automobil tento systém sám zastaví.


Pozrite si nový Superb vo veľkej galérii


Ku bezpečnosti výrazne prispievajú aj použité LED matrix predné reflektory. Vďaka nim si v noci môžete diaľkovými svetlami svietiť tak často, ako to je možné, bez toho, aby ste oslňovali iných vodičov. Umožňuje to súhra niekoľkých nezávisle ovládaných segmentov diód. Zadná dynamická smerovka je len čerešničkou na torte.

Škoda Superb Scout 2.0 TSI DSG7 4x4
Škoda Superb Scout 2.0 TSI DSG7 4x4
Zdroj: Filip Kadlečík

Podobne ako Volkswagen Passat, aj Superb teraz prešiel na nový elektromechanický posilňovač bŕzd, ktorý si lepšie rozumie s najnovšími bezpečnostnými systémami. Jeho jazdné vlastnosti by mal zlepšovať aj aerodynamický kryt, ktorý sa dostal na zavesenie zadnej nápravy.

Česká vlajková loď si zakladá aj na konektivite, dnes už môže byť nonstop online, s čím súvisí aj rozšírená ponuka internetových služieb Škoda Command. Samozrejmosťou je možnosť zrkadliť si telefón prostredníctvom protokolov Android Auto, Apple Car Play či Mirror Link. Najvyšší multimediálny systém Columbus má 9,2” obrazovku a možno ho ovládať nielen dotykom, ale aj gestami a hlasom.

Style s 2.0 TDI

Najzaujímavejšími agregátmi by pre nás boli 2.0 TDI EVO a 1,4 TSI PHEV, ani jeden z nich však zatiaľ na tejto medzinárodnej prezentácii nebol prítomný. Dvojliter, ktorý má byť kompletne prepracovaný s ohľadom na čo najvyššiu efektivitu, ponúka 110 kW (150 k) a 360 Nm v kombinácii s prevodovkou DSG7, viac sa o ňom však dozvieme až v nasledujúcich mesiacoch. To isté platí aj o plug-in hybride s parametrami 160 kW (218 k) a 400 Nm.

Nepripomína vám zozadu trochu Audi A6?
Nepripomína vám zozadu trochu Audi A6?
Zdroj: Filip Kadlečík

Keď sme na medzinárodnej prezentácii usadli za volant sivého Superbu Style s 2.0 TDI ladeným na 140 kW (190 k) s pohonom všetkých kolies, cítili sme sa ako za volantom starého známeho. Superb si v kabíne vizuálne zachováva svoj štýl, na dekoroch je však cítiť posun správnym smerom. Najmä béžovo-sivá kabína vyzerala veľmi dobre a vedela potešiť oko.

Diesel tu má očakávaný prejav, v nižších otáčkach ho miestami napriek výbornému odhlučneniu kabíny počuť, inak si však so sedemstupňovou dvojspojkovou prevodovkou rozumie veľmi dobre. Je na ňom cítiť, že ponúka 400 Nm a vo väčšine situácií má výkonnostnú rezervu.

Scout s 2.0 TSI

Najočakávanejšia novinka faceliftu českej vlajkovej lode? Podľa reakcií v diskusiách a na sociálnych sieťach by to malo byť vyhotovenie Scout. My sme sa mu na zúbok pozreli detailne a nezostali sme iba na asfalte. Tak ako sa na tento karosársky variant patrí, vyskúšali sme ho i mimo spevnenej cesty.

Aj zadný nárazník je od bežnej verzie dostatočne odlíšený
Aj zadný nárazník je od bežnej verzie dostatočne odlíšený
Zdroj: Filip Kadlečík

Scout v porovnaní s bežným Superbom Combi ponúkne o 15 mm väčšiu svetlú výšku, má lepšie chránené nárazníky a podvozok či dokonca aj jazdný režim off-road. Špeciálny mód nastavenia riadenia motora, prevodovky a pohonu všetkých kolies by mal byť nápomocný najmä na klzkých povrchoch.

Ak od Scoutu očakávate, že bude všestrannejší než bežný Superb, nie ste ďaleko od pravdy. Extra 15 mm môže vo viacerých situáciách pomôcť, to isté platí aj o režime off-road či dodatočnej ochrane auta. Ak ale očakávate, že Scout bude mať schopnosti Allroadu od Audi, budete sklamaní. Podvozok tu nie je pneumatický a tak je svetlá výška daná pevne.

Veľký nápis Škoda či chrómová lišta na veku kufra pomáhajú vyvolávať hodnotnejší dojem z auta
Veľký nápis Škoda či chrómová lišta na veku kufra pomáhajú vyvolávať hodnotnejší dojem z auta
Zdroj: Filip Kadlečík

Na druhú stranu, Superb Scout disponuje adaptívnym podvozkom, ktorý s jazdným prejavom taktiež robí svoje. Medzi režimom Šport a Off-road je citeľný rozdiel v tuhosti podvozka, odozve riadenia či práce prevodovky. Často budete využívať aj režim “Comfort”, vtedy auto jemne a kultivovane pláva cez nerovnosti.My sme preverili najmä športový mód, ktorý nám spolu s vypnutým stabilizačným systémom a prevodovkou v manuálnom režime dovolil užiť si za volantom trochu adrenalínu.

Agregát 2.0 TSI je na dlhé trasy ako stvorený. Ide o veľmi tichý motor, ktorý českej vlajkovej lodi dokáže nadeliť správnu mieru dynamiky. Budeme sa opakovať, ale spomedzi aktuálnej ponuky koncernu VW ide o jeden z najlepších motorov. Jeho 200 kW (272 k) a 350 Nm sú na ceste i mimo nej cítiť, auto ochotne zrýchľuje a najmä keď sa poriadne nafúkne turbo, vie vás pritlačiť do sedadiel. Ak by nám nešlo o spotrebu, určite by sme siahli po tomto agregáte a vyhotovení Scout. Extra svetlá výška sa môže hodiť, navyše naživo vyzerá veľmi dobre.

Naplní očakávania

Je cítiť, že Škoda pri svojom bestselleri nechcela nič pokaziť a tak sa ho rozhodla omladiť len veľmi decentne. Aj takéto modernizácie však z pohľadu vodiča majú zmysel - aktuálne technológie, nové karosárske verzie či lepšie motory sa v každodennom živote prejavia viac než dosť. Ceny modelu Superb sú u nás známe už od júna, informovali sme o nich v dedikovanom článku.

Superb Scout sa od zvyšku modelovej rodiny odlišuje výraznejším dizajnom
Superb Scout sa od zvyšku modelovej rodiny odlišuje výraznejším dizajnom
Zdroj: Filip Kadlečík

Nás nateraz za srdce najviac chytila verzia Scout, ktorá naplnila naše očakávania. Ide o auto, ktoré môže byť so svetlou výškou presahujúcou 170 mm takmer plnohodnotnou náhradou SUV, pritom však ponúka vyvážené jazdné vlastnosti typické pre D-segment. Ak na Scout máte zálusk, určite si na neho počkajte. Nebudete lutovať.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia