ikona

Testy Súboj veľkých SUV: Touareg to pekne rozbalil

Foto: AUTO BILD

3.1. 10:22 Nový Volkswagen Touareg veru vôbec netrochári: do dĺžky meria 4,88 metra, je plný techniky a drahý vyše 60 000 eur – stačí to na Mercedes GLE a Volvo XC90?

VW má novú vlajkovú loď. Potom ako pred dvoma rokmi definitívne „odplával“ Phaeton, prevzal jeho štafetu nový Touareg. K tejto funkcii sa hodí jeho majestátne vystupovanie: dĺžka 4,88 metra, nápadne veľká šírka 1,98 metra (veľa zábavy v podzemných parkoviskách) a hmotnosť 2,3 tony. Vďaka upravenému zovňajšku – až na prehnane chrómom obdarený predok, je príjemne distingvovaný a dotiahnutý do posledného detailu.

Nový Touereg je zreteľne najlepšie ovládateľný, pri Volve a Mercedese si zase viac ceníme pohodlie.
Nový Touereg je zreteľne najlepšie ovládateľný, pri Volve a Mercedese si zase viac ceníme pohodlie.
Zdroj: AUTO BILD

Veľké nóbl SUV však ponúkajú aj iní. Napríklad Volvo svoj model XC90. Hoci to na ňom vôbec nevidno, na trhu je už od roku 2015. Tretím v porovnaní je Mercedes GLE, ktorý je v zásade faceliftovaným modelom ML z roku 2011, na nové meno počúva od roku 2015 a nedávno dostal svojho nástupcu. Na cesty však ešte len príde.

Dovtedy triumfuje VW. Ponúka výrazne viac miesta než dvaja ostatní, ktorí sú už i tak dostatočne priestranní. Obzvlášť nápadná je enormná vnútorná šírka Touarega. Mercedes ponúka vpredu o šesť, Volvo dokonca o  sedem centimetrov menej na šírku. Miesta je tu teda dosť a vzadu dostanete dokonca posuvnú delenú lavicu. Batožinový priestor Touarega zhltne od 810 do 1 800 litrov, pri predchodcovi to bolo od 697 do 1 642 litrov.

Krásny nový svet: dva obrovské displeje pre digitálnu prístrojovku a navigáciu. Volant už poznáme dlhšie. Veľmi veľa miesta.
Krásny nový svet: dva obrovské displeje pre digitálnu prístrojovku a navigáciu. Volant už poznáme dlhšie. Veľmi veľa miesta.
Zdroj: AUTO BILD

Jeho zariadenie pôsobí moderne, testovaný exemplár prišiel s 12-palcovým displejom namiesto prístrojovej dosky a s obrovským 15-palcovým dotykovým displejom pre navigáciu, klimatizáciu, Hi-FI atď. V balíku (Innovision Cockpit) s navigáciou stojí 3 360 eur. Množstvo funkcií a výber možností nerobia jeho ovládanie vôbec jednoduchým. Hlasové ovládanie reaguje občas oneskorene a svojím rozsahom celkom nedosahuje kvality napríklad systému MBUX v triede A od Mercedesu, funkcie vozidla sa vo VW nedajú hlasom ovládať vôbec.

Snahu o šetrenie badať aj na iných miestach: v spodnej časti palubnej dosky použil  VW jednoduché plasty, odkladacia schránka vrátane držiakov nápojov na stredovej konzole sa nedajú uzavrieť (Volvo ponúka fajnovú žalúziu), a keď vzadu zložíte operadlá, nevznikne rovná plocha – v XC90 sa sklápajú nadol aj sedadlá. To sú len príklady, ktoré nie sú rozhodne ničím svetoborným, ale pri aute s cenovkou 77 000 eur sú jemným sklamaním.

Digitálne prístroje a veľký dotykový displej aj tu – ovládanie ako na tablete. Prvotriedny štýl, fajnové spracovanie.
Digitálne prístroje a veľký dotykový displej aj tu – ovládanie ako na tablete. Prvotriedny štýl, fajnové spracovanie.
Zdroj: AUTO BILD

Batožinový priestor  Volva zhltne so sklopenými sedadlami statočných 1 886 litrov. Avšak s údajom 501 kilogramov má Volvo najnižšiu užitočnú hmotnosť, aj hmotnosť prívesu 2,7 tony je najnižšia –  VW a Benz odtiahnu až 3,5 tony.

Volvo sa nám páči najmä vďaka jeho fajnovým, distingvovaným, čisto apracovanému interiéru. Najvýraznejším prvkom je deväťpalcový displej v strede, ktorý slúži na ovládanie všemožných funkcií – Hi-Fi, navigácie, bezpečnostných asistentov, klimatizácie a podobne. Systém sa podobá ovládaniu bežných tabletov – zvládne ho teda každý.

Áno, takto to vyzeralo kedysi. Prístroje v tubusoch, množstvo malých tlačidiel a relatívne malý displej.
Áno, takto to vyzeralo kedysi. Prístroje v tubusoch, množstvo malých tlačidiel a relatívne malý displej.
Zdroj: AUTO BILD

Tablet však používate väčšinou pohodlne rozvalení doma v obývačke a nie počas jazdy na diaľnici rýchlosťou 130 km/h (čiže 36 m/s !). To je predsa len rozdiel. Priestorová ponuka v XC90 je veľmi slušná, zodpovedá takmer presne tej v Mercedese, k tomu dostanete aj tesne dimenzované, na dlhé cesty stvorené sedadlá, aj vzadu s pohodlným čalúnením.

V Mercedese sa budete cítiť posunutí o pár rokov dozadu, čo však nemusí byť nič zlé. So starším systémom Comand a s malými tlačidlami pôsobí jeho zariadenie mierne obstarožne – presne to by sa však mohlo mnohým páčiť, napríklad nostalgikom. Veľké kreslá vpredu sú pohodlné, aj vzadu sa sedí veľmi slušne, batožinový priestor zhltne vďaka maximálnemu objemu 2 010 litrov najviac kufrov. Najlepší je aj údaj povoleného zaťaženia 649 kilogramov.

Je to očividné: s údajom 1,98 metra je nový Touareg nápadne široký. Volvo a Benz sú užšie o 5 cm.
Je to očividné: s údajom 1,98 metra je nový Touareg nápadne široký. Volvo a Benz sú užšie o 5 cm.
Zdroj: AUTO BILD

Mercedes poháňa naftový motor 3,0 V6 s výkonom 256 koní, ktorý spoločne s jemne ospalou 9-stupňovou automatickou prevodovkou vytvára priateľský duel. Motor V6 mocne ťahá už od spodku (620 Nm už pri 1 600 otáčkach), hore však pôsobí jemne pribrzdeným dojmom. Beží o čosi drsnejšie než napríklad motor vo  VW, ale vždy je pekne utlmený, bez vzrušenia.

Vzduchové pruženie (2 052 eur) je ešte zo starej školy, tlmí jemne, mäkko a plavne zdoláva dlhé vlny, horšie znáša krátke údery. K príjemnému, jemne vatovému jazdnému zážitku sa dobre hodí aj pomerne nepriame tuhé riadenie. V skratke: akékoľvek výraznejšie dynamické ambície GLE nemá v náplni práce.

Mercedes-Benz už uviedol novú generáciu triedy GLE, my sme mali v rukách ešte tú staršiu.
Mercedes-Benz už uviedol novú generáciu triedy GLE, my sme mali v rukách ešte tú staršiu.
Zdroj: AUTO BILD

To ho spája s Volvom XC90, ktoré je priateľské a jazdí rovnako bez vzrušenia, najradšej bez prehnaného ponáhľania sa, najmä na okreskách s úzkymi zákrutami pôsobí nedotáčavým dojmom.  Volvo ho nastavilo výrazne bezpečne, systém ESP zasahuje už pomerne skoro. Aj XC90 malo na palube vzduchové pruženie (2 280 eur) a ponúkalo veľmi slušný komfort.  Vďaka 20-palcovým diskom kolies však napokon pôsobilo poriadne tuhým dojmom.

Veľkého „Švéda“ poháňal pomerne malý, dvojlitrový štvorvalec s výkonom 235 koní. Tento agregát sa musí viac snažiť než veľké trojlitrové šesťvalce konkurencie, v priamom porovnaní pôsobí viac namáhaným dojmom, úroveň otáčok leží vyššie. Osem-  stupňová automatická prevodovka reaguje pod tlakom občas príliš tvrdo, pôsobí takmer ako dvojspojkový automat a celkom nedosahuje úroveň Mercedesu a Volva.

Volvo má pod kapotou výhradne štvorvalce, najsilnejší je plug-in hybrid.
Volvo má pod kapotou výhradne štvorvalce, najsilnejší je plug-in hybrid.
Zdroj: AUTO BILD

Touareg prichádza na štart len s jedným motorom, trojlitrovým vidlicovým šesťvalcom s výkonom 286 koní, vždy s pohonom všetkých kolies a s osemstupňovým automatom. Motor V6 beží kultivovane a potichu, živo točí nahor, nastupuje mocne. Počas štartu si jeho spolupráca s automatom vyžaduje sekundu na rozmyslenie, potom reaguje planétové súkolesie pružne, hoci nie prehnane rýchlo.

Aj tento testovaný automobil bol vybavený vzduchovým pružením, okrem toho aj riadením všetkých kolies (spoločne za 2 730 eur). S takouto výbavou leží  Touareg na ceste masívne a sýto, nanajvýš pokojne. Riadenie pracuje priamo a precízne, jazdí až nápadne bez námahy a pôsobí ľahkonohým dojmom. Vzduchový podvozok reaguje suverénne, vyslovene harmonicky. To je teda trieda!

Okrem sviežej tváre prichádza Volkswagen s množstvom moderných riešení.
Okrem sviežej tváre prichádza Volkswagen s množstvom moderných riešení.
Zdroj: AUTO BILD

Všetko v najlepšom poriadku teda? Nie celkom: počas brzdenia z rýchlosti 100 km/h zastavuje VW so studenými brzdami na dráhe 37,4 metra – Benz o jeden, Volvo až o dva metre skôr. Žiaľ, aj v rámci ceny dosahuje VW najväčšie čísla. Mercedes si za auto v testovanej výbave zapýtalo 68 898 eur, Volvo 73 130 eur, VW to vytiahlo až na pyšných 78 275 eur. Aj tu je teda Touareg špičkovým modelom.

Testované veľké SUV v číselnom porovnaní.
Testované veľké SUV v číselnom porovnaní.
Zdroj: AUTO BILD
Tabuľkové hodnotenie piatich skúšaných áut.
Tabuľkové hodnotenie piatich skúšaných áut.
Zdroj: AUTO BILD

Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia