Hybridné verzus klasické SUV.

Testy Súboj štyroch rôznych obľúbených SUV: Sú hybridné modely lepšie než tie klasické?

Foto: Auto Bild

3.1. 14:30 Sú také veľké a silné, ako je to nevyhnutné, také úsporné, ako je to len možné. Rodinné SUV musia spĺňať vysoké nároky. V našom dnešnom porovnaní sa stretli dva hybridy verzus dva tradičné benzínové exempláre.

Všetci hovoria o elektrických autách, nikto však nepozná presné plány. Ako to bude ďalej s akumulátormi, keď bude vybudovaná rozumná sieť nabíjacích staníc, a odkiaľ sa vlastne naberie všetok ten elektrický prúd? Veľmi dobré otázky, na ktoré – celkom otvorene – nemáme presné odpovede. Máme však iný návrh.

Keďže zmena mobility smerom k čisto elektrickým vozidlám ešte chvíľku potrvá, vyskúšame okrem klasických modelov so spaľovacím motorom aj dva nové hybridné – úsporné autá s dvojitým srdcom, kde benzínový motor dopĺňa aj elektromotor vrátane batérií. A ktoré, aspoň podľa údajov v katalógu, lákajú na extra malú spotrebu.

Citroën C5 Aircross PureTech 180.
Citroën C5 Aircross PureTech 180.
Zdroj: Auto Bild

Nech sa páči, nastupovať! V našom aktuálnom porovnaní SUV sme proti sebe postavili starý svet proti novému. Sme teda zvedaví, ako sa dokáže klasická technika presadiť. Začnime s konvenčne poháňanými SUV. Celkom čerstvou novinkou je Citroën C5 Aircross. Pod jeho modernou plechovou karosériou pracuje klasický prepĺňaný downsizingový štvorvalec s objemom 1,6 litra. Vďaka turbodúchadlu ponúka najvyšší výkon 181 koní, ktoré na predné kolesá prenáša cez osemstupňový automat. Očakávame teda výkon a slušný komfort. Dokáže však fešný „Francúz“ krotiť svoj smäd?

Mazda CX-5 Skyactiv-G 194 FWD.
Mazda CX-5 Skyactiv-G 194 FWD.
Zdroj: Auto Bild

Druhé SUV s klasickým spaľovacím motorom prichádza z Japonska. Mazda CX-5 ako prvú výnimočnosť ponúka atmosférický štvorvalec s objemom až dva a pol litra, bez pomoci turba. Napriek tomu ponúka najvyšší výkon 194 koní. Aby sa spotreba vzhľadom na tieto údaje nevyšplhala do nebeských výšin, použili inžinieri z  Mazdy vysoký kompresný pomer 13 : 1, ako aj systém i-Eloop. Táto technika ukladá pri brzdení vzniknutú energiu do kondenzátora, ktorý potom elektrinou zásobuje vedľajšie agregáty.

Honda CR-V 2,0 i-MMD Hybrid AWD.
Honda CR-V 2,0 i-MMD Hybrid AWD.
Zdroj: Auto Bild

A tým sa dostávame k hybridom. Honda CR-V je azda najzaujímavejším zástupcom hybridnej sekcie. Jeho dvojlitrový štvorvalec totiž musí kolesá auta poháňať len vyslovene zriedkavo. Ako je to možné? Benzínový motor poháňa generátor, ktorý vyrába elektrický prúd. Ten sa na jednej strane ukladá v akumulátore, na druhej strane poháňa elektromotorom kolesá vozidla. Tento trik by mal zabrániť systémovému výkonu 184 koní zaobchádzať so zásobami paliva príliš bezostyšne. Okrem toho, CR-V stačí k pohybu iba jedna redukčná prevodovka s párom ozubených kolies.

Toyota RAV4 Hybrid 2,5 VVT-i 4x2.
Toyota RAV4 Hybrid 2,5 VVT-i 4x2.
Zdroj: Auto Bild

Pokiaľ je reč o hybridoch, samozrejme, nesmie chýbať Toyota. Rovnako je to aj teraz: na štarte je nová RAV4. Tretí „Japonec“ ukrýva známu a overenú techniku dvoch sŕdc. Štvorvalec s objemom 2,5-litra podporuje elektrický motor. Cez planétovú prevodovku sa sila dostáva k predným kolesám (vo verzii s pohonom 4x4 poháňa zadné kolesá ďalší elektromotor). Ako výkon systému Toyota uvádza impozantných 222 koní, ktoré novú RAV4 dokážu rozhýbať prekvapivo svižne, aspoň podľa technických údajov. Jasné, že sme sa to rozhodli overiť. Presne ako otázku – nebude toľký temperament hybridy zbytočne zvádzať k nadmernej konzumácii paliva?

Znie to celkom vzrušujúco, na našom dvore sa zišla k porovnávaciemu testu zaujímavá technika. Jasné je, že stredobodom bude jedna otázka: dokážu sa hybridné modely proti konvenčným benzínovým bračekom preukázať skutočne ako úspornejšie? Okrem toho musia všetky štyri vozidlá prejsť kompletným testovacím programom AUTO BILDU. Pri ňom sa počíta každá desatina sekundy, každý centimeter, testovaných kandidátov hodnotíme v množstve jednotlivých kritérií – od nákupnej ceny až po veľkosť užitočnej hmotnosti. Jasné je, že ten, kto dokáže predstaviť najlepší celkový balíček, ten sa dostane celkom dopredu. Teraz už však šliapnime na plynový – alebo elektrický pedál. Hodí sa vari hybrid k vysokým SUV lepšie než benzínový motor?

Diskusia  ()

Video

Diskusia