ikona

Testy Extrém so Subaru: Ktorý model je najlepší?

Foto: Subaru

24.1. 14:00 Kompletné portfólio Subaru sme testovali za polárnym kruhom. Ktorý model skutočne stojí za pozornosť? Odhalili sme najvšestrannejšie auto v japonskej ponuke.

Snáď každý motoristický fanúšik má ešte stále v hlave vyryté obrazy toho, ako legendy kalibru Colina McRaea lietajú s modro-zlatým Subaru po najťažších rýchlostných skúškach na svete. Väčšina z nás si svojho času tento adrenalín s rely jazdcami užila za obrazovkami televízorov či počítačov. Dnes už je situácia iná.

Subaru v súčasnosti natoľko nestavia na imidži drsného WRX STI, veď u nás sa už oficiálne ani nepredáva. Japonská značka sa preorientovala na tri piliere, ktoré ju podopierajú na ceste za predajným úspechom. Každé jedno auto vyrobené v japonskom meste Gunma či americkom Lafayette má byť odolné, zábavné a bezpečné. Napĺňajú tento cieľ? Odpovede nájdete v priloženom videu.

Jednoznačný kráľ SUV

Japonci svoje portfólio delia na dve polovice, tri SUV a tri štandardné osobné automobily. Mohla by nasledovať hádka o tom, že Outback je predsa len kombi a so športovo-úžitkovými vozidlami nemá nič spoločné. To by však toto kombi nemohlo mať svetlú výšku minimálne 220 mm, symetrický pohon všetkých kolies a režim X-Mode. Len tieto tri vlastnosti stačia na to, aby bolo jasné, že Outback sa nezľakne ani tvrdšieho terénu.

Subaru XV nemalo žiadny problém ani s náročným krížením náprav na zamrznutom povrchu
Subaru XV nemalo žiadny problém ani s náročným krížením náprav na zamrznutom povrchu
Zdroj: Filip Kadlečík

My sme kompletné portfólio značky preverili 170 kilometrov za polárnym kruhom, vo fínskom Levi. Prekvapilo nás, aký zábavný dokáže byť Outback na snehu. Aj vďaka dlhšiemu rázvoru sa vie v zákrute pekne roztancovať a je až prekvapivo ovládateľný - dobre reaguje na plyn.

Paru na všetky kolesá dodáva spolu s benzínovým boxerom so zdvihovým objemom 2,5 l aj typická CVT prevodovka Lineartronic. Vďaka dostatočnému výkonu 129 kW (175 k) a krútiacemu momentu 235 Nm má auto rýchle reakcie na plynový pedál, z pohľadu motorizácie mu niet čo vyčítať. Podvozok je aj naďalej orientovaný na komfort a vynikajúco tlmí akékoľvek nerovnosti.

Subaru Outback je komfortná loď, svojou agilitou však dokáže prekvapiť
Subaru Outback je komfortná loď, svojou agilitou však dokáže prekvapiť
Zdroj: Subaru

Podobné dojmy sme mali z Forestra, jeho plochý dvojliter síce produkuje “len” 110 kW (150 k), aj táto porcia je však dostatočná. Veľké SUV je charakteristické najmä priestrannou kabínou s vynikajúcim výhľadom von, komfortnou jazdou a schopnosťami v teréne. Forester, rovnako Outback, majú podľa nás aktuálne nevýhodu v tom, že v porovnaní s XV technologicky i materiálovo zaostávajú.

Akonáhle človek sedí v Outbacku či Forestrovi, cíti sa pohodlne, príjemne a komfortne, o tom netreba debatovať. XV však okrem toho ponúkne aj omnoho viac moderny - má lepší infotainment, modernejšiu architektúru a príjemnejšie materiály. Aj preto sme zvedaví na zmeny, ktorú v roku 2019 zavedie nová verzia veľkého SUV. V USA sa už vynovený Forester veselo predáva.

Forester nesie vlajku značky v teréne, na snehu je však sebaistejšie menšie XV
Forester nesie vlajku značky v teréne, na snehu je však sebaistejšie menšie XV
Zdroj: Subaru

XV má v porovnaní s veľkou dvojkou aj niekoľko ďalších výhod. Kompaktné SUV je ľahšie a agilnejšie, čo bolo cítiť pri jazde komplikovaným terénom. Pritom však stále ponúka rovnaké benefity - symetrický pohon všetkých kolies, samočinnú prevodovku, motor typu boxer, špeciálny režim X-Mode a totožnú svetlú výšku 220 mm. Na hlbokom snehu vďaka tomu XV bolo jednoznačne schopnejšie, než jeho väčší bratia.

Argumentovať proti XV by sa dalo menším vnútorným priestorom, SUV však stále ponúka 385 litrov batožinového priestoru, čo je v kompaktnej triede úplne bežný údaj. Na druhú stranu, najmenší člen rodiny vyčnieva aj v ohľade bezpečnosti. Aktuálna generácia stojí na novej platforme, ktorá je oproti minulosti až o 70 % tuhšia. Markantné rozdiely ukázali aj crash testy - vďaka systému EyeSight a modernej architektúre organizácia Euro NCAP označila XV ako najbezpečnejšie auto svojej kategórie za rok 2017.

Nová architektúra interiéru je veľkou devízou modelov XV a Impreza
Nová architektúra interiéru je veľkou devízou modelov XV a Impreza
Zdroj: Subaru

Ak by sme si mali aktuálne vyberať spomedzi SUV-ponuky Subaru, rozhodli by sme sa jednoznačne pre XV. Neprekážal nám ani jeho 1,6-litrový agregát, ktorý bol vo vyšších otáčkach príjemne živý. Netipovali by sme, že ho dopredu ženie 84 kW (114 k), pocitovo je výrazne silnejší.

Rely gény nevymreli, nové pribudli

Aktuálnym ťahúňom ponuky bežných osobných automobilov je v prípade Subaru model Impreza. My sa tomu ani nečudujeme, kompaktný hatchback ako jediný z trojlístka prináša priestranný interiér, ktorý už, podobne ako XV, prešiel na novú generáciu. Imprezu sme nedávno testovali a pre tento rok si žiadne výraznejšie zmeny neprichystala, preto sme sa sústredili skôr na Levorg.

Impreza patrí spolu s XV medzi najmodernejšie autá v ponuke Subaru a v realite to je cítiť
Impreza patrí spolu s XV medzi najmodernejšie autá v ponuke Subaru a v realite to je cítiť
Zdroj: Subaru

Modelový rok 2019 bude pre japonské kombi znamenať veľkú zmenu. Rodinná alternatíva totiž po novom príde s 2,0-litrový plochým boxerom, ktorý nebude disponovať dodatočným prepĺňaním. Absenciu turba spoznáte na prvý pohľad vďaka tomu, že na kapote už nebude typické nasávanie vzduchu. Presné technické parametre dvojlitra ešte nepoznáme. My sme pri jazde so špeciálnym prototypom ocenili najmä vylepšený volant zabalený do veľmi príjemnej kože.

Prepracované bolo aj nastavenie podvozka, ktorý je teraz orientovaný o niečo viac na komfort. Auto ponúka výbornú odozvu na plynový pedál i pokyny volantu, vylepšený je aj systém EyeSight, ktorý po novom skôr identifikuje chodcov a cyklistov. Subaru, ako už je tradíciou, kráča po ceste postupnej evolúcie a presne tú je cítiť aj na tomto modeli.

Vynovený Levorg sa zbavuje prepĺňania, odteraz sa už bude spoliehať len na atmosféru
Vynovený Levorg sa zbavuje prepĺňania, odteraz sa už bude spoliehať len na atmosféru
Zdroj: Subaru

Za sdrce nás jednoznačne najviac chytilo BRZ. Mať možnosť driftovať na ňom v zabezpečenom prostredí, to musí byť sen každého petrolheada. Za jeho volantom sme toho ešte veľa nenajazdili, no s autom sme si okamžite sadli. Láska a porozumenie na prvý pohľad.

Brutálne presná kulisa radenia manuálnej prevodovky, úžasne responzívne riadenie a odozva na plyn ako v autách deväťdesiatych rokov - tieto pocity sa nám vypálili do mozgu. Ostrý zvuk dvojlitra s výkonom 147 kW (200 k) v blízkosti stropu otáčok nám ešte stále duní v hlave. Malé kupé je úžasne ovládateľné, za danú cenu sa ťažko hľadá zábavnejšie auto - pohon zadných kolies tu je nezanedbateľnou devízou.

Po dritovaní s BRZ sme chvíľu nedokázali myslieť na nič iné - je to vynikajúce auto
Po dritovaní s BRZ sme chvíľu nedokázali myslieť na nič iné - je to vynikajúce auto
Zdroj: Filip Kadlečík

Všetky tri osobáky z ponuky Subaru nás presvedčili o tom, že rely gény značky ešte nevymreli. Ide o poctivé autá, ktoré ako jedny z mála v danej kategórii ponúkajú netradične hnané nápravy - Levorg a Impreza obidve, BRZ zasa tú zadnú. Aj po vyskúšaní tejto strany ponuky by sme však pri výbere auta zostali pri SUV, konkrétne modeli XV.

Každý model má niečo do seba, no vyvýšený kompakt je rozhodne najuniverzálnejším vozidlom portfólia. Nestratí sa na ceste, v meste a ani v lese. Zároveň dokonale spĺňa aj tri piliere, na ktorých si Japonci zakladajú. Je zábavné, odolné a bezpečné.  Presne takúto všestrannosť od Subaru očakávame a imponuje nám.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia