ikona

Testy Subaru e-Boxer: Hybridy vhodné do terénu

Foto: Subaru

1.5. 2019 11:25 Na európske trhy prichádzajú prvé dva modely Subaru spájajúce benzín a elektrinu, my sme s nimi jazdili ešte pred ich premiérou.

Uniknúť byrokratickému tlaku na znižovanie flotilových emisií je prakticky nemožné. Sprísneným normám sa väčšina automobiliek snaží vyhovieť uvádzaním hybridných či rýdzo elektrických vozidiel a trend neobišiel ani Subaru. Japonský výrobca sa vydal svojskou cestou. Stavil na vlastnú technológiu e-Boxer, ktorú implementoval pod kapotu typov XV a Forester.

Pod kapotou tohto Subaru pracuje mikrohybridná technika
Pod kapotou tohto Subaru pracuje mikrohybridná technika
Zdroj: Marek Pokrývka

Táto dvojica sa pôvodne objavila na domácom trhu a pod svetlami autosalóna v Ženeve ohlásila príchod do Európy. My sme sa však s novinkami zoznámili ešte pred ich oficiálnym debutom. V špeciálnom areáli sme si vyskúšali modely určené pre Čínu, ktoré sa vyznačovali odlišným infotainmentom a početnou bižutériou strieborných a chrómových prvkov. No dôležitá bola technika.

Malý elektromotor i akumulátor

Subaru XV a Forester majú v prípade verzií e-Boxer rovnaké mikrohybridné vnútornosti. Ich srdcom je atmosférický benzínový štvorvalec s objemom dva litre, ktorý prešiel kompletnou revíziou a disponuje filtrom pevných častíc. Podľa automobilky má až 80% nových komponentov. Oproti štandardnej verzii je mierne slabší, dosahuje výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 194 Nm.

Viac-menej identický pohon ako Forester dostal typ XV
Viac-menej identický pohon ako Forester dostal typ XV
Zdroj: Subaru

Elektromotor je integrovaný do zadnej časti prepracovanej bezstupňovej prevodovky Lineartronic. Nachádza sa na kľukovom hriadeli pri hlavnej remenici CVT ústrojenstva. Pribudla tu olejová pumpa i extra spojka, ktorá spolu s pôvodnou spojkou umiestnenou v hydrodynamickom meniči umožňuje selektívne odpájanie jednotlivých častí pohonu.

Nad činnosťou systému bdie samostatná riadiaca jednotka umiestnená uprostred auta, vzadu je pod podlahou batožinového priestoru akumulátor typu Li-ion pracujúci pri napätí 118 voltov. Disponuje chladiacim okruhom nasávajúcim vzduch cez bok zadných sedadiel na strane vodiča. Akumulátor je umiestnený v pevnom oceľovom obale a bez problémov odolal aj nárazu do stĺpa zadnou časťou.

Batéria sa nachádza pod dnom batožinového priestoru
Batéria sa nachádza pod dnom batožinového priestoru
Zdroj: Subaru

Pôvodne sa v prípade elektromotora hovorilo o výkone 10 kilowattov, európske špecifikácie však uvádzajú presnú hodnotu 12,3 kW (16,7 k). Krútiaci moment by mal podľa oficiálnych údajov dosahovať vrchol 65 Nm. Druhotnú pohonnú jednotku napája malá batéria umiestnená pod dnom kufra, vďaka čomu sa podarilo zachovať takmer nezmenené rozloženie hmotnosti. Dovedna pribudlo vinou prídavných komponentov 110 kg.

Elektrina pomáha aj mimo asfaltu

Na jazdnom prejave dvojice automobilov sa extra kilogramy neprejavili nijak zásadne. Dôvodom je ich rozloženie, dopredu putovalo 50 kg a ostatných 60 kíl zaťažuje zadnú nápravu. Všetko je pritom uložené nízko. Poloha ťažiska vďaka tomu neutrpela, obe Subaru aj naďalej bodujú jazdnými vlastnosťami. Priamočiarymi reakciami na povely volantu a obmedzenými bočnými náklonmi budú vo svojom segmente ťažko hľadať konkurenciu.

Malý elektromotor zlepšil charakter dvojice v teréne
Malý elektromotor zlepšil charakter dvojice v teréne
Zdroj: Subaru

O schopnostiach japonských automobilov sme sa presvedčili na malom okruhu a rýchlom slalome, no vzali sme ich tiež do terénu. Doňho podľa mnohých hybridné modely nepatria. V tomto prípade však nejaká nedôvera vôbec nie je na mieste, malý elektromotor totiž prejav vozidiel mimo spevnených povrchov nijak nezhoršuje. Jeho prítomnosť je naopak plusom.

Po zvolení režimu X-Mode sa sekundárny agregát zapája už od 0 km/h. Jeho prítomnosť cítiť pri krížení náprav i pomalom plazení sa v náročných podmienkach, kedy funguje ešte pred reálnym záberom spaľovacieho dvojlitra. Namiesto nejakej sabotáže terénneho prejavu ho tak mierne vylepšuje bezprostrednejšími reakciami pri prekonávaní prekážok.

Spotreba mala klesnúť o 11 percent

Mikrohybridná technika funguje mimo asfaltu dobre, no cítiť ju najmä na cestách. Tam umožňuje aj čisto elektrický režim symbolizovaný na prístrojovej doske. Batéria teoreticky stačí na prejdenie zhruba 1,8 kilometra maximálnou rýchlosťou 40 km/h, v bežnej praxi však takýto spôsob jazdy veľmi nevyužijete. Malý výkon elektromotora je cítiť.

Čisto elektrický dojazd nebol v tomto prípade prioritou
Čisto elektrický dojazd nebol v tomto prípade prioritou
Zdroj: Subaru

Ak nechce vodič zobudiť spaľovací agregát, s plynovým pedálom musí narábať extrémne opatrne. Pri dnešnom tempe premávky to nemá zmysel. No zmiešané fungovanie prináša benefity, pohon má rýchlejšie reakcie najmä v úvodných fázach zrýchľovania. Podľa automobilky sa akcelerácia zlepšila aj v strednom pásme zhruba o 30%.

Samozrejme, primárnym dôvodom na nasadenie mikrohybridnej techniky bolo zníženie spotreby. Subaru udáva v prípade oboch modelov pokles o 11%. Na reálne preverenie tohto tvrdenia sme počas prvej jazdy priestor nemali, odpoveď nám dá až ostrá skúška na cestách.

Predaj mikrohybridných modelov sa má spustiť na jeseň
Predaj mikrohybridných modelov sa má spustiť na jeseň
Zdroj: Subaru

Po prvej skúsenosti môžeme povedať, že japonská automobilka si vybrala vhodný spôsob uhýbania emisným tlakom. Dôvody na jej postup sú jasné. Splnenie noriem chcela dosiahnuť bez toho, aby obmedzila kľúčové vlastnosti svojich vozidiel. Namiesto ťažkého elektromotora a batérie zvolila úspornejšie riešenie. Dve hybridné novinky majú prísť do predaja počas jesene, ich ceny zatiaľ nepoznáme. No mali by byť podobné ako pri už neponúkaných naftových vyhotoveniach.

Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia