ikona test

Testy Test BMW 430i Cabrio: Stačí štvorvalec?

Foto: Redakcia

23.8. 2016 21:01 Éra atmosférického trojlitra je definitívne preč, pod tridsiatkou evokujúcou túto pohonnú jednotku sa skrýva o polovicu menší turbomotor.

Koncom vlaňajšej jari BMW zmodernizovalo svoj ťažiskový rad tri, ktorý sme medzičasom dvakrát podrobili testu. Skúsili sme si naftové kombi 330d i štvordverový plug-in hybrid 330e. Počas letných mesiacov sa nám do rúk dostala aj ďalšia tridsiatka figurujúca v ponuke, tentokrát však v karosérii sezónneho otvoreného súrodenca. Redakčnú skúšku absolvoval model 430i Cabrio.

BMW 430i Cabrio je náhradou za doterajší variant 428i
BMW 430i Cabrio je náhradou za doterajší variant 428i
Zdroj: Marek Pokrývka

Toto vozidlo neprešlo počas ostatného času žiadnymi zásadnými zmenami, prakticky jedinou novinkou je motor. Žiaden trojlitrový atmosférický šesťvalec tu nečakajte. Jeho éra je definitívne preč, pod číslom evokujúcim túto pohonnú jednotku sa po novom skrýva o polovicu menší turbomotor. Stačí štýlovému Bavorovi prepĺňané srdce? Odpoveď na túto otázku sme hľadali v teste.

Na stovku šprintuje len za 6,3 sekundy

Skúšaná verzia je náhradou za doterajší variant 428i. Dvojica ma síce takmer zhodné základné parametre, ale odlišný zdvihový objem prezrádza rozdielnu identitu motora pod kapotou tohto vozidla. Štvorvalec s presným zdvihovým objemom 1 998 kubických centimetrov dosahuje najvyšší výkon 185 kW (252 k) a krútiaci moment 350 Nm. V našom prípade bol tento agregát spojený s osemstupňovou samočinnou prevodovkou a poháňal zadné kolesá.

Benzínový agregát dosahuje výkon 185 kW (252 k)
Benzínový agregát dosahuje výkon 185 kW (252 k)
Zdroj: Marek Pokrývka

Vzhľadom na uvádzané parametre nie je prekvapením, že od predchádzajúcich modelov nesúcich označenie 30i je dvojlitrová novinka rýchlejšia. Na stovku šprintuje podľa papiera len za 6,3 sekundy. Subjektívny pocit z akcelerácie je naozaj slušný, pod čo sa podpísal aj donekonečna vychvaľovaný automat. Ale kanonáda prichádza až po rozfúkaní turbodúchadla. Ak nie je slimák práve v dobrej nálade, nepomôže ani športový režim a na porciu záťahu treba chvíľočku čakať.

Z hľadiska prejavu sa štvorvalec so svojim dávnym predkom nemôže veľmi rovnať, uchu lahodiacu melódiu trojlitra nahradiť nevie. V rámci svojej kategórie však znie celkom slušne. Pod záťažou má príjemne športový tón a pri zloženej streche trochu občas počuť aj výfukové potrubie.

Výfukové potrubie motora počuť pri zloženej streche
Výfukové potrubie motora počuť pri zloženej streche
Zdroj: Marek Pokrývka

Zvuk je teda miernou slabinou. No z dynamického hľadiska štvorvalec Bavorovi bezpečne stačí a to aj napriek relatívne vysokej pohotovostnej hmotnosti. Podľa európskej normy váži BMW 430i Cabrio viac než 1,8 tony! Výborne naladený podvozok však túto masu dokáže čiastočne kamuflovať, v zákrutách predvádza otvorený automobil dobré vedenie zvolenej stopy a slušnú schopnosť zmeny smeru. Prsty v tom majú adaptívne tlmiče i presne nastavené riadenie.

Napriek porovnateľnému výkonu má model 430i nižšiu spotrebu než jeho predchodca 428i, teda aspoň podľa laboratórnych noriem. Čo na to prax? Tá oficiálne údaje potvrdzuje: napríklad na diaľnici klesol apetít o liter, v našom meraní si kabriolet vystačil pri zatvorenej streche s priemerom 6,6 l/100 km. Na okreskách dosiahol dvojliter 5,4-litrový odber z nádrže. Smädnejšiu náturu prejavil v uliciach: výsledkom 9,7 l/100 km sme papierové čísla prekročili takmer o dva litre.

Za silnejšie naladenie 6 500 eur navyše

Na slovenskom trhu si možno mníchovský kabriolet radu štyri kúpiť od 44 800 eur, čo platí pre verziu 420i. Tá má pod kapotou rovnaký prepĺňaný dvojliter ako nami skúšaná tridsiatka. V nej je však naladený podstatne silnejšie, za čo potenciálni zákazníci zaplatia 6 500 eur navyše.

Cenu 74 062 eur malo na svedomí príplatkové vybavenie
Cenu 74 062 eur malo na svedomí príplatkové vybavenie
Zdroj: Marek Pokrývka

Ako to už býva, od základu 51 300 eur sa testovaný automobil slušne vzdialil. Na svedomí to malo množstvo príplatkového vybavenia. V ňom sa nachádzali adaptívne LED svetlomety, vyhrievanie volantu i krkov predných pasažierov, audiosústava Harman/Kardon, navigačný systém, bezkľúčový vstup a mnoho ďalšieho. Zrátané a podčiarknuté, Bavor stál presne 74 062 eur.

Rozum hovorí áno, srdce však namieta

BMW 430i Cabrio je automobil, ktorý v nás vyvolal protichodné pocity. Rozum mu hovorí jednoznačné áno. S prepĺňaným dvojlitrovým štvorvalcom dosahuje vozidlo naozaj slušné zrýchlenie, pričom aj v porovnaní s predchádzajúcim variantom 428i je úspornejší. Smädnejšiu náturu prejavil akurát v uliciach mesta. Bavor má pritom výborne naladený podvozok, ktorý maskuje vyššiu hmotnosť.

BMW 430i Cabrio v nás vyvolalo protichodné pocity
BMW 430i Cabrio v nás vyvolalo protichodné pocity
Zdroj: Marek Pokrývka

Srdce však proti menšiemu turbomotoru namieta. Občas pri ňom treba počkať na rozfúkanie slimáka a zvukom sa prechádzajúcemu šesťvalcu nevyrovná. Našťastie, existuje riešenie. Ak je pre niekoho trojliter nutnosťou, siahnuť môže za extra tisícky po ďalšej novej verzii 440i nahradzujúcej vyhotovenie 435i. Tá prináša okrem lahodnej melódie aj plnokrvnú porciu 240 kW (326 k)...

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 998 cm3
Max. výkon
185 kW/252 k
pri otáčkach
5 200/min
Max. krútiaci moment
350 Nm
pri otáčkach
1 450-4 800/min
Palivo
benzín
Pohon
zadné kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 638 mm
Šírka
1 825 mm
Výška
1 384 mm
Rázvor náprav
2 810 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 735 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 810 kg
Užitočná hmotnosť
460 kg
Celková hmotnosť
2 195 kg
Objem batožinového priestoru
220 - 370 l
Objem palivovej nádrže
60 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
250 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,3 s
Spotreba
Mesto - normovaná
7,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
6,3 l/100 km
Mesto - počas testu
9,7 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,6 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
138 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 44 800 €
Základná cena verzie
od 51 300 €
Cena testovaného exemplára
74 062 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia