ikona Test BMW 330e

Testy Test BMW 330e: Dáva väčší zmysel

Foto: Marek Pokrývka

22.7. 2016 13:54 Mníchovský plug-in hybrid má v praxi viacero výhod. Dokáže byť rýchly i úsporný a napriek hmotnosti má stále výborné jazdné vlastnosti.

Inovovaný bavorský rad tri už nie je horúcou novinkou, svetovú premiéru absolvoval pred viac než rokom. V súčasnosti ho už možno vídať aj na našich cestách. My sme sa s verziou po facelifte stihli zoznámiť začiatkom roka, osedlali sme kombi vybavené motorizáciou 330d a pohonom xDrive. K trojke sme sa však rozhodli vrátiť. V ponuke sa totiž krátko po modernizácii objavil zaujímavý model 330e, do ktorého možno tankovať benzín pištoľou i elektrinu káblom.

BMW 330e je plug-in hybrid spájajúci dvojliter
BMW 330e je plug-in hybrid spájajúci dvojliter
Zdroj: Marek Pokrývka

Za malým písmenom „e“ sa skrýva pohon typu plug-in hybrid spájajúci benzínový dvojliter s elektromotorom. Ide o podobne ústrojenstvo aké poháňa model X5 xDrive40e. V teste sme zisťovali, či pracuje takto usporiadaná technika v sedane strednej triedy lepšie než vo veľkom SUV.

Menší kufor a dva metráky navyše

BMW 330e je akousi náhradou za variant ActiveHybrid 3, pred maximálnym výkonom však novinka uprednostnila efektivitu. So spomínanou iks-päťkou má pritom technicky len málo spoločného. Pod kapotou sedanu pracuje celkom iný benzínový agregát spriahnutý so slabším elektromotorom, okrem toho má menšiu batériu a v neposlednom rade poháňané výhradne zadné kolesá.

Trojka má menšiu batériu a nižší výkon než model
Trojka má menšiu batériu a nižší výkon než model
Zdroj: Marek Pokrývka

Implementácia tejto techniky do trojky sa odrazila na hmotnosti: v porovnaní s rovnako výkonným konvenčným modelom 330i má plug-in hybrid takmer dva metráky navyše. To skutočne nie je málo. Okrem toho utrpel aj kufor: pre zvýšenú podlahu obsahujúcu akumulátor sa jeho objem zmenšil na 370 litrov. Možnosť sklápania zadných sedadiel však zostala zachovaná.

Interiér je okrem toho takmer bez zmien. Logo eDrive na palubnom počítači asi neunikne nikomu, tak isto ani tlačidlo s rovnakým nápisom susediace s voličom prevodovky. Pomocou neho si možno vyberať medzi tromi režimami jazdy. Pozorné oko však odhalí aj niekoľko ďalších detailov: odomykanie viečka nádrže či chýbajúcu voľbu na vypnutie systému štart/stop. Pri tomto pohone by nemala zmysel. Samozrejme, niekoľko špecifík v sebe skrýva aj rozhranie iDrive: možno pomocou neho sledovať fungovanie jednotlivých technických komponentov či graf spotreby s dvomi úrovňami.

Graf spotreby tu má dve úrovne: benzín
Graf spotreby tu má dve úrovne: benzín
Zdroj: Marek Pokrývka

Navonok sa tento sedan nijako výrazne neodlišuje od konvenčne poháňaných modelov. V našom prípade vyzeral takmer rovnako ako ktorýkoľvek iný exemplár s bielym lakom, športovo štylizovaným balíkom nárazníkov a osemnásťpalcovými kolesami. Poznávacím znakom je tradične viečko zásuvky na ľavom prednom blatníku. Okrem neho hlásajú identitu auta aj C-stĺpiky a veko kufra.

Kapitola prvá: Športový a smädný

Samozrejme, hlavným chodom v BMW 330e je pohon. Ten pozostáva zo známeho prepĺňaného dvojlitra naladeného na 135 kW (184 k) a osemstupňovej automatickej prevodovky. V nej je integrovaný elektromotor poskytujúci 65 kW (88 k). Kombinovaný výkon systému je 185 kW (252 k), čo stačí na akceleráciu 0-100 km/h za 6,1 sekundy a dosiahnutie maximálky 225 km/h.

Na papieri teda pôsobí plug-in hybrid pomerne dynamicky, čo na to prax? Osobná skúsenosť potvrdzuje číselné údaje. Vozidlo má vďaka elektrickej časti pohonu rázny odpich z miesta a následne prudko zrýchľuje pomocou spaľovacej pohonnej jednotky. Tá navyše vo vyšších otáčkach znie celkom športovo. Pri razantnom zošliapnutí plynu a následnom štartovaní turbomotora sa vytvorí výrazný „schod“ medzi jednotlivými komponentmi pohonu, no inak ho nie je prakticky vôbec cítiť.

Výkon 185 kW (252 k) stačí na akceleráciu 0-100
Výkon 185 kW (252 k) stačí na akceleráciu 0-100
Zdroj: Marek Pokrývka

Sedan so zmiešaným pohonom sa nemusí báť ani zákrut. Takmer dvesto kíl navyše je síce pri manévrovaní cítiť, ale výborné jazdné vlastnosti zostali zachované. Akurát treba rátať s dvomi neviditeľnými dospelákmi na palube... Tých možno povoziť naozaj slušne, vrátane možnosti jazdiť dverami napred. Silnou stránkou BMW 330e je presné riadenie i vyvážený podvozok s klasickými tlmičmi.

Slabším článkom na tomto fronte sú brzdy. Pri rýchlej jazde fungujú znamenite, no podobne ako pri BMW X5 xDrive40e spôsobujú menšie ťažkosti počas pomalého manévrovania. Vtedy je problémom nejasný balans medzi spomaľovaním elektromotorom a konvenčnými brzdami.

Kapitola druhá: Tichý a úsporný

Samozrejme, pri dynamickej jazde si dvojliter pýta objemné prídely paliva, pod záťažou dokáže byť smädný. Dostať sa cez desať litrov s ním nie je problém. V správnych podmienkach však vie tento model jazdiť za skutočne málo paliva, aj keď kombinovanú spotrebu 2,1 l/100 km dosiahne asi málokto. Všetko závisí od dostupnosti zásuvky a dĺžky prejazdených úsekov. Jazda na batériu je kapitolou samou o sebe, pričom vo veľkej miere závisí od konkrétnych podmienok.

Na elektrickú energiu má BMW 330e prejsť 37 až 40
Na elektrickú energiu má BMW 330e prejsť 37 až 40
Zdroj: Marek Pokrývka

Akumulátor s kapacitou 7,6 kWh má mať dosť energie na 37 až 40 kilometrov bez zapnutia spaľovacieho agregátu. Realita je síce o chlp skromnejšia než tvrdí laboratórny údaj, no pokojným štýlom šoférovania sa v meste dokážete cez tridsiatku dostať. Na plynový pedál si pritom netreba dávať prehnane pozor. Elektromotor má sily dosť a sedan zvláda rozhýbať aj samostatne.

Ak dochádzate do práce nejakých 20 km a okrem domácej zásuvky si môžete dopĺňať batérie aj tam, máte vyhraté. Denný režim dokážete absolvovať za nulu alebo číslo jej blízke. V prípade dlhších trás či obmedzených možností nabíjania ide spotreba paliva nahor, my sme dokázali mestskú prevádzku absolvovať za stále výborné číslo 4,8 l /100 km. Elektrinu sme pritom „pálili“ tempom 12,2 kWh/100 km.

Spotreba benzínu vo veľkej miere závisí
Spotreba benzínu vo veľkej miere závisí
Zdroj: Marek Pokrývka

BMW potrebuje na kompletné naplnenie svojej batérie nejaké dve hodinky. Samozrejme, okrem toho ju dobíja rekuperáciou a napríklad pri jazde na diaľnici ju dokáže postupne dostať na polovicu kapacity. V športovom režime je efekt podstatne silnejší než bežne. To sa prejaví na benzínovom apetíte, ktorý sa zvýši v závislosti od podmienok aj o tri-štyri litre.

Pri štandardnom štýle jazdy v Auto eDrive sme na vidieku dosiahli 5,8-litrový výsledok. Báť sa netreba ani autostrád, pri ustálenej rýchlosti si motor zachoval akceptovateľný apetít na úrovni 6,9 l/100 km. Počas testu sme Bavora najčastejšie používali práve v spomínanom automatickom režime, ktorý vhodne manažoval využívanie jednotlivých zdrojov hybnej sily.

Sedan v hornej polovici cenníka

BMW radu 3 si v našich končinách možno kúpiť za minimálnu čiastku 30 500 eur. Plug-in hybrid nie je napriek množstvu modernej techniky vrcholom cenníka, so základnou cenou 42 800 eur sa však zaradil do jeho hornej polovice. Od rýdzo benzínovej verzie 330i ponúkajúcej identický maximálny výkon je drahší o necelé tri tisícky. Kúpna cena je teda vyššia, ale nie dramaticky.

Za príplatok bolo napríklad vyhrievanie volantu
Za príplatok bolo napríklad vyhrievanie volantu
Zdroj: Marek Pokrývka

Testované vozidlo bolo z dôvodu množstva extra prvkov drahšie. Za príplatok boli napríklad silnejšie brzdy s logom M, parkovací asistent, vyhrievanie volantu a predných sedadiel, kvalitnejšia audiosústava a niekoľko balíkov vybavenia. V rámci nich sa objavili aj LED svetlomety či navigačný systém. Zrátané a podčiarknuté, testované auto stálo 59 634 eur.

Hlavným argumentom spotreba

Samotná koncepcia áut schopných tankovať palivo i elektrinu prináša viacero plusov i mínusov. Ako sme sa presvedčili, BMW 330e nie je výnimkou. Mníchovský plug-in hybrid má však v praxi viacero výhod. Tie podľa nás prevažujú nad tromi hlavnými negatívami: menším batožinovým priestorom, extra kilami na palube a vyššou kúpnou cenou.

V správnych podmienkach vie BMW 330e jazdiť
V správnych podmienkach vie BMW 330e jazdiť
Zdroj: Marek Pokrývka

Tento automobil dokáže byť podľa potreby rýchly i úsporný a napriek hmotnosti má stále výborné jazdné vlastnosti. V nich sú trochu slabším článkom len brzdy. Inak je to stále BMW „se vším všudy“, vrátane možnosti jazdiť bokom. Jeho hlavným argumentom však zostáva spotreba. V správnych podmienkach dokáže jazdiť za skutočne málo paliva, ani mimo nich sa však nespráva ako nejaký veľký žrút, napríklad na diaľnici. Preto nám dáva väčší zmysel než podobne motorizované veľké SUV.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4 + elektromotor
Zdvihový objem
1 998 cm3
Max. výkon (benzínový motor)
135 kW/184 k
pri otáčkach
5 000-6 500/min
Max. krútiaci moment (benzínový motor)
290 Nm
pri otáčkach
1 350-4 250/min
Max. výkon (elektromotor)
65 kW/88 k
Max. krútiaci moment (elektromotor)
250 Nm
Max. výkon (celkový)
185 kW/252 k
Palivo
benzín
Pohon
zadné kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 633 mm
Šírka
1 811 mm
Výška
1 429 mm
Rázvor náprav
2 810 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 660 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 735 kg
Užitočná hmotnosť
535 kg
Celková hmotnosť
2 195 kg
Objem batožinového priestoru
370 l
Objem palivovej nádrže
41 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
225 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
6,1 s
Spotreba
Mesto - normovaná
0,0 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
0,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
2,1 l/100 km
Mesto - počas testu
4,8 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,9 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,8 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
49 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 30 500 €
Základná cena verzie
od 42 800 €
Cena testovaného exemplára
59 634 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia