Test Suzuki Vitara S

Testy Test Suzuki Vitara S: Bestseller s korením

Foto: Marek Pokrývka

13.12. 2016 17:49 S turbomotorom pôsobí obľúbené vozidlo prekvapujúco živo, ale namiesto automatu by sme k nemu volili manuálnu prevodovku.

Počas tohto roka sa na slovenskom trhu stalo čosi nevídané. Škoda Fabia musela po dlhom čase uvoľniť trón najpredávanejšieho automobilu a prekvapujúco naň nepustila žiaden sesterský produkt. Žezlo si prevzal prisťahovalec z ďalekého Japonska. Vitara prepísala históriu nielen pre svoju príslušnosť k značke Suzuki, okrem toho sa stala aj prvým zástupom triedy SUV na elitnej pozícii.

Suzuki Vitara S má pod kapotou prepĺňaný 1,4-litrový štvorvalec
Suzuki Vitara S má pod kapotou prepĺňaný 1,4-litrový štvorvalec
Zdroj: Marek Pokrývka

Populárny automobil dosiahol svoj úspech pomerne rýchlo. My sme ho od uvedenia do predaja stihli dvakrát vyskúšať: najprv sme komplexne preverili naftový manuál a po niekoľkých mesiacoch sme si dali opakované rande s automatickým benzínom. Teraz sme sa k vozidlu vrátili opäť. Boli sme totiž zvedaví, aká je mierne nabrúsená verzia Vitara S uvedená na sklonku minulého roka.

Dizajnové špecifiká a štvorvalec BoosterJet

Vrchol modelového radu nedáva svoju identitu najavo nijak okato, žiadne agresívne tvarované nárazníky či prehnane veľké disky kolies sa nekonajú. V našom prípade stálo japonské vozidlo na čiernych sedemnástkach. Príslušnosť k plemenu S prezrádzala len špecifická maska chladiča s päticou pochrómovaných prvkov, ktorú dopĺňali červené akcenty v svetlometoch.

Táto výrazná farba si našla cestu aj do kabíny, SUV má do nej odeté lemy výduchov ventilácie a ukazovateľov na prístrojovom paneli. Okrem toho je červená aj niť na volante, sedadlách či radiacej páke. Posledným dotykom sú kovové pedále, inak zostalo vo vnútri všetko po starom.

Príslušnosť k plemenu S prezrádzajú aj červené akcenty v kabíne
Príslušnosť k plemenu S prezrádzajú aj červené akcenty v kabíne
Zdroj: Marek Pokrývka

Samozrejme, najzásadnejším špecifikom tohto automobilu je jeho motor. Vitara S má pod kapotou 1,4-litrový benzínový štvorvalec, ktorého označenie BoosterJet prezrádza prítomnosť slimáka tlačiaceho vzduch. Prepĺňaný agregát dosahuje maximálny výkon 103 kW (140 k). Jeho krútiaci moment so špičkou 220 Nm v našom prípade spracúvala šesťstupňová samočinná prevodovka a posielala ho na všetky štyri kolesá. Ide o jednu z troch možných kombinácii pohonu.

Podstatne pružnejší a rovnako hospodárny

Napriek priemerným papierovým parametrom pôsobí turbomotor v realite veľmi živo, najmä pri zvolení športového režimu. Subjektívne by sme mu tipovali o niečo lepšie čísla v technickej tabuľke. Štvorvalec pekne reaguje na povely plynového pedála a ponúka solídny záťah v pomerne širokom rozmedzí pracovných otáčok. Pod záťažou navyše aj celkom pekne znie.

Prepĺňanému štvorvalcu by sme subjektívne tipovali lepšie čísla
Prepĺňanému štvorvalcu by sme subjektívne tipovali lepšie čísla
Zdroj: Marek Pokrývka

Elán pohonnej jednotky v našom prípade trochu krotil automat, voči ktorému sme mali zopár výhrad aj po teste atmosférickej verzie. S agregátom Boosterjet si však šesťstupňová skriňa rozumela lepšie. Môže za to najmä omnoho väčší krútiaci moment v nižších otáčkach, vďaka ktorému je splašené podraďovanie minulosťou. Napriek tomu by nám k charakteru auta viac sedel klasický manuál.

V porovnaní s „hladkou“ 1,6-litrovou alternatívou je prepĺňaný motor subjektívne podstatne pružnejší, treba sa však báť spotreby? Odpoveď je jednoznačné nie. Menší štvorvalec s turbom je prakticky rovnako hospodárny ako pôvodný variant, v meste si so spotrebou 7,3 l/100 km pýtal len deciliter navyše. Pri diaľničnej maximálke mal apetít dokonca nižší o rovnakú hodnotu. Na vidieku bol rozdiel medzi dvomi verziami vozidla najväčší, ale 5,4-litrový výsledok môžeme stále označiť za dobrý.

Okrem silnejšieho srdca má Vitara S aj upravený podvozok, ale o žiadnych veľkých zmenách hovoriť nemožno. SUV dostalo akurát mierne tuhšie pruženie. Na celkovom charaktere sa to zásadne neprejavilo, stále ponúka príjemný mix neutrálnych jazdných vlastností a slušného komfortu.

S predným pohonom za rovných dvadsaťtisíc

Najpredávanejšie auto tohto roka síce možno v tuzemských obchodoch dostať od 16 200 eur, no jeho špičkový variant je finančne postavené o niečo vyššie. Štandardne sa predáva za rovných dvadsaťtisíc. Za túto cenu bude mať Vitara S iba predný pohon, model roztáčajúci všetky štyri kolesá stojí minimálne 22 100 eur. V prípade voľby automatu sa cena blíži k hranici 24-tisíc.

Testované vozidlo malo automat a pohon všetkých štyroch kolies
Testované vozidlo malo automat a pohon všetkých štyroch kolies
Zdroj: Marek Pokrývka

Bez ohľadu na verziu však ponúka Suzuki na SUV dvojtisícovú zľavu, aj v najdrahšom vyhotovení s príplatkovou dvojfarebnou kombináciou ho tak možno kúpiť za 22 600 eur. Lak je jedinou možnou opciou. Všetko ostatné je v štandarde, vrátane navigačného systému či parkovacej kamery.

Na výber atmosféry nevidíme veľa dôvodov

V našich končinách sa Vitara ujala a ako nás už dávnejšie presvedčila, nebola to žiadna náhoda. S korením v podobe prepĺňaného srdca však tento bestseller chutí ešte lepšie. Turbomotor pôsobí prekvapujúco živo, pružne reaguje v širokom rozmedzí otáčok a je prakticky rovnako hospodárny ako 1,6-litrová alternatíva. No namiesto automatu by sme k nemu volili manuálnu prevodovku.

Vitara S chutí lepšie než jej 1,6-litrová atmosférická alternatíva
Vitara S chutí lepšie než jej 1,6-litrová atmosférická alternatíva
Zdroj: Marek Pokrývka

Samozrejme, špičková verzia SUV stojí citeľne viac než základ. No zákazník si nepripláca len za podarenú pohonnú jednotku, ale tiež vybavenie. Už štandard totiž obsahuje všetko. Ak má teda človek v rozpočte miesto na kúpu modelu S, nevidíme veľa dôvodov na výber atmosféry. Okrem ceny môže jednoznačnú voľbu turba ohroziť akurát obava z vyšších nákladov na servis.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 373 cm3
Max. výkon
103 kW/140 k
pri otáčkach
5 500/min
Max. krútiaci moment
220 Nm
pri otáčkach
1 500-4 000/min
Palivo
benzín
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
6-stupňová automatická
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 175 mm
Šírka
1 775 mm
Výška
1 610 mm
Rázvor náprav
2 500 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 160 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 235 kg
Užitočná hmotnosť
570 kg
Celková hmotnosť
1 730 kg
Objem batožinového priestoru
375/1 120 l
Objem palivovej nádrže
47 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,2 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,4 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,0 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,5 l/100 km
Mesto - počas testu
7,3 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,8 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,4 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
128 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 16 200 €
Základná cena verzie
od 23 700 €
Cena testovaného exemplára
24 600 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia