Pomýliť si Porsche 911 s iným automobilom je takmer nemožné. Tvary jeho karosérie sa desaťročia menia len evolučne a firma tiež tvrdošijne zotrváva na koncepcii s plochým šesťvalcom, umiestneným za zadnou nápravou. Od zrodu legendárneho typu v 60-tych rokoch až dodnes možno vlastne za revolúciu považovať jedinú zmenu, keď v roku 1997, v generácii označenej kódom 996, nahradila tradičné vzduchové chladenie motora kvapalina.

Porsche 911 generácie 996 je prvé, ktoré dostalo
Zdroj: Auto BILD

O deväťstojedenástke snívajú mnohí motoristi, no dopriata je len niektorým. Pritom práve spomenutý modelový rad, vyrábaný až do roku 2006 je práve teraz z druhej ruky dostupný za celkom atraktívne sumy, už za menej ako 20-tisíc eur. Dôvod je jednoduchý: na jednej strane to už ani zďaleka nie je nové auto, na strane druhej však ortodoxní fanúšikovia značky uprednostňujú predchodcu, ktorého valce ešte obmýval vzduch a počuť to aj na jeho zvuku. A navyše nemajú radi jeho predné svetlá.

Buďme však úprimní, tých úplne najlacnejších kusov by sa mali záujemcovia isto vystríhať. Nielen, že na ne nedostanú žiadnu záruku, no je takmer isté, že doposiaľ prešli rukami troch, štyroch, či dokonca viacerých majiteľov a budú mať najazdené neskutočné množstvo kilometrov. A okrem toho, budú mať netesný motor, čo pri type 996 automaticky znamená problémy s mazaním.

Porsche 911 Carrera (typ 996, výroba 1997 – 2006)
Motor
plochý zážihový šesťvalec/vzadu pozdĺžne
Ventily/vačkové hriadele
4 na valec/2
Zdvihový objem
3 387 cm³
Maximálny výkon
221 kW (300 k) pri 6 800 ot./min.
Maximálny krútiaci moment
350 Nm pri 4 600 ot./min.
Maximálna rýchlosť
280 km/h
Zrýchlenie 0–100 km/h
5,2 s
Prevodovka/poháňané kolesá
Manuálna (alt. automatická) šesťstupňová/zadné
Rázvor náprav
2 352 mm
Rozmery d/š/v
4 430/1 765/1 305 mm
Objem batožinového priestoru
130 l
Objem palivovej nádrže
64 l
Pohotovostná hmotnosť/nosnosť
1 470/325 kg

Dobre preukázaná história je pri ojazdených automobiloch nadmieru dôležitá a pri Porsche zvlášť. Servisná knižka by teda mala byť poctivo vyplnená, so všetkými pečiatkami. Platí to však aj do budúcnosti, teda pre nového majiteľa. Len tak pre informáciu, malý servis auta, predpísaný každých 20 000 kilometrov stojí zhruba 500 eur, veľký, ktorý sa vykonáva s intervalom 40 000 km je o takmer štyri stovky drahší.

Tradičná línia karosérie sa nemení už roky,
Zdroj: Auto BILD

Rad 996 bol, ako je pri type 911 zvykom, k dispozícii vo viacerých modeloch a prevedeniach. Za relatívne dostupné sumy však bude v dobrom stave dostupná len základná Carrera, uvažovať o niektorej z ostrejších verzii preto pri obmedzenom rozpočte nemá zmysel.

Takmer vo všetkých prípadoch sa však možno spoľahnúť, že prví majitelia týchto áut už vyrástli z mladíckej nerozvážnosti a zároveň sú v pozíciách, kedy rozhodne nemajú potrebu šetriť na predpísanom servise. Vďaka tomu bude väčšina áut v solídnom stave, čo napokon dokazujú aj pravidelné štatistiky zo staníc technickej kontroly.

Testovaný exemplár

Pri Porsche 911 môže záujemca naraziť na auto, ktoré mal jeho prechádzajúci majiteľ ako svoje druhé, či tretie a vozil sa s ním hlavne vo voľnom čase. Mnohí ho ale naopak používajú v každodennej prevádzke, čo sa pochopiteľne prejaví aj na najazdených kilometroch. V tomto prípade sme preto v teste preverili až dva rôzne exempláre.

Tradičný kokpit s otáčkomerom v strede. Kuriózne
Zdroj: Auto BILD

Prvým je tmavomodrá 911 Carrera Cabrio, prvýkrát prihlásená v roku 1998. Odvtedy až dodnes najazdila necelých 52 500 kilometrov, pričom jej históriu dôkladne dokumentuje poctivo vyplnená servisná knižka. Ako nová, na 18-palcových diskoch a s koženými, elektricky nastaviteľnými športovými sedadlami, stála prvého majiteľa 87-tisíc, teraz si za ňu predajca pýta 23 500 eur.

Počas skúšobnej jazdy na nás auto pôsobí dôveryhodne, jazdí a funguje ako v prvý deň keď vyšlo z fabriky. Až sa nechce veriť, že má vôbec toľko kilometrov na tachometri. Koža, volant, lak, všetko to pôsobí novým, neopotrebeným dojmom. Aj motor zaberá tak vehementne akoby mu práve skončil zábeh a rýchlosti sa radia hladko a ľahko, ako keď horúci nôž prechádza maslom. Nič nebúcha, nič sa netrasie, presne takto má vyzerať auto, ktoré chce robiť radosť ešte nasledujúcich pár rokov.

Niektoré Porsche 911 slúžia v každodennej
Zdroj: Auto BILD

Druhá preverená 911 je takisto Carrera Cabrio, táto však má prevodovku Tiptronic. Je o čosi novšia, vyrobená v roku 2001, za to však má najazdených vyše trikrát toľko kilometrov ako prvá, takmer 160 000. Majiteľ sa ale o ňu po celú dobu staral, čo dokazuje servisná knižka s pečiatkami z Porsche centra. Za kabriolet so strechou hard top, ktorý stál ako nový, aj vďaka rozsiahlej výbave 90-tisíc eur si teraz pýta 19-tisíc.

Prvé čo pri skúšobnej jazde zaregistrujeme je interiér páchnuci po cigaretách. To si vyžiada aspoň 200 eur za hĺbkové čistenie. Okrem toho nefunguje klimatizácia, jej oprava tiež nebude zadarmo. Všetko ostatné je už ale v poriadku, zabudovaná navigácia, automatická prevodovka, xenóny, či elektricky ovládané sedadlá. No aby toho nebolo dosť, ku koncu jazdy sa ešte rozsvieti kontrolka opotrebenia brzdového obloženia. A to je u Porsche tisícka, alebo aj s kotúčmi takmer dvojnásobok.

Typické problémy

Ak by sme hľadali čo trápi takmer každé Porsche 911 radu 996, bol by to určite netesný motor. Problémovým dielom prvého vodou chladeného šesťvalca je tesnenie hriadeľa (simering). Automobilka si s ním poradila až v modelovom roku 2005/2006, kedy použila verziu s dvojitými britmi. Dovtedy ju to stálo aj niekoľko kompletných agregátov vymenených v rámcu garancie. Výmena pôvodného tesnenia za nové stojí v autorizovanom servise okolo tisíc eur.

Netesný simering kľukového hriadeľa

Tesnenie kľukového hriadeľa na strane prevodovky je známy problém generácie 996. S problémom si Porsche poradilo až tesne pred ukončením výroby. Nové tesnenie však možno použiť aj pri starších motoroch.

Netesný simering kľukového hriadeľa
Zdroj: Auto BILD

Korózia výfuku

Najcitlivejším miestom výfukového systému je tradične zadný tlmič, konkrétne jeho spodný falc. V takomto stave však môže vydržať ešte tri, či štyri roky.

Hrdzavý tlmič výfuku
Zdroj: Auto BILD

Opotrebené tiahlo stabilizátora

Vybité tiahlo stabilizátora je detail, pri jazde ho však cítiť aj počuť.

Opotrebené ramená zavesenia
Zdroj: Auto BILD

Opotrebené ramená zavesenia

Ani Porsche nie je voči opotrebeniu podvozku imúnne, toto rameno bolo potrebné vymeniť aj napriek relatívne nízkemu počtu najazdených kilometrov. Každé auto je preto potrebné dôkladne preveriť aj zospodu.

Opotrebené tiahlo stabilizátora
Zdroj: Auto BILD

Oplatí sa?

Prvá preverená deväťstojedenástka má o čosi vyššiu cenu, za to však ponúka relatívne nízky počet najazdených kilometrov a veľmi dobrý technický stav. Riziko nejakých nepredpokladaných opráv v blízkej budúcnosti je minimálne, takže ju možno kúpiť a byť s ňou šťastný. Druhý kabriolet je iný prípad, ktorý si evidentne vyžiada ešte značné investície. Kto na ne nemá, mal by dať od takého auta ruky preč.

Porsche 911 Carrera (typ 996, výroba 1997 – 2006):
Orientačné ceny náhradných dielov*
Olejový filter
12,00
Vzduchový filter
32,00
Palivový filter
31,00
Kabínový filter
50,00
Kladky drážkovaného remeňa príslušenstva
230,00
Spojková sada
820,00
Chladič chladiacej kvapaliny
350,00
Čerpadlo chladiacej kvapaliny
320,00
Rameno prednej nápravy
360,00
Ložisko predného kolesa
70,00
Ložisko zadného kolesa
88,00
Predný brzdový kotúč
180,00
Zadný brzdový kotúč
160,00
Predné brzdové obloženie
120,00
Zadné brzdové obloženie
108,00
*bez nákladov na servisné práce
Zdroj: Redakcia AUTO BILD