ikona

Testy Fabia III: Jazdená je dobrá, nová ešte lepšia

Foto: AUTO BILD

25.12. 2018 9:30 V dlhodobom teste dopadla len priemerne, no z druhej ruky má naše odporúčanie. Fabia III má však aj svoju cenu.

Škodu berieme ešte stále ako „domácu“ značku, ktorá ponúka techniku koncernu VW za ceny prístupné aj našincom. Rovnako je to aj v prípade Fabie tretej generácie, ktorá prišla na trh koncom roka 2014, a ktorá je ako nová cenovo výrazne výhodnejšia než jej súrodenci VW Polo, ale najmä Audi A1 – bez toho, aby ponúkala výrazne menej.

O dôveryhodné jazdné vlastnosti a slušný komfort pruženia sa Fabia delí so svojimi koncernovými súrodencami – VW Polo a Seatom Ibiza
O dôveryhodné jazdné vlastnosti a slušný komfort pruženia sa Fabia delí so svojimi koncernovými súrodencami – VW Polo a Seatom Ibiza
Zdroj: AUTO BILD

Aj naša testovaná Fabia pôsobí plnohodnotným dojmom, jej bohatá výbava, 16-palcové kolesá, ale aj veľký navigačný systém sa postarali o nádych luxusu, kožený volant je na dotyk akoby z vyššej triedy. Za dvojročného „Čecha“ s počtom 27 000 najazdených kilometrov si autobazár pýta 11 000 eur, čo znie férovo.

Solídne české auto

Jeho malý litrový trojvalec pracuje snaživo, jednotlivé stupne tam skáču akoby samy. Výkon 75 koní celkom postačuje, nie vždy musí mať motor turbodúchadlo. Obidva základné benzínové motory s výkonom 60 a 75 koní pritom ponúkajú z pohľadu budúcnosti najväčšiu istotu. Obidva si vystačia aj bez priameho vstrekovania paliva, v rámci diskusií o filtroch pevných častíc pre benzínové motory sa tak nemusia ničoho obávať.

Normu Euro 6 spĺňajú všetky Fabie III, to však nič neznamená, ako vidieť aktuálne pri diesloch. V rámci naftových motorov ponúka Fabia len jeden: 1,4-litrový trojvalec s výkonom 90 alebo 105 koní, s filtrom pevných častíc, ale bez AdBlue. To z neho robí, podobne ako z miliónov iných jazdených naftových áut, potenciálnu obeť budúcich obmedzení a zákazov vjazdu do centra veľkomiest.

Vysokokvalitný interiér: vo výbave Drive pôsobí Fabia solídne
Vysokokvalitný interiér: vo výbave Drive pôsobí Fabia solídne
Zdroj: AUTO BILD

Čo aktuálna Fabia neponúka? Športovú verziu ako v prípade predošlej verzie RS. Aktuálne je koniec pri výkone 110 koní, z 1 300 exemplárov edície R5 s výkonom 125 koní sa však dá na trhu nájsť zopár predvádzacích exemplárov. To však asi nikoho neprekvapí – kto by sa už chcel dať predbehnúť vo svojej novej Fabii jej predchodcom s výkonom 180 koní? Škoda, pretože práve tretia generácia Fabie, ktorá je úspešná aj v majstrovstvách rely, by si zaslúžila horúci top model.

Naspäť k cene: najväčším problémom jazdených Fabií III sú cenovo výhodné nové vozidlá. Ojazdené firemné autá síce štartujú na sume 7 000 eur, ale s dobrou výbavou, malým počtom kilometrov a so slušnou výbavou sa cena ľahko vyšplhá na 11 000 eur. A za ňu už dostanete aj celkom nové auto.

Toto sa môže pokaziť

Spočítané a zrátané je Fabia III solídne auto, aj technicky podobný Rapid je podľa údajov ADAC veľmi spoľahlivý. Skutočné problémy sú pri Fabii zriedkavé, na nervy idú len drobnosti. Napríklad vŕzgajúce tesnenia dverí, na rifle alergické poťahy alebo aj parkovacie senzory, ktoré počas silného dažďa hlásia poplach. Normálne: trhanie studeného motora alebo pukanie, kým regulátor vačkových hriadeľov nevyvinie dostatočný tlak oleja.

Brzdové kotúče: Pri nerozhodnom brzdení hrdzavejú rýchlejšie a začínajú vibrovať
Brzdové kotúče: Pri nerozhodnom brzdení hrdzavejú rýchlejšie a začínajú vibrovať
Zdroj: AUTO BILD

Náklady

Čelné sklo: 170 eur
Predný svetlomet: 200 – 400 eur
Blatník ľavý predný lakovaný: 715 eur
Alternátor: 400 eur
Štartér: 390 eur
Vodné čerpadlo: 420 eur
Sada rozvod. remeňa: 385 eur
Koncovka výfuku: 365 eur
Náboj kolesa s ložiskom: 107 eur
Tlmič predný: 60 eur
Súprava predných ložísk: 52 eur
Brzdové kotúče predné (s doštičkami): 370 eur

Technické údaje

Motor

trojvalec/vpr. priečne

Ventily/vačk. hriadele

4/2

Objem

999 cm³

Výkon

55 kW (75 k) pri 6 200 ot./min.

Krút. moment

95 Nm pri 3 000 ot./min.

Najvyššia rýchlosť

172 km/h

0 – 100 km/h

14,7 s

Nádrž/palivo

45 l/Super

Prevodovka/pohon

5-st. manuálna/pred. kolies

D/Š/V

3 992/1 732/1 467 mm

Objem batož. priestoru

330 – 1 150 l

Hmotnosť/nosnosť

1 175/360 kg

Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia