Elektrické automobily sú dnes v automobilovom svete témou č. 1 a uvedomuje si to aj Škoda. Český výrobca začal pred približne štyrmi rokmi v tajnosti s vývojom elektromobilu, ktorý vám dnes do detailu predstavíme. Model Enyaq iV má predstavovať revolúciu v ponuke Mladej Boleslavi a definitívne ukázať, že aj elektromobil môže byť pohodlný, praktický a slúžiť celej rodine. Podarí sa mu to?

My sme si Enyaq mali možnosť vyskúšať na vlastnej koži ešte pred neuskutočneným ženevským autosalónom. Tam totiž mal absolvovať výstavnú premiéru. Našu služobnú cestu sme až do tejto chvíle kvôli informačnému embargu museli držať v tajnosti, no teraz vám o novinke povieme všetko. Článok je rozdelený do troch sekcií - najskôr sa dozviete detailné technické informácie, následne spotredkujeme svoje dojmy z dizajnu a interiéru automobilu a nakoniec sa budeme venovať jeho jazdným vlastnostiam.

Základné technické detaily

Škoda Enyaq má dĺžku 4 648 mm, šírku 1 877 mm a výšku 1 618 mm. Rázvor sa tu zastavil na úrovni 2 765 mm a objem batožinového priestoru na hranici 585 litrov. Pre ilustráciu, novinka je v každom ohľade o niečo menšia, než Kodiaq, ale zároveň citeľne väčšia, než Karoq. Enyaq je prvou škodovkou, ktorá stojí na dedikovanej elektrickej platforme MEB. Akumulátory sú skryté v podlahe vozidla a nízko sú uložené aj elektromotory. Podvozok vpredu ponúkne zavesenie kolies typu McPherson, zatiaľ čo zadná náprava sa už od základu bude spoliehať na viacprvkové zavesenie.

Škoda Enyaq iV.
Škoda Enyaq iV.
Zdroj: Škoda

Škoda Enyaq bude čistým elektromobilom, to znamená, že vo svojich útrobách nebude mať žiadnu spaľovaciu jednotku, ani núdzovú, a spoliehať sa bude iba na dobíjanie zo siete. Základným stavebným kameňom pohonnej sústavy bude synchrónny elektromotor umiestnený na zadnej náprave. Presne tak, najlacnejší Enyaq bude od výroby zadnokolka, tak, ako kedysi škodovky našich otcov či starých otcov. 

Základnou výkonovou verziou je Enyaq  iV 50. Lítium-iónová batéria v tomto prípade má kapacitu 55 kWh, respektíve netto kapacitu 52 kWh. Elektromotor umiestnený na zadnej náprave má výkon 109 kW (148 k). Dojazd by sa mal pohybovať na úrovni 340 km. Verzia Enyaq iV 60 so systémovým výkonom 132 kW (180 k) a batérií s kapacitou 62 kWh, resp. netto kapacitou 58 kWh, ponúkne dojazd okolo 390 km.  Práve s ňou sme si mali možnosť zajazdiť.

Škoda Enyaq iV.
Škoda Enyaq iV.
Zdroj: Škoda

Na jedno nabitie prejde najviac, až 500 km v cykle WLTP, verzia Enyaq iV 80 s výkonom 150 kW (204 k) a s pohonom zadných kolies. Jeho batéria má kapacitu 82 kWh, resp. netto kapacitu 77 kWh. Rovnakú batériu využíva aj verzia 80X s výkonom 195 kW (265 k) a verzia RS s výkonom 225 kW (306 k). Obidva varianty majú dva elektromotory, jeden synchrónny vzadu a jeden asynchrónny vpredu, a ponúkajú pohon všetkých kolies. Pre zaujímavosť, najväčšia batéria Enyaqu sa hmotnosťou pohybuje okolo hranice 400 kilogramov.

Aký je rozdiel medzi synchrónnym a asynchrónnym elektromotorom?

Synchrónny elektromotor je celkovo energeticky efektívnejší, no zároveň aj drahší. Jeho výhodou je fakt, že ponúka lepšie parametre naprieč širokým spektrom otáčok motora. Vyššiu cenu synchrónneho elektromotora s permanentným magnetom vyváži nižšia cena za batériu, vďaka vyššej efektivite si totiž vystačí s menším akumulátorom, čo je dobré aj pre jazdné vlastnosti. V praxi platí, že synchrónny elektromotor ponúkne s rovnakou batériou väčší dojazd, než asynchrónny. Ak by sme ho určením mali prirovnať k dnešnému svetu, išlo by o “diesel” sveta e-áut.

Asynchrónny elektromotor má svoju výhodu v tom, že v istých špecifických otáčkach dosahuje vyšší výkon ako synchrónny, no je menej efektívny a celkovo potrebuje viac energie. Pri rovnakej batérii ponúkne menší dojazd, no okrem nižšej ceny má ešte jednu veľkú výhodu. Vďaka jednoduchšej stavbe je odolnejší než synchrónny a znesie viac hrubého zachádzania. Tento typ elektromotora by sa do istej miery dal priradiť k úlohe, ktorá je tradične pripisovaná benzínovým pohonným jednotkám.

Vrcholný model zrýchľuje z 0 na 100 km/h za 6,2 s a dosahuje maximálnu rýchlosť 180 km/h. Obe verzie s pohonom všetkých kolies ponúknu dojazd približne na úrovni 460 km. K pokoreniu 500-kilometrovej hranice tu majú prispieť aj pneumatiky s nízkym valivým odporom a aerodynamika na úrovni cx= 0,27. Najsilnejší Enyaq bude môcť ťahať príves s hmotnosťou až 1 200 kg.

Škoda Enyaq iV.
Škoda Enyaq iV.
Zdroj: Škoda

Akumulátory chladené tekutinou by sa mali nabíjať v závislosti od zdroja až desiatky hodín, no v ideálnom prípade iba 40 minút. Z bežnej siete, bez wallboxu, možno pri výkone nabíjania okolo 2,3 kW rátať s dlhým časom dobíjania. Škoda však bude predávať aj svoj wallbox, ktorý by mal zvládať pracovať s výkonom 11 kW a batériu naplniť v priebehu 6 až 8 hodín.Treťou možnosťou dobíjania sú rýchlonabíjacie stanice na jednosmerný prúd s výkonom až 125 kW, kde dobíjanie batérie z 10% na 80% kapacity trvá v ideálnom prípade len 40 minút.

Prehľad motorizácií Škody Enyaq iV.
Prehľad motorizácií Škody Enyaq iV.
Zdroj: Škoda

Parádnou funkciou Enyaqu je, že po ukončení nabíjania automaticky uvoľní nabíjací kábel tak, aby ho mohol potenciálne využiť iný majiteľ elektromobilu. Škoda predpokladá, že iba 30 % majiteľov tohto vozidla ho reálne bude nabíjať doma. Preto chystá systém MyŠkoda Powerpass, teda akúsi kartu, ktorá vám umožní komfortný prístup približne na 80 % nabíjacích staníc v rámci Európskej únie. Vy tak nebudete musieť mať separátnu kartu od každého poskytovateľa zvlášť.

Škoda Enyaq iV.
Škoda Enyaq iV.
Zdroj: Škoda

Na batériu bude platiť záruka na 8 rokov / 160 000 kilometrov. Škoda bude garantovať, že za tento čas vám kapacita akumulátora neklesne pod 70 % pôvodného stavu. Mladá Boleslav premýšľa aj nad druhým životom batérií. Využívať by sa mali pri dílerstvách značky ako zásobárne elektrickej energie. Predpokladá sa, že v autách vydržia 8-15 rokov a v ideálnom prípade ešte ďalších 8-15 rokov na pozícii stacionárneho úložiska batérie pri dílerstve Škody. Potom sa batéria bude recyklovať. Odborníci Škody tvrdia, že pri správnom zaobchádzaní s batériou sa z nej pri recyklácii dá dostať až 93 % pôvodne použitých cenných kovov. Enyaq by teda mal byť naozaj ekologickým automobilom. Navyše by nemusel byť ani vyslovene predražený, Škoda hovorila o snahách nastaviť cenovú politiku tak, aby sa mohla rovnať so spaľovacím Kodiaqom. To by mohlo znamenať, že aj za menej než 40 000 eur kúpite slušne vybavený a výkonný elektromobil. Uvidíme, čo prinesie realita.