Mohli sme sa o tom presvedčiť v zamrznutom Švédsku na najväčšom ostrove Frösön na jazere Storsjön, kde Škoda pre motoristických novinárov usporiadala akciu s názvom 4x4 Winter Experience. Celodenná jazda na zamrznutom jazere Stortjärnen so všetkými modelmi s pohonom všetkých štyroch kolies a pod dohľadom skúsených švédskych inštruktorov bola jedným z tých motoristických zážitkov na celý život. Takúto skúsenosť by sme odporúčali a zaslúžili by si ju všetci vodiči, ktorí sa občas pohybujú na zasneženom povrchu.

Škoda 4x4 Winter Experience: Zamrznuté jazero s hrúbkou ľadu 35 až 45 cm v pohode udrží aj takéto množstvo vozidiel. Len musia od seba udržiavať bezpečnú vzdialenosť.
Zdroj: Auto Bild

Na zamrznutej ploche na nás čakali Škody Octavia (aj vo verzii RS), Superb, SUV Karoq a Kodiaq, ale aj najnovšie elektrické vozidlá Enyaq a Enyaq Coupé. Najviac nás zaujímali práve elektroautá, lebo s nimi sme ešte skúsenosť na ľade nemali. Treba podotknúť, že všetky autá boli obuté do pneumatík s malými kovovými hrotmi, ktoré sú vo Švédsku povolené v bežnej premávke. Bez nich by sme sa pravdepodobne ani nepohli z miesta a jazda kontrolovaným driftom v zákrutách by sa asi rýchlo skončila v prvej snehovej bariére.

Je pravda, že žiadna Škoda neumožňuje úplné vypnutie systémov kontroly trakcie a systému ESP, napriek tomu boli uhly pretáčavých šmykov pozoruhodné. Elektrické Škody, ktoré používajú dva elektromotory, jeden vpredu a druhý vzadu, boli pre nás spočiatku pomerne tvrdým orieškom. Ich vyššia hmotnosť, spoločne s netradične reagujúcim pohonom založeným najmä na zadnom silnejšom motore, vyžadovala mierne prehodnotiť naše doteraz naučené a zaužívané zvyky. Po pár cvičných kolách sme sa však do toho dostali a jazda kontrolovaným šmykom po zamrznutých zákrutách nám začala pripadať ako tá najprirodzenejšia vec na svete.

Pokračovanie článku na ďalšej strane