STO – SUPER TROFEO OMOLOGATO alebo po slovensky homologizačný model pre Lamborghini Huracán Super Trofeo (medzinárodný seriál pretekov).

Tento Huracán je taký blízky pretekárskemu vozidlu ako žiadne iné Lamborghini predtým. Zatiaľ nebol publikovaný oficiálny čas na Severnej slučke, ale na okruhu sme ho videli. Znie to tak, že Taliani si trúfajú zaútočiť na výkony AMG Black Series a Porsche GT. Lamborghini samotné STO nazýva pretekárskym autom s registráciou na bežnú premávku.

Posledný super Huracán, ktorý sa volal Performante, mal údajne preháňať konkurenciu, ale na Sachsenringu mu chýbali na najlepšie časy nie desatinky, ale celé sekundy. STO by to vraj malo zvládnuť lepšie. Vývojársky tím okolo šéfa Maurizia Reggianiho napína všetky sily. Hlavnú pozornosť venovali hmotnosti a aerodynamike, ale zoznam zmien je oproti Huracánu EVO dlhý. My chceme len zistiť, či je STO také rýchle, ako vyzerá.

Lamborghini Huracán STO.
Zdroj: Auto Bild

Na prvý pohľad má širší rozchod, preto mu museli rozšíriť blatníky. Do prednej kapoty dodatočne vytvorili obrovské vstupy vzduchu. Dokopy tomu hovoria cofango. To vzniklo zo slova cofano (kapota) a parafango (blatník) – lebo kapota, blatníky a nárazník tvoria jedinú časť. Celé sa to odklápa dopredu. Inšpirácia pochádza z Lamborghini Miura a Sesto Elemento.

Hore na streche padne do oka lapač vzduchu. Tento typ dýchacej trubice privádza doplnkové dýchanie pre motor V10. A potom je tu zadná časť so spojlerom ako umeleckým dielom. Žraločia plutva pre vyššiu stabilitu v zákrutách ako vo formule 1. Trojnásobne posuvné krídlo, prívody vzduchu NACA a dolu hladké dno s pozdĺžnym difúzorom ako v Black Series.

Áno, ale žiadna spojlerová šou ešte neurobila z auta rýchle auto. Poďme sa pozrieť na hmotnosť. Váha ukazuje 1 516 kilogramov, čo je o 121 kilogramov menej, než má Huracán EVO, a o 53 kilogramov menej, než má Performante. V tejto lige je to veľa. Ako to dokázali? Odstránili pohon všetkých kolies a zostal len pohon zadných. Využilo sa tiež oveľa viac uhlíkového vlákna. STO tvoria odľahčené materiály až zo 75 percent. Testovacie auto má aj doplnkové horčíkové kolesá.

Lamborghini Huracán STO.
Zdroj: Auto Bild

Z Huracánu EVO známy 5,2-litrový desaťvalec zostal v princípe rovnaký. Výkon má 640 koní a pre chýbajúci pohon všetkých kolies si vystačí s menším krútiacim momentom. Zrýchlila sa odozva, reakcia na plynový pedál je agresívnejšia a v režime trofeo mode sa skrátil čas spínania prevodovky. Riadenie zadných kolies sa zachovalo, ale teraz je športovejšie.

Podvozok je tuhší, dostal špeciálne stabilizátory a adaptívne tlmiče MagneRide 2.0 dostali novú charakteristiku. Pribudli režimy anima a pioggia do daždivých podmienok. Nové sú aj brzdy. Prvýkrát sa použili kotúče CCM-R z formuly 1. Pneumatiky Pirelli sa nahradili pneu­matikami Bridgestone. Japonci špeciálne pre toto auto upiekli dve nové zmesi. Jednu na cesty a druhú na okruhy.

Lambo urobilo asi naozaj všetko, aby utieklo AMG GT Black Series, GT2, GT3 RS a novému Porsche 911 GT3. Čokoľvek iné ako najlepší čas by bolo sklamaním. Prekonať čas GT2 RS 1:25,91 minúty na Lausitzringu je ťažké, ale nie nemožné. Doposiaľ najrýchlejším Lamborghini tu bol Aventador SVJ s časom 1:28,05 minúty.
Rýchlostné stupne udierajú s vehemenciou pneumatického kladiva do zadnej nápravy, ale sme pomalší než EVO (2,9 s) a Performante (2,6 s). S rastúcou rýchlosťou stráca STO na časoch. Široká karoséria a vysoké krídlo sú príliš vo vetre. Z nuly na sto sa dostane STO na dráhe krátkej len 28,9 metra. Brzdy berú uhlík do klieští veľkolepým spôsobom.

Meníme kolesá, prepíname do režimu trofeo a vypíname ESP. Už máme zmerané, koľko km/h potrebujeme v každej nasledujúcej zákrute. Pocitovo sme rýchlejší, ale auto je dosť nepokojné. Ideme až tesne na obrubníky, Bridgestony sa derú a výsledný čas je 1:29. Musí to ísť ešte lepšie! Nastavenie trofeo nie je celkom najlepšie na tento okruh, skúšame meniť parametre podvozka, tlmiče o stupeň mäkšie a trofeo je jasne zjazdnejšie. Nasadzujeme čerstvú súpravu pneumatík a ideme ďalšie kolá.

redná náprava ide k vrcholu zákruty tak presne ako pri žiadnom inom Lamborghini, za chrbtom sa varí a klokotá motor V10. Výkonnejšie brzdy spomaľujú päť metrov pred zákrutou, ale zadná náprava je tuhá a pri pomalších zákrutách je auto pretáčavé. Rýchle zákruty berie STO lepšie, uzávierka istí prenos výkonu. Terénne vlny však podvozok znervózňujú, strácame dôležité desatinky. Počas dňa sme najazdili ešte veľa kôl, ale lepšie ako 1:27,94 minúty to už nešlo. Je to síce tesne lepšie ako na SVJ, ale o dve sekundy pomalšie ako na GT2 RS.

Verdikt

Aerodynamika, ľahká konštrukcia a výborné pneumatiky robia zo STO rýchle auto, ale nastaviteľný podvozok je pre Lausitzring príliš tvrdý. Schopnosti auta a pneumatík sa tu nemohli predviesť v najlepšom svetle. 

motor a pohonný systém Lamborghini Huracán
Usporiadanie a počet valcov V10
Zdvihový objem 5 204 cm3
Max. výkon 470 kW / 639 k
pri otáčkach 8 000/min
Max. krútiaci moment 565 Nm
pri otáčkach 6 500/min
Pohon zadné kolesá
Prevodovka 7-st. dvojspojková
rozmery, hmotnosti a objemy Lamborghini Huracán
Dĺžka 4 549 mm
Šírka 2 236 mm
Výška 1 220 mm
Rázvor náprav 2 620 mm
Pohotovostná hmotnosť 1 516 kg
Objem batožinového priestoru 36 l
Objem palivovej nádrže 80 l
jazdné výkony Lamborghini Huracán
Max. rýchlosť 310 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 3 s
spotreba Lamborghini Huracán
Kombinovaná - normovaná 13 l/100 km
emisie Lamborghini Huracán
Emisie CO2 331 g/km
Emisná norma Euro 6d-Temp
aktuálne cenníkové ceny s dph Lamborghini Huracán
Základná cena verzie od 296 800 €
Cena testovaného exemplára 326 252 €
Usporiadanie a počet valcov
Lamborghini Huracán V10
Zdvihový objem
Lamborghini Huracán 5 204 cm3
Max. výkon
Lamborghini Huracán 470 kW / 639 k
pri otáčkach
Lamborghini Huracán 8 000/min
Max. krútiaci moment
Lamborghini Huracán 565 Nm
pri otáčkach
Lamborghini Huracán 6 500/min
Pohon
Lamborghini Huracán zadné kolesá
Prevodovka
Lamborghini Huracán 7-st. dvojspojková
Dĺžka
Lamborghini Huracán 4 549 mm
Šírka
Lamborghini Huracán 2 236 mm
Výška
Lamborghini Huracán 1 220 mm
Rázvor náprav
Lamborghini Huracán 2 620 mm
Pohotovostná hmotnosť
Lamborghini Huracán 1 516 kg
Objem batožinového priestoru
Lamborghini Huracán 36 l
Objem palivovej nádrže
Lamborghini Huracán 80 l
Max. rýchlosť
Lamborghini Huracán 310 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
Lamborghini Huracán 3 s
Kombinovaná - normovaná
Lamborghini Huracán 13 l/100 km
Emisie CO2
Lamborghini Huracán 331 g/km
Emisná norma
Lamborghini Huracán Euro 6d-Temp
Základná cena verzie
Lamborghini Huracán od 296 800 €
Cena testovaného exemplára
Lamborghini Huracán 326 252 €