STO – SUPER TROFEO OMOLOGATO alebo po slovensky homologizačný model pre Lamborghini Huracán Super Trofeo (medzinárodný seriál pretekov).
Tento Huracán je taký blízky pretekárskemu vozidlu ako žiadne iné Lamborghini predtým. Zatiaľ nebol publikovaný oficiálny čas na Severnej slučke, ale na okruhu sme ho videli. Znie to tak, že Taliani si trúfajú zaútočiť na výkony AMG Black Series a Porsche GT. Lamborghini samotné STO nazýva pretekárskym autom s registráciou na bežnú premávku.
Posledný super Huracán, ktorý sa volal Performante, mal údajne preháňať konkurenciu, ale na Sachsenringu mu chýbali na najlepšie časy nie desatinky, ale celé sekundy. STO by to vraj malo zvládnuť lepšie. Vývojársky tím okolo šéfa Maurizia Reggianiho napína všetky sily. Hlavnú pozornosť venovali hmotnosti a aerodynamike, ale zoznam zmien je oproti Huracánu EVO dlhý. My chceme len zistiť, či je STO také rýchle, ako vyzerá.
Na prvý pohľad má širší rozchod, preto mu museli rozšíriť blatníky. Do prednej kapoty dodatočne vytvorili obrovské vstupy vzduchu. Dokopy tomu hovoria cofango. To vzniklo zo slova cofano (kapota) a parafango (blatník) – lebo kapota, blatníky a nárazník tvoria jedinú časť. Celé sa to odklápa dopredu. Inšpirácia pochádza z Lamborghini Miura a Sesto Elemento.
Hore na streche padne do oka lapač vzduchu. Tento typ dýchacej trubice privádza doplnkové dýchanie pre motor V10. A potom je tu zadná časť so spojlerom ako umeleckým dielom. Žraločia plutva pre vyššiu stabilitu v zákrutách ako vo formule 1. Trojnásobne posuvné krídlo, prívody vzduchu NACA a dolu hladké dno s pozdĺžnym difúzorom ako v Black Series.
Áno, ale žiadna spojlerová šou ešte neurobila z auta rýchle auto. Poďme sa pozrieť na hmotnosť. Váha ukazuje 1 516 kilogramov, čo je o 121 kilogramov menej, než má Huracán EVO, a o 53 kilogramov menej, než má Performante. V tejto lige je to veľa. Ako to dokázali? Odstránili pohon všetkých kolies a zostal len pohon zadných. Využilo sa tiež oveľa viac uhlíkového vlákna. STO tvoria odľahčené materiály až zo 75 percent. Testovacie auto má aj doplnkové horčíkové kolesá.
Z Huracánu EVO známy 5,2-litrový desaťvalec zostal v princípe rovnaký. Výkon má 640 koní a pre chýbajúci pohon všetkých kolies si vystačí s menším krútiacim momentom. Zrýchlila sa odozva, reakcia na plynový pedál je agresívnejšia a v režime trofeo mode sa skrátil čas spínania prevodovky. Riadenie zadných kolies sa zachovalo, ale teraz je športovejšie.
Podvozok je tuhší, dostal špeciálne stabilizátory a adaptívne tlmiče MagneRide 2.0 dostali novú charakteristiku. Pribudli režimy anima a pioggia do daždivých podmienok. Nové sú aj brzdy. Prvýkrát sa použili kotúče CCM-R z formuly 1. Pneumatiky Pirelli sa nahradili pneumatikami Bridgestone. Japonci špeciálne pre toto auto upiekli dve nové zmesi. Jednu na cesty a druhú na okruhy.
Lambo urobilo asi naozaj všetko, aby utieklo AMG GT Black Series, GT2, GT3 RS a novému Porsche 911 GT3. Čokoľvek iné ako najlepší čas by bolo sklamaním. Prekonať čas GT2 RS 1:25,91 minúty na Lausitzringu je ťažké, ale nie nemožné. Doposiaľ najrýchlejším Lamborghini tu bol Aventador SVJ s časom 1:28,05 minúty.
Rýchlostné stupne udierajú s vehemenciou pneumatického kladiva do zadnej nápravy, ale sme pomalší než EVO (2,9 s) a Performante (2,6 s). S rastúcou rýchlosťou stráca STO na časoch. Široká karoséria a vysoké krídlo sú príliš vo vetre. Z nuly na sto sa dostane STO na dráhe krátkej len 28,9 metra. Brzdy berú uhlík do klieští veľkolepým spôsobom.
Meníme kolesá, prepíname do režimu trofeo a vypíname ESP. Už máme zmerané, koľko km/h potrebujeme v každej nasledujúcej zákrute. Pocitovo sme rýchlejší, ale auto je dosť nepokojné. Ideme až tesne na obrubníky, Bridgestony sa derú a výsledný čas je 1:29. Musí to ísť ešte lepšie! Nastavenie trofeo nie je celkom najlepšie na tento okruh, skúšame meniť parametre podvozka, tlmiče o stupeň mäkšie a trofeo je jasne zjazdnejšie. Nasadzujeme čerstvú súpravu pneumatík a ideme ďalšie kolá.
redná náprava ide k vrcholu zákruty tak presne ako pri žiadnom inom Lamborghini, za chrbtom sa varí a klokotá motor V10. Výkonnejšie brzdy spomaľujú päť metrov pred zákrutou, ale zadná náprava je tuhá a pri pomalších zákrutách je auto pretáčavé. Rýchle zákruty berie STO lepšie, uzávierka istí prenos výkonu. Terénne vlny však podvozok znervózňujú, strácame dôležité desatinky. Počas dňa sme najazdili ešte veľa kôl, ale lepšie ako 1:27,94 minúty to už nešlo. Je to síce tesne lepšie ako na SVJ, ale o dve sekundy pomalšie ako na GT2 RS.
Verdikt
Aerodynamika, ľahká konštrukcia a výborné pneumatiky robia zo STO rýchle auto, ale nastaviteľný podvozok je pre Lausitzring príliš tvrdý. Schopnosti auta a pneumatík sa tu nemohli predviesť v najlepšom svetle.
motor a pohonný systém | Lamborghini Huracán |
---|---|
Usporiadanie a počet valcov | V10 |
Zdvihový objem | 5 204 cm3 |
Max. výkon | 470 kW / 639 k |
pri otáčkach | 8 000/min |
Max. krútiaci moment | 565 Nm |
pri otáčkach | 6 500/min |
Pohon | zadné kolesá |
Prevodovka | 7-st. dvojspojková |
rozmery, hmotnosti a objemy | Lamborghini Huracán |
---|---|
Dĺžka | 4 549 mm |
Šírka | 2 236 mm |
Výška | 1 220 mm |
Rázvor náprav | 2 620 mm |
Pohotovostná hmotnosť | 1 516 kg |
Objem batožinového priestoru | 36 l |
Objem palivovej nádrže | 80 l |
jazdné výkony | Lamborghini Huracán |
---|---|
Max. rýchlosť | 310 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 3 s |
spotreba | Lamborghini Huracán |
---|---|
Kombinovaná - normovaná | 13 l/100 km |
emisie | Lamborghini Huracán |
---|---|
Emisie CO2 | 331 g/km |
Emisná norma | Euro 6d-Temp |
aktuálne cenníkové ceny s dph | Lamborghini Huracán |
---|---|
Základná cena verzie | od 296 800 € |
Cena testovaného exemplára | 326 252 € |
Usporiadanie a počet valcov | |
---|---|
Lamborghini Huracán | V10 |
Zdvihový objem | |
Lamborghini Huracán | 5 204 cm3 |
Max. výkon | |
Lamborghini Huracán | 470 kW / 639 k |
pri otáčkach | |
Lamborghini Huracán | 8 000/min |
Max. krútiaci moment | |
Lamborghini Huracán | 565 Nm |
pri otáčkach | |
Lamborghini Huracán | 6 500/min |
Pohon | |
Lamborghini Huracán | zadné kolesá |
Prevodovka | |
Lamborghini Huracán | 7-st. dvojspojková |
Dĺžka | |
---|---|
Lamborghini Huracán | 4 549 mm |
Šírka | |
Lamborghini Huracán | 2 236 mm |
Výška | |
Lamborghini Huracán | 1 220 mm |
Rázvor náprav | |
Lamborghini Huracán | 2 620 mm |
Pohotovostná hmotnosť | |
Lamborghini Huracán | 1 516 kg |
Objem batožinového priestoru | |
Lamborghini Huracán | 36 l |
Objem palivovej nádrže | |
Lamborghini Huracán | 80 l |
Max. rýchlosť | |
---|---|
Lamborghini Huracán | 310 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | |
Lamborghini Huracán | 3 s |
Kombinovaná - normovaná | |
---|---|
Lamborghini Huracán | 13 l/100 km |
Emisie CO2 | |
---|---|
Lamborghini Huracán | 331 g/km |
Emisná norma | |
Lamborghini Huracán | Euro 6d-Temp |
Základná cena verzie | |
---|---|
Lamborghini Huracán | od 296 800 € |
Cena testovaného exemplára | |
Lamborghini Huracán | 326 252 € |