Hovorí sa, že šaty robia človeka. Pri autách si možno to isté povedať o laku. Niektoré modely vyzerajú dobre v každej farbe, pri iných dá zase správny odtieň autu nebývalý šmrnc. Príkladom môže byť Seat Leon. Španielsky kompakt nás o tom presvedčil v redakčnom teste.
Tretia generácia tohto vozidla je na cestách už nejaký ten piatok. Našimi rukami prešlo viacero exemplárov, okrem iného aj športovo ladený exemplár Cupra 280. Ten sme svojho času vyhlásili za nového kráľa hot-hatchov. Teraz sme si vyskúšali umiernenejšiu benzínovú verziu 1.4 TSI v päťdverovom vyhotovení FR, ktorá sa vyznačovala najmä špecifickým lakovaním.
Modrá metalíza Alor je naozaj dobrá
Od uvedenia modelu Seat Leon ubehli zhruba tri roky. Počas nich sa na tomto aute nič zásadné nezmenilo, no stále je mnohými považované za najkrajšieho zástupcu koncernovej rodiny kompaktov stojacich na plošine MQB. Pri testovanej verzii to evidentne platí.
Tento päťdverový hatchback mal karosériu pokrytú špeciálnou modrou metalízou Alor. Tá predvádza najmä na slnku krásnu hru odtieňov. Leon dokázal vďaka tomu na ulici otočiť nejednu hlavu. Okrem farby pritom ničím ďalším nevynikal. Mal síce nárazníky z línie FR a moderne pôsobiace LED svetlomety, ale stále šlo v podstate o bežné auto. Modrá je teda naozaj dobrá. Vozidlu by však vizuálne sadli väčšie disky s iným dizajnom, použité sedemnástky pôsobili trochu fádne.
V interiéri nedošlo počas ostatných rokov k žiadnym zásadným úpravám. Hlavnou novinkou, ktorá sa do španielskeho hatchbacku dostala relatívne nedávno, je rozhranie Full Link. Ide o nadstavbu známeho systému Mirror Link pre prenášanie obsahu zo smartfónu na palubný displej. Rozumie si s profilmi Android Auto i Apple CarPlay a v rámci svojej kompatibility ponúka viacero rozšírených funkcií, napríklad čítanie správ zo sociálnych sietí.
Rozumná benzínová voľba pre Leon
Pod kapotou nami testovaného vozidla sa nachádzala známa motorizácia 1.4 TSI. Ide o prepĺňaný benzínový štvorvalec s výkonom 92 kW (125 k) a krútiacim momentom 200 Nm. Ten ponúka už od 1 400 otáčok. Pre hatchback vážiaci s normovaným vodičom 1,3 tony ide o dobrú voľbu. Dynamika síce nie je výnimočná, ale agregát zvládne aj trochu svižnejšiu jazdu. Leon dá stovku za 9,3 sekundy.
Vďaka priaznivému priebehu sily a dobre naskladanej šesťstupňovej manuálnej prevodovke s presnou kulisou je jazda s týmto autom príjemná. Platí to aj pre podvozok s výborným kompromisom medzi komfortom a jazdnými vlastnosťami. K tomu prispeli sedemnásťpalcové disky. Kým z dizajnového hľadiska by sme ocenili aj väčšie kolesá, v praxi dávame palec hore použitému rozmeru.
Výhrady nemáme ani voči spotrebe. V meste si motor 1.4 TSI počas nášho testu pýtal priemerne 6,8 litra paliva na 100 kilometrov. Mimo neho bol o rovné dva litre úspornejší, samozrejme, myslíme tým jazdu po vidieckych cestách. Diaľničné úseky absolvoval Seat za 6,6 l/100 km.
Rôzny bonusy aj limitovaná edícia
Štandardná základná cena modelu Leon v našich končinách je 14 900 eur, automobilka však ponúka rôzne bonusy a v súčasnosti aj limitovanú edíciu Coool. Tá sa dá s trojdverovou karosériou kúpiť už od 12 690 eurodukátov. Vyhotovenie FR s motorizáciou 1.4 TSI a päťdverovou karosériou nesie bežne cenovku 18 690, importér naň ponúka zľavu 1 100 eur.
K tomuto variantu je v súčasnosti ešte zdarma balík Exklusive Plus. Zákazníci tak dostanú navyše diódové svetlomety a viacero senzorov. Testovaný exemplár k tomu pridal ešte spomínaný lak a zopár ďalších prvkov, ktoré finálnu cenu prehupli cez dvadsaťtisícovú hranicu.
Dobrému základu dá správna farba šmrnc
Seat Leon je aj po troch rokoch od svojho uvedenia auto, ktoré dokáže na cestách otáčať hlavy. Stačí si vybrať správny lak. Kombinácia modrej farby Alor a diódových svetiel dala testovanému autu šmrnc. Španielsky kompakt je pritom stále dobrým základom: na sedemnásťpalcových diskoch kolies ponúka výborný kompromis medzi komfortom a jazdnými vlastnosťami.
Spojenie motora 1.4 TSI s manuálnou prevodovkou vidíme ako rozumnú voľbu pre ľudí požadujúcich benzínový motor s dobrým pomerom výkonu a spotreby. Takýto automobil prakticky ničím neohúri, ale niet mu veľmi čo vyčítať. Cenou sa skúšané auto prehuplo cez dvadsaťtisíc, no vďaka rôznym zľavám možno skončiť aj pri nižšej čiastke.
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
Motor a pohonný systém
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
R4
|
Zdvihový objem
|
1 395 cm3
|
Max. výkon
|
92 kW/125 k
|
pri otáčkach
|
5 000-6 000/min
|
Max. krútiaci moment
|
200 Nm
|
pri otáčkach
|
1 400-4 000/min
|
Palivo
|
benzín
|
Pohon
|
predné kolesá
|
Prevodovka
|
6-stupňová manuálna
|
Rozmery, hmotnosti a objemy
|
|
Dĺžka
|
4 271 mm
|
Šírka
|
1 816 mm
|
Výška
|
1 444 mm
|
Rázvor náprav
|
2 634 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
1 224 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
|
1 299 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
506 kg
|
Celková hmotnosť
|
1 730 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
380 l/1 210 l
|
Objem palivovej nádrže
|
50 l
|
Jazdné výkony
|
|
Max. rýchlosť
|
202 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
9,3 s
|
Spotreba
|
|
Mesto - normovaná
|
6,5 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
4,4 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
5,2 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
6,8 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
6,6 l/100 km
|
Vidiek - počas testu
|
4,8 l/100 km
|
Emisie
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
120 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 6
|
Štandardné cenníkové ceny s DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 14 900 €
|
Základná cena verzie
|
od 18 690 €
|
Cena testovaného exemplára
|
20 222 €
|