Volkswagen Sharan sa prvýkrát prišiel na trh v roku 1995 a vo výrobe sa iba s jedným zásadnejším faceliftom udržal neuveriteľných pätnásť rokov. Druhá generácia tohto MPV sa objavila začiatkom tejto dekády a nedávno taktiež prešla polčasovou modernizáciou.
Už pri premiére pred ženevským autosalónom bolo jasné, že v tomto prípade šlo o viac-menej kozmetický balík zmien. Ten sa síce dotkol dizajnu, interiéru i techniky, ale vo všetkých partiách bol navonok veľmi decentný. Skutočný rozsah úprav sme skúmali v teste bohato vybaveného modelu 2.0 TDI s maximálnym výkonom 110 kW (150 k) a prevodovkou DSG.
Minimalistický prístup k omladeniu
V kategórii rodinných vanov nepatrí dizajn k prioritám zákazníkov, Volkswagen preto netlačil na nejakú výraznú retuš vzhľadu. Práve naopak. Modernizácia typu Sharan patrí k tým najmenej nápadným, aké sme za ostatné roky videli. Spredu sa totiž nezmenil vôbec. Na opačnom konci vozidla sú svetlá s modifikovanou LED architektúrou a z profilu by bolo možné vidieť odlišné kolesá, no v našom prípade šlo o známe sedemnástky Sydney. Pribudli ešte dva odtiene laku a to je všetko.
Vnútro pokračuje v minimalistickom prístupe k omladeniu. Žiadne zásadné úpravy tvarov sa nekonali, veľký Volkswagen preto zostáva rodinným ideálom z hľadiska priestrannosti aj praktických riešení. Pohodlne sa v ňom usadí aj sedem dospelých pasažierov. Odhliadnuc od farieb či materiálov je tu nový volant, panel klimatizácie a multimediálny systém. V týchto prvkoch drží veľkopriestorové MPV krok s ostatnými modelmi značky: disponuje podporou mobilných aplikácii či rozhraním Wi-Fi.
Wolfsburg aktualizoval aj ponuku vybavenia pre tento automobil, v ktorej sa objavil napríklad vylepšený parkovací asistent. Testovaný model disponoval mnohými z nich, patril totiž k najvyššej úrovni Highline a k nej mal ešte pribalených niekoľko príplatkov. Z nich môžeme vyzdvihnúť sedadlá kombinujúce kožu s alcantarou, elektrické ovládanie druhého páru dverí, navigačný systém či adaptívny tempomat pracujúci citlivejšie než v minulosti.
Pod kapotou klasika menom 2.0 TDI
Ak čakáte od faceliftu zásadné zmeny na technickom fronte, ostanete sklamaní. V rámci omladenia prešli vnútornosti iba kozmetickou úpravou čísel. Tie sa hýbali očakávaným smerom: výkony niektorých variantov stúpli, ale spotreba šla opačným smerom. V našom prípade hovoríme o dobre známom agregáte 2.0 TDI ponúkajúcom parametre 110 kW (150 k) a 340 Nm.
Dvojlitrový diesel bol v testovanom aute spriahnutý s prevodovkou DSG. Fungovaniu tejto kombinácie nemáme čo vyčítať, spolupráca je prakticky bezproblémová. Rodinnému autu dáva 150 naftových koní akceptovateľnú dynamiku, navyše sa toto stádo dokáže vyrovnať s väčším zaťažením. Dvojspojka radí rýchlo a hladko, rozkazovať jej možno aj pádlami na volante.
Spotreba klasiky menom 2.0 TDI na papieri klesla, ale odpíjala si z nádrže menej aj v realite? No, nie tak celkom. V meste sme vozidlu namerali spotrebu 7,2 l/100 km, čo je o vyše liter viac než hovoria oficiálne parametre. Na diaľnici bol apetít vozidla ešte o dve deci objemnejší. Najmenšie prídely paliva si Sharan pýtal na vidieku, kde si vystačil so šiestimi litrami nafty. Mimochodom, podvozok neprešiel žiadnymi úpravami stojacimi za pozornosť.
Testované auto s početnými príplatkami
Po malej modernizácii sa Volkswagen Sharan na našom trhu predáva od 28 380 eur, čo platí pre motorizáciu 1.4 TSI, manuál a vybavenie Trendline. Nami skúšaná verzia poháňaná dvojlitrovým naftovým motorom spriahnutým s dvojspojkovou prevodovkou DSG je v cenníku postavená o takmer desaťtisíc vyššie, za čo môže aj úroveň vybavenia Highline.
Cena testovaného auta však bola ešte o ďalších šesťtisíc viac. Mohli za to početné príplatky, ako sú balíky Family&Business, Sky či Driver Assistance. Výsledkom však bolo skutočne kompletne vybavené auto s presklenou strechou, elektrickým ovládaním zadných dverí i veka kufra, sklápateľným ťažným zariadením, navigáciou, trojzónovou klimatizáciou, parkovacou kamerou či množstvom všemožných senzorov. Na palube nechýbalo ani bezdrôtové pripojenie Wi-Fi.
BANNER300
O zásadných bodoch hovoriť nemožno
Omladenie modelu VW Sharan je navonok takmer neviditeľné, no žiadne skryté prekvapenie sa v jeho prípade nekoná. Rozsahom polčasových zmien tento automobil neprekvapí. Svetlá, disky kolies či volant sú len kozmetické detaily. Dôležitejšie sú nové prvky vybavenia a modernejšie motory, no ani v týchto oblastiach nemožno hovoriť o nejakých zásadných bodoch.
Po piatich rokoch od uvedenia bol teda facelift len akási povinná jazda dobiehajúca vývoj v niektorých oblastiach. Napriek tomu možno povedať, že v segmente veľkopriestorových MPV je tento Volkswagen stále konkurencieschopný. Veľké zmeny teda nepotrebuje. No osobne by sme privítali viac dizajnérskej invencie, ktovie či tu s nami Sharan nebude tak dlho ako jeho predchodca...
TECHNICKÉ ÚDAJE
|
|
Motor a pohonný systém
|
|
Usporiadanie a počet valcov
|
R4
|
Zdvihový objem
|
1 968 cm3
|
Max. výkon
|
110 kW/150 k
|
pri otáčkach
|
3 500/min
|
Max. krútiaci moment
|
340 Nm
|
pri otáčkach
|
1 750-3 000/min
|
Palivo
|
nafta
|
Pohon
|
predné kolesá
|
Prevodovka
|
6-stupňová dvojspojková
|
Rozmery, hmotnosti a objemy
|
|
Dĺžka
|
4 854 mm
|
Šírka
|
1 904 mm
|
Výška
|
1 740 mm
|
Rázvor náprav
|
2 920 mm
|
Pohotovostná hmotnosť
|
1 718 kg
|
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
|
1 793 kg
|
Užitočná hmotnosť
|
692 kg
|
Celková hmotnosť
|
2 410 kg
|
Objem batožinového priestoru
|
300/2 297 l
|
Objem palivovej nádrže
|
70 l
|
Jazdné výkony
|
|
Max. rýchlosť
|
198 km/h
|
Zrýchlenie 0-100 km/h
|
10,3 s
|
Spotreba
|
|
Mesto - normovaná
|
5,9 l/100 km
|
Mimo mesta - normovaná
|
4,7 l/100 km
|
Kombinovaná - normovaná
|
5,2 l/100 km
|
Mesto - počas testu
|
7,2 l/100 km
|
Diaľnica - počas testu
|
7,4 l/100 km
|
Vidiek - počas testu
|
6,0 l/100 km
|
Emisie
|
|
Emisie CO2 kombinované
|
137 g/km
|
Emisná norma
|
Euro 6
|
Štandardné cenníkové ceny s DPH
|
|
Základná cena modelu
|
od 28 380 €
|
Základná cena verzie
|
od 37 690 €
|
Cena testovaného exemplára
|
43 469 €
|