Volkswagen Sharan sa prvýkrát prišiel na trh v roku 1995 a vo výrobe sa iba s jedným zásadnejším faceliftom udržal neuveriteľných pätnásť rokov. Druhá generácia tohto MPV sa objavila začiatkom tejto dekády a nedávno taktiež prešla polčasovou modernizáciou.

Modernizácia VW Sharan patrí k tým najmenej
Zdroj: Marek Pokrývka

Už pri premiére pred ženevským autosalónom bolo jasné, že v tomto prípade šlo o viac-menej kozmetický balík zmien. Ten sa síce dotkol dizajnu, interiéru i techniky, ale vo všetkých partiách bol navonok veľmi decentný. Skutočný rozsah úprav sme skúmali v teste bohato vybaveného modelu 2.0 TDI s maximálnym výkonom 110 kW (150 k) a prevodovkou DSG.

Minimalistický prístup k omladeniu

V kategórii rodinných vanov nepatrí dizajn k prioritám zákazníkov, Volkswagen preto netlačil na nejakú výraznú retuš vzhľadu. Práve naopak. Modernizácia typu Sharan patrí k tým najmenej nápadným, aké sme za ostatné roky videli. Spredu sa totiž nezmenil vôbec. Na opačnom konci vozidla sú svetlá s modifikovanou LED architektúrou a z profilu by bolo možné vidieť odlišné kolesá, no v našom prípade šlo o známe sedemnástky Sydney. Pribudli ešte dva odtiene laku a to je všetko.

Koncové svetlá vanu majú modifikovanú LED
Zdroj: Marek Pokrývka

Vnútro pokračuje v minimalistickom prístupe k omladeniu. Žiadne zásadné úpravy tvarov sa nekonali, veľký Volkswagen preto zostáva rodinným ideálom z hľadiska priestrannosti aj praktických riešení. Pohodlne sa v ňom usadí aj sedem dospelých pasažierov. Odhliadnuc od farieb či materiálov je tu nový volant, panel klimatizácie a multimediálny systém. V týchto prvkoch drží veľkopriestorové MPV krok s ostatnými modelmi značky: disponuje podporou mobilných aplikácii či rozhraním Wi-Fi.

Wolfsburg aktualizoval aj ponuku vybavenia pre tento automobil, v ktorej sa objavil napríklad vylepšený parkovací asistent. Testovaný model disponoval mnohými z nich, patril totiž k najvyššej úrovni Highline a k nej mal ešte pribalených niekoľko príplatkov. Z nich môžeme vyzdvihnúť sedadlá kombinujúce kožu s alcantarou, elektrické ovládanie druhého páru dverí, navigačný systém či adaptívny tempomat pracujúci citlivejšie než v minulosti.

V interiéri sa objavil nový volant či
Zdroj: Marek Pokrývka

Pod kapotou klasika menom 2.0 TDI

Ak čakáte od faceliftu zásadné zmeny na technickom fronte, ostanete sklamaní. V rámci omladenia prešli vnútornosti iba kozmetickou úpravou čísel. Tie sa hýbali očakávaným smerom: výkony niektorých variantov stúpli, ale spotreba šla opačným smerom. V našom prípade hovoríme o dobre známom agregáte 2.0 TDI ponúkajúcom parametre 110 kW (150 k) a 340 Nm.

Dvojlitrový diesel bol v testovanom aute spriahnutý s prevodovkou DSG. Fungovaniu tejto kombinácie nemáme čo vyčítať, spolupráca je prakticky bezproblémová. Rodinnému autu dáva 150 naftových koní akceptovateľnú dynamiku, navyše sa toto stádo dokáže vyrovnať s väčším zaťažením. Dvojspojka radí rýchlo a hladko, rozkazovať jej možno aj pádlami na volante.

Spotreba klasiky menom 2.0 TDI na papieri klesla, ale odpíjala si z nádrže menej aj v realite? No, nie tak celkom. V meste sme vozidlu namerali spotrebu 7,2 l/100 km, čo je o vyše liter viac než hovoria oficiálne parametre. Na diaľnici bol apetít vozidla ešte o dve deci objemnejší. Najmenšie prídely paliva si Sharan pýtal na vidieku, kde si vystačil so šiestimi litrami nafty. Mimochodom, podvozok neprešiel žiadnymi úpravami stojacimi za pozornosť.

Výkon naftového motora stúpol, ale spotreba šla
Zdroj: Marek Pokrývka

Testované auto s početnými príplatkami

Po malej modernizácii sa Volkswagen Sharan na našom trhu predáva od 28 380 eur, čo platí pre motorizáciu 1.4 TSI, manuál a vybavenie Trendline. Nami skúšaná verzia poháňaná dvojlitrovým naftovým motorom spriahnutým s dvojspojkovou prevodovkou DSG je v cenníku postavená o takmer desaťtisíc vyššie, za čo môže aj úroveň vybavenia Highline.

Cena testovaného auta však bola ešte o ďalších šesťtisíc viac. Mohli za to početné príplatky, ako sú balíky Family&Business, Sky či Driver Assistance. Výsledkom však bolo skutočne kompletne vybavené auto s presklenou strechou, elektrickým ovládaním zadných dverí i veka kufra, sklápateľným ťažným zariadením, navigáciou, trojzónovou klimatizáciou, parkovacou kamerou či množstvom všemožných senzorov. Na palube nechýbalo ani bezdrôtové pripojenie Wi-Fi.

BANNER300

O zásadných bodoch hovoriť nemožno

Omladenie modelu VW Sharan je navonok takmer neviditeľné, no žiadne skryté prekvapenie sa v jeho prípade nekoná. Rozsahom polčasových zmien tento automobil neprekvapí. Svetlá, disky kolies či volant sú len kozmetické detaily. Dôležitejšie sú nové prvky vybavenia a modernejšie motory, no ani v týchto oblastiach nemožno hovoriť o nejakých zásadných bodoch.

V segmente veľkých MPV je Sharan stále
Zdroj: Marek Pokrývka

Po piatich rokoch od uvedenia bol teda facelift len akási povinná jazda dobiehajúca vývoj v niektorých oblastiach. Napriek tomu možno povedať, že v segmente veľkopriestorových MPV je tento Volkswagen stále konkurencieschopný. Veľké zmeny teda nepotrebuje. No osobne by sme privítali viac dizajnérskej invencie, ktovie či tu s nami Sharan nebude tak dlho ako jeho predchodca...

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 968 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
3 500/min
Max. krútiaci moment
340 Nm
pri otáčkach
1 750-3 000/min
Palivo
nafta
Pohon
predné kolesá
Prevodovka
6-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 854 mm
Šírka
1 904 mm
Výška
1 740 mm
Rázvor náprav
2 920 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 718 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 793 kg
Užitočná hmotnosť
692 kg
Celková hmotnosť
2 410 kg
Objem batožinového priestoru
300/2 297 l
Objem palivovej nádrže
70 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
198 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
10,3 s
Spotreba
Mesto - normovaná
5,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,7 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,2 l/100 km
Mesto - počas testu
7,2 l/100 km
Diaľnica - počas testu
7,4 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,0 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
137 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 28 380 €
Základná cena verzie
od 37 690 €
Cena testovaného exemplára
43 469 €