Mazda3 Skyactiv-X.

Testy Revolučný motor Mazda Skyactiv-X: Aký je japonský technický zázrak v praxi?

Foto: Mazda

6.8. 17:46 Benzínový dvojliter využívajúci spaľovací režim SPCCI sľubuje charakter a výkon zážihového agregátu pri spotrebe porovnateľnej s dieselom. Po prvýkrát sme si ho vyskúšali pod kapotou hatchbacku Mazda3 s automatom.

Väčšina automobilových značiek pôsobiacich na európskych trhoch aplikovala počas ostatnej dekády v oblasti pohonných jednotiek prístup známy pod anglickým termínom downsizing. Je to znižovanie zdvihového objemu, ktorý zväčša supluje turbodúchadlo. Firiem ignorujúcich tento trend sa našlo len zopár. Šlo najmä o výrobcov športových či luxusných modelov, no pridala sa k nim aj Mazda.

Mazda3 je prvým vozidlom, ktoré dostalo agregát Skyactiv-X.
Mazda3 je prvým vozidlom, ktoré dostalo agregát Skyactiv-X.
Zdroj: Marek Pokrývka

Japonská značka momentálne pokračuje v razení vlastnej cesty. Už niekoľko rokov dozadu avizovala, že chystá revolučný motor Skyactiv-X spájajúci výhody benzínu a nafty. Využíva na to špeciálny systém spaľovania SPCCI (Spark Controlled Compression Ignition). Ten mu umožňuje pracovať podobne ako diesel a teoreticky dosahovať obdobne nízku spotrebu i výfukové emisie.

O fungovaní inovatívneho agregátu už automobilka niekoľkokrát informovala. Po dlhom čakaní ho teraz konečne uvádza na trh, ako prvý ho dostáva kompakt Mazda3. O niečo neskôr sa začne montovať aj pod kapotu príbuzného SUV pokrsteného menom CX-30. S ním sme nedávno jazdili na medzinárodnej pôde a počas rovnakej akcie sme mali možnosť ochutnať aj štvorvalec označený písmenom X. Aký je tento technický zázrak v praxi?

Video

Diskusia