Revolučný motor Mazda Skyactiv-X: Aký je japonský technický zázrak v praxi?

Výnimočnú pohonnú jednotku sme okúsili pod kapotou hatchbacku, ktorý už dobre poznáme. V ostatnom čase sme ho testovali hneď dvakrát. Najprv sme osedlali benzínový model Skyactiv-G, neskôr aj jeho naftovú alternatívu Skyactiv-D. Tretím členom partie je práve agregát Skyactiv-X. Je špičkou palety, keďže dosahuje výkon 132 kW (180 k) a krútiaci moment 224 Nm. Výnimočným číslom je kompresný pomer charakterizovaný hodnotou až 16,3:1 blížiacou sa vznetovým agregátom. Novinka už teraz spĺňa emisnú normu Euro 6d, aj vďaka prítomnosti 24-voltového mikrohybridného systému, trojcestného katalyzátora a filtra pevných častíc.

Displej infotainmentu môže signalizovať, či je režim SPCCI funkčný.
Displej infotainmentu môže signalizovať, či je režim SPCCI funkčný.
Zdroj: Marek Pokrývka

Modely disponujúce revolučným srdcom spozná navonok len pozorné oko. Okrem označenia na piatych dverách majú mierne väčšie koncovky výfukového potrubia, inak je všetko po starom. V interiéri možno hovoriť o jedinom špecifiku. Multimediálny systém môže zobrazovať, či motor pracuje v móde SPCCI. Jeho funkčnosť signalizuje zelenou farbou.

Dvojlitrový benzínový štvorvalec nevyužíva inovatívny režim spaľovania neustále. Pod plným plynom funguje úplne štandardne, rovnako aj počas studeného štartu. Pri dosiahnutí vhodných podmienok sa však rýchlo prepína do efektívnejšieho spôsobu práce. Procesy prebiehajúce v jeho útrobách sa menia a namiesto klasického zapaľovania zmesi dochádza k jej kompresnému vznieteniu pripomínajúcemu dieselové stroje. No v tomto prípade nie je spontánne.

Mnohé komponenty v motore museli byť prispôsobené módy SPCCI.
Mnohé komponenty v motore museli byť prispôsobené módy SPCCI.
Zdroj: Mazda

Skyactiv-X používa neustále sviečky. Pri prepnutí do SPCCI ale neslúžia na priame zapálenie vzduchu s benzínom, ich úlohou je iniciovať ďalšie zvýšenie tlaku vo valci. Ten je v rámci nasávacej fázy plnený veľmi chudobnou zmesou. Do susedstva sviečky však viacbodové vstrekovače dávkujú počas finálnej kompresie bohatší mix, ktorý s pomocou jej iskry vytvorí malú „ohnivú guľu“ stupňujúcu interný tlak. Vďaka tomu vznikajú podmienky postačujúce na súčasné vznietenie paliva naprieč celým spaľovacím priestorom.

Aby mohlo nevídané spojenie rôznych spaľovacích procesov fungovať v jednom bloku, musel byť agregát prispôsobený v mnohých smeroch. Veľmi dôležitým prvkom sú tlakové senzory vo valcoch. Okrem toho sú tu použité špeciálne tvarované piesty a tiež vysokotlakový palivový systém. Zásobovanie kyslíkom má na starosti kompresor. Predstavitelia automobilky sa však vyhýbajú jeho klasickému pomenovaniu a namiesto toho ho označujú za zásobovač vzduchu. Dôvod sme pochopili po prvých kilometroch za volantom.

Video

Diskusia