ikona

Testy Test SUV Škoda Karoq: Ešte lepší než Kodiaq

Foto: Filip Kadlečík

19.12. 2017 8:50 Horúcou novinkou tejto jesene je české SUV Škoda Karoq. Testovali sme verziu, ktorej nechýba takmer nič. Dvojlitrový diesel poháňa cez DSG prevodovku všetky štyri kolesá. Dokáže s takouto výbavou predčiť aj väčší Kodiaq?

Koncom roka 2016 sa oči mnohých automobilových fanúšikov upierali na Mladú Boleslav. Škoda začiatkom jesene svetu ukázala svoje prvé plnokrvné SUV, model Kodiaq. Česká značka odviedla dobrú prácu a Kodiaq sa podaril. Presvedčilo nás o tom auto v plnej výbave s motorom 2.0 TDI, ale i lacnejší variant s jednotkou 1.4 TSI.

Páči sa vám dizajn Karoqu viac než Kodiaqa? Nám rozhodne áno
Páči sa vám dizajn Karoqu viac než Kodiaqa? Nám rozhodne áno
Zdroj: Filip Kadlečík

Teraz už hviezdu s označením Kodiaq zatienil ďalší produkt s okrídleným šípom na čelnej maske, o svojich 15 minút slávy sa prihlásil Karoq. Menší z dvojice má pomerne ťažkú štartovaciu pozíciu, sedemmiestne SUV sa podarilo a latka je nastavená pomerne vysoko. Zvládne sa mu priamy príbuzný Seatu Ateca či Volkswagenu Tiguan vyrovnať či dokonca predčiť?

Úhľadná elegancia

Z hľadiska dizajnu stavila Škoda na osvedčený recept. Karoq zdobí množstvo uhľadených a presných línii, v porovnaní s koncernovými súrodencami je však predsalen o niečo oblejší. Kodiaq vzhľadom podľa nás subjektívne prekonáva pri pohľade spredu i zozadu.

Aj z profilu vyzerá krajšie než veľký brat, devätnástky mu sedia ako uliate a neznižujú jazdný komfort
Aj z profilu vyzerá krajšie než veľký brat, devätnástky mu sedia ako uliate a neznižujú jazdný komfort
Zdroj: Filip Kadlečík

Čelná maska je viac-menej rovnaká, taktiež skrýva dištančný radar. Predné reflektory tu však majú odlišný a o niečo krajší tvar. Ich architektúra i diódová technológia je inak úplne totožná a v noci svietia rovnako jasne. Z profilu sa odlišnosti hľadajú ťažšie. Aj tu však mladší brat vyzerá kvôli kompaktnejším rozmerom o niečo sympatickejšie. Dobrý dojem umocňujú aj 19” disky kolies.

Zadná časť je na pomery Škody pomerne odvážna a my to oceňujeme. Ide pritom najmä o koncové svetlá, ktoré do veka batožinového priestoru zasahujú len hlavným diódovým pásom. Naživo vyzerajú veľmi efektne. Sto ľudí, sto chutí, podľa nás však Karoq vyzerá lepšie než Kodiaq a slovné spojenie “úhľadná elegancia” ho, najmä v testovanej konfigurácii, plne vystihuje.

Najkrajší interiér Škody?

Na horúcej novinke mladoboleslavskej automobilke nám do oka padol pekný detail. Kapota je tu prostredníctvom prelisu začínajúceho v logu značky opticky prepojená s palubovkou a jedna línia pokračuje až do vyústenia, ktorým je centrálny displej informačno-zábavného systému. Nápadité, pekné a veľmi efektné. Aj vďaka tomu sme presvedčení, že práve Karoq má aktuálne najkrajší interiér spomedzi všetkých modelov značky Škoda.

Tento interiér patrí aktuálne podľa nášho nazoru na samotný špic ponuky českej značky
Tento interiér patrí aktuálne podľa nášho nazoru na samotný špic ponuky českej značky
Zdroj: Filip Kadlečík

Keď o pár mesiacov dostane digitálnu prístrojovú dosku, posunie sa ešte o level vyššie. To je však hudba prvej polovice roka 2018. Zatiaľ si kompaktné SUV musí vystačiť s bežnou prístrojovkou. Tá je na oplátku prehľadná a dobre čitateľná, pohodlne sa pracuje aj s displejom umiestneným medzi analógovými budíkmi. Škoda len, že rýchlomer a otáčkomer nedostali novší dizajn - v tomto detaile napríklad za Atecou Karoq rozhodne zaostáva.

Volant je známy už z množstva iných modelov českého výrobcu. Jeho široké použitie naprieč celým portfóliom môže mnohým prekážať, fakticky mu však z funkčného hľadiska nemožno vyčítať prakticky nič. Nevadí nám pri ňom ani fakt, že ovládače tempomatu si stále nenašli cestu priamo medzi jeho multifunknčné tlačidlá. Klasické koncernové riešenie je stále ergonomické a dostatočne intuitívne.

Detail, ktorý nám padol do oka - kapota je opticky prepojená s palubnou doskou
Detail, ktorý nám padol do oka - kapota je opticky prepojená s palubnou doskou
Zdroj: Filip Kadlečík

Centrálnemu panelu kraľuje displej infotainmentu s názvom Columbus. Ide o príplatkový systém, ktorý už okrem Apple Carplay či Android Auto zvláda aj samostatné pripojenie na internet, vytvorenie pojazdného wi-fi hotspotu či live navigáciu s dynamicky sa meniacimi údajmi. Systém reaguje rýchlo, menší problém máme len s jeho ovládaním. V dnešných škodovkách aktuálne preferujeme nižší stupeň infotainmentu, pretože disponuje aspoň dvojicou hardvérových ovládačov.

V prípade Columbusu je všetko plne dotykové a vaše prsty od plochy pri kliknutí na čokoľvek nedostávajú žiadnu citeľnú odozvu. Medzi našich obľúbencov nepatrí ani lesklý povrch, ktorý síce vyzerá hodnotne, no reálne vôbec nie je praktický. To isté platí aj o hojnom použití klavírneho laku na paneli klimatizácie. Auto skrášli, ale veľmi rýchlo bude celý docapkaný. Nuž, pre krásu sa trpí a v prípade Karoqu táto obeta aspoň nevychádza na zmar - prinajmenšom z pohľadu vodiča ide o najkrajší interiér Škody v súčasnoti.

Len o niečo menej priestoru

V porovnaní s Kodiaqom naviac Karoq príliš nezaostáva ani čo sa priestoru v druhom rade sedadiel týka. V podstate síce ponúkne citeľne menej centimetrov voľného miesta, na druhú stranu však stále ide o nadpriemernú a dostatočnú hodnotu. Batožinový priestor má vďaka systému Vario Flex (posuvným sedadlám) objem až 588 litrov, Kodiaq ponúka len o 42 litrov viac. Menší brat na sedemmiestneho súrodenca jednoducho až toľko nestráca.

Na zadných sedadlách je o niečo menej miesta než napríklad v Kodiaqu, stále však ide o bohatú priestorovú ponuku
Na zadných sedadlách je o niečo menej miesta než napríklad v Kodiaqu, stále však ide o bohatú priestorovú ponuku
Zdroj: Filip Kadlečík

Samozrejme, tretí rad sedadiel v českom medveďovi Karoq nahradiť nedokáže. Na druhú stranu však treba zdôrazniť, že ten v Kodiaqu nie je úplne pohodlný - do Chorvátska by ste sa v ňom ako dospelý človek rozhodne trmácať nechceli. Čo však rozhodne odporúčame je príplatok za nezávislé kúrenie. Auto zohreje v priebehu 10 - 15 minút a vy si sadáte do teplej kabíny. Vyhrievanie sedadiel vpredu či vzadu, ba dokonca aj venca volantu, je už v tomto segmente dobrým štandardom.

Batožinový priestor sa dá zväčšovať či zmenšovať vďaka príplatkovým sedadlám Vario Flex
Batožinový priestor sa dá zväčšovať či zmenšovať vďaka príplatkovým sedadlám Vario Flex
Zdroj: Filip Kadlečík

Sklamaní sme boli z príplatkovej audiosústavy Canton. Niežeby hrala zle, problém bol skôr vo výplni či izolácii dverí. Pri hlasnejšej reprodukcii totiž občas vedeli zarezonovať a to isté platilo pri rýchlej jazde po rozbitej poľnej ceste. Napriek nedostatkom však treba povedať, že Karoq po zvážení priestoru v kabíne i jej dizajnu hrá s Kodiaqom až nebezpečne vyrovnanú partiu.

Úspora hmotnosti a lepšie DSG

Pod kapotou testovaného vozidla pracoval dvojlitrový vznetový štvorvalec s dodatočným prepĺňaním. Motor 2.0 TDI tu je naladený na 110 kW (150 k) a 340 Nm, čo je podstatne menej, než ponúka vrcholný Kodiaq. Ten s rovnakým zdvihovým objemom disponoval až 140 kW (190 k) a 400 Nm. Na dynamike však rozdiel príliš citeľný nie je. Práve naopak, slabší Karoq sa nemá za čo hanbiť, papierovo svojho brata v zrýchlení na 100 km/h prešprintuje.

Karoq disponuje režimom off-road, vďaka ktorému s ním ľahší terén dokáže prejsť aj šoférsky analfabet
Karoq disponuje režimom off-road, vďaka ktorému s ním ľahší terén dokáže prejsť aj šoférsky analfabet
Zdroj: Filip Kadlečík

Za lepšiu dynamiku pri nižšom výkone môže určite aj rozdiel v pohotovostnej hmotnosti. Ušetrených 234 kg sa jednoducho niekde musí prejaviť. Vďaka tomu Karoqu stačí 110 kW na to, aby ste sa nemuseli báť prebiehacieho manévra či rýchleho vystrelenia z križovatky. Vtedy naviac krásne zaberie pohon všetkých kolies a tým ešte umocní akceleráciu. Oceňujeme, že akcelerácia nie je jedinou vlastnosťou, na ktorej sa pozitívne prejavila úspora hmotnosti.

Diesel naladený na 110 kW (150 k) patrí právom na vrchol ponuky
Diesel naladený na 110 kW (150 k) patrí právom na vrchol ponuky
Zdroj: Filip Kadlečík

Karoq má totiž v porovnaní s vrcholným Kodiaqom aj podstatne priateľnejšiu spotrebu. V realite mladší z bratov spotrebuje v kombinovanom cykle 6,3 l/100 km, zatiaľ čo sedemmiestny medveď si vypýta 6,9 l/100 km. Od údajov výrobcu sa obidve autá odlišujú o 3 - 4 decilitre. Karoq si z nádrže najviac cucne v meste, vtedy na 100 km jazdy spáli 6,9 l nafty. Na diaľnici je to o niečo lepšie. Pri rýchlosti 130 km/h točí motor kompaktného SUV približne 1 850 ot./min a spotrebuje 6,8 l/ 100 km.

Odvážne zadné svetlá nás oslovili, najmä za tmy vyzerá ich svetelný podpis veľmi efektne
Odvážne zadné svetlá nás oslovili, najmä za tmy vyzerá ich svetelný podpis veľmi efektne
Zdroj: Filip Kadlečík

Vidiek zasa charakterizuje údaj 5,1 l/100 km. Domnievame sa, že v meste či na vidieku by auto potenciálne mohlo dosahovať aj nižšiu spotrebu. Tentokrát však DSG motor prioritne nepodtáča, práve naopak - často radí až moc neskoro, vo vysokých otáčkach. Nebolo výnimkou, že pri 50 km/h automat radil tak, aby vozidlo točilo 1 700 ot./min, čo na koncernový diesel nie je úplne bežná vec. Inak je prevodovka veľmi dobrá, všetky eventuálne problémy či nezhody šoféra a skrine sa našťastie dajú riešiť manuálnym režimom a páčkami pod volantom.

Vzhľadom na pomerne dlhé sprevodovanie je Karoq aj pri 130 km/h tichým autom. Škoda len, že súhra medzi adaptívnym tempomatom s funkciou zastavenia v kolóne a samočinnej prevodovky nie je úplne šťastná. Pri pomalom rozbiehaní je DSG miestami necitlivé a autom pri rozjazde neraz trhlo.

Všestranný podvozok

Podvozok sa osvedčil na kvalitných cestách i rozbitých okreskách. Ani obutie s rozmerom 225/45 R19 z neho neurobilo kostitras. Do kabíny sa od tlmičov nedostávali v podstate žiadne rušivé zvuky. V oblasti podvozka je Kodiaq opäť prekonaný, Karoq je totiž ešte lepší.

Detail, ktorý poteší a ohromí - nápis Škoda je na zem premietaný z dverí vodiča i spolujazdca
Detail, ktorý poteší a ohromí - nápis Škoda je na zem premietaný z dverí vodiča i spolujazdca
Zdroj: Filip Kadlečík

Platí to nielen na asfalte, kde sa dokáže v zákrutách držať zubami-nechtami, ale aj na hlinených či šotolinových cestách. Aj tam pekne tlmí, nebúcha a nie je hlučný. Dobrým jazdným vlastnostiam nahráva aj svetlá výška na úrovni 180 mm. Na pomery SUV ide skôr o podpriemerný údaj.

Režim off-road sa aktivuje v bezprostrednej blízkosti voliča samočinnej prevodovky
Režim off-road sa aktivuje v bezprostrednej blízkosti voliča samočinnej prevodovky
Zdroj: Filip Kadlečík

V teréne však chýbajúce centimetre príliš nepoznať, pocítite ich len pri prejazde výraznejšej nerovnosti. Inak Karoq aj na blate zostáva príjemným a vodičsky nenáročným automobilom. Škoda ho totiž vybavila magickým tlačidlom “Off-road”, ktorá upraví citlivosť plynového pedála, zapne asistent zjazdu z kopca či zobrazí informácie o aktuálnom sklone vozidla.

Škoda nemusí byť ľudová

So Škodou sa spája mýtus, že má ísť o lacné autá, ktoré si môže dovoliť každý. Faktom však je, že to tak v podstate nikdy nebolo a neplatí to ani dnes. Škoda nemusí byť len ľudová a tento Karoq to dokazuje. Cena testovaného variantu sa totiž zastaví na čiastke 40 950 eur. Základná cena modelu aktuálne štartuje na 19 770 eur, vyhotovenie Style s dvojlitrom, DSG a 4x4 začína na hodnote 29 470 eur.

Nie je to málo, no za svoje peniaze budúci majiteľ dostane moderné rodinné SUV vybavené adekvátnym vznetovým dvojlitrom, pohonom všetkých kolies, samočinnou prevodovkou, koženým interiérom, najlepším infotainmentom, modernými asistenčnými systémami či dokonca aj nezávislým kúrením. O nedostatku komfortu alebo štýlu tu nemôže byť ani reč. Navyše, v porovnaní s podobne dynamickým Kodiaqom v plnej výbave je Karoq lacnejší o viac než 7 000 eur a to nie je malá úspora.

Ešte lepší než Kodiaq

Koniec-koncov sa teda dá povedať, že mladší brat prekonal toho staršieho. Karoq sa vydaril ešte viac, než Kodiaq. Je pohodlnejší, lacnejší a v neposlednom rade má aj krajší interiér. Ak vyslovene nepotrebujete voziť šesticu pasažierov či obrovský náklad, odporúčame pred sedemmiestnym SUV uprednostniť to päťmiestne. V technickej tabuľke nájdete detailné porovnanie testovaného Karoqu a Kodiaqa.

Kodiaq sa dá označiť za univerzálne rodinné auto, napriek svetlej výške na úrovni len 180 mm sa na rozbitých cestách nestratí - práve naopak, podvozok tam funguje vynikajúco
Kodiaq sa dá označiť za univerzálne rodinné auto, napriek svetlej výške na úrovni len 180 mm sa na rozbitých cestách nestratí - práve naopak, podvozok tam funguje vynikajúco
Zdroj: Filip Kadlečík

V najvyššej výbave ide o štýlový automobil spĺňajúci všetky moderné štandardy. Vychytávky ako full-LED svetlomety, adaptívny tempomat či elektricky otvárané piate dvere len dokazujú, že Škoda sa za ponúkanú výbavu tohto auta rozhodne hanbiť nemusí. Hanbiť sa však nebude musieť ani majiteľ, Karoq v segmente kompaktných SUV určite zamieša karty a máme dokonca pocit, že ešte viac, než zamiešal Kodiaq.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Model
Škoda Karoq 2.0 TDI 4x4Škoda Kodiaq 2.0 TDI 4x4
Usporiadanie a počet valcov
R4
R4
Zdvihový objem
1 968 cm3
1 968 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
140 kW/190 k
pri otáčkach
3 500-4 000/min
3 500-4 000/min
Max. krútiaci moment
340 Nm
400 Nm
pri otáčkach
1 750-3 000/min
1 750-3 250/min
Palivo
nafta
nafta
Pohon
všetky kolesá
všetky kolesá
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková
7-stupňová dvojspojková
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 382 mm
4 697 mm
Šírka
1 841 mm
1 882 mm
Výška
1 607 mm
1 673 mm
Rázvor náprav
2 630 mm
2 791 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 486 kg
1 720 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 561 kg
1 795 kg
Užitočná hmotnosť
614 kg
790 kg
Celková hmotnosť
2 100 kg
2 510 kg
Objem batožinového priestoru
588/1 605 l
270/630/2 005 l
Objem palivovej nádrže
55 l
60 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
196 km/h
209 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,7 s
9,1 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
5,9 l/100 km
6,6 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
4,5 l/100 km
5,3 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,0 l/100 km
5,7 l/100 km
Mesto - počas testu
6,9 l/100 km
7,5 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,8 l/100 km
7,5 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,1 l/100 km
5,6 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
131 g/km
151 g/km
Emisná norma
Euro 6
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 19 770 €
od 21 690 €
Základná cena verzie
od 29 470 €
od 35 590 €
Cena testovaného exemplára
40 950 €
48 640 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia