Testy Prvý test letných pneu: Katastrofálne výsledky

Foto: ÖAMTC

21.2. 10:00 Prvýkrát a hneď katastrofa. Takto možno zhodnotiť prvý test svojho druhu. ADAC a ÖAMTC totiž otestovali špeciálne letné pneumatiky pre malé transportéry a dodávky rozmeru 215/65 R16C.

Nemecký autoklub ADAC s rakúskymi kolegami z ÖAMTC prvýkrát otestoval rozmer 215/65 R16C, ktorý je špeciálne určený pre malé dodávky a vany. Písmeno „C“ totiž znamená Commercial alebo Cargo. Na druhej strane však tento rozmer v čoraz väčšej miere využívajú aj „civilné“ vozidlá, napríklad, rodinné dodávky, kempingové autá alebo vany určené na prepravu osôb.

Ilustračná snímka
Ilustračná snímka
Zdroj: ÖAMTC

Rozmer 215/65 R16C je vhodný pre viaceré modely, napríklad, Ford Transit, Iveco Daily, Renault Master a Trafic či VW T5 a T6. Pneumatiky sa testovali na poslednom spomínanom modeli – VW T6 Multivan. Do testu sa postavilo 16 modelov a až deväť z nich úplne prepadlo. Dve najvyššie známky „vynikajúci“ a „zvlášť odporúčaný“ nedostal ani jediný model. Päť plášťov získalo hodnotenie „odporúčaný“ a dva „podmienene odporúčaný“, čiže odporúčaný s výhradami.

Dôvodom boli práve výrazné nedostatky na mokrom povrchu, predovšetkým slabá bočná stabilita a u štyroch modelov naviac aj výrazne dlhšia brzdná dráha. Dochádza tu ku konfliktu medzi jazdnými vlastnosťami na mokrom povrchu a odolnosťou. Takmer všetci výrobcovia stavili na odolnosť a úspornosť, cenou za to boli dlhé brzdné dráhy a slabá bočná stabilita. Preto aj tri najodolnejšie pneumatiky (Sava, Fulda, Michelin) v jazde za mokra prepadli.

Odolnosť vs. brzdná dráha v číslach

Testy dokázali, že testovaný rozmer exceloval v odolnosti. Víťazom sa rozhodne stal model značky Sava, ktorý vydržal vyše 80 000 km. Tento výkon zatiaľ nezvládla žiadna pneumatika v histórii testov ADAC a ÖAMTC. Pneumatiky pre osobné autá vydržia v priemere 30 000 až 35 000 km, v prípade rozmerov pre SUV ide zhruba o 40 000 km. No aj medzi jednotlivými plášťami testovaného rozmeru sú veľké rozdiely: so Savou sa dostanete o 50 000 km ďalej než s Nokianom.

Prvý test letných pneu: Katastrofálne výsledky
Zdroj: ADAC

Ako sme už spomínali, cenou sú práve jazdné slabiny. Najodolnejšie pneumatiky Sava a Fulda (75 000 km) sú takmer úplne na chvoste z hľadiska brzdnej dráhy. Napríklad, v bode, kde najlepší plášť v teste (Apollo) už stojí, má najhorší model (Kleber) ešte rýchlosť zhruba 36 km/h. No i tak nemožno brzdnú dráhu značky Apollo považovať za krátku. V porovnaní so základnou pneumatikou rovnakého rozmeru pre osobné vozidlo je o 10 metrov dlhšia.

Prvý test letných pneu: Katastrofálne výsledky
Zdroj: ADAC

Riešenie? Pneumatiky pre osobné autá

Každý, kto kupuje špeciálne pneumatiky pre transportéry a vany označené písmenom „C“, by si mal vždy uvedomovať ich horšie vlastnosti na mokrom povrchu a podľa toho upraviť štýl jazdy. V prvom rade musí prispôsobiť rýchlosť, predvídať a dodržiavať väčšiu bezpečnú vzdialenosť.

Popis silných stránok a slabín jednotlivých modelov nájdete v galérii

Alternatívou by mohli byť pneumatiky rovnakého rozmeru, avšak určené pre osobné vozidlá. Minimálne vtedy, ak sa auto používa prevažne na súkromné účely. Pokiaľ auto využívajú firmy a remeselníci, mali by zvažovať nielen odolnosť, ale aj ich jazdné vlastnosti. Obidva kluby však svorne vyzývajú výrobcov, aby podstatne zlepšili vlastnosti pneumatík, predovšetkým na mokrých povrchoch. Bezpečnosť nemožno podriadiť odolnosti. Test dokázal, že najlepšou voľbou budú asi modely z prvých piatich priečok, ktoré dokážu uspokojiť firmy alebo motoristov, ktorí okrem odolnosti prihliadajú aj na bezpečnosť.

Prvý test letných pneu: Katastrofálne výsledky
Zdroj: ADAC, ÖAMTC
Zdroj: Soňa Zverková

Video

Diskusia