Volkswagen Passat B8

Testy Volkswagen Passat B8: Snaha o postup

Foto: Marek Pokrývka

20.10. 2014 14:56 PRVÁ JAZDA    Absolvovali sme úvodné kilometre za volantom ôsmej generácie bestselleru strednej triedy. Aké sú naše dojmy?

Zväčšovanie rozmerov je neprehliadnuteľným trendom, ktorý je spoločný prakticky pre všetky kategórie automobilov. Niektoré modely sa vďaka nemu postupne prepracovali na hranice svojich pôvodných segmentov. Po príklad netreba chodiť ďaleko: u nás veľmi populárna Škoda Octavia v aktuálnej podobe mnohými parametrami prerastá rámec nižšej strednej triedy.

Volkswagen Passat prichádza s generačným číslom
Volkswagen Passat prichádza s generačným číslom
Zdroj: Marek Pokrývka

Nemecký koncernový príbuzný Volkswagen Passat mal nedávno premiéru v ôsmej generácii, ktorá sa svojim pôdorysom výrazne nezmenila. Napriek tomu sa s ňou Wolfsburg snaží hrať vyššiu ligu, čo sme zisťili počas prvých kilometrov za volantom tohto vozidla.

Dizajnová klasika s dravou prednou časťou

Z hľadiska dizajnu nepriniesla verzia B8 nijaké veľké prekvapenia. Základný tvar karosérie zostal zachovaný a rovnako aj mnohé klasické línie. Ako sme sa presvedčili pri úvodnej jazde, na ceste nie je žiaden problém identifikovať novinku ako Passat. Práve naopak, menej pozorné oči budú mať skôr problém ho rozoznať od dosluhujúceho variantu.

To platí najmä pre pohľad zozadu. No ak sa osmičke pozriete do tváre, zmýliť si ju so súčasným typom bude podstatne ťažšie. Široká maska chladiča plynulo prechádzajúca do svetlometov jej dáva odlišnú identitu. Už počas parížskeho autosalóna sme si všimli, že tento Volkswagen má zamračený pohľad a opticky sa zdá, že sklon jeho čela je negatívny, čo pôsobí dosť dravo. Najmä v spojení s kompletne diódovými svetlami disponujúcimi adaptívnou funkciou.

Zadné partie auta sa veľmi nezmenili, čo platí
Zadné partie auta sa veľmi nezmenili, čo platí
Zdroj: Marek Pokrývka

Vedľajším efektom jemne upravených tvarov auta je jeho mohutnosť. Ako sme už spomínali pri virtuálnom predstavení začiatkom leta, pôdorys sa takmer nezmenil a rozdiely sa rátajú v milimetroch. Jedinou väčšou úpravou prešiel rázvor náprav, ktorý narástol skutočne výrazne: takmer o osem centimetrov. Za týmto číslom treba hľadať modifikovanú platformu MQB. Tá sa podieľa aj na odľahčení, podľa verzie sa môže výsledok diéty vyšplhať na 85 kilogramov.

V interiéri hlavnou novinkou digitálna prístrojovka

Na rozdiel od generačnej výmeny B6/B7 je kompletne nový aj interiér. Zachoval si síce viaceré typické znaky vrátane okrúhlych hodín tróniacich na palubnej doske, no so svojím predchodcom nezdieľa prakticky žiadne dielce. Subjektívne je o niečo priestrannejší a nie je to len zdanie. Najmä zadní pasažieri čerpajú z väčšej vzdialenosti medzi kolesami a môžu sa tešiť naozaj štedrej ponuke miesta. Plusové znamienko zaznamenal aj kufor, ktorý je v sedane i kombi obrovský.

Priestorové pomery sú štedré na predných
Priestorové pomery sú štedré na predných
Zdroj: Marek Pokrývka

Spracovaním i použitými materiálmi sa Volkswagen snažil navodiť atmosféru áut vyššej triedy. Dobre vybavené modely sa skutočne nemusia hanbiť ani pred modelmi s puncom prémiovej značky. Vnútorné plochy tvorilo v našom prípade kvalitne pôsobiace kožené čalúnenie, drevo s matným finišom a množstvo chrómu. Samozrejme, nechýbali ani plasty. Tých je dosť a nie všetky sú na dotyk príjemne mäkké. Výsledný dojem z kabíny je napriek tomu viac než dobrý.

Ponukou vybavenia sa Passat jednoznačne snaží hrať vyššiu ligu a konkurovať súperom z vyššej triedy. Najzaujímavejšou novinkou je digitálna prístrojová doska, ktorá je za príplatok. Ponúka jemné rozlíšenie a výborné možnosti zobrazenia, na ktoré sa dá ľahko zvyknúť.

Zaujímavým prvkom v interiéri je digitálna
Zaujímavým prvkom v interiéri je digitálna
Zdroj: Marek Pokrývka

Okrem displeja prístrojovky sa vo vnútri nachádza aj štandardná obrazovka na centrálnej konzole. Pod jej velenie možno zaradiť navigáciu, kamerový systém pokrývajúci celé okolie vozidla, technológiu Mirror Link i viaceré on-line funkcie. Samozrejme, nechýba množstvo bezpečnostného vybavenia a asistentov vrátane „autopilota“ použiteľného v prípade dopravnej zápchy.

Dynamika i jazdné vlastnosti na lepšej úrovni

Deväťčlennej palete motorizácii sme sa podrobne venovali pri virtuálnom odhalení počas letných mesiacov. Spomedzi ponúkaných pohonných jednotiek sme boli pri prvej jazde najviac zvedaví na čerstvý prírastok v ponuke: naftový dvojliter s dvojitým systémom prepĺňania, skrývajúci sa za štítkom 2.0 TDI BiTurbo a povinným prídavkom 4Motion DSG. Tento diesel je totiž kombinovaný výhradne s pohonom všetkých kolies a dvojspojkovou sedemstupňovou prevodovkou.

Naftový dvojliter to vie s dvomi slimákmi
Naftový dvojliter to vie s dvomi slimákmi
Zdroj: Marek Pokrývka

Dve turbodúchadlá využíva motor na dosahovanie naozaj slušného výkonu i krútiaceho momentu: 176 kW (240 k) a 500 Nm. Táto porcia prepožičiava vozidlu veľkú porciu rýchlosti, stovku pokorí za čosi vyše šiestich sekúnd. Aj subjektívne je akcelerácia úctyhodná, pričom naftový agregát predvádza výbornú harmóniu slimákov. Ich prácou je, že v rámci otáčkového spektra nemá diesel výrazne hluché miesta, na povely plynového pedála reaguje takmer okamžite a problém mu nerobia ani vysoké otáčky. V nich mnohí konkurenti pomaly vädnú.

BANNER300

Dynamika však nie je jedinou silnou stránkou tejto motorizácie. Páčila sa nám aj jeho kultivovanosť: pri bežnej jazde sa prejavuje iba vzdialeným šumom a klepotom. Svoju vznetovú náturu dáva najavo až pri zošliapnutí plynu, no ani vtedy nemožno úroveň hluku označiť za otravnú. Kriticky hodnotiť spotrebu si po krátkom zoznámení nedovolíme, no aspoň od oka odhadujeme, že v meste by si mal diesel pýtať okolo osem litrov paliva na sto kilometrov, pri jazde po vidieku necelých šesť. Vzhľadom na výkon to nie sú najhoršie čísla.

Mimochodom, pod dobré pocity z rýchlosti auta sa podpísala aj už spomínaná kombinácia dvojspojky a náhonu na obe nápravy. Známa prevodová skriňa si s novou pohonnou jednotkou dobre rozumie, radí rýchlo a svižne. Pohon všetkých kolies sa zase stará o to, aby sa veľká porcia krútiaceho momentu dostala čo najúspešnejšie na vozovku.

Adaptívny podvozok lepšie drží stopu a je
Adaptívny podvozok lepšie drží stopu a je
Zdroj: Marek Pokrývka

Aj keď diétu s výsledkom pár desiatok kilogramov nemožno označiť za radikálnu, v spolupráci s odlišným podvozkom a riadením dáva Passatu pocit ľahkosti. Osmička ochotne mení smer a v zákrute ho vie svedomito podržať. Ani s relatívne ťažkým naftovým motorom sme pritom nemali pocit, že by na prednej náprave bolo kíl priveľa. Navyše, popri dynamike jazdy sa podvozok súčasne blysol aj vyššou úrovňou komfortu a žehlenia nerovností. Na tomto verdikte sa podpísali aj adaptívne tlmiče.

Prémiovkou síce nie je, no aj snaha sa cení

Počas našich úvodných momentov za volantom ôsmej generácia sme sa utvrdili v tom, že Volkswagen sa snaží posunúť Passat do vyššej ligy a šliapať ním na päty prémiovým konkurentom. Automobil si zachoval všetky atribúty, vďaka ktorým sa stal v strednej triede bestsellerom, no dizajnom, ponukou vybavenia i jazdnými vlastnosťami je o viditeľný krok ďalej než bol. Za plnohodnotnú prémiu ho síce označiť nemožno, no ako sa hovorí: aj snaha sa cení...

Volkswagen sa ôsmu generáciu Passata snaží
Volkswagen sa ôsmu generáciu Passata snaží
Zdroj: Marek Pokrývka

Našťastie, toto snaženie o postup sa na cenách výrazne neodrazilo. Už počas budúceho mesiaca má generácia B8 prísť aj na slovenský trh a importér zverejnil sumy požadované za ňu ešte v septembri. Štartovacou priečkou cenníka tejto novinky bude u nás suma 20 610 eur.

Pracovnú cestu redaktora hradila spoločnosť Volkswagen.

Facebook like button

Video

Diskusia