Prvé kilometre s crossoverom Škoda Kamiq: Súrodenec hatchbacku Scala zaujal komfortom

Ponuka pohonných jednotiek neprekvapí, Škoda Kamiq ju popri platforme prevzala od svojho súrodenca. Crossover bude teda dostupný s dvomi naladeniami prepĺňaného benzínového motora 1.0 TSI, silnejším štvorvalcom s objemom 1,5 litra i naftovou alternatívou 1.6 TDI. Základ disponuje výhradne päťstupňovým manuálom. Tri ďalšie agregáty majú „šesťkvalt“ a možno si pri nich zvoliť aj dvojspojku so siedmimi stupňami.

Okrem trojvalcového agregátu 1.0 TSI obsahuje ponuka motorov aj dva štvorvalce.
Okrem trojvalcového agregátu 1.0 TSI obsahuje ponuka motorov aj dva štvorvalce.
Zdroj: Škoda

Mladá Boleslav predpokladá, že v našich končinách sa bude najlepšie dariť výkonnejšej verzii zážihového trojvalca. Práve tú sme osedlali počas našich prvých kilometrov. Skúšali sme ju s ručným radením i ústrojenstvom DSG, pričom lepšie pocity v nás zanechala klasika. Samočinná prevodovka totiž motor často podtáča. Inak výborne odizolovaný benzín následkom toho vibruje, čo sa prenáša do karosérie. Výsledkom je dunivý efekt.

Stláčanie otáčok čo najnižšie má okrem toho vplyv aj na subjektívny výkon. Snaha o nejakú akceleráciu si vyžaduje výrazné stlačenie plynového pedála nútiace prevodovku podradiť, kým presný manuál si vodič ľahko zmanažuje. V kombinácii s ním pôsobí trojvalec 1.0 TSI živšie. Rozdiely v spotrebe sa nám nezdali byť podľa prvej jazdy veľké, veľké slovo tu môže mať skôr cena.

Výhodou novinky je nízka hmotnosť, v základe len 1 214 kg.
Výhodou novinky je nízka hmotnosť, v základe len 1 214 kg.
Zdroj: Škoda

Dynamika tejto verzie je úplne postačujúca, podľa papiera jej trvá zrýchlenie 0-100 km/h presne 9,9 sekundy. Náreky pre „motor z kosačky v ťažkom SUV“ tu absolútne nie sú na mieste. Napriek vyššej stavbe je Kamiq hmotnostne na rovnakej úrovni ako Scala, so základným srdcom a vybavením váži v pohotovostnom stave 1 214 kilogramov. Vrátane normovaného 75 kg vodiča. To naozaj nie je veľa a mladoboleslavské vozidlo si preto vystačí aj s objemovo malým motorom.

Ľahká stavba prospieva aj jazdným vlastnostiam. Napriek svetlej výške dosahujúcej slušnú hodnotu 182 mm sa crossover v zákrutách nenakláňa nijak dramaticky a pekne nasleduje povely volantu. Za príbuzným kompaktom zaostáva v tomto smere len mierne. Na druhej strane ho však zatieni komfortom, za čo vďačí početným úpravám podvozkových partií.

Úrovňou pohodlia sa Kamiq zaradí k špičkám svojej kategórie.
Úrovňou pohodlia sa Kamiq zaradí k špičkám svojej kategórie.
Zdroj: Škoda

Kamiq sme väčšinu času preháňali po kvalitných povrchoch, ale prešli sme aj viacero rozbitejších úsekov. Tam sa ukázali jeho prednosti. Novinka v porovnaní s východiskovým typom Scala o poznanie kvalitnejšie filtruje nerovnosti asfaltu, z tohto hľadiska sa podľa nás zaradí k špičke svojej kategórie. Aj v prípade voľby športového pruženia znižujúceho vozidlo o 10 mm pôsobí pohodlnejšie než hatchback. Vyšší podvozok má teda výhodu v podobe mäkšieho charakteru, nejde len o menší strach pri prekonávaní obrubníkov či nájazdov v podzemných garážach.

Video

Diskusia