ikona

Testy Prvé kilometre v Alpine A110: La Brum!

Foto: AUTO BILD

31.12. 2018 13:25 Francúzsky film „La Boum“ (Večierok) kedysi nadchýnal tínedžerov. Teraz prichádza čosi pre rodičov – La Brum. V hlavnej úlohe: nová Alpine.

Merci, Francúzsko a Francúzi! Bez vašich kultúrnych pokladov by mal môj život pravdepodobne celkom iný priebeh. Vďaka za kreslené komiksy o Asterixovi a Obelixovi, film „La Boum“, ale aj Alpine A110. Ľahký športiačik z dielne značky Renault driftoval v mojich detských snoch už dlho pred Gálmi a Sophie Marceau – ale aj v rámci medzinárodných súťaží rely.

Alpine A110 je veľmi hravý a zábavný stroj, ktorý si najviac užijú skúsení šoféri.
Alpine A110 je veľmi hravý a zábavný stroj, ktorý si najviac užijú skúsení šoféri.
Zdroj: AUTO BILD

Teraz Alpine opäť vkročila na automobilové pódium. S rovnakým menom aj s rovnakým konceptom, našťastie však bez trápnych retro prvkov. Treba uznať – iba veľmi zriedkavo provokovalo nejaké auto, naprieč všetkými vekovými kategóriami, toľko uznanlivých kývnutí hlavou a priateľských úsmevov. Musím sa tak poďakovať už po tretí raz – bol to pre mňa jeden z najvzrušujúcejších testov počas mojej kariéry v AUTO BILDE.

Už prvý letmý pohľad počas nášho vzájomného spoznávania sa odhaľuje: Alpine za ostatné desaťročia poriadne narástla. Vďaka dĺžke 4,18 metra (kedysi 3,85 m) a šírke 1,80 metra (1,60 m) napriek tomu zostala príjemne kompaktná. Ale aj plochá. Oproti prababke síce narástla do výšky o dvanásť centimetrov na 1,25 metra, zachovala si však proporcie športovkyne.

Oproti veteránovi je novinka výrazne väčšia, narástla vo všetkých smeroch.
Oproti veteránovi je novinka výrazne väčšia, narástla vo všetkých smeroch.
Zdroj: AUTO BILD

Hoci čoraz častejšie jazdím v SUV a už mi ťahá na päťdesiatku, nastupovanie do Alpine A 110 funguje ľahšie, než som očakával. Postačuje zdravá ohybnosť, a už vás aj vítajú opticky impozantné škrupinové sedadlá. Celkom perfektne sa v nich však nesedí. Poskytujú síce dostatok miesta aj pre chlapov s výškou takmer dva metre, no nenastaviteľné operadlo stojí príliš plocho a v oblasti ramien šetrí s bočným vedením. Asterix a Obelix dokázali rímskych legionárov uchopiť výrazne pevnejšie...

Bon! Tak teda vyrazme. Keďže stojíme na skúšobnom okruhu Contidrom pri Hannoveri, rovno s poriadne ostrým štartom. Ten funguje nasledovne: noha na brzde, stlačiť štartovacie tlačidlo, jazdný režim „Šport“ (alebo „Okruh/Track“), potiahnuť obidve páčky radenia za volantom, kým sa pred vami na displeji nezobrazí nápis „Launch Control ON“. Teraz stlačiť plynový pedál a uvoľniť ten brzdový – a modrý športiak vystrelí, ako keby mal v nádrži zázračný nápoj.

Nádherne svojbytný kokpit s prepínačom jazdných režimov na volante a s tlačidlami automatickej prevodovky na stredovej konzole.
Nádherne svojbytný kokpit s prepínačom jazdných režimov na volante a s tlačidlami automatickej prevodovky na stredovej konzole.
Zdroj: AUTO BILD

Štvorvalec s objemom 1,8 litra (ako kedysi) za vodičom sa nasrdene (a poriadne nahlas) rozozvučí, zadné kolesá ticho zapískajú a A 110 šprintuje za 4,6 sekundy na rýchlosť 100 km/h. Maximálne dokáže ísť až 250 km/h, elektronický obmedzovač od starostlivých „rodičov“ jej viac neumožňuje. Je celkom slušne živá, táto ľahká dáma s hmotnosťou 1 107 kilogramov. Dokazuje to aj náš nameraný čas na kolo – 1:35,28 minúty. Rešpekt, Alpine!

Pilot, ktorý bude naháňať čo najlepší čas, by však mal vedieť, čo robí. A ktoré tlačidlá stlačí. Režim „Normál“ je potrebný len na jazdu v zápche. Sedemstupňová DSG prevodovka vtedy radí rýchlo, no nie vždy ten správny stupeň, riadenie pracuje citlivo, ale niekedy príliš snaživo, pruženie filtruje dlhé vlny bez problémov, na hranách a kráteroch na ceste sa však vie potknúť.

Štyri oči ako na origináli z roku 1961, tu však s technikou Full-LED.
Štyri oči ako na origináli z roku 1961, tu však s technikou Full-LED.
Zdroj: AUTO BILD

Zmeňme na „Šport“ a hneď je to zaujímavejšie. Stupne lietajú, ESP povolí zadku auta o čosi viac slobody, žiadne nebezpečenstvo však nehrozí – ani pre najlepší čas. Režim „Okruh/Track“ so sebou prináša omnoho dramatickejšie uhly driftov a pre neskúsených vodičov aj ten alebo iný nečakaný zážitok.

Kontrovanie s volantom by ste nemali poznať len z rečí s kamarátmi pri pive. Kto to ovláda, ten sa bude v okruhovom režime cítiť ako skutočný pretekár a jazdiť neuveriteľne rýchlo. Rušivé je len to, že v tomto režime si automatická prevodovka zobrala voľno a vy musíte radiť manuálne – keďže sa však radiace páky netočia aj s volantom, nie je to žiadna slasť.

Ak systém ESP vypnete úplne, zažijete krásku s motorom v strede, a s pohonom zadnej nápravy, v úlohe skutočnej divy. Teraz musí načasovanie skutočne sedieť, nesmiete prepásť žiadnu šancu – inak bude vaše auto parkovať mimo asfaltu v štrkovej výjazdovej zóne. Príliš rýchly vjazd do zákruty? Vtedy sa madam šinie tvrdohlavo priamo vpred. Pokus o záchranu s brzdami? Už aj kráska kýva s bokmi a posiela svoj sexi zadok dopredu – vrátane divokého protiúderu. Nič pre amatérov a začiatočníkov. Aj skúsení vodiči však potrebujú zopár kôl, kým sa s Alpine spriatelia, potom však dosahujú v našej tabuľke najlepších časov nové rekordy – a sedadlo vodiča opúšťajú len veľmi neochotne.

Druhý kufor vo veľkosti XS, trojitý sklený poklop, kryt motora (nie je na foto) s ôsmimi skrutkami.
Druhý kufor vo veľkosti XS, trojitý sklený poklop, kryt motora (nie je na foto) s ôsmimi skrutkami.
Zdroj: AUTO BILD

Inak, modrý športiak na našich fotografiách patrí k Premiére Édition a je jedným z 1 955 kusov za 58 000 eur – tá je však už dávno vypredaná.  Kedy poputuje k zákazníkom aj „normálna“ civilná verzia (zhruba za 54 000 eur), ešte nie je celkom jasné. Podľa našich informácií priamo od zdroja, by to mohlo trvať jeden až dva roky.

Možno je to tak aj lepšie – keby som totiž domov priniesol túto sexi „Francúzku“, moja manželka by možno vypustila z úst slovo, ktoré sa síce začína na „Mer“, ale nekončí na „ci“...

Zdroj: Redakcia AUTO BILD

Video

Diskusia