ikona jazdene mini

Testy Jazdené MINI: Problémový miláčik žien

Foto: AutoBild

23.8. 2014 10:00 Prvá generácia novodobého MINI láme ženské srdcia, ale zato mechanikov privádza do šialenstva.

Ach, to je zlatučké! Takto reagovalo 90 percent žien vo veku od 16 do 56 rokov v našom malom nereprezentatívnom prieskume. Chutné, malé a kultové. Jazdené MINI s rokom výroby od 2001 majú v bazároch na cenovkách stále hrdé čísla. Svojimi okrúhlymi očami vravia: „Sme malé a naše srdcia sú čisté.“ V každom prípade privádzajú dámsky svet do vytrženia.

Jazda je zábavná, ale pozor dámy, zďaleka nie
Jazda je zábavná, ale pozor dámy, zďaleka nie
Zdroj: AutoBild

Spoľahlivosť? Žiaden dôvod na hrdosť....

Nad týmto babským cukríčkom však mechanici prevracajú oči. Už začiatok nebol ľahký. V roku 2000 sa rozpadla automobilka Rover a BMW si zabezpečilo práva na značku MINI. Ďalší rok sa rozbehla v anglickom Oxforde výroba prvej novodobej generácie, ktorá niesla interné označenie R 50, R 52, R 53. Rozpoznať sa dá podľa predných svetiel upevnených na kapote. Riešenie je to na pohľad originálne, ale nešikovné, lebo žiarovky trpia silnými vibráciami.

Žiarovky v takto umiestnených svetlometoch
Žiarovky v takto umiestnených svetlometoch
Zdroj: AutoBild

Olej treba často kontrolovať, lebo staré štvorvalce montované v závodoch Chrysler v Brazílii sú v staršom veku tesné asi ako kuchynský cedník. Radenie britskej prevodovej skrine od Midland-Gears je úplne gumené a funguje asi tak spoľahlivo ako grécki bankári. Niekedy je problém so spiatočkou, inokedy to škrípe pri preraďovaní.

Strata oleja na spojení medzi motorom
Strata oleja na spojení medzi motorom
Zdroj: AutoBild

Ak stará prevodovka vypľuje dušu, jej výmena aj so spojkou môže stáť  3000 eur. Hluk robia aj rozvodové reťaze motorov, ich napínač dáva často výpoveď. Poslušnosť odmietajú aj spúšťače okien a ani sklenená strecha nechce vždy sekať dobrotu: hrkoce a škrípe.

Strešné okno je v zime dosť hlučné. A aj trochu
Strešné okno je v zime dosť hlučné. A aj trochu
Zdroj: AutoBild

Od roku 2004 prichádza nová prevodovka, ktorá už pracuje spoľahlivo. V roku 2006 prešiel model výraznou modernizáciou a zlepšilo sa veľa ďalších vecí. Pribudli nové motory z kooperácie s PSA, nová zadná náprava, retuše vonkajšieho vzhľadu. A svetlomety sú už upevňované do plechu prednej steny, takže žiarovky vydržia dlhšie.

Ďalšie informácie o modeli a jeho servisnej histórii nájdete v galérii obrázkov >>>>

Testovacia jazda a verdikt

Naše testovacie vozidlo, konkrétne model Cooper, bolo vyrobené v roku 2004. Bolo vybavené mnohými doplnkovými prvkami výbavy ako metalíza, presklená strecha, automatická klimatizácia, rádio s CD meničom, vyhrievané sedadlá, palubný počítač, multifunkčný volant, 15-palcové kolesá, ESP, parkovací asistent a xenónové svetlá.

Športové sedadlá sa do MINI hodia,
Športové sedadlá sa do MINI hodia,
Zdroj: AutoBild

Všetko to funguje a na tachometri svieti len 88 000 najazdených kilometrov. Na zdviháku však zisťujeme nedostatky: rozsiahlu hrdzu na plechoch. To by ešte mohlo prejsť cez STK, ale rozkvitnuté brzdové potrubie by prísny technik už nepustil. A koľko tento MINI žart stojí? 8500 eur.

MINI Cooper (2001) - technické údaje
Motor
štvorvalec vpredu naprieč
Ventily/vačkové hriadele
4/1
Zdvihový objem
1598 cm3
Výkon
85 kW (116 k) pri 6 000 ot./min.
Krútiaci moment
149 Nm pri 4500 ot./min.
Maximálna rýchlosť
200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,3 s
Prevodovka / pohon
päťstupňová manuálna / predné kolesá
Objem nádrže / palivo
50 l / benzín
Dĺžka / šírka / výška
3626 / 1688 / 1416 mm
Objem kufra
150 / 670 l
Pohotovostná / užitočná hmotnosť
1165 / 340 kg

Náš dojem z jazdy? Takto to máme radi. Cooper má športový, ale nie nepohodlný podvozok. Motor v spodnej oblasti otáčok pôsobí skleslo, ale hore dá pocítiť výkon svojich 116 koní. Žiaľ, nepresná anglická prevodovka nesedí k marketingovo proklamovanému pocitu jazdy v motokáre.

Ceny vybraných náhradných dielov
Predný svetlomet
113 eur
Zadné svetlo
49 eur
Vodné čerpadlo
87 eur
Spojková súprava
190 eur
Čelné sklo
81 eur
Predný nárazník
128 eur
Zadný nárazník
280 eur
Predný tlmič
87 eur

Uzavrime, zhodnoťme. Pri takomto MINI vodič hneď omladne o päť rokov. Imidž a sila značky sú nezlomné. Má to však svoju cenu. Obchodníci si vypýtajú aj 10 tisíc eur, za čo by sme mohli mať dvojročné Polo alebo ročný cee´d. To však nie sú takí ženskí miláčikovia. MINI prvej novodobej generácie je však nielen drahé pri nákupe, ale hrozia mu aj opravy, ktoré idú do peňazí. Odporúčame preto druhú generáciu, vyrábanú od roku 2006, ktorá síce tiež nie je lacná, ale je menej problémová.

Ďalšie informácie o modeli a jeho servisnej histórii nájdete v galérii obrázkov >>>>

Video

Diskusia