Má 71 rokov, no stále ponúka veľa nového. Z historického hľadiska si pomerne malé množstvo vozidiel udržiava kultový status, a to ešte nehovorím o obytných alebo úžitkových autách. Kombinácia uzavretej dodávky a osobného auta s komfortnými jazdnými vlastnosťami však Volkswagenu hrala, a stále hrá do karát. Nová dodávka si zachováva svoju osobnosť, aj keď predná časť sa až nápadne podobá na budúci ID.Buzz.

Multivan doteraz vychádzal z rovnakého základu ako nákladný Transporter, no to už po novom neplatí. Od tohto roku preberá rolu všestranného talentu, takže dokáže jazdiť aj bez emisií a s maximálnym batožinovým priestorom zvládne pomôcť pri každom sťahovaní. Poďme sa teda pozrieť bližšie na to, čo sa zmenilo a aký dojem po prvom dni skúšania Multivan zanechal.

Volkswagen Multivan.
Zdroj: Eva Karolčíková

Za vývoj nového Multivanu je zodpovedné oddelenie Úžitkových vozidiel Volkswagen. Stoja za ním teda tí istí ľudia, ktorí nás ešte v nedávnej minulosti presvedčili, že vedia, ako si s autom užiť slobodu. Paradoxom však je, že hoci ho vyvinulo oddelenie Úžitkových vozidiel, nový Multivan už s nimi nemá prakticky nič spoločné. Prvýkrát ide totižto o samostatný model, ktorý má platformu MQB s priečne uloženým motorom pre osobné vozidlá.

Nová generácia je o niečo väčšia ako jej predchodca, má dlhší rázvor a zmenené proporcie. Štandardne má na šírku 1 941 mm, na dĺžku 4 973 mm a výšku 1 903 mm, takže sa s ňou dá stále pohodlne dostať do garáže bez strachu, že pri vjazde si odnesiete na streche neželaný suvenír. Nebude chýbať ani predĺžená verzia, ktorá má po novom 5 173 mm na dĺžku, čo je oproti prechádzajúcej generácii 131 mm menej.

Vo vnútri však tento malý rozdiel nezbadáte, možno aj kvôli pôsobivému panoramatickému oknu, ktoré je v Multivane úplne po prvý krát. To ocení hlavne posádka na zadných sedadlách, ktorú bude cez deň zaplavovať prirodzené svetlo bez toho, aby sa ju snažili zatiahnuť. Ide o špeciálnu povrchovú úpravu vrstveného termoizolačného skla, ktoré znižuje prechod tepelných lúčov o 44 percent. S týmto oknom máte navyše pár milimetrov nad hlavou, ktoré potešia pri nastupovaní.

Volkswagen Multivan.
Zdroj: Volkswagen

Čo sa týka flexibility sedadiel v druhom a treťom rade, Volkswagen vyhodil ťažkú trojmiestnu lavicu a nahradil ju samostatnými sedadlami. To znamená, že na jej vybratie už nepotrebujete troch ľudí. Základný model je vybavený piatimi sedadlami, takže za tromi sedadlami v druhom rade máte k dispozícii podstatne štedrejší batožinový priestor. Ak však radi kombinujete a 5 sedadiel vám nestačí, môžete si vybrať možnosť šiestich sedadiel, no za dodatočné miesto si musíte doplatiť takmer 900 eur (zatiaľ pre nemecký trh). Objednať sa dajú aj sedadlá v druhom rade otočené proti smeru jazdy pre usporiadanie vis-à-vis (tvárami k sebe).

Sedadlá sa dajú rýchlo posúvať a veľmi jednoducho demontovať, podľa jednotlivých typov majú od 23 do 29 kilogramov, čo je podľa Volkswagenu úbytok hmotnosti o 25 percent. Ďalším multifunkčným prvkom, ktorí ocení nielen rodina, ale aj pracujúci ľudia, je variabilnejší stolík. Je zaaretovaný na novej sústave koľajničiek v strede kabíny. V štandardnej polohe sú dve výklopné polovice stolovej dosky sklopené a stolík je spustený do dolnej polohy, pričom sa dá posunúť ku každému radu sedadiel. Stredná časť stolíka tvorí konzolu, v ktorej sú integrované tri držiaky na nápoje a jeden odkladací priestor.