V tomto článku sa dočítate:
  • Základné predstavenie ID.Buzz
  • Prvé jazdné dojmy
  • Dizajn exteriéru
  • Koncept interiéru
  • Priestorová ponuka v kabíne
  • Technologická vyspelosť vozidla
  • Verzia Cargo
  • Verzia California

Volkswagen ID.Buzz a ID.Buzz Cargo by sa spočiatku mali ponúkať v prevedení so zadným pohonom. Synchrónny elektromotor zabudovaný do zadnej osi ponúkne výkon 150 kW (204 k) a krútiaci moment 310 Nm. Aj týmto spôsobom Buzz odkazuje na ikonický Typ 1, ktorý taktiež využíval pohon zadných kolies. Dynamikou však ide o iný vesmír.

Volkswagen ID.Buzz
Zdroj: Volkswagen

Maximálna rýchlosť síce je obmedzená na 145 km/h, no údaj 100 km/h sa na prístrojovke pri plnej akcelerácii ukáže už po 10,2 sekundách. Spočiatku bude základom ponuky verzia s akumulátorom s kapacitou 77 kWh, ktorá podľa cyklu WLTP na papieri ponúka dojazd maximálne 423 kilometrov. 

Batéria je schopná nabiť sa z 5 % na 80 % v priebehu 30 minút. Neskôr by na trh mal doraziť model s menšou batériou, no hovorí sa už  aj o veľkokapacitnom akumulátore, ktorý by mal ťažiť z priestoru, ktorý medzi nápravami ponúkne verzia s extra dlhým rázvorom. Bude model ID.Buzz dostupný aj s pohonom všetkých kolies? Technicky to možné, definitívne potvrdenie však zatiaľ neprišlo.

Jazdí tak dobre, ako vyzerá

Dizajnu ID.Buzz sa ešte budeme venovať, poďme rovno na jazdné dojmy z medzinárodnej prezentácie. Prvý súvisí najmä s imidžom vozidla a záujmom, ktorý oň dánska verejnosť v Kodani prejavovala. Všade, kam sa pohne, púta pozornosť. Bolo komplikované ho vôbec odfotiť bez toho, aby sa okolo neho nezhŕkla hŕstka fanúšikov. Toto pri nových autách nezažívame často. A už vôbec nie v úžitkovom segmente.

Volkswagen ID.Buzz
Zdroj: Volkswagen

Nebudeme chodiť okolo horúcej kaše. ID.Buzz jazdnými vlastnosťami prekonáva Multivan minimálne o triedu. A to siedma generácia spaľovacieho vozidla vôbec nejazdí zle! Platforma MEB však umožňuje využitie viacprvkovej zadnej nápravy, na ktorej je uložený aj pohon elektromobilu.

Aj napriek štýlovým 20” diskom kolies (za príplatok sú dostupné aj 21 palcové) prekonáva ID.Buzz nástrahy ciest až zamatovo hladko. Podvozok je neuveriteľne komfortný. Skvelé je aj presné riadenie, vďaka ktorému si manévrovanie v úzkych mestských uličkách doslova užívame. Pozitívnym dojmom z jazdy pomáha aj polomer otáčania na úrovni 11,1 metra, ktorý je, vzhľadom na dĺžku vozidla 4,71 metra, špičkový.

Základné technické údaje modelu ID.Buzz
  • Motor: Synchrónny elektromotor s permanentným magnetom umiestnený na zadnej náprave
  • Pohon: Zadná náprava
  • Prevodovka: jednostupňová samočinná
  • Max. výkon: 150 kW (240 k)
  • Max. krútiaci moment: 310 Nm
  • Max. rýchlosť: 145 km/h
  • Zrýchlenie z 0 na 100 km/h: 10,2 s
  • Kapacita akumulátora: 77 kWh netto / 82 kWh brutto
  • Max. nabíjací výkon: 11 kW (AC) / 170 kW (DC)
  • Čas nabíjania z 5 % na 80 % pri výkone 170 kW: 0:30 min
  • Spotreba el. energie WLTP: 21,7 - 22,2 kWh/100 km
  • Dojazd WLTP: 402 - 425 km

Elektromotor s výkonom 150 kW (204 k) je čerešničkou na torte plynulosti, ktorú sme si vychutnali do posledného sústa. Spaľovací motor nám tu absolútne nechýba, užívame si jazdu v tichosti, s výbornými reakciami na plynový pedál a dostatočným krútiacim momentom.

Napriek maximálnej rýchlosti obmedzenej na 145 km/h sa ID.Buzz nestratí ani na diaľnici. Pri rozumnej jazde by tu v realite nemusel byť nedosiahnuteľný dojazd na úrovni 400 kilometrov. 

Z hľadiska softvéru sa nám na vozidle počas prvej jazdy páčil vynovený palubný systém verzie 3.2, ktorý dobre zvláda hlasové povely. Oceňujeme aj fakt, že VW vypočul kritiku a do navigácie zakomponoval funkciu odporúčania zastávok na nabíjanie vzhľadom na reálny dojazd vozidla. ID.Buzz to už robí automaticky.

Ikonický dizajn

Dizajn ID.Buzz čerpá inšpiráciu v prvej generácii „autobusu“ od Volkswagenu, typu T1. Charakteristická čelná maska v tvare písmena „V“ bol vtedy jedným z najvýraznejších dizajnových prvkov a inak tomu nie je ani dnes. Za príplatok môže mať Buzz aj ikonické dvojfarebné lakovanie.

Vychutnajte si dizajn nového ID.Buzz vo veľkej galérii, kliknite sem

Previsy sú krátke, presklené plochy veľké. To isté platí aj o logu na prednej strane. ID.Buzz sa pýši najväčším znakom VW v aktuálnej ponuke automobilky.Novinka neodkazuje iba na slávnu T1, ale aj neskoršie generácie. Takzvané „uši“ radov T2 a T3 pripomína náznak vzduchových prieduchov na D-stĺpiku. Vtedy tento funkčný element slúžil na privádzanie vzduchu do motora.

Volkswagen ID.Buzz a Volkswagen T1
Zdroj: Volkswagen

ID.Buzz vzduch nasáva cez predný nárazník, výrazné otvory sa smerom ku bokom automobilu postupne uzatvárajú. LED reflektory sú prepojené úzkym svetelným pásom, sú identifikačným prvkom rodiny ID., s ostatnými modelmi do veľkej miery ladia aj koncové svetlá Predné reflektory môžu byť osadené aj matrixovou technológiou, dostupná je za príplatok.

Novinkou, ktorú priniesla siedma generácia modelu Multivan, je horizontálna architektúra koncových svetiel. V minulosti, od čias tretej generácie, boli vertikálne. Teraz pomáhajú opticky rozširovať zadnú časť veľkopriestorového elektromobilu.

Boduje najmä šírkou

Čo sa rozmerov týka, ID.Buzz je kratší a nižší ako nový Multivan, no napriek tomu si zachováva približne rovnaký rázvor. Elektrický van boduje najmä čo sa šírky týka, ňou Multivan T7 prerastá až o 80 mm. 

Základné rozmery ID.Buzz v kocke
  • Dĺžka: 4 712 mm
  • Šírka: 1 985 mm
  • Výška: 1 937 - 1 938 mm (v závislosti od výbavy)
  • Rázvor: 2 988 mm
  • Kufor v ID.Buzz: 1 121 - 2 205 litrov
  • Objem nákladového priestoru v ID.Buzz Cargo: 3,9 m³

Známy koncept palubovky

Už pri prvom nastúpení si všimnete, že ID.Buzz je príjemne vysoký. Krátka predná časť napovedá o výbornom výhľade vodiča z kabíny, no tento dojem sa nepotvrdzuje, keď sa usadíte za volant. Palubovka je veľmi dlhá a tak bezprostredne pred auto nevidíte tak, ako by sa mohlo zdať.

Volkswagen ID.Buzz
Zdroj: Volkswagen

Ak ste na základe vonkajšieho dizajnu očakávali, že retro sa prenesie aj do kabíny, budete sklamaní. Kokpit, ktorý je tu použitý, poznáme už z iných modelov rodiny ID. Nechýba tu napríklad ani multifunkčný volant s dotykovým ovládaním. Za ním je kompaktný prístrojový štít a panel s voličom prevodovky priamo na stĺpiku riadenia. 12” displej infotainmentu je v jednej rovine s prístrojovkou. Škoda len, že tu nie je viac klasických tlačidiel a otočných ovládačov. Ovládanie infotainmentu niekedy nie je jednoduché.

Volkswagen pri ID.Buzz stavil na sviežu a modernú  koncepciu interiéru, človek sa v ňom cíti dobre. Rušivo tu však pôsobí hojné použitie tvrdého plastu. Na druhú stranu, pochváliť jednoznačne musíme malé piktogramy zobrazujúce prvé úžitkové ID., ktoré sú milým oživením.

Pokročilé asistenčné systémy

ID.Buzz vie vďaka systému Travel Assist využívať aj komunikáciu Car-To-Car, údaje z iných automobilov bude využívať na umožnenie čiastočne autonómnej jazdy. Dáta mu pomôžu orientovať sa napríklad na cestách, ktoré nemajú dostatočné vodorovné či horizontálne značenie - bude jednoducho sledovať to, čo na danom mieste robia iné vozidlá a od nich si načíta správnu stopu.

Elektromobil prichádza aj s asistentom pre zmenu jazdného pruhu, nateraz však funguje iba do rýchlosti 90 km/h. Do budúcnosti sa však dá počítať s posúvaním tohto limitu. Parkovací asistent vám uľahčí fungovanie s vozidlom vďaka schopnosti zapamätať si manéver, ktorý často opakujte. Napríklad do vašej garáže či pod prístrešok bude schopný zaparkovať sám.

Minivan či minibus?

Keď sedíte v druhom rade sedadiel verzie s krátkym rázvorom, cítite sa ako v dobrom rodinnom minivane. Priestor je veľkorysý najmä v pozdĺžnom smere, čo ocenia aj vyššie postavy. Pocit ako v minibuse tu však úplne mať nebudete, na to by musela byť medzera medzi prvým a druhým radom sedadiel väčšia.

Volkswagen ID.Buzz
Zdroj: Volkswagen

Na obrovskom batožinovom priestore niet čo kritizovať, len chváliť. A chválu si zaslúžia aj elektricky ovládané posuvné dvere pre cestujúcich vzadu. Vďaka nim nebudete mať problém s nastupovaním či vystupovaním ani v stiesnenom prostredí mesta. A presne tu sa elektromobil cíti ako ryba vo vode. 

Verzia Cargo

Tým pravým úžitkovým automobilom bude najmä variant ID.Buzz Cargo. Navonok ho spoznáte podľa chýbajúcich presklených plôch v zadnej časti kabíny. Štandardne má tri sedadlá umiestnené vpredu,, teda kreslo pre vodiča a dvojicu spojených sedadiel pre spolujazdcov. Dostupná je však aj verzia s dvojicou samostatných kresiel.

Volkswagen ID.Buzz Cargo
Zdroj: Volkswagen

ID.Buzz Cargo má prepravnú kapacitu na úrovni 3,9 kubického metra, pričom priestor pre náklad je oddelené od kabíny pevnou prepážkou. Na želanie môže mať okno, alebo priechod, ktorý ocenia napríklad kuriéri.

Do nákladného priestoru sa zmestia dve europalety, povolená celková hmotnosť sa pohybuje na úrovni troch ton, maximálne užitočné zaťaženie je zasa stanovené na 650 kilogramov. Drevená podlaha má zabudované upínacie oká, za príplatok môžu byť aj v bočných stenách. 

Úžitkový elektromobil je štandardne vybavený posuvnými dverami na strane spolujazdca a bežnými dverami batožinového priestoru. Ak by ste chceli mať možnosť pristupovať k nákladu aj z vodičovej strany, môžete si doplatiť za ďalšie posuvné dvere.

Volkswagen ID.Buzz Cargo
Zdroj: Volkswagen

V roku 2023 by mala značka Volkswagen Úžitkové vozidlá uviesť aj variant s predĺženým rázvorom, ktorý ponúkne väčšiu prepravnú kapacitu.

Na elektrinu aj do kempu

Volkswagen ID.Buzz
Zdroj: Volkswagen

VW už potvrdil, že prinesie aj obytnú verziu ID.Buzz, model ID.California. Nie však hneď na začiatku. Pokiaľ ide o presný dátum, nepoznáme ho, no vieme, že elektrické kempovacie vozidlo by malo byť dostupné v druhej polovici tohto desaťročia. Príde s faceliftovanou verziou? Je to možné. 

V zákulisí sa hovorí o tom, že ID.California bude stáť na platforme MEB s predĺženým rázvorom, aby sa maximalizoval obytný priestor. Údajne bude tento typ dostupný len s veľkou batériou s kapacitou 111 kWh. Elektrická energia, ktorú ponesie, by pritom mala byť schopná napájať aj kempingové vybavenie. Očakáva sa, že automobil bude osadený výsuvným stanom i zabudovanou kuchynkou.

Mohlo by vás zaujímať: