Enyaq iV je už vo svojom základe referenčným vozidlom, ktoré predstavilo novú ekologickú rodinu pochádzajúcu od našich západných susedov. Škoda síce už mala v ponuke elektrické Citigo a postupom času doplnila katalóg o niekoľko hybridných motorizácií, no v ponuke stále niečo chýbalo. Elektrické SUV.

MEB platforma umožňuje vytvárať vozidlá s pohonom zadných kolies, pričom Enyaq je prvá Škoda tohto typu od začiatku 90. rokov. My sme sa vďaka pozvaniu dostali na prvé jazdy so štvorkolkou s označením Sportline iV 80x, s ktorou sme prebrázdili krásne okolie Nymburského okresu.

Škoda Enyaq iV Sportline 80x
Zdroj: Eva Karolčíková

Verziu Sportline charakterizujú čierne leštené detaily karosérie, ktoré zvýrazňujú jeho športového ducha. Mriežka chladiča, rámy okien, strešné lyžiny, logo Škoda aj krídlo na piatych dverách zaručujú, že auto pôsobí ako jeden celok.

Mimoriadne efektne pôsobia aj LED Matrix svetlomety, ktoré sú v tejto verzii súčasťou štandardnej výbavy. Každý modul diaľkových svetiel má 24 LED diód, takže diaľkové svetlá môžete nechať zapnuté bez toho, aby ste oslepovali okolitú premávku. Technológia spolupracuje s kamerou umiestnenou na čelnom skle, ktorá detekuje prichádzajúcu premávku a umožňuje svetlám automatické vypínanie „po častiach“.

Prvé dojmy? Dobrá stabilita s nízkym ťažiskom. I keď je pod podlahou auta uložená ťažká batéria, pružiny a tlmiče dostali o niečo tvrdšie nastavenie, no jazdný komfort sa príliš neznížil. Toto je azda najsilnejšia stránka Enyaqu.

Škoda Enyaq iV Sportline 80x
Zdroj: Eva Karolčíková

Nikoho asi neprekvapí informácia, že Enyaq jazdí dobre, no hĺbka a pohodlie, s akou sa plaví po vozovke, je skutočne vynikajúca. Nestáva sa často, že by sa kvalita tlmenia a pružnosť podvozka predviedli v najlepšom svetle už po 100 metroch, no to bol presne tento prípad.

S ľahkosťou rozbíja rýchlostné nerovnosti a nad zlými cestami iba mávne rukou tak, ako to žiadny iný automobil s 21-palcovými kolesami nedokáže. Ani s tlakom na plynový pedál sa komfortný dojem nemení, tlmenie je jednoducho brilantné.

Enyaq je veľmi obývateľné auto. I keď 80 počiatočných kilometrov nie je priveľký počet, je to dostatočné množstvo na vyhlásenie, že elektromobil od Škodovky má progresívne riadenie. Jednou z najväčších nevýhod pre elektromobily je práve ich hmotnosť, ktorá chtiac-nechtiac s váhou batérie stúpa.

Najsilnejší variant Enyaqu (kým nepríde RS) s výkonom 195 kW (265 k) a krútiacim momentom 425 Nm ponúka dostatočný ťah na to, aby auto ľahko a plynulo zrýchlovalo. Je pravda, že nevyštartuje z miesta tak prudko, ako sme zvyknutý pri kompaktnejších elektromobiloch, no toto je jedna z vlastností, ktorá autu neskutočne sedí.