Prvý Qashqai sa stal  bez mihnutia oka veľký hitom kvôli sviežosti karosérie v štýle crossover SUV, ktorá bola v tom čase ešte stále vzácna. Samotný Nissan hovorí, že práve Qashqai je zodpovedný za tento segment a my mu nemáme čo vyčítať.  Za približne 10 rokov sa po celom svete predalo 3,3 milióna kusov, z toho 2,3 milióna kusov iba v Európe. 

Nissan Qashqai novej generácie.
Zdroj: Nissan

Základom novopečeného modelu Qashqai sa stala nová aliančná platforma CMF-C, ktorá je v porovnaní s predchádzajúcu generáciou o 60 kilogramov ľahšia. Vďaka za to patrí konštruktérom, ktorí využili hliník na kapote, dverách a predných blatníkoch. Pritom rozmery narástli, auto je o 35 mm dlhšie, o 32 mm širšie a rázvor sa zväčšil o 20 mm. Pre niekoho sú to možno len čísla, no tie sa pretavili do väščieho vnútorného priestoru, ktorí zákazníci jednoznačne ocenia. 

Nie že by bola predhádzajúca generácia nejak zvlášť uskákaná, no o vysokej tuhosti sa hovoriť nedalo. Teraz sa však zvýšila torzná tuhosť o 48 % a tým pádom autom lepšie reaguje na zmenu povrchu, i keď je pravda, že v okolí Varšavy, kde sme vozidlá testovali, cesty pripomínali miestami biliardový stôl. Takže o drastickom prechode z asfaltu na šotolinu sa hovoriť nedá. Na výber je z 5 jazdných režimov - Standard, ECO, Šport, Snow a Off-Road, no tie si vyskúšame až neskôr, keď auto príde do redakcie na plnohodnotný test. 

Nissan Qashqai novej generácie.
Zdroj: Nissan

Zásadnými zmenami prešiel aj vonkajší dizajn. Súčasný Qashqai bol navrhnutý s rovnakým obrazom ako X-Trail, nový model však zdôrazňuje svoju jedinečnosť. Globálny dizajnový jazyk spoločnosti Nissan sa odráža v maske chladiča V-motion a v presných a napnutých líniách. Tenké LED svetlomety v tvare bumerangu sú vybavené technológiou, ktorá automaticky upravuje distribúciu svetla podľa jazdného prostredia a prítomnosti alebo neprítomnosti chodcov. Z profilu si všimnete výraznú líniu, ktorá sa tiahne neprieč celým bokom auta.

Zlepšila sa aj viditeľnosť z kabíny, hlavne zmenou plohy spätných zrkadiel, zúžením A-čkového stĺpika a rozšírením uhla čelného skla. Ďalšou praktickou vychytávkou je otváranie dverí, ktoré sa môžu vyklopiť až o 85 stupňov, čo zlepšuje nielen nástup a výstup, ale aj nakladanie vecí do auta, napríklad detskej sedačky. Zmenou rozloženia zadného zavesenia kolies a znížením podlahy batožinového priestoru sa navyše zvýšila kapacita kufra o 50 litrov.

Nissan Qashqai novej generácie.
Zdroj: Eva Karolčíková

Interiér prešiel zásadnou generálnou úpravou s dôrazom na pokročilú informačno-zábavnú a bezpečnostnú technológiu, s cieľom stať sa novým štandardom v oblasti prémiového dojmu. A Nissanu sa to teda podarilo, kabína nepôsobí lacným dojmom a spracovanie materiálov je na vysokej úrovni. Síce sem-tam narazíte na tvrdé plasty, ale nie sú až tak na očiach. 

Mne osobne sa najviac páči trojica displejov, ktorá obopína vodiča. Ľahko čitateľný head-up displej má uhlopriečku 10,8 palcov, čo ho stavia vo svojej triede medzi jedného z najväčších. Nová 12,3-palcová, plne elektronická TFT multi-informačná obrazovka za volantom s vysokým rozlíšením, ponúka výstup informácií z navigačného a zábavného systému, ako aj údajov o premávke a automobile.

Nissan Qashqai novej generácie.
Zdroj: Eva Karolčíková

A posledný digitálny displej sa vytŕča zo stredu palubnej dosky, nie je už zabudovaný. Ako prvé si všimnete jeho nebvyklý obrys, potom nasleduje grafika, ktorá je konečne na vyššej úrovni. Nissan tak zbúral staré známe pravidlo, že Japonci sa sústreďujú na iné veci ako na prevedenie infotainmentu. Má perfektné rozlíšenie, reaguje pohotovo a dá sa v ňom orientovať pomocou klasických tlačidiel. Inžinierov musím pochváliť aj za okrúhle ovládače, ktorými nastavujete hlasitosť a približujete mapu v navigácii

Nissan Qashqai novej generácie.
Zdroj: Eva Karolčíková

Mali sme možnosť otestovať tri verzie v rôznych výbavách, no všetky mali 1,3-litrový turbomotor s priamym vstrekovaním paliva, ktorý pracuje v kombinácii s novým 12V hybridným systémom ALiS (skratka pre Advanced Lithium Ion Battery System). Dalo by sa povedať, že 12V ALiS je nízkonákladová hybridná technológia. Používa asistent krútiaceho momentu, regeneruje energiu pri spomaľovaní a využíva ju počas jazdy na zlepšenie palivovej účinnosti a zníženie emisií CO2, ktoré vďaka tomu klesli o 4g/km. Hmotnosť systému bola navyše znížená o 22 kg.

Nissan Qashqai novej generácie.
Zdroj: Nissan

Pokiaľ ide o pohonný systém a prevodovku, pre špecifikáciu s pohonom prednej nápravy je na výber 6-stupňový manuál a automat CVT, no pre verziu s pohonom všetkých štyroch kolies je nastavený iba CVT. Maximálny výkon so 6-stupňovým manuálom je 103 kW (138 k) a s prevodovkou CVT Xtronic je to 116 kW (156 k). V realite ale príliš veľký rozdiel v koňoch za volantom neucítite, aspoň nie počas plynulej jazdy.

Motorizácie Nissan Qashqai.
Zdroj: Nissan

Nová automatická prevodovka Xtronic je navrhnutá tak, aby ponúkala to najlepšie z oboch svetov v každodennej jazde. Po meste je akcelerácia plynulá, zatiaľ čo otáčky motora zostávajú konštantné. Ak je potrebné okamžité zrýchlenie, prevodovka okamžite zistí optimálny pomer a reaguje stupňovito, takže na palube necítite žiadne cukanie a dokonca ani hluk motora. 

Pre novú generáciu Qashqaiu je určený aj pohon e-Power, no toho sa dočkáme až v roku 2022. Systém pozostáva z batérie a benzínovej pohonnej jednotky, pričom sa spaľovák používa iba na výrobu energie a je poháňaný elektromotorom. Výsledkom je, že motor pracuje vždy v optimálnom rozmedzí, čím dosahuje lepšiu spotrebu paliva a nižšie emisie CO2 ako bežné spaľovacie agregáty.