Elektrická rodina Mercedesu sa neustále rozrastá. Po SUV strednej triedy EQC, veľkom minivane EQV, kompaktnom crossoveri EQA, luxusnom sedane EQS a sedane strednej triedy EQE prichádza na rad EQB. Novým členom portfólia značky je v podstate elektrická verzia modelu GLB, ktorá má nulové emisie. To znamená, že ide o SUV s kompaktnou platformou a terénnymi tvarmi, v tomto prípade s kapacitou pre 7 pasažierov.

Keďže jeho konštrukčný základ je rovnaký, nie je žiadnym prekvapením, že jeho rozmery sú takmer identické so spaľovacou alternatívou. Takmer preto, lebo EQB je natiahnuté o 5 centimetrov, takže teraz meria na dĺžku 4,68 metra. Malý nárast ale v kabíne nepocítite, pravda tkvie v tom, že táto odchýlka je spôsobená špecifickým dizajnom prednej a zadnej časti vozidla.

Mercedes-Benz EQB.
Zdroj: Eva Karolčíková

Kozmetické úpravy konštruktérov sa dotkli predovšetkým prednej masky chladiča, ktorá sa má podobať na ostatné modely EQ, ale plní aj aerodynamickú funkciu, o čom svedčí jej zakrivenie a výplň. Aj vďaka tejto kombinácii bolo možné dosiahnuť koeficient aerodynamického odporu 0,28 cw, čo je veľmi slušné na SUV. Zmeny sa dotkli aj zadnej časti, kde svetelná LED lišta prechádza celou šírkou kufra a miesto na upevnenie evidenčného čísla sa opäť presunulo z veka na nárazník. Až na drobné detaily, ako sú logá EQB, je karoséria prakticky rovnaká.

V kabíne platí to isté, čo pri exteriéri. Interiér je takmer identický s tým, ktorý má jeho tepelný súrodenec, vnútri by ste tieto dve verzie rozlíšili možno iba vďaka jedinečným kombináciám farieb obloženia a digitálnej grafike, ktorá súvisí s elektrickým systémom. Okrem toho tu nájdeme taký istý dizajn aj známu, a pomerne slušnú kvalitu zvolených materiálov a povrchových úprav.

Mercedes-Benz EQB.
Zdroj: Eva Karolčíková

Jedno ma však zaráža. Dostala som na test aktuálne najvýkonnejšiu verziu, s veľmi slušným vybavením, za ktoré sa logicky pripláca. Tak sa postupne základná cena modelu, ktorá je približne 62 000 eur, začala po pridaní asistenta sledovania mŕtveho uhla, tretieho radu sedadiel, línie AGM line, prvotriedneho balíka (osvetlenie okolia s premietaním značky a vyhrievanie predných sedadiel), AMG diskov z ľahkej zliatiny a panoramatickej posuvnej strechy zvyšovať.

Samozrejme, kto chce niečo viac, rád si za to priplatí. V tomto prípade sa cena za všetku príplatkovú výbavu vyšplhala na 74 916 eur. Nie je to málo, ale keď si niekto kupuje elektrické SUV v takejto kategórii, vie, čo chce. Ale aby ani v tejto výbave nemalo EQB plne elektricky ovládateľné sedadlá? To je pre mňa nepochopiteľné. Nezaslúži si to majiteľ už v rámci základnej výbavy?

Mercedes-Benz EQB.
Zdroj: Eva Karolčíková

Na želanie sa 4,68 metra dlhé EQB dodáva aj v sedemmiestnej verzii, jedinečným predajným argumentom však zostáva, že posádka v treťom rade sedadiel by nemala byť vyššia ako 1,65 metra. Inak sa tam nezmestí, a vlastne tam ani nevlezie, pretože nastupovanie vyžaduje určitý level obratnosti. Výborné je, že Mercedes sem namontoval ukotvenie Isofix, takže pre ľudí s väčšou rodinou môže byť EQB vynikajúci spoločník pre deti, ktoré vzadu môžu objavovať svoj vlastný svet. A bezpečne v autosedačkách.

Doteraz som hovorila o vlastnostiach, ktoré majú elektrické EQB a GLB so spaľovacím motorom prevažne spoločné, to sa však od tohto momentu mení. Mám na mysli samozrejme technológiu pohonu, o ktorú sa v tomto prípade starajú dva elektromotory – asynchrónny na prednej náprave a synchrónny motor s permanentnými magnetmi na zadnej náprave. Spolu dokážu vyvinúť maximálny výkon 215 kW (292 k) a krútiaci moment 520 Nm. Zaujímavá je aj sila rekuperácie, ktorá sa môže vyšplhať až na 190 kW.

Mercedes-Benz EQB.
Zdroj: Eva Karolčíková

S týmto výkonom a pohonom všetkých štyroch kolies dokáže 350-tka šprint na 100 km/hod zdolať behom 6,2 sekundy. Kto sa však s akceleráciou až tak neponáhľa a chce tráviť menej času na nabíjacej stanici, môže počkať na verziu s optimalizovaným výkonom a výlučne pohonom predných kolies, ktorý má prísť v tomto roku. Pokiaľ by ste si ale vybrali najsilnejšiu verziu, výrobca avizuje podľa normy WLTP maximálny dojazd 419 kilometrov. Teda pri predpoklade, že sa vám podarí dosiahnuť aj sľubovanú spotrebu 18,1 - 19,4 kWh.

Keď som nastúpila do plne nabitého EQB, vonku bolo 10 °C a na palubnom počítači svietil dojazd 387 kilometrov. Keďže sme mali vozidlo v rámci prvej jazdy iba na pár hodín, snažila som sa ho prevetrať v rozmanitých podmienkach, tzn. na okreskách, v meste a nevyhli sme sa ani diaľnici. Podľa palubného počítača som prešla 182 kilometrov a so spotrebou som sa nedostala pod 23,5 kWh/100 km. Pri odovzdávaní mi teda celkový dojazd klesol na 303 km. To ale nie je príliš rozhodujúca hodnota, no jasne z toho vyplýva, že spojenie kompaktného SUV a elektromotora môže fungovať. 

Mercedes-Benz EQB.
Zdroj: Eva Karolčíková

Elán mu rozhodne nechýba. Okamžite reaguje na plynový pedál a tých 520 Nm je podľa mňa typickejších pre nejaké športové auto, nie celkom pre sedemmiestne SUV. To ale neznamená, že si to netreba užiť. Hmotnosť batérií robí z EQB veľmi dynamický stroj, ktorý ponúka dobrú trakciu a agilitu v zákrutách. Ale elektromobil od Mercedesu neláka práve na rýchlu jazdu. Pôsobí útulne, po cestách sa valí jemne a uvoľnene a tak zvádza k rovnakému štýlu jazdy. Človek si ani neuvedomí, že sa pod ním kolíše 2 175 kilogramov váhy.

Aj keď som sa snažila o normálnu jazdu, auto som počas dňa nevybila, takže údaje o nabíjaní si necháme na dlhší redakčný test. Zatiaľ ale môžem prezradiť aspoň informácie od výrobcu, ktorý má údaje, ktoré sa nebudú príliš odlišovať s realitou. Lítium-iónová batéria s využiteľnou kapacitou 66,5 kWh sa pri nabíjaní jednosmerným prúdom nabije za 32 minút, pričom po 15 minútach na nabíjačke by mal autu pribudnúť dojazd cca 150 kilometrov.

motor a pohonný systém Mercedes-Benz EQB
Max. výkon 215 kW / 292 k
Max. krútiaci moment 520 Nm
Palivo elektro
Pohon všetky kolesá
Prevodovka Automatic
rozmery, hmotnosti a objemy Mercedes-Benz EQB
Dĺžka 4 684 mm
Šírka 1 834 mm
Výška 1 701 mm
Rázvor náprav 2 829 mm
Pohotovostná hmotnosť 2 175 kg
Objem batožinového priestoru 495 / 1 710 l
jazdné výkony Mercedes-Benz EQB
Max. rýchlosť 160 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h 6,2 s
spotreba Mercedes-Benz EQB
emisie Mercedes-Benz EQB
aktuálne cenníkové ceny s dph Mercedes-Benz EQB
Základná cena modelu od 59 526 €
Základná cena verzie od 62 292 €
Cena testovaného exemplára 74 916 €
Max. výkon
Mercedes-Benz EQB 215 kW / 292 k
Max. krútiaci moment
Mercedes-Benz EQB 520 Nm
Palivo
Mercedes-Benz EQB elektro
Pohon
Mercedes-Benz EQB všetky kolesá
Prevodovka
Mercedes-Benz EQB Automatic
Dĺžka
Mercedes-Benz EQB 4 684 mm
Šírka
Mercedes-Benz EQB 1 834 mm
Výška
Mercedes-Benz EQB 1 701 mm
Rázvor náprav
Mercedes-Benz EQB 2 829 mm
Pohotovostná hmotnosť
Mercedes-Benz EQB 2 175 kg
Objem batožinového priestoru
Mercedes-Benz EQB 495 / 1 710 l
Max. rýchlosť
Mercedes-Benz EQB 160 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
Mercedes-Benz EQB 6,2 s
Základná cena modelu
Mercedes-Benz EQB od 59 526 €
Základná cena verzie
Mercedes-Benz EQB od 62 292 €
Cena testovaného exemplára
Mercedes-Benz EQB 74 916 €