Testy Prvá jazda: Mazda MX-5 RF je pohodlnejšia, ale stále sama sebou

27.1. 2017 2:00 Mazda MX-5 je s miliónom predaných kusov (do roku 1989) najpredávanejším roadsterom v histórii a nečudujeme sa.

Po druhý krát v histórii má MX-5 automatickú pevnú strechu, no po prvý krát je to „targa". Skúsili sme zistiť, čo ponúka v porovnaní so „soft topoom" a poznáme aj slovenské ceny Mazda MX-5 RF.

Mazda MX-5 je s miliónom predaných kusov (do roku 1989) najpredávanejším roadsterom v histórii a nečudujeme sa. Ale hoci puristi nedajú dopustiť na ľahkú plátenú strechu, približne 70 % predajov predchádzajúcej generácie tvorila práve verzia s pevnou sklápateľnou strechou. Preto je vlastne Mazda MX-5 RF pre autombilku dvojnásobne tak dôležitá ako roadster.

 
Prvá jazda: Mazda MX-5 RF je pohodlnejšia, ale stále sama sebou
Takto nás čakali novinárske Mazdy MX-5 RF v Barcelone

U tejto generácie však museli k problematike strechy pristupovať trochu inak. Sedadlo sa totiž posunulo dozadšie a rázvor je kratší čo spôsobilo o 7 centimetrov menej miesta na odloženie sklápacej strechy (a vrásky na tvárach japonských inžinierov). Pôvodne zvažovali v Mazde kompletne skladaciu strechu, no tá by bola komplikovanejšia a ťažšia. Preto sa rozhodli pre takýto „targa" kompromis a príliš sa im nečudujeme. Vyzerá to stále dobre.

 
Prvá jazda: Mazda MX-5 RF je pohodlnejšia, ale stále sama sebou
Zdroj: Daniel Krnac
Mazda MX-5 RF v procese sklápania strechy

Mazda sa okrem toho snažila MX-5 RF prispôsobiť pre zákazníkov hľadajúcich komfortnejšiu verziu MX-5. Preto nájdete v interiéri (v závislosti od výbavy) aj sedadlá z Nappa kože a odhlučnenie je o niečo lepšie.

 
Prvá jazda: Mazda MX-5 RF je pohodlnejšia, ale stále sama sebou
Zdroj: Daniel Krnac
Mazda MX-5 RF

Pod kapotou nájdete rovnaké motorizácie ako u Mazdy MX-5 roadster. To znamená príjemne vrieskajúci 1,5 litrový alebo 2,0 litrový atmosférický benzínový štvorvalec. Vyskúšali sme si obe verzie a zatiaľ čo slabší 130 koňový motor je akusticky teatrálnejší a o niečo zábavnejší, zrejme by sme v niektorých situáciách ľutovali, že sme si nepriplatili za 160 koňový dvojliter. Vyvážením je však subjektívne o chlp lepšia práve verzia s menším motorom.

 
Prvá jazda: Mazda MX-5 RF je pohodlnejšia, ale stále sama sebou
Zdroj: Daniel Krnac
Mazda MX-5 RF s nasadenou strechou

MX-5 RF je okrem toho vašou jedinou možnosťou, ak chcete automatickú prevodovku. Ak si ale takú MX-5 kúpite, robíte chybu... obrovskú chybu. Nie že by bola zlá, ale pripravíte sa o zážitok z výborného radenia a perfektne rozmiestnených pedálov.

Samotná strecha pozostáva z niekoľkých materiálov, hoci to na pohľad nemusí byť jasné. Časť nad vodičom je z hliníka (kvôli nízkej hmotnosti), tenšia časť za ňou z ocele (kvôli pevnosti) a posledný, najkomplikovanejší diel, z kompozitu vyrobeného technológiou SMC (Shield Molding Component). Váha strechy je 45 kilogramov, teda podobná ako jedna plná nádrž a v praxi sa to na jazdných vlastnostiach čo sa dynamiky týka neprejavuje. Aj batožinový priestor zostal zachovaný, jedinou zmenou je nový odkladací box. Znížiť hmotnosť stále pomáhajú aj hliníkové blatníky, kapota a kryt batožinového priestoru.

 
Prvá jazda: Mazda MX-5 RF je pohodlnejšia, ale stále sama sebou
Zdroj: Daniel Krnac
Do kufra Mazda MX-5 RF sa (tesne) zmestila batožina dvoch ľudí plus dve sady zrkadloviek

Čo vám bude možno trochu chýbať, je „mega" rýchle zatváranie plátenej strechy. Stiahnuť strechu trvá automatickému mechanizmu 13 sekúnd a počas procesu sa môžete hýbať rýchlosťou 10 km/h. U roadsteru sme nemali problém manuálne zatvoriť strechu ani pri 50 km/h (hoci to chcelo trochu grifu). Na druhej strane, na diaľnici je RF citeľne tichšia.

Naše autá síce nemali športové Recaro sedadlá ani tlmiče Billstein (dostupné v najvyššej výbave), ale väčšine zákazníkov zrejme ani chýbať nebudú. Toto je skôr auto orientované na vyššie pohodlie cestovania. Na druhej strane, v niektorých situáciách by sme možno prijali tvrdšie tlmiče. Je to však skôr o zvyku a nevalnej kvalite niektorých našich ciest.

 
Prvá jazda: Mazda MX-5 RF je pohodlnejšia, ale stále sama sebou
Zdroj: Daniel Krnac
Mazda MX-5 RF s nasadenou strechou

Ak sa vám teda páči MX-5 ale chcete auto s trvácnejšou strechou, ktoré je tichšie a o niečo pohodlnejšie ale jazdí ako MX-5, verzia RF je pre vás ako stvorená. A to duplom ak nemáte garáž a auto musíte vystavovať dažďu a snehu. Najdôležitejšie však je, že počas žiadnej časti našej testovacej jazdy sme si nevraveli „kiež by sme sedeli v roadsteri". RF jazdí tak, ako roadster.

 
Prvá jazda: Mazda MX-5 RF je pohodlnejšia, ale stále sama sebou
Zdroj: Daniel Krnac
Mazda MX-5 RF so sklopenou strechou

Ak sme vás náhodou nalákali, MX-5 RF si môžete objednať si už pár dní a autá by sa k vám mali dostať zrejme niekedy na prelome jari a leta. Najnižšia dostupná výbava je v porovnaní so softtopom až tretia najvyššia a dáte za ňu 29 290 eur. V porovnaní s roadsterom si za pevnú strechu priplatíte 2500 eur navyše. Podľa nás sa to však oplatí. Získate možnosť jazdiť pohodlnejšie pri rovnakých jazdných vlastnostiach pri 95 percentách efektu stiahnutej plátenej strechy.

Zdroj: daniel krnáč

Video

Diskusia