Citroën rozširuje typom C4 X svoju ponuku v kompaktnom segmente o automobil, ktorý sa radí na jeho vrchol. S dĺžkou 4 600 mm sedan prerastá aj viaceré rodinné kombi, ktoré sú v tejto kategórii tradičnou voľbou ľudí hľadajúcich optimálny pomer vnútorného priestoru, ceny a vonkajších rozmerov.
Základná C4, z ktorej novinka vychádza, meria 2 360 mm a ponúka kapacitu batožinového priestoru na úrovni 380 l, C4 X ju objemom 510 litrov výrazne prevyšuje. V neprospech X-ka hrá fakt, že jeho kufor sa otvára spôsobom typickým pre sedany, ponúka teda menší nakladací otvor. Klasická C4 stavila na otváranie v štýle liftbacku, ktoré umožňuje pohodlnejšiu manipuláciu s nákladom.
Pri prvom zoznámení sa mi však v každom prípade vstup do batožinového priestoru C4 X nezdal byť zvlášť limitujúci a keď toto malé negatívum akceptujete, elegantný sedan sa vám odvďačí v podobe širokého a vysokého priestoru pre batožinu. Medzi blatníky sem zmestíte aj náklad široký 1 meter, keďže ponúkajú 1010 mm priestoru.
Kufor je navyše osvetlený, pomerne vysoký a disponuje dvojitým dnom. Priehradku pod ním možno v prípade elektrickej verzie ë-C4 X využiť na uskladnenie nabíjacieho kábla. Pre sedany často nebýva typické prepojenie kabíny a batožinového priestoru, tu však viete sklopiť operadlá zadných sedadiel a previezť tak aj dlhý náklad. Príjemným bonusom je otvor na lyže umiestnený za centrálnou opierkou.
Pozrite si atraktívnu novinku v galérii, kliknite sem
Pasažieri vzadu môžu rátať s priestorovou ponukou totožnou s menším modelom C4. Obidve vozidlá majú totožný rázvor, 2 670 mm, keďže zdieľajú identický technický základ vychádzajúci z platformy CMP, resp. e-CMP. X-ko však prináša isté benefity, operadlá zadných sedadiel majú väčší sklon, z 25° sa posunuli na 27°, čo znamená, že cestujúci môžu cestovať v príjemnejšej polohe. Rovnaký sklon majú aj operadlá vlajkovej lode Citroënu, typu C5 X. C4 X k tomu ešte pridáva možnosť vyhrievania zadných sedadiel, pasažierom teda cez zimu ponúkne vyšší komfort.
V kabíne aj alcantara
Príjemnou novinkou, ktorú C4 X prináša, je aj čalúnenie sedadiel vyhotovené čiastočne z kože alcantara. Tento materiál bol donedávna výsadou športových či prémiových automobilov, no už si našiel svoju cestu aj do nižších segmentov. Ak v rozpočte pri konfigurácii budete mať patričný finančný priestor, určite vám odporúčam zvážiť príplatok za tieto sedadlá. V kombinácii s tradične kvalitnou výplňou sedadla sa postarajú o príjemné sedenie aj na dlhých cestách.
Mimochodom, vodič a spolujazdec si tu môžu dopriať aj masážnu funkciu. Tá, rovnako ako vyhrievanie sedáka a operadla, sa ovláda hardvérovým tlačidlom, čo je plusový bod pre ergonómiu modelu C4 X. Vpredu nájdete dva USB porty, vzadu taktiež. V tomto ohľade Citroën napĺňa moje očakávania od moderného auta.
Rozloženie ovládacích prvkov vo vozidle je tradičné a okrem spomínaných fyzických tlačidiel ma potešili aj kruhové ovládače klimatizácie. Základné funkcie vozidla viete vybaviť bez nutnosti interakcie s infotainmentom. Aj ten je tu však vylepšený, ide o najnovší systém, ktorý do ponuky zaviedol typ C5 X. Jeho prínosom je štruktúra podobná smartfónu a zrýchlenie odozvy i reakcií navigačného systému. Príjemným detailom je možnosť konfigurácie domovskej obrazovky rôznymi widgetmi, ktoré poznáme aj z mobilných telefónov.
Vodič má pred sebou kompaktnú digitálnu prístrojovú dosku, ktorá podáva relevantné informácie, no pri jazde zbytočne neruší. Nad ňou môžete mať aj head-up displej premietaný na plastový štít. Mne zdvojenie informácií príde zbytočné, digitálna prístrojovka je natoľko dobrá, že by som sa bez head-up displeja bez problémov zaobišiel.
V rámci kokpitu vodiča ma potešila prítomnosť vyhrievaného volantu. Jeho multifunkčné tlačidlá sú navrhnuté tak šikovne, že ich budete rýchlo vedieť ovládať úplne intuitívne. Nastavujú sa nimi médiá, ale napríklad aj adaptívny tempomat. Z hľadiska materiálov okrem sedadiel možno vyzdvihnúť niekoľko dekoratívnych detailov, no rozhodne ma nepotešila prítomnosť čierneho lešteného plastu na stredovom tuneli. Škrabance sa na ňom pravdepodobne objavia veľmi skoro. Naopak, pochváliť musím množstvo odkladacích priestorov. Máloktorá značka na ne dnes myslí tak, ako Citroën.
Model C4 X ma potešil interiérom, ale aj exteriérom. Vpredu je na nerozoznanie od klasickej C4, no vzadu sa mení na jej elegantnejší variant. V bielej, ale najmä príplatkovej červenej farbe, vyzerá až nečakane štýlovo. Napriek natiahnutej dĺžke sa dizajnérom podarilo udržať vyvážené proporcie vozidla.
Komfortné jazdné vlastnosti
Citroën sa spája s jazdným komfortom a C4 X v tomto ohľade nie je výnimkou. Predné i zadné tlmiče majú k dispozícii progresívne hydraulické dorazy. Vozidlo vďaka nim pekne zvláda i rozbité cesty, aj s 18” obutím. Podvozok je skôr komfortný, v zákrutách sa pri dynamickej jazde vie nakloniť, no nie je prehnane mäkký. Na španielskych asfaltkách sa C4 X javila byť výborne odhlučnená.
Vo viacerých európskych krajinách sa novinka bude predávať výsostne v elektrickej verzii, u nás však okrem ë-C4 X bude dostupná aj s konvenčným pohonom. Doposiaľ som mal možnosť vyskúšať si benzínový a elektrický variant. Ak by som si mal vyberať na základe jazdných vlastností a komfortu, siahol by som po elektrickom. Citroën má elektrický pohon zvládnutý výborne, jeho 100 kW (136 k) automobilu ponúka dostatočný výkon pri veľmi rozumnej efektivite.
Pri prvom zoznámení sa moja spotreba hýbala v rozmedzí 18 až 22 kWh/100 km. Vzhľadom na teploty pod 5 °C, prevažujúce krátke trasy a množstvo zastávok pri jazde to považujem za veľmi slušný výsledok. Reálny dojazd vozidla odhadujem približne na 300 kilometrov. Nabíjanie s výkonom 100 kW je primerané cenovej relácii vozidla. Príjemným bonusom elektromobilu je aj možnosť aktivácie ventilácie a vykurovania kabíny na diaľku cez mobilnú aplikáciu.
Benzínový PureTech 130 spojený s osemstupňovou automatickou prevodovkou ponúka takmer totožný výkon ako elektrický pohon, no dynamika a flexibilita trojvalca je citeľne horšia. Na druhú stranu však má jasnú výhodu z pohľadu ceny, je takmer o 10 000 eur lacnejší. Kvitujem aj prácu osemstupňového automatu, ktorý radí hladko a komfortne. Variant s naftovým pohonom si vyskúšam až na území Slovenska, v domácom redakčnom teste.
Verdikt
Citroën C4 X a rovnako aj elektrický variant ë-C4 X je pre mňa príjemným prekvapením. Extra centimetre prispievajú k lepšej využiteľnosti vozidla a cenový rozdiel na úrovni 500 eur z môjho pohľadu jasne hovorí v prospech X-ka. Komfort vozidla, jeho užívateľsky prívetivá povaha a na dnešnú dobu príjemne nastavený cenník môžu prispieť k tomu, že predajmi dokáže predčiť aj základný typ C4.
motor a pohonný systém | Citroën ë-C4 X | Citroën C4 X |
---|---|---|
Typ elektromotora | synchrónny motor s permanentným magnetom | |
Max. výkon | 100 kW / 135 k | |
Max. krútiaci moment | 260 Nm | |
Max. otáčky | 10 000/min | |
Palivo | elektromotor | benzínový motor |
Pohon | predná náprava | predná náprava |
Prevodovka | jednostupňová samočinná | osemstupňová samočinná |
rozmery, hmotnosti a objemy | Citroën ë-C4 X | Citroën C4 X |
---|---|---|
Dĺžka | 4 600 mm | 4 600 mm |
Šírka | 2 032 mm | 2 032 mm |
Výška | 1 520 mm | 1 525 mm |
Rázvor náprav | 2 670 mm | 2 670 mm |
Pohotovostná hmotnosť (EÚ) | 1 696 kg | 1 406 kg |
Užitočná hmotnosť | 344 kg | 369 kg |
Celková hmotnosť | 2 040 kg | 1 775 kg |
Objem batožinového priestoru | 510 / 1 360 l | 510 / 1 360 l |
Kapacita batérie | 50 kWh |
jazdné výkony | Citroën ë-C4 X | Citroën C4 X |
---|---|---|
Max. rýchlosť | 150 km/h | 200 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | 10 s |
spotreba | Citroën ë-C4 X | Citroën C4 X |
---|---|---|
Kombinovaná - normovaná | 15,5 kWh/100 km | |
Dojazd - norma WLTP | 360 km |
aktuálne cenníkové ceny s dph | Citroën ë-C4 X | Citroën C4 X |
---|---|---|
Základná cena modelu | od 20 990 € | od 20 990 € |
Základná cena verzie | od 36 490 € | od 25 990 € |
Cena testovaného exemplára | 36 490 € | 26 990 € |
Typ elektromotora | |
---|---|
Citroën ë-C4 X | synchrónny motor s permanentným magnetom |
Citroën C4 X | |
Max. výkon | |
Citroën ë-C4 X | 100 kW / 135 k |
Citroën C4 X | |
Max. krútiaci moment | |
Citroën ë-C4 X | 260 Nm |
Citroën C4 X | |
Max. otáčky | |
Citroën ë-C4 X | 10 000/min |
Citroën C4 X | |
Palivo | |
Citroën ë-C4 X | elektromotor |
Citroën C4 X | benzínový motor |
Pohon | |
Citroën ë-C4 X | predná náprava |
Citroën C4 X | predná náprava |
Prevodovka | |
Citroën ë-C4 X | jednostupňová samočinná |
Citroën C4 X | osemstupňová samočinná |
Dĺžka | |
---|---|
Citroën ë-C4 X | 4 600 mm |
Citroën C4 X | 4 600 mm |
Šírka | |
Citroën ë-C4 X | 2 032 mm |
Citroën C4 X | 2 032 mm |
Výška | |
Citroën ë-C4 X | 1 520 mm |
Citroën C4 X | 1 525 mm |
Rázvor náprav | |
Citroën ë-C4 X | 2 670 mm |
Citroën C4 X | 2 670 mm |
Pohotovostná hmotnosť (EÚ) | |
Citroën ë-C4 X | 1 696 kg |
Citroën C4 X | 1 406 kg |
Užitočná hmotnosť | |
Citroën ë-C4 X | 344 kg |
Citroën C4 X | 369 kg |
Celková hmotnosť | |
Citroën ë-C4 X | 2 040 kg |
Citroën C4 X | 1 775 kg |
Objem batožinového priestoru | |
Citroën ë-C4 X | 510 / 1 360 l |
Citroën C4 X | 510 / 1 360 l |
Kapacita batérie | |
Citroën ë-C4 X | 50 kWh |
Citroën C4 X |
Max. rýchlosť | |
---|---|
Citroën ë-C4 X | 150 km/h |
Citroën C4 X | 200 km/h |
Zrýchlenie 0-100 km/h | |
Citroën ë-C4 X | 10 s |
Citroën C4 X |
Kombinovaná - normovaná | |
---|---|
Citroën ë-C4 X | 15,5 kWh/100 km |
Citroën C4 X | |
Dojazd - norma WLTP | |
Citroën ë-C4 X | 360 km |
Citroën C4 X |
Základná cena modelu | |
---|---|
Citroën ë-C4 X | od 20 990 € |
Citroën C4 X | od 20 990 € |
Základná cena verzie | |
Citroën ë-C4 X | od 36 490 € |
Citroën C4 X | od 25 990 € |
Cena testovaného exemplára | |
Citroën ë-C4 X | 36 490 € |
Citroën C4 X | 26 990 € |