Revolúcia prichádza aj k tradičným pracovným autám. Nikde si ju nevšimnete tak výrazne ako tu, na State Highway 12, osemprúdovej rýchlostnej ceste, ktorá vedie z Dearbornu do Detroitu. Vľavo aj vpravo, vpredu aj za mnou sú samé pick-upy. Na prvý pohľad som tu správne. A predsa, tento prototyp Fordu F-150, na ktorom jazdím ako prvý Európan, má prísť na trh až  v ​roku 2022. Začne novú éru. Éru plne elektrických pick-upov.

Ford F-150 Lightning.
Zdroj: Auto Bild

Linda Žang, vedúca technička F-150 Lightning, zrýchli truck za tri sekundy zo 60 na 115 km/h a položí rečnícku otázku: „Cítili ste to? Pomyslím si: Veľmi dobre poznám toto zrýchlenie a vysoký krútiaci moment z iných elektrických áut. Ale tu je to iné, nové. Byť zatláčaný do sedadla úžitkového vozidla, to som ešte nezažil.

Pick-up je dlhý šesť metrov a váži až tri tony, s čím sa obvykle nespája pocit ľahkosti. Takmer ako beztiažový stav. Prototyp top verzie, v ktorej sedím, má výkon 563 koní a krútiaci moment vyše 1 000 Nm. A nulové lokálne emisie. Linda ďalej stláča pedál a mne sa preháňa hlavou: "What the truck?!"

Ford F-150 Lightning.
Zdroj: Auto Bild

Už dlhých 44 rokov je Ford radu F najpredávanejší automobil v USA. Ročne sa týchto malých nákladiakov predá okolo milióna kusov. Model F-150 s cenou okolo 30 000 dolárov si môžu dovoliť aj bežne zarábajúci záujemcovia. Koncipovaný bol ako pracovný nástroj pre farmárov a remeselníkov, ale neskôr sa stal aj life­stylovým modelom obyvateľov veľkomiest. Na ten účel bol upravený interiér do vznešenejšej podoby. Rovnako ako Lightning.

Pracovisko nového ekologického poľnohospodára je high-tech novej generácie. Veľké obrazovky, asistenčné systémy, kamery strážiace nakladanie, ale aj veľkosť a hmotnosť nákladu. Štyri jazdné režimy sú štandardom rovnako ako sklápacia stredová konzola, ktorá ponúkne miesto na laptop.

Technické údaje I Ford F-150 Lightning
Motor: jeden elektromotor vpredu, jeden vzadu • výkon: 318 kW (426 k) bis 420 kW (563 PS) • krútiaci moment: 1 050 Nm • pohon: všetky kolesá • kapacita akumulátora: neudáva sa • dojazd: 368 - 480 km • čas nabíjania: 8 - 10 hodín (z 15 na 100 %); rýchlonabíjanie: 44 min. (z 15 na 80 %) • d/š/v: 5 911/ 2030/ 2004 mm • pohotovostná hmotnosť: 2 950 kg • užitočná hm.: 816 až 907 kg • príves: 3,5 až 4,5 t • objem nákladu: 1 895 l + 400 l • zrýchlenie 0 – 100 km/h: 4,5 s • cena: od 39 974 do 90 474 USD

Dôležitým predajným argumentom bude aj obojsmerné nabíjanie. To by mohol byť dôvod, prečo tradičný používateľ pick-upu presadne na elektrický. Auto pripojené do siete môže ťahať domáce elektrospotrebiče celé hodiny (malý rodinný dom by to malo utiahnuť na tri dni), čo je vo farmárskych oblastiach s častými výpadkami prúdu celkom žiadané.

Ford F-150 Lightning.
Zdroj: Auto Bild

Navyše sa dá F-150 Lightning použiť ako záložný zdroj pri živelných pohromách alebo na miestach, ktoré neboli elektrifikované a používajú sa tam benzínové elektrické centrály. Ako zdroj elektrickej energie sa hodí aj remeselníkom, ktorí svoje elektrické náradie používajú v teréne.

Pri plne nabitom akumulátore by mal mohutný Ford prejsť 368 až 480 kilometrov. Na diaľnici necítime skoro vôbec údery z výtlkov. Top verzia má nezávislé zavesenie kolies namiesto pevných náprav, ani sa nedá veriť, že sedíme v ​úžitkovom vozidle. A potom je tu ešte 400-litrový kufor pod prednou kapotou. V konkurenčnom boji s inými elektrickými pick-upmi sa cíti Ford vo výhode. Tesla Cybertruck je príliš veľká, elektrický Hummer od GM bude príliš drahý a R1T od firmy Rivian príliš neskúsený.

Ford F-150 Lightning.
Zdroj: Auto Bild

Elektrický F-150 si už predbežne objednalo vyše 100 000 zákazníkov, ktorí zložili aj zálohu. Vstupná cena zodpovedá po odrátaní štátnej podpory cenu F-150 s benzínovým motorom. Cena top verzie je rovnaká ako cena Tesly Model S. F-150 Lightning dokáže skoro všetko ako normálny pick-up, ale zvládne toho ešte oveľa viac.