V posledných rokoch sme sa napočúvali hororových príbehov o príchode ďalšieho bezduchého elektrického SUV. Naše obavy však boli neopodstatnené. Ferrari prináša plnokrvníka s pohonnou technológiou V12 a skutočne implementuje to, čo si Lamborghini netrúfalo urobiť s Urusom.
V koncepčnom vozidle pre Urus bol ešte vysokootáčkový atmosférický motor - v sérii potom biturbo V8 od Audi. Ferrari však transplantovalo do Purosangue 6,5-litrový V12 z modelu 812. V kontexte meno Purosangue znamená niečo ako „čistokrvný“ a pre Ferrari nie je nič čistokrvnejšie ako V12. Nikto vážne neveril, že niečo také sa dá ešte dnes zrealizovať.
Ak plnokrvník, tak jedine s V12
Vrchol za prednou nápravou má zdvihový objem 6,5 litra, poskytuje výkon 533 kW (725 červených koní) a posiela 716 Newtonmetrov na všetky štyri kolesá pri 6 250 otáčkach (aspoň na nižších prevodových stupňoch, pretože systém Ferrari 4RM nie je stálym pohonom všetkých štyroch kolies v pravom slova zmysle). Purosangue je založený na usporiadaní transaxle. To znamená, že má motor vpredu a prevodovku vzadu pre čo najvyváženejšie rozloženie hmotnosti.
Pohon všetkých štyroch kolies je dosiahnutý tak, že druhá prevodovka na prednej náprave v prípade potreby odoberá výkon priamo z kľukového hriadeľa a môže tak poháňať každé predné koleso samostatne. Iste, nadšenci off-road parku si teraz povedia: „No, ale veď to je podvod. Pohon všetkých kolies je niečo úplne iné.“ Nikto však v tomto aute nepotrebuje „pravý“ pohon všetkých štyroch kolies s redukciou a všetkými tými prepínačmi...
Na druhej strane, riešenie Ferrari váži len o polovicu menej ako bežný systém a pomáha vtedy, keď by výkonný športovec s čistým pohonom zadných kolies len bezmocne ostal stáť pri rozjazde v zime alebo v horskom teréne. Napríklad vtedy, keď sa chcete dostať na VIP parkovisko luxusného lyžiarskeho rezortu.
Na snehu pomáha šikovný systém pohonu všetkých kolies a dobrá svetlá výška
A funguje to. Ferrari pre nás pripravilo snehovú trať, pravdaže príliš úzku a navyše v malej zalesnenej oblasti. Žiaľ, nebolo nám umožnené úplne vypnúť jazdné pomôcky, takže v tiahlych zákrutách sa prejavila veľká nedotáčavosť a s hádzaním zozadu a radovaním sa pred zákrutami sa nedalo nič robiť. Ale čisto z hľadiska trakcie si Purosangue počínal úžasne.
Svetlá výška 18,5 centimetra navyše nesmierne pomáha vo vyjazdených koľajách. Ale teraz preč od snehu a hor sa na asfalt! Dojmy z jazdy môžeme skôr nazvať takým prvým pričuchnutím. Pri mínus piatich stupňoch Celzia tím mechanikov prezul na zimné pneumatiky. Čo sa môže s týmto strojom diať na pretekárskej dráhe s pneumatikami s dobrým gripom? Toto chcem v každom prípade zistiť!
Keď V12 prehovorí, všetky pochybnosti sa rozplynú
Postup štartovania je trochu nepraktický, dotyková plocha na volante funguje ako štartovacie tlačidlo. Staré ohnivo-červené tlačidlo mi bude chýbať. Keď však dvanásť valcov ožije, hneď na všetko zlé zabudnem. Vysokofrekvenčné pišťanie a filigránske muzicírovanie. Človek verí, že každý jednotlivý proces vznietenia tejto symfónie možno vnímať individuálne. Kým americká V8 vždy znie ako osem trestancov mlátiacich kladivami do bloku kameňa, Ferrari znie ako dvanásť Talianov, ktorí jemne a rytmicky vyrezávajú blok z kararského mramoru.
Zaraďte prvý prevodový stupeň na pravej karbónovej páčke radenia a môžete vyraziť. A ako! Na stovku by mal Purosangue zaútočiť za 3,3 sekundy. Tu to už nemohlo byť oveľa pomalšie. Na manettine upravujem správanie odozvy a nastavenie podvozku.
V režime Sport sú tri úrovne, inak len v Comfort a Normal. V športovom režime Purosangue eliminuje valivé pohyby na polovicu, riadenie zadnej nápravy citeľne tlačí v zákrutách, šikovný volant prenáša povely vodiča na kolesá tak priamo, ako v akomkoľvek inom Ferrari.
Poďme k interiéru, ktorý je druhou zásadnou novinkou, pretože štvordverové Ferrari tu ešte nebolo. 2+2 miestne áno, ale nie toto. Maranello sa teda vyšvihlo a pridalo zadné vrátka. Otvárajú sa takmer na 90 stupňov a zatvárajú sa elektricky. Vzadu je miesto pre dvoch dospelých vďaka dvom plnohodnotným sedačkám.
Pozrite si Purosangue vo veľkej galérii, kliknite sem
V prvom rade poteší takmer symetrický kokpit s veľkým displejom pre pasažierov. Centrálne ovládacie koliesko má na starosti klimatizáciu, zvyšok funguje cez palcové tlačidlá na volante, ktoré bohužiaľ nereagujú optimálne. A cena (neodpadnite!!!)? V Nemecku sa začína na hranici 380 000 eur!
Verdikt
Bravissimo, Ferrari – odvážiť sa urobiť niečo takéto si zaslúži maximálny rešpekt. Plnokrvná V12 v dobe, kedy sa len máloktorý výrobca odváži vysloviť nahlas slovo „emócie“. Zákazníci budú nadšení.