Jedno musíme Francúzom uznať. Sú odvážni! Určite študovali štatistiku registrácií nových vozidiel. Až 94,8 percenta strednej triedy v predajoch za minulý rok tvorili Audi A6, BMW radu 5 alebo Mercedes triedy E. A teraz prichádza DS. La Déesse, alebo celým menom DS, predstavili v roku 1955 a o 60 rokov neskôr sa z nej stala samostatná značka. V minulom roku sa u nás predalo 17 kusov modelu DS3 Crossback a 82 kusov DS7 Crossback. A teraz prichádza novinka DS 9.

Stojíme pred prednou časťou tohto impozantného 4,93-metrového vozidla a obdivujeme obrovskú mriežku chladiča. Po odistení sa tri reflektory obidvoch LED svetlometov roztočia  okolo vlastnej osi, akoby chceli povedať: prosím, pozrite sa presne sem! Aj oči potrebujú jazdiť. Urobíme to, ale najskôr si sadneme dozadu, kde by sa mohol voziť francúzsky prezident. Rázvor náprav s dĺžkou až 2,90 metra je skutočne prekypujúci. Macron meria len 1,73 metra, jeho predchodca Hollande 1,70 metra a Sarkozymu by pri výške 1,66 metra stačil aj Peugeot 208.

DS 9 225 E.
Zdroj: Auto Bild

Ale ten luxus! Vzadu alebo aj vpredu (podľa voľby) s masážnou funkciou, koža na čalúnenie pochádza z bavorských kráv a francúzsky majster sedlár sa s ňou piplal dlhých 18 mesiacov, aby ju vytvaroval do správnej formy na sedenie. Ako dlho sa zaoberali zošívaním švov na dverových paneloch sme sa nedozvedeli, v každom prípade sú všade vsadené malé perly, ktoré priťahujú pozornosť.

Testovací exemplár je E-T­ense 225, ktorému ako pohon slúži 1,6-litrový štvorvalec s výkonom 132 kW (180 k) a elektromotor s výkonom 80 kW (110 k). Celkový­ výkon systému je 166 kW (225 k). Akumulátor plug-in hybridu má kapacitu 11,9 kWh, čo by malo stačiť na čistú elektrickú jazdu dlhú 48 kilometrov.

Začiatkom roka 2022 budú k dispozícii ďalšie zásuvkové hybridy s dojazdom 60 kilometrov a výkonom 250 koní, ako aj s pohonom všetkých kolies a výkonom 360 koní. Úplným zá­kladom bude verzia bez označenia E, ktorú bude poháňať len benzínový 1,6-litrový motor, ale zato s výkonom zdvihnutým na 225 koní. Zá­klad by sa mal cenovo pohybovať okolo sumy 46 000 eur.

DS 9 225 E.
Zdroj: Auto Bild

Ako jazdí francúzska limuzína? Ak sú ulice hladké a rovné, tak na výbornú. Ak sa aj vyskytnú nejaké nerovnosti, predná kamera ich zachytí a pruženie pripraví na ich absorbovanie. Hladina hluku je na úrovni vyššej triedy. Ale to je aj haptika tlačidiel alebo kovového ovládania hlasitosti. Beda však, ak je cesta hrboľatá a ty sa po nej preháňaš s nohou na plyne. Keď motor zvýši otáčky, začína vrčať a pôsobí namáhane.

Presne tak, ako by sme očakávali od 1,6-litrového agregátu. Pri viacerých opakujúcich sa krátkych terénnych vlnách je francúzska útulnosť preč. Vozidlo sa zdá zrazu rozochvené. Čo robiť? Nechať auto plachtiť, nech podvozok robí svoju komfortnú prácu čo najčistejšie. A dobre si prezrite jeho C-stĺpik, ktorý má v hornej časti malé obrysové svetlo pripomínajúce smerovky slávnej DS. Aj oči potrebujú jazdiť...