My sme dostali možnosť sa na Jogger pozrieť zblízka na Slovensku a vyskúšať si ho na chvíľku v reálnej premávke. Prvotné dojmy za volantom? Rumuni sa rozhodli pre zvýšenú rodinnú karosériu dlhú 4,55 metra, aby sa do nej zmestilo až sedem pasažierov. Túto užívateľsky prístupnú kabínu dopĺňa dobrodružný vzhľad, ktorý poznáme s verzií Stepway, a obdivuhodná svetlá výška 20 centimetrov, ktorú jej môžu závidieť aj iný, prémiovejší konkurenti.
Jogger je dostupný v dvoch konfiguráciách, päťmiestnej a sedemmiestnej, no my sme mali možnosť prevetrať práve verziu pre 5 člennú posádku, takže hodnotiť modularitu tretieho radu sedadiel nebudem. Iba by som pripomenula niekoľko faktov, ktoré poznáme - dá sa celý sklopiť a v prípade, že ho nepoužívate a potrebujete priestor na niečo objemnejšie, dá sa dokonca jednoducho vybrať.
Výrobca v tomto prípade tvrdí, že sedadlá, ktoré vážia menej ako 10 kilogramov, zvládne vytiahnuť bez problémov aj útla žena, takže si toto tvrdenie radi overíme v solídnom redakčnom teste. Navyše sa má jednať o plnohodnotné sedadlá, ktoré by mali poňať aj iných pasažierov ako deti. Konkrétne by sa sem mali pohodlne usadiť dvaja dospelí ľudia s výškou do 1,85 metra. Tým sa bude určite páčiť detail v podobe výklopných okien, ktoré značne uľahčia vetranie priestoru.
Keď si porovnáme všetky rady sedadiel, tak každý je umiestnený v rôznej výške, ako keby ste sedeli v kine. Druhý rad sedadiel je vyšší od toho prvého o 55 milimetrov, tretie sedadlá sú zasa zdvihnuté o ďalších 25 milimetrov. To je celkom dobré usporiadanie, pretože cestujúci budú mať dobrý prehľad o tom, čo sa deje vpredu.
Pokiaľ by vás zaujímal multimediálny systém, tak sú k dipozícii tri stupne digitalizácie. Štandarde má Jogger držiak na mobilný telefón, ktorý môže zrkadliť informácie rovnako ako informačno-zábavný systém. Na želanie môžete dostať vo vyššej výbave Media Display, ktorého súčasťou je 8-palcová dotyková obrazovka, ktorá sa nachádza nad stredovou konzolou. Je kompatibilná s Android Auto a Apple CarPlay. Skvelé je, že port na USB sa nachádza opäť hneď vedľa displeja, takže kábel od telefónu sa už nebude snažiť uškrtiť riadiacu páku.
Klenotom ponuky je Media Nav, ktorý kombinuje spomínanú 8-palcovú obrazovku s palubnou navigáciou a bezdrôtovým Wi-Fi pripojením. Navyše pridá do interiéru ďalšie dva reproduktory, čím sa ich celkový počet zvýši na šesť. A všetko ostatné už závisí iba od vás, na želanie si viete doobjednať vyhrievané predné sedadlá a automatickú klimatizáciu s digitálnym displejom. Mne by sa v týchto mrazivejších dňoch veru vyhrievanie zišlo, no textilné sedadlá sú určite pohodlnejšie ako nejaká koženka. O nejakom praktickom zaťažení aktuálne hovoriť nemôžem, pretože sme v aute sedeli dvaja a v kufri boli odložené maximálne vaky na stanovanie.
Čo však poznáme, sú ceny nového Joggera. To, že ide o najdostupnejšie rodinné auto v C-čkovom segmente by vás nemalo prekvapiť, koniec koncov, toto je filozofia Dacie. Aj preto jeho základná cena s pohonom TCe 100 LPG začína na 14 150 €. A teraz sa vynára otázka, či si vôbec dokážete vybaviť niekoho ďalšieho, kto ponúka LPG pohon priamo z výroby s trojročnou zárukou (alebo 100 000 kilometrov). Na toto sa treba pozerať ako hlavné kritérium pri prezeraní cenníka...
Menej zaujímavou časťou je mechanika, aspoň zatiaľ, pretože na rok 2023 je ohlásený príchod samonabíjacej hybridnej jednotky, ktorá bude mať pravdepodobne výkon 145 koní a technológiu prevzatú s Renaultu Captur s 2 elektromotormi, 1,2 kWh batériou a 1,6-litrovým spaľovacím motorom. Dnes nám zatiaľ ostávajú na výber dve možnosti – 74 kW (100 k) alebo 81 kW (110 k). Oba trojvalčeky majú zdvihový objem 999 cm3 a reťazový rozvod. Ale tých spomínaných 100 koní je dvojpalivových, pretože dokáže kombinovať benzín a skvapalnený ropný plyn. V tomto prípade sa bavíme o plnohodnotnom LPG, so 40 litrovou nádržou na plyn a s 50 litrovou benzínovou nádržou, takže sa dojzadom vyšplhá aj na 1 000 km.
Čo sa týka prvého dojmu z jazdy, tak Jogger pôsobí ako jednoduché auto, od zavesenia až po izoláciu interiéru či tuhosť karosérie. Dobre ale drží v zákrutách (keď neletíte), poskytuje stabilitu a dobrý posed a celkovo nepôsobí nemotorne. Určite má na tom podiel dobrý rázvor náprav, ktorý je takmer 2,9 metra. Odpruženie, ako je to v mnohých iných autách, je vpredu nezávislé a vzadu využíva torznú priečku. Spotrebu auta vám nateraz nepoviem, na tú príde reč, až keď auto bude „doma“.
Verdikt
Jedným z hlavných argumentov Dacie boli vždy jej nízke ceny. A to sa odráža aj na najdrahšej sedemmiestnej verzii, ktorá stojí niečo málo cez 18 000 €. Pre ľudí, ktorý hľadajú úsporný 7-miestny model, nezostalo na trhu veľa dostupných možností, a práve tých Jogger zhrabne pod svoje modulárne strešné nosiče. Dacia bude dýchať na krk takým modelom ako je Citroen Berlingo alebo Peugeot Rifter, no toto sú stále modely odvodené od svojich pracovitých súrodencov, takže pripomínajú viac minivany, na ktoré sa verejnosť dnes pozerá cez zakryté dlane. A v tom by mohla mať Dacia výhodu – rozhodli sa pre známejšiu a dobrodružnejšiu karosériu. Na druhej strane, spomenutý konkurenti ponúkajú aj naftové verzie, takže bude zaujímavé sledovať, aký ohlas bude mať na trhu Jogger.