Keď Cupra na tlačovej konferencii koncom roka 2020 “len tak mimochodom” oznámila, že Formentor čoskoro príde s väčším počtom valcov pod kapotou, celý motoristický svet spozornel. Vzhľadom na danosti platformy muselo ísť o priečne uložený agregát, odpoveď teda bola jednoduchá - bude to päťvalec. Skutočnosť, že Audi uvoľní svoj korunný klenot pre potreby Cupry, je veľkou poctou. Ako s ňou Formentor naložil?

Cupra Formentor VZ5.
Zdroj: Auto Bild

Variant VZ5 predstavuje plné rozvinutie potenciálu športového crossoveru. S 2,5-litrovým turbomotorom má konečne tú správnu charizmu a extra výkon, o ktorom pri prevedení s 2.0 TSI mohol iba snívať. Presvedčiť sme sa o tom mohli počas prvej jazdy na zábavnom hornatom okruhu Castellolí v Katalánsku.

Stredne rýchle zákruty, zákruty vynášajúce auto smerom von - to je vlastne kryptonit pre autá s priečne uloženými motormi. Napriek vysokej hmotnosti a menej priaznivému ťažisku však na nich bol výkon VZ5 viac než úctyhodný. Ba čo viac, toto auto vie byť poriadne zábavné. Predná náprava sa vie pekne zahryznúť do asfaltu, aj keď spätná väzba riadenia je na náš vkus príliš nevýrazná.

Cupra Formentor VZ5.
Zdroj: Auto Bild

V režime Cupra a s ESP v športovom nastavení umožňuje Formentor vystrúhať elegantný pretáčavý šmyk predtým, než elektronika vyhodí záchrannú kotvu. Po novom tu však nachádzame režim driftu, ktorý využíva pokročilý viacspojkový rozdeľovač krútiaceho momentu známeho z Audi RS 3. Cupra dokáže až 100 % sily poslať na jedno koleso zadnej nápravy! Zábava tu je zaručená a drifty viac než možné. Na okruhu však človeka stoja čas a na bežné cesty nepatria.

 Je pekné, že dnes autá ostrej kategórie čoraz častejšie ponúkajú režim driftu, no v skutočnosti to nie je tak užitočná vychytávka, ako by sa mohlo zdať. Hlavnú úlohu tu v každom prípade zohráva presvedčivý motor s výkonom 287 kW (390 k). Budúcich majiteľov určite poteší aj fakt, že Formentor VZ5 rozhodne nebude tuctovým autom - Cupra ich vyrobí iba sedem tisíc.

Cupra Formentor VZ5.
Zdroj: Auto Bild

Formentor VZ5 je drahý, mal by stáť okolo 60 000 eur. Stále si však nájde svojich fanúšikov, ktorých očarí drsným zvukom umocneným vysokým výkonom pohonu. S voliteľnými športovými pneumatikami sa VZ5 nezľakne ani jazdy na okruhu. Z prvej jazdy s Formentorom VZ5 si odnášame dobré pocity a udeľujeme mu známku 2.