Kto by nemal rád príbehy čiernych koní, ktorí sa nakoniec stali lídrami vo svojej oblasti? Keď Citroën uvádzal model ë-C4, asi len málokto tušil, že toto bude jeden z najlepších elektromobilov, ktoré sa aktuálne v Európe, a na našom trhu, predávajú. Pred pár dňami som dostal šancu absolvovať prvé osobné zoznámenie s francúzskou bezemisnou novinkou. Bez preháňania musím priznať, že na mne v rámci jedného víkendu a niekoľkých stoviek kilometrov zanechala obrovský dojem. 

Páči sa mi, keď sa elektrické auto za každú cenu nesnaží byť iné a šokujúce. Veď elektromotor je len jednou z alternatív pohonu automobilov a nemusia sa s ním spájať dizajnové riešenia pripomínajúce filmy v štýle science fiction. Nie, Citroën ë-C4 je úplne normálne (aj keď štýlové a originálne) auto, o ktorom by ste na prvý pohľad z diaľky pravdepodobne ani nepovedali, že jazdí len na elektrinu. Nekričí zbytočne do sveta “Pozrite na mňa, som bio-eko!”. Svoje poslanie radšej dokazuje na ceste. Je zaujímavým faktom, že platforma C4 umožňuje aj použitie spaľovacích pohonných jednotiek, čo Citroën samozrejme využíva v prípade benzínovej či naftovej verzie automobilu. Takáto flexibilita nie je bežná. Neprináša však so sebou v prípade elektrického variantu kompromisy? Vôbec nie, práve naopak.

Pri elektrických verziách bežných automobilov často býva problémom znížená prepravná kapacita vozidla. Tu si však batožinový priestor zachováva totožný objem - 380 litrov. Ide o hodnotu, ktorá je dnes v danom segmente zlatým štandardom. Vedel by som si však predstaviť aj pár litrov kapacity navyše, najmä kvôli faktu, že kufor je pomerne nízky a dlhý. To je však daň za módny tvar karosérie. Na druhú stranu, na zadných sedadlách je miesta dosť a to aj napriek klesajúcej streche.

Citroën ë-C4 Shine BEV.
Zdroj: Filip Kadlečík

Už benzínová C4 je vďaka zdvojenému tesneniu dverí v kabíne veľmi tichá, no to, čo predvádza elektrický variant, je jednoducho paráda. V aute je opojný pokoj aj pri diaľničných rýchlostiach, nepočujete motor a výborné odhlučnenie sa stará o to, že vás nadmerne neobťažuje ani aerodynamický hluk či ruchy vznikajúce pri odvaľovaní pneumatík. Spolu s tlmičmi s hydraulickými dorazmi, ktoré najmä v strednom rozsahu tlmiaceho účinku pôsobia veľmi mäkko, sa elektrický pohon a dobré odhlučnenie starajú o vynikajúci cestovný komfort bezemisnej novinky. Presvedčil som sa o tom na diaľnici i okreskách. Pozor, ani sofistikované tlmiče však nie sú všemocné a na hrboľatých mestských cestách vám občas dajú pocítiť, že nabudúce by ste cez ten veľký výmoľ už prejsť nemuseli.

Citroën ë-C4 Shine BEV.
Zdroj: Filip Kadlečík

Značka Citroën sa už tradične spája s pohodlnou jazdou a ë-C4 zjavne nebude výnimkou. Potvrdzuje to aj kabína, ktorá je osadená komfortnými vyhrievanými sedadlami či vyhrievaným volantom. Veľmi rýchlo som si tu všimol, že Citroën rozumie nárokom dnešných zákazníkov. Interiér je hrá farbami a detalmi, veľa vecí sa ovláda cez centrálnu dotykovú obrazovku, no klimatizácia už opäť má svoj vlastný ovládací panel plný fyzických tlačidiel. Rýchlosť či základné údaje o vozidle sa vám zasa nezobrazujú len na digitálnej prístrojovej doske, ale aj prostredníctvom head-up displeja. Vďaka tomu, že virtuálny prístrojový štít je prehľadný, by som však head-up displej z výbavy okamžite škrtol. Bol pekný, ale prišiel mi zbytočný. V testovanej výbave Shine už je zahrnutý automaticky, možno by som aj preto odporučil zvážiť kúpu ë-C4 vo verzii Feel a doplnil ju o bezpečnostné asistenčné systémy z príplatkového paketu Drive Assist v hodnote 1 000 eur.