Jeden z najlepších elektromobilov v súčasnosti patrí z pohľadu vonkajšieho vzhľadu medzi najkontroverznejšie. BMW iX som spočiatku, najmä optikou produktových fotografií, vnímal ako zvláštny dizajnový odklon bavorskej automobilky, no naživo sa môj pohľad naň zmenil. Ide o mohutné, masívne SUV s dĺžkou bezmála päť metrov a rázvorom na úrovni troch metrov. To sú parametre luxusných limuzín. Nový mníchovský elektromobil je neprehliadnuteľný, ľudia sa za ním otáčajú. Nedá sa povedať, že by nevzbudzoval rozruch.
Škoda len, že v mnou testovanej konfigurácii jeho dizajnové prvky trochu zanikajú. Sivý lak Sophisto Grey dokážu slnečné lúče pekne rozžiariť, no bez nich karoséria automobilu splýva s čierno lakovanými doplnkami. Ak budete mať to šťastie a budete si konfigurovať iX, siahnite po odvážnejšej farbe, autu sekne. Naživo som ho videl aj v bielej a bol to úplne iný príbeh.
Netradičnej tvarovanej prednej časti trónia matrix-LED svetlomety, ktorých silou ešte dopujú laserové výbojky. Ich svetelný výkon som nemal možnosť vyskúšať, no garantujem vám, že bude špičkový. Koncové svetlá sú veľmi vkusné, minimalistické, no pritom jasne viditeľné. BMW iX má mierne netradičné proporcie, niečo je na ňom inak a ľudia to vidia. Nemožno sa však čudovať, toto je elektromobil novej generácie, postavený okolo elektrického pohonu, a udáva nové trendy.
Prvý pohľad do interiéru modelu iX ma ohromil. Vnútri elektrické SUV ponúka úplne nové prostredie, na ktoré nie sme zvyknutí. Kabína je neuveriteľne vzdušná, má šmrnc, eleganciu, nápad a špičkovú realizáciu. Výrobcovia sa už dlhšie snažia deklarovať, že interiéry ich áut sa majú pocitovo podobať na obývačku. Tento to dokázal do reality preniesť ako prvý. iX ponúka pohostinný priestor pre celú rodinu.
- Technické údaje I BMW iX xDrive 50
- motor: 2x synchrónny elektromotor bez permanentných magnetov • kapacita akumulátora: 111,5 kWh • výkon: 385 kW (523 k) • krútiaci moment: 675 Nm • prevodovka: 1-st. automatická • zrýchlenie 0 – 100 km/h: 4,6 s • max. rýchlosť: 200 km/h • rozmery (d/š/v): 4 953/1 967/ 1 696 mm • pohotovostná hm.: 2 510 kg
Kabína je prepychová, nie však gýčovo, to ani náhodou. Jej luxus je subtílny, jemný. K slovu sa tu dostáva kvalitné drevo a textílie či napríklad tkaniny z mikrovlákien. Žiadny iný interiér sériového vozidla ma doteraz nedokázal nadchnúť tak, ako BMW iX. Možno je to aj tým, že recyklované materiály tvoria v celom vozidle viac ako 20 percent termoplastov. Koberčeky sú vyrobené z recyklovaných rybárskych sietí, ktoré sa v slovinskej Ľubľane menia na granulát Econyl.
Spodná štruktúra vo výplni dverí, kryt kapoty motora, súčasti predného nárazníka. To všetko vzniklo z opätovne použitých plastov. Káblové vedenia nového modelu BMW iX sú na 60 až 100 percent vyrobené z recyklovaných plastov, panely veka batožinového priestoru a vonkajšie povrchy výplní dverí využívajú približne 30 percent recyklovaných materiálov. Každý model BMW iX obsahuje približne 60 kilogramov recyklovaných plastov.
BMW iX kráča po stopách modelu i3, zakladateľovi elektrickej dynastie v Mníchove, a chce byť čo najekologickejšie už vo svojej podstate. Testovaný model bol vybavený príplatkovým balíkom Clear & Bold, ktorý obsahuje ovládací panel na stredovej konzole vyrobený z trvalo udržateľne pestovaného dreva s príslušným certifikátom FSC. Poťah Twist, ktorý tvorí súčasť sivého interiéru Loft Stone Grey, je vyrobený z prírodných vlnených vlákien. Poťahy sedadiel sú vyrobené z mikrovláknového materiálu Dinamica, ktorý obsahuje 50 percent recyklovaného polyesteru. A ruby textilných materiálov sú na 85 percent vyrobené z recyklovaného materiálu.