ikona

Testy Test BMW 118d: Verný Bavor aj napriek nafte

Foto: Filip Kadlečík

4.7. 2017 17:20 BMW 118d na prvý pohľad možno nepatrí k šoférsky atraktívnym vozidlám. Napriek tomu by takým vďaka svojmu rodokmeňu a tradíciam značky mohlo byť. Aká však je skutočnosť?

BMW radu 1 v našej redakcii rozhodne nie je nováčikom. Len nedávno sme prevetrali vrcholný model s označením M140i xDrive, ktorý nás svojou povahou uchvátil. Po horúcom a divokom týždni s nadupaným zážihovým variantom prišiel čas na studenú sprchu v podobe verzie 118d.

V porovnaní s predchádzajúcou verziou vyzerá aktuálna ako krásna labuť
V porovnaní s predchádzajúcou verziou vyzerá aktuálna ako krásna labuť
Zdroj: Filip Kadlečík

Aspoň tak by sa to mohlo zdať na prvý pohľad. Už len samotný štvorvalcový naftový dvojliter akosi odporuje filozofii bavorskej prémiovky a zdalo by sa, že od tohto auta neradno očakávať zábavu za volantom či športom šmrncnuté jazdné vlastnosti. Presvedčili sme sa však, že opak je pravdou. Jazdu si šofér vychutná a to dokonca aj s príjemnou spotrebou.

Skrášľujúca kúra

Aktuálna generácia BMW radu 1 pôsobí v porovnaní s prechádzajúcou dojmom, že strávila prinajmenšom niekoľko týždňov na klinike estetickej chirurgie. Exteriér vyzerá neporovnateľne lepšie. Upravené svetlomety viac korešpondujú s ostatnými modelmi značky, vďaka ich užšiemu tvaru pôsobí auto športovejším dojmom.

Poriadne sa zmenila aj zadná časť - autíčko teraz pôsobí širšie a nižšie
Poriadne sa zmenila aj zadná časť - autíčko teraz pôsobí širšie a nižšie
Zdroj: Filip Kadlečík

To isté platí aj o koncových svetlách. Tie sa po vzore radu 3 natiahli tak, že zasahujú až do veka batožinového priestoru, vďaka čomu “jednotka” vyzerá, ako keby sa rozšírila a znížila. V našom prípade ďalej vonkajší dizajn decentne dotváral paket M Sport. Jeho vplyv sa najvýraznejšie podpísal na interiéri.

M Sport určite áno, ale... 

Kabína testovaného BMW 118d bola vďaka nemu doslova vypiplaná do posledného detailu. Ak patríte medzi šoférov, ktorí majú radi luxus spojený so športovými prvkami výbavy, príplatok za tento balík určite neoľutujete. Hneď po vstupe do auta vás totiž privítajú pohodlné sedadlá, ktoré sú obšité kombináciou brúsenej kože a kvalitnej textílie.

Interiér okrášlený M Sport paketom ponúka výbornú kvalitu spracovania aj príjemné materiály, páčil sa nám
Interiér okrášlený M Sport paketom ponúka výbornú kvalitu spracovania aj príjemné materiály, páčil sa nám
Zdroj: Filip Kadlečík

Naviac, majú veľmi dobré tvarovanie a v zákrutách stabilizujú telo. Mimochodom, to isté platí aj pre druhý rad sedadiel, ktorý vzhľadom na koncepciu pohonu ponúka relatívne obmedzený priestor v pozdĺžnom smere. Nevýhodou vykrojených sedákov zadnej lavice je len fakt, že prostredný pasažier sa príliš pohodlne neusadí. Testované BMW 118d je preto určite vhodné skôr pre štyroch pasažierov.

Ak však v aute väčšinou sedávate osamote, máte sa na čo tešiť. Šofér si ho užije najmä vďaka športovému kokpitu, ktorému kraľuje volant s nenápadným logom “M” umiestnenom na spodnej časti venca. Ten je z mužského pohľadu priam dokonalý, má široký a ergonomicky tvarovaný veniec, ale aj dobre rozmiestnené multifunknčné tlačidlá.

Sedadlá v tomto aute boli vyslovene lahodné
Sedadlá v tomto aute boli vyslovene lahodné
Zdroj: Filip Kadlečík

Ženám však častokrát až tak dobre do ruky nepadne - útlejšie ruky hrubší veniec neobopnú s takou istotou. Preto by sme nežnejšiemu pohlaviu rozhodne odporúčali, aby si interiér v konfigurácii M Sport najskôr vyskúšali na vlastnej koži a presvedčili sa o tom, že sa im s hlavným pracovným nástrojom vodiča bude narábať pohodlne.

Okrem volantu za zmienku stojí aj infotainment s ovládačom typickým pre systém iDrive. Ten prakticky len podčiarkuje výborne zvládnuté ergonomické rozmiestnenie všetkých ovládacích prkov naprieč kabínou. Ak by sme testované BMW 118d mali oznámkovať len na základe interiéru, dostalo by najlepšiu možnú známku. Z tohto ohľadu je totiž skutočne podarené.

Dokáže aj zabaviť

Od bavorských automobilov sa očakáva, že okrem komfortu ponúknu aj istú porciu zábavy za volantom. Rad 1 s prepĺňaným naftovým dvojlitrom naladeným na 110 kW (150 k) a 320 Nm tento predpoklad napĺňa do bodky. Jazda s ním je vskutku príjemná, veľmi nám vyhovovalo priame riadenie i citlivosť plynového pedálu. Tá sa naviac ešte dá prispôsobiť pomocou trojice zvyčajných režimov.

Motor BMW 118d je dostatočne flexibilný, potešil nás aj úsporou paliva
Motor BMW 118d je dostatočne flexibilný, potešil nás aj úsporou paliva
Zdroj: Filip Kadlečík

Agregát ako taký má dostatočný výkon, problém mu nerobí ani prudšie zrýchľovanie pri plnom obsadení vozidla. Krútiaci moment v kombinácii s osemstupňovou samočinnou prevodovkou sa okrem prudších rozjazdov prejaví aj na okreskách pri akcelerácii zo 70 na 90 km/h.

Vďaka výkonovej rezerve môže byť jazda s týmto naftovým motorom doslova zábavná. Auto pôsobí ľahkonohým dojmom a v prudších zákrutách sa s chuťou zahryzne do asfaltu aj s jemným náznakom pretáčavého šmyku. Naviac, napriek príjemným športovým vlastnostiam testované BMW 118d nestráca ani na komforte. Podvozok je v jeho prípade naladený znamenite.

Má však aj svoje nedostatky. Prvým z nich je fakt, že motor sa nám v nižších otáčkach miestami zdal byť “nervózny” a do kabíny sa od neho prenášali jemné vibrácie. Druhá výčitka smeruje na odhlučnenie interiéru. Nedá sa síce povedať, že by sa do neho dostávalo nadpriemerné množstvo nepríjemných ruchov, no na pomery bavorských vozidiel bolo testované auto pomerne hlučné.

Volant M Sport je vynikajúci
Volant M Sport je vynikajúci
Zdroj: Filip Kadlečík

Tieto dve nedokonalosti však vznetovému dvojlitru radi odpustíme. Máloktorý naftový kompakt v dnešnej dobe je natoľko šoférsky príjemný, ako práve BMW 118d. Určite za to môže aj pohon zadnej nápravy, ktorý mu dáva nezameniteľný charakter. Toto auto však skrýva ešte jeden bonus, ktorým nás definitívne presvedčilo o svojej atraktivite.

Umiernená spotreba, vyššia cena

Je ním umiernená spotreba, ktorá je vzhľadom na výkon pohonnej jednotky viac než adekvátna. BMW hovorí, že v meste by si štvorvalec na 100 kilometrov jazdy mal vypýtať 4,9 l nafty, v realite sa jeho apetít ustáli skôr niekde v okolí hodnoty 6,0 l/100 km. Mimo mesta by si zasa z nádrže podľa papierov mal cucnúť 3,8 l/100 km, potrebuje však približne 4,7 l/100 km.

Auto pôsobí dynamicky aj vďaka tomu, že má dlhú kapotu a kabínu posunutú až úplne dozadu
Auto pôsobí dynamicky aj vďaka tomu, že má dlhú kapotu a kabínu posunutú až úplne dozadu
Zdroj: Filip Kadlečík

Na diaľnici je údaj zhodný s mestskou premávkou, tam na 100 kilometrov jazdy spotrebuje 6,0 l nafty. Koniec koncov teda v reálnej prevádzke môžete rátať s apetítom oscilujúcim okolo hodnoty 5,6 l/100 km. Na agregát s výkonom 110 kW (150 k) spojený s pohodlnou osemstupňovou samočinnou prevodovkou ide o veľmi slušný výkon.

O niečo menej atraktívna je cenovka. Rad 1 nie je lacný ani v úplnom základe, kedy na jeho kúpu potrebujete 24 400 eur. S motorom 118d ho zasa kúpite od 27 500 eur. Stačí však započítať príplatok za automatickú prevodovku, paket M Sport a mnohé ďalšie a razom sa dostanete na sumu 43 618 eur.

Verný bavorským tradíciam

Kompaktný hatchback vybavený agregátom 118d nás o svojich kvalitách presvedčil. Áno, BMW si za neho vypýta pekný balík, no ten zodpovedá prémiovej úrovni auta. V interiéri nájdete kvalitné a pekné materiály, pohodlné sedadlá i moderný infotainment. Nebyť zopár drobných zaváhaní, bolo by mu ťažko vôbec niečo vyčítať.

Najväčšou výhodou tohto auta nie je dizajn či image - práve naopak, presvedčilo nás skôr jazdnými vlastnosťami
Najväčšou výhodou tohto auta nie je dizajn či image - práve naopak, presvedčilo nás skôr jazdnými vlastnosťami
Zdroj: Filip Kadlečík

To platí najmä preto, že tento automobil vás ako vodiča zaujme nielen vizážou, statusom či výberom materiálov a čalúnenia. On skutočne veľmi dobre jazdí, má športový charakter, no zachováva si aj kus komfortu. Takto vyvážené vozidlo sa nevidí každý deň. Aj preto bez výčitiek svedomia možno povedať, že malý Bavor je verný tradíciam a histórii značky aj napriek niekoľkým zdanlivým prekážkam.

TECHNICKÉ ÚDAJE
MOTOR A POHONNÝ SYSTÉM
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 995 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
4 000/min
Max. krútiaci moment
320 Nm
pri otáčkach
1 500- 3 000/min
Palivo
nafta
Pohon
zadné kolesá
Prevodovka
8-stupňová automatická
ROZMERY, HMOTNOSTI A OBJEMY
Dĺžka
4 329 mm
Šírka
1 765 mm
Výška
1 440 mm
Rázvor náprav
2 690 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 425 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 500 kg
Užitočná hmotnosť
495 kg
Celková hmotnosť
1 920 kg
Objem batožinového priestoru
360/1 200 l
Objem palivovej nádrže
52 l
JAZDNÉ VÝKONY
Max. rýchlosť
212 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
8,3 s
SPOTREBA
Mesto - normovaná
4,9 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
3,8 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
4,2 l/100 km
Mesto - počas testu
6,0 l/100 km
Diaľnica - počas testu
4,7 l/100 km
Vidiek - počas testu
6,0 l/100 km
EMISIE
Emisie CO2 kombinované
110 g/km
Emisná norma
Euro 6
ŠTANDARDNÉ CENNÍKOVÉ CENY S DPH
Základná cena modelu
od 24 400 €
Základná cena verzie
od 27 500 €
Cena testovaného exemplára
43 618 €
Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia