Test VW Tiguan

Testy Test VW Tiguan: Praktický a komfortný

Foto: Marek Pokrývka

14.9. 2016 19:51 Druhá generácia úspešného SUV myslí na rodinu a v tomto smere môže konkurovať autám triedy MPV. Vyskúšali sme si ju s motorom 2.0 TDI.

Volkswagen patrí k tým, ktorí naskočili na vlnu kompaktných športovo-úžitkových automobilov relatívne skoro. Svoj typ Tiguan uviedol do predaja v roku 2007. Odvtedy toto vozidlo oslovilo takmer tri milióny ľudí, čím sa stalo dôležitým predajným pilierom nemeckej automobilky.

Volkswagen Tiguan druhej generácie v domácom teste
Volkswagen Tiguan druhej generácie v domácom teste
Zdroj: Marek Pokrývka

Na vlaňajšom frankfurtskom autosalóne predviedol Wolfsburg druhú generáciu úspešného SUV a v tomto roku sa objavila v obchodoch. Počas jari sme sa s ňou zoznámili na zahraničnej prezentácii. Teraz prišiel rad na domáci test, v ktorom sme si dôležitú novinku vyskúšali s motorom 2.0 TDI naladeným na 110 kW (150 k), prevodovkou DSG, pohonom všetkých kolies a bohatým vybavením.

Citeľne väčšie než predchodca

Vzhľadom na dlhý časový odstup od originálu nie je prekvapením, že nový Tiguan sa na svojho predchodcu takmer vôbec nepodobá. Dizajnéri ho kompletne prekreslili. V prednej časti sa objavili veľké svetlomety prechádzajúce do masky chladiča, ktoré mu dávajú sebavedomý vzhľad. Zadné partie zasa vďaka ostro tvarovaným koncovým svetlám pôsobia mierne športovo. Samozrejmosťou sú výrazné blatníky, ktoré v našom prípade vypĺňali devätnásťpalcové disky kolies.

Vozidlo narástlo vo všetkých smeroch okrem výšky
Vozidlo narástlo vo všetkých smeroch okrem výšky
Zdroj: Marek Pokrývka

Ako sme sa dozvedeli už vlani, nové vozidlo je citeľne väčšie než jeho prvá generácia. Narástlo vo všetkých smeroch okrem výšky. Do dĺžky pribudlo šesť centimetrov, do šírky tri a rázvor vychádzajúci z platformy MQB je natiahnutý o celých sedem dielikov. Táto úprava rozmerov je vidieť. Spolu s prepracovaným vzhľadom pôsobí Tiguan na ceste mohutnejšie, no stále pomerne kompaktne.

Zmena exteriérových proporcií a využitie modulárnej architektúry je v interiéri cítiť. Jeho priestrannosť možno označiť za nadpriemernú. Bežne vysoký vodič si môže na hlave pokojne nechať klobúk a vzadu je to s miestom v tejto oblasti taktiež veľmi slušné. Problém nerobia ani kolená. V zadnej polohe zostáva pred posuvnými sedadlami vzdušný kus priestoru, posádku štyroch dospelých pasažierov teda pojme SUV bez najmenších ťažkostí. Môžu byť pritom aj vyššieho vzrastu.

Priestrannosť interiéru tohto SUV je nadpriemerná
Priestrannosť interiéru tohto SUV je nadpriemerná
Zdroj: Marek Pokrývka

Pri batožinovom priestore Volkswagen štandardne komunikuje krásnu hodnotu 615 litrov, no nejde o základný objem. Uvádzanú číslo dosiahnete len pri posunutí zadných sedačiek celkom vpred. Daný úkon však výrazne limituje miesto na nich, smerodajným údajom je preto skôr 520 litrov dostupných pri východiskovej konfigurácii interiéru. Stále ide o slušnú dávku miesta.

Samozrejme, kufor možno rozšíriť sklopením sedadiel dostupným priamo zozadu. S dokonalou rovinou tu počítať nemožno. Schod síce nevzniká, ale operadlá zostanú v šikmine mierne limitujúcej využiteľnosť. Je to však len detail. Tiguan pokojne pojme aj rozmernejší náklad, jeho maximum 1 655 litrov nesklame ani pri prevoze nábytku.

Vycibrená praktická stránka

Nástupca úspešného SUV okrem rýdzeho vnútorného objemu kládol dôraz aj na ďalšie aspekty každodenného používania. Praktická stránka je skutočne vycibrená a nejde len o variabilné zadné sedadlá, relatívne nízko položenú nakladaciu hranu kufra či jeho dvojité dno.

Pýchou auta sú odkladacie priestory. Priečinky vo všetkých štyroch dverách totiž dokážu pojať aj 1,5-litrová fľašu, pred radiacou pákou je ideálne miesto na telefón a nesklame ani schránka pred spolujazdcom či lakťová opierka. Pred ňu možno umiestniť ďalšie drobnosti. Ďalšie malé kapsy nájdeme po stranách zadných sedadiel, ktoré majú preto netradične skosený vzhľad.

Odkladacie priestory sú pýchou nového automobilu
Odkladacie priestory sú pýchou nového automobilu
Zdroj: Marek Pokrývka

Volkswagen evidentne myslí na rodinu a Tiguan môže v tomto smere konkurovať autám triedy MPV. Napríklad typ Touran toho reálne neponúka omnoho viac. SUV dokonca disponuje aj stolíkmi pre vzadu sediacich, čo je charakteristický prvok kategórie minivanov.

Odhliadnuc od praktického rozmeru je kabína SUV povedomou piesňou poskladanou z množstva známych koncernových komponentov. V tomto smere žiadne prekvapenia neprináša. Ak ste v ostatnom čase sedeli v niektorom aktuálnom produkte z Wolfsburgu, budete sa za volantom novinky okamžite cítiť ako doma. Palubná doska však dáva vozidlu náznak vlastnej identity.

Kabína SUV je poskladaná zo známych komponentov
Kabína SUV je poskladaná zo známych komponentov
Zdroj: Marek Pokrývka

Oproti predchodcovi používa Tiguan lepšie materiály, aj keď stále sa tu nájdu aj tvrdšie plasty. Nový model môže byť okrem toho podstatne honosnejšie vybavený. V našom prípade mal digitálny prístrojový štít známy z typu Passat, head-up displej, trojzónovú klimatizáciu či bezdrôtové internetové pripojenie. Popri tom sa na zozname objavilo veľa ďalších moderných prvkov.

Naftový dvojliter je vhodná voľba

Srdcom testovaného vozidla bol notoricky známy agregát 2.0 TDI v jeho aktuálne najrozšírenejšom naladení. Vznetový štvorvalec teda dosahoval maximálny výkon 110 kW (150 k) a krútiaci moment 340 Nm, ktorý spracúvala prevodovka DSG a posielala na všetky štyri kolesá. Pre kompaktné SUV je tento pohonný reťazec skutočne vhodnou voľbou.

Tiguan sme si vyskúšali so známym motorom 2.0 TDI
Tiguan sme si vyskúšali so známym motorom 2.0 TDI
Zdroj: Marek Pokrývka

Dvojlitrový turbodiesel je počas bežnej jazdy dobre odhlučnený. Automobilu dáva príjemnú dynamiku a v prípade potreby zvládne aj drsnejšie zaobchádzanie. Subjektívne sa zdá byť rýchlejší než tvrdí oficiálny údaj 9,3 sekundy na stovku. Môže za to slušný krútiaci moment i pohon všetkých kolies, okrem nich v tom má prsty aj rýchlo radiaca sedemstupňová dvojspojka.

S použitou prevodovkou sme mali občas aj trochu problém, konkrétne s jej prácou pri pozvoľnom rozbiehaní. Tá nám prišla až príliš vláčna. Počítač akoby sa bál počas rozjazdu „pustiť“ spojku a držal ju v zábere prehnane dlho. Inak však voči fungovaniu DSG nemáme námietky.

Odchýlkou spotreby od oficiálnych údajov VW prekvapil
Odchýlkou spotreby od oficiálnych údajov VW prekvapil
Zdroj: Marek Pokrývka

Z hľadiska spotreby nás Tiguan príjemne prekvapil, dosiahol totiž pomerne malú odchýlku od oficiálnych údajov. To je dnes skôr výnimka. V meste sme s výsledkom 7,1 l/100 prekročili výrobcom udávanú hodnotu len o tri decilitre, na vidieckych cestách sme sa presne trafili do 5,2-litrového papierového tvrdenia. Pri diaľničnej maximálke si SUV pýtalo priemerne 6,4 litra na 100 kilometrov. Nejde o nijako zázračne nízke hodnoty, ale vzhľadom na parametre vozidla sa dajú pokojne akceptovať.

SUV potešilo úrovňou pohodlia

Aj keď daná naftová motorizácia nemieri na dynamicky založených vodičov, rýchla jazda nie je tomuto automobilu proti srsti. Tiguan za to vďačí dobre naladenému podvozku. V našom prípade disponoval adaptívnymi tlmičmi, ktoré sa prezentovali veľkými rozdielmi medzi jednotlivými módmi. Po zvolení športovej charakteristiky nás v zákrutách presvedčil.

Vozidlo udržiavalo zvolenú stopu s pomerne malými náklonmi a neprotestovalo ani pri prudších zmenách smeru. Blížiaci sa limit pritom ohlásilo dobre čitateľným nástupom nedotáčavosti. Podvozok funguje výborne, no pochváliť môžeme aj riadenie a brzdy. Ide o dobre vyladený celok. Na zadok z neho nespadnete, ale menej náročného šoféra dokáže pokojne zabaviť.

Nerovnosti zvláda SUV filtrovať aj na 19-palcových diskoch
Nerovnosti zvláda SUV filtrovať aj na 19-palcových diskoch
Zdroj: Marek Pokrývka

S jazdnými vlastnosťami vozidla sme teda boli spokojní, SUV nás však vyslovene potešilo úrovňou pohodlia. Nerovnosti slovenských ciest zvláda dobre filtrovať aj na 19-palcových diskoch kolies. Najmä v režime Comfort sa pruženie prezentuje mäkkým charakterom, do úzkych ho dostanú len veľké defekty v asfalte. Okrem mechanickej izolácie je komfortný podvozok vozidla aj dobre odhlučnený.

Bez príplatkov za 37 350 eur

Slovenský importér automobilky Volkswagen si za Tiguan druhej generácie štandardne pýta minimálne 22 530 eur. Túto cenovku nesie základná verzia 1.4 TSI s výkonom 92 kW (125 k), vybavením Trendline, manuálnou prevodovkou a pohonom predných kolies. Nami skúšaná motorizácia stojí o deväťtisíc viac a po zarátaní úrovne Highline hovoríme o čiastke 37 350 eur bez príplatkov.

Skúšaná motorizácia stojí o deväťtisíc viac než základ
Skúšaná motorizácia stojí o deväťtisíc viac než základ
Zdroj: Marek Pokrývka

Ako to už býva, testovaný kus bol natlačený množstvom extra fajnovostí. O  navýšenie finálnej čiastky sa postarali LED svetlomety, balík Off-Road, bezkľúčový vstup, head-up displej, navigácia, Wi-Fi rozhranie či parkovací asistent. Štandardom nie sú ani devätnásťpalcové disky či adaptívne tlmiče. Zrátané a podčiarknuté, cena tohto kusu sa vyšplhala až na 45 525 eur. To je pomerne vysoká čiastka.

Tiguan jednoznačne dospel

Po prvých zahraničných kilometroch strávených za volantom druhej generácie typu Tiguan sme vyslovili názor o prekonaní jeho puberty. Test v domácich podmienkach nám to potvrdil. Tento automobil jednoznačne dospel, pričom okrem dizajnu či vonkajších proporcií to platí aj pre interiér. V porovnaní s predchodcom je priestrannejší, má kvalitnejšie materiály a kladie dôraz na praktickú stránku.

Nový Volkswagen Tiguan je praktické a komfortné SUV
Nový Volkswagen Tiguan je praktické a komfortné SUV
Zdroj: Marek Pokrývka

Nami skúšaný naftový dvojliter je pre nemecké SUV vhodnou voľbou, okrem dobrého odhlučnenia sa prezentuje akceptovateľnou dynamikou a tiež spotrebou. Vláčne rozjazdy prevodovky DSG sú len malou chybičkou krásy. Vo všeobecnosti tento reťazec funguje dobre, no jeho kvality zatienil príplatkový podvozok. Popri dobrých jazdných vlastnostiach je totiž príjemne komfortný.

Cena testovaného exemplára je pomerne vysoká, vozidlo však dostalo takmer všetko, čo si doň možno kúpiť. Reálne sa dajú premysleným výberom vybavenia ušetriť nemalé tisíce. No ak je to z finančného hľadiska možné, určite odporúčame zachovať dobre fungujúce adaptívne pruženie.

TECHNICKÉ ÚDAJE
Motor a pohonný systém
Usporiadanie a počet valcov
R4
Zdvihový objem
1 968 cm3
Max. výkon
110 kW/150 k
pri otáčkach
3 500-4 000/min
Max. krútiaci moment
340 Nm
pri otáčkach
1 750-3 000/min
Palivo
nafta
Pohon
všetky kolesá
Prevodovka
7-stupňová dvojspojková
Rozmery, hmotnosti a objemy
Dĺžka
4 486 mm
Šírka
1 839 mm
Výška
1 673 mm
Rázvor náprav
2 677 mm
Pohotovostná hmotnosť
1 598 kg
Pohotovostná hmotnosť (EÚ)
1 673 kg
Užitočná hmotnosť
622 kg
Celková hmotnosť
2 220 kg
Objem batožinového priestoru
520/1 655 l
Objem palivovej nádrže
60 l
Jazdné výkony
Max. rýchlosť
200 km/h
Zrýchlenie 0-100 km/h
9,3 s
Spotreba
Mesto - normovaná
6,8 l/100 km
Mimo mesta - normovaná
5,1 l/100 km
Kombinovaná - normovaná
5,7 l/100 km
Mesto - počas testu
7,1 l/100 km
Diaľnica - počas testu
6,4 l/100 km
Vidiek - počas testu
5,2 l/100 km
Emisie
Emisie CO2 kombinované
149 g/km
Emisná norma
Euro 6
Štandardné cenníkové ceny s DPH
Základná cena modelu
od 22 530 €
Základná cena verzie
od 37 350 €
Cena testovaného exemplára
45 525 €
Zdroj: Marek Pokrývka

Video

Diskusia