ikona

Testy Porsche Macan: Stále na špičke segmentu

Foto: Filip Kadlečík

27.2. 15:00 PRVÁ JAZDA Porsche Macan patrí už roky medzi elitu segmentu kompaktných SUV. Už pred nejakým časom prešlo polčasovou modernizáciou. Ako sa na ňom prejavila? Je ešte lepšie, než v minulosti?

Dobré jazdné dojmy Porsche Macan na redaktoroch Auto Bildu zanechalo už v roku 2014. Vtedy naši kolegovia do rúk dostali rovno silnú verziu Turbo, ktorá však očarila nielen svojim výkonom, ale i všestrannosťou. Vtedy ešte išlo o horúcu novinku, auto absolvovalo výstavnú premiéru v novembri roka 2013 v kalifornskom Los Angeles.

Macanu seknú najmä výrazné farby, my by sme Mamba Green brali bez premýšľania
Macanu seknú najmä výrazné farby, my by sme Mamba Green brali bez premýšľania
Zdroj: Filip Kadlečík

SUV a Porsche vraj nejdú dokopy, to si odporcovia nového prístupu Zuffenhausenu hovorili ešte pred príchodom prvej generácie Cayenne, podobné reči však sprevádzali aj menší Macan. Akákoľvek diskusia tu však je zbytočná, Porsche za ostatných 5 rokov predala 400 000 kusov Macanu a to hovorí samo za seba. Čo je receptom úspechu a podarilo sa ho modernizáciou ešte vylepšiť?

Len nutné zmeny

Obchodný úspech kompaktného SUV nabáda k tomu, aby ho výrobca nateraz radšej ani príliš nemenil. Predaje mali aj so stúpajúcim vekom prvej generácie stále vynikajúcu tendenciu - v roku 2016 sa predalo 96 642 ks, 2017 zasa 97 202 ks a v roku 2018 niečo cez 86 000 kusov. Vzhľadom na pribúdajúce roky ide o solídnu výkonnosť. Zuffenhausen preto na exteriéri či interiéri naozaj len to, čo bolo nutné.

Zo zadoboku vyzerá Macan na 21
Zo zadoboku vyzerá Macan na 21" diskoch kolies brutálne
Zdroj: Filip Kadlečík

Vpredu sú nové diódové reflektory so štvorbodovým denným svietením. Ide o LEDky, ktoré sú na vysokej úrovni a zvládajú aj vyrezávanie protiidúcich objektov. To sme si však počas prezentácie vyskúšať nestihli, za tmy sme nejazdili. Prednú časť zmenila aj rozmernejšia čelná maska s väčším centrálnym vstupom vzduchu a dvojicou bočných vstupov.

Disky kolies teraz na Porsche Macan môžu mať rozmer až 21”. Presne také sme mali obuté aj na zelenom Macane zahalenom do agresívnej farby Mamba Green. Pri štýlovom Porsche zohráva lakovanie obrovskú úlohu - v čiernej nám prišlo zbytočne nevýrazné. Kompaktné SUV by sme rozhodne kupovali v jednej z výrazných farieb, vtedy sa pekne ukážu jeho jemné línie. V prípade extravagantných lakov pôsobia kontrastnejšie aj bočné lemy zvané “čepele”, ktoré sú dostupné v piatich rôznych variantoch.

Porsche Macan
Porsche Macan
Zdroj: Filip Kadlečík

Najľahšie faceliftovaný Macan spoznáte pri pohľade zozadu - po novom má spojené koncové LED svetlá s integrovaným nápisom Porsche a štvorprvkovými brzdovými svetlami. Zadný nárazník zasa osviežil športový difúzor. Práve zozadu podľa nás Macan vyzerá najlepšie, spojené svetlá robia svoje a auto je vďaka nim podstatne viac sexy, než bolo doteraz.

Niekoľko zmien sa odohralo aj v interiéri, taktiež ale nejde o nič dramatické. Pribudol sem športový volant s označením GT, ktorý je vynikajúci. S paketom Sport Chrono na ňom môžete mať aj prepínanie jazdných režimov, pribudnú vám aj analógové stopky na vrchole palubovky. Sport Chrono otvára aj prístup k špeciálnemu jazdnému režimu, kedy auto na krátky čas vypne všetky svoje sily a poskytne vám maximálny jazdný zážitok. V našom prípade táto vychytávka vo vozidle počas testovacej jazdy chýbala a bolo nám to ľúto. Pri prípadnej konfigurácii tento príplatok určite neobíďte. Oplatí sa.

V interiéri sa nám páči najmä fakt, že množstvo funkcií automobilu má ešte stále špeciálne pridelené hardvérové tlačidlo
V interiéri sa nám páči najmä fakt, že množstvo funkcií automobilu má ešte stále špeciálne pridelené hardvérové tlačidlo
Zdroj: Filip Kadlečík

Medzi inovácie v kabíne patrí aj funkcia ionizéra v klimatizácii a odlišné umiestnenie výduchov vzduchu. Tých bližšie k radiacej páke odsunul 10,9” displej Porsche Communication Management. Infotainment, vrátane navigácie, je nonstop online a ponúka aj niekoľko zaujímavých softvérových noviniek.

Vďaka aplikácii Porsche Connect si viete na diaľku do svojho auta poslať vopred naplánovanú trasu, ktorou vás má navigovať. K dispozícii potom budete v reálnom čase mať i prehľad o okolitých reštauráciach, obchodných domoch, úradoch či iných bodoch záujmu, čerpacie stanice s aktuálnymi cenami palív nevynímajúc.

Predné LED svetlá sú po novom aktívne - majú schopnosť posielať lúče svetla len tam, kde neosvecujú ostatných vodičov
Predné LED svetlá sú po novom aktívne - majú schopnosť posielať lúče svetla len tam, kde neosvecujú ostatných vodičov
Zdroj: Porsche

Porsche už medzi sebou začínajú komunikovať a vďaka pripojeniu na internet si medzi sebou autá na rovnakej trase vedia posielať informácie o prípadných rizikách pre posádku. Poteší aj funkcia “kompletného navigovania”. Po vystúpení z auta vás bude automaticky usmerňovať váš mobil tak, aby ste prišli až do svojho cieľa.

Zuffenhausen nezabúda ani na technologickú vyspelosť vozidla. Macan disponuje 360° kamerovým systémom a parkovacím asistentom, má aktívne diódové svetlá a posádku chráni systémami ako napríklad udržiavanie v jazdnom pruhu, aktívne sledovanie mŕtveho uhla či adaptívny tempomat spolu so špeciálnym asistentom pre samostatnú jazdu v dopravných zápchach.

Prepojené koncové svetla Porsche dodali šmrnc a sú najvýraznejšou časťou exteriérového faceliftu
Prepojené koncové svetla Porsche dodali šmrnc a sú najvýraznejšou časťou exteriérového faceliftu
Zdroj: Filip Kadlečík

Z hľadiska dizajnu exteriéru podľa nás Porsche svoj Macan osviežilo presne tak, ako to bolo nutné. V interiéri by sa však hodilo ešte jemne pridať a posunúť bližšie k vynovenej prémiovej konkurencii. Kvalita je tu super, o tom netreba diskutovať, a teší nás aj množstvo hardvérových ovládačov. V aute za desaťtisíce by však už dnes podľa nás nemala chýbať napríklad digitálna prístrojovka.

Macan = univerzálnosť

Akékoľvek úvahy o detailoch typu virtuálneho prístrojového štítu nám Macan z hlavy rýchlo vytĺkol hneď po tom, ako sme ho naštartovali. S verziou Macan S sme si do sýtosti užili niekoľko kľukatých úsekov okresných ciest a bol to delikátny zážitok. Klobúk skladáme najmä pred inžiniermi zodpovednými za podvozok, ten je absolútne famózny.

S Macanom S sme jazdili v čierno-modrom tmavom laku - Porsche v ňom vyzeralo zbytočne nevýrazne
S Macanom S sme jazdili v čierno-modrom tmavom laku - Porsche v ňom vyzeralo zbytočne nevýrazne
Zdroj: Filip Kadlečík

Macan si aj na veľkých ráfikoch zvládal udržiavať vysokú mieru komfortu, pritom však zákrutou dokázal preletieť rýchlosťou, za ktorú by sa nemuseli hanbiť ani lepšie hothatche. Na druhú stranu je pravdou, že hmotnosť auta a vyššie ťažisko tu je cítiť a vodič s ním musí rátať a miestami bojovať viac, než pri bežných osobných automobiloch. V tom mu však bude pomáhať presné a responzívne riadenie. Na to, že ide o SUV, je malé Porsche z pohľadu jazdy vynikajúce. To platí pre obidva testované varianty, Macan i Macan S.

Kompaktné športovo-úžitkové Porsche s prívlastkom “S” dopredu ženie prepĺňaný vidlicový šesťvalec so zdvihovým objemom 3,0 litra. Zážihový agregát produkuje v rozmedzí 5 400 až 6 400 ot./min 260 kW (354 k) a nebezpečne sa tak približuje na dostrel predchádzajúcej verzii Macan GTS. Z pohľadu jazdnej dynamiky mu nechýba nič, má príjemnú odozvu na plyn a je ochotný zrýchľovať v už beztak vysokom tempe. Avizovaných 480 Nm v spektre od 1 360 do 4 800 ot./min tu je cítiť.

Technické špecifikácie modelu Macan S
Technické špecifikácie modelu Macan S
Zdroj: Porsche

Macan S na stovku šprintuje v priebehu 5,1 sekundy a dosiahne maximálne tempo 254 km/h. Kombinovaná spotreba by sa mala hýbať na úrovni 8,9 l/100 km pri normálnej jazde. Motor si so sedemstupňovou dvojspojkou PDK rozumie, najväčšou výhodou samočinnej skrine sú bleskové reakcie na povely krídiel pod volantom pri radení v manuálnom režime.

Porsche Macan S dosahuje štandardne hmotnosť 1 922 kg, čo nie je málo. V zákrutách ale túto masu maskuje viac než dobre a aj vďaka pohonu všetkých kolies sa správa príjemne neutrálne. Človek by od neho čakal nejaké to rebelstvo, ale nie - športovejší Macan na asfalte jazdí ako pribitý. Negatívom vyššej hmotnosti a športovej jazdy, najmä pri zostupe z vyššie položených miest, je utrpenie brzdovej sústavy - my sme ich zahriali na slušnú teplotu, stále však reagovali promptne.

Technické špecifikácie modelu Macan
Technické špecifikácie modelu Macan
Zdroj: Porsche

Ak vám pri kúpe Macanu zostane niečo navyše, nebude na škodu zainvestovať do karbónovo-keramických bŕzd. Tie hrubé zaobchádzanie zvládajú lepšie, než bežné kotúče. Zárukou kvalitných jazdných vlastností je v prípade Macanu aj prítomnosť vzduchového podvozka s inteligentnou riadiacou jednotkou. Za zmienku však stojí i fakt, že kolesá prednej a zadnej nápravy obúvajú pneumatiky s rozdielnou hrúbkou, čo má ešte zlepšiť jazdecký potenciál kompaktného SUV.

Najväčším negatívom variantu “S” je podľa nás slabý prienik pôsobivého zvuku výfukovej sústavy do kabíny. Macan akoby myslí najmä na svoje okolie, no nie na šoféra - ten vonkajšiu streľbu počuje len v slabých náznakoch. Pri bežnom Macane nám však táto kultivovanosť neprekážala - jeho prepĺňaný štvorvalcový dvojliter zväčša pracuje úplne v tichosti. Odhlučnenie tu je špičkové a nebyť hluku od kolies, kabína by bola dokonale izolovaná.

Šesťvalec má pekný zvuk najmä pri výfukoch, do interiéru ho bohužiaľ príliš nepočuť
Šesťvalec má pekný zvuk najmä pri výfukoch, do interiéru ho bohužiaľ príliš nepočuť
Zdroj: Porsche

V prípade bežnému Macanu nám zvuková izolácia interiéru natoľko neprekážala. Jeho 180 kW (245 k) a 370 Nm ho síce dokážu rozhýbať veľmi solídne, zvukovo sa však na šesťvalec logicky nechytá. Porovnávať sa nemôže ani jazdnou dynamikou, na stovku šprintuje za 6,7 sekundy a maximálka tu je obmedzená na 225 km/h. Na bežné jazdenie však ide o vynikajúcu voľbu. Stále budete mať jazdecky potentné komfortné SUV v špičkovej kvalite s dostatočne výkonným motorom, rýchlou PDK7 prevodovkou a pohonom všetkých kolies.

Stále na špičke segmentu

Omladený Macan by aj na našom trhu mal byť dostupný počas najbližších mesiacov. O cenách sa zatiaľ nehovorilo nič, dá sa však očakávať, že v porovnaní s dneškom príliš nestúpnu. Mierny nárast by však bol logický, Zuffenhausen totiž avizuje, že výbava SUV bude v porovnaní s minulosťou už v základe bohatšia.

Jazda v Macan S vám na tvári zaručene vyčaruje úsmev
Jazda v Macan S vám na tvári zaručene vyčaruje úsmev
Zdroj: Filip Kadlečík

Faceliftovaný Macan je dôkazom toho, že Porsche presne vie, čo robí. Predajne úspešný model vycibrilo na vyššiu úroveň, zároveň mu však ponechalo to, prečo ho klienti tak obľubujú. Mix univerzálnych vlastností ho právom drží medzi elitou daného segmentu. Kompaktné SUV Porsche vyniká kvalitou spracovania interiéru, elegantným dizajnom, prehľadnou palubovkou či technológiami na palube, ale najmä jazdnými vlastnosťami. A tak by to v Porsche aj malo byť.

Zdroj: Filip Kadlečík

Video

Diskusia